Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Miss M®

Miss M®

18-11-2008 om 12:50

Oudste nu naar school, wat te doen met middagslaapje jongste?

Zoals de titel zegt: m'n oudste is vandaag voor het eerst gaan wennen op school. Na de kerstvakantie gaat hij voor het echhie.
Ik hen echter thuis een dreumes rondlopen van ruim 2, dat nog hard z'n middagslaapje nodig heeft. In de tijd dat de oudste na de boterham weer naar school teruggaat, moet de jongste z'n middagslaapje doen. Echter... dat kan nu maar nipt anderhalf uur. Nog niet eens eigenlijk. Terwijl hij echt zeker bijna 3 uur slaapt normaalgesproken. Nu hoorde ik van m'n moeder dat ze vroeger mij gewoon in bed liet slapen terwijl ze mijn zus ophaalde van school. Klinkt als 'iets van vroeger'. Maar is helemaal zo gek niet eigenlijk.
Nu mijn vraag: hoe doen de moeders dat tegenwoordig? Zo kort de dreumessen op bed liggen en er weer uithalen als ze de oudste(n) weer ophalen? Of laten jullie ze ook lekker liggen?
Ik woon op nog geen 5 minuten fietsen van de school en ben binnen 10 minuten zeker weer terug.
Ben overigens wel 'bang' voor kritieken van andere moeders op het schoolplein. Zo heb ik een buuf die zoiets nooit zou doen.
Hoor het graag! Alle reacties zijn welkom.
Alvast bedankt, Miss M.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

18-11-2008 om 12:57

Laten liggen

ik woon op 5 minuten fietsen van school en ik laat jongste hier liggen als ik oudste haal. Meestal bel ik wel manlief even om te waarschuwen dat ik weg ben en dat als ik binnen 15 minuten niet terug ben er iets is.
Ik ben trouwens niet de enige die het hier doet, buuf van verderop in de straat doet het ook.

Het is altijd een risico en er zal altijd voor en tegenstanders maar ik vind het prima werken.
Trouwens het idee van briefje ind e zak vind ik onzin, geen ambulance broeder die direct je zakken gaat nazoeken als er iets gebeurt. Daarom bel ik manlief altijd even.

MaximeM

MaximeM

18-11-2008 om 13:00

Laten slapen

Hoi,

Ik woon ook maar 5 minuten van school en liet hem dan lekker liggen hoor. Ik ging gewoon zelfs lopend, dus niet eens van snel,snel,snel. Als je thuis bent dan laat je hem/haar toch ook wel eens liggen, of soms zelfs eventjes huilen. Je zou zelfs een briefje in je zak kunnen stoppen dat de kleine nu alleen thuis is (voor het geval jou wat overkomt in die 5 minuten) maar dat heb ik eigenlijk nooit gedaan. Wat je ook nog kan doen is vragen of een moeder de oudste even langsbrengt op de terugweg, hier zie ik regelmatig moeders met kinderen langskomen, dus de mijne had gewoon mee kunnen lopen op de terugweg, maar het is voor ons allang niet meer aan de orde (jongste is 10)

Maxime

Sandra

Sandra

18-11-2008 om 13:16

Laten slapen

Ik heb de jongste altijd gewoon in bed laten liggen. En ik niet alleen hoor, hordes hedendaagse papa´s en mama´s doen dat. En ja, er zijn vast mensen die dat nóóít zullen doen. Trek je er niet teveel van aan, we zijn nu eenmaal geen eenheidsworsten.

Laten liggen...

Mijn oudste is 4 jaar en de jongste is 4 maanden. Als ik de oudste ga wegbrengen leg ik de jongste in bed. Ga ik hem ophalen, dan ligt de jongste ook meestal nog te slapen. Laat ik dus gewoon liggen. Is hij wakker, dan gaat hij wel mee.

Het mooie vind ik dat sommige mensen zeggen "laat jij de jongste alleen thuis?" wat onmiddellijk wordt gevolgd door "dat doe ik ook wel eens, hoor / heb ik ook wel eens gedaan".

Vroeger werd het inderdaad veel vaker gedaan. Zowel mijn moeder als schoonmoeder deden het. Tegenwoordig zijn meer ouders van mening dat jongere kinderen overal maar mee naartoe moeten gaan. Eh ja. Behalve als je kind heel onrustig wordt van het gesleep. Zoals mijn jongste dus. Slapen in de wagen doet hij vanaf een week of zes al niet meer, dat hield dus al snel op.

Nu werkt "onze" school met een continurooster, waardoor ik maar twee keer per dag naar school hoef. (wat een uitkomst!) Ik denk dat ik de jongste op een gegeven moment 's ochtends weer ga meenemen, als hij wat groter is en wat later aan een ochtendslaap begint / alleen 's middags slaapt. Zodra hij uit bed zou kunnen klimmen, ga ik de babyfoon wel bij de buren neerzetten.

Ik zorg er ook voor dat ik geen wasmachine / droger etc. heb aanstaan.

Groet,
Linda

Rieke

Rieke

18-11-2008 om 13:43

Ook laten liggen

's morgens slaapt de jongste nog, die laat ik liggen. En tussen de middag ligt jongste er meestal net in, dan breng ik oudste en jongste slaapt meestal nog bij het weer halen. Dus jongste komt maar 1 keer mee, alleen 's morgens bij het halen. Vriendin is vrijwel buurvrouw, heeft een sleutel van het huis. Ik krijg nooit opmerkingen, woon op 3 min fietsen van school.

Ook laten liggen

Ook hier een continurooster. Drie kinderen (4, bijna 2,5 en 8 mnd). Met wegbrengen van de oudste neem ik de andere 2 mee, dan ga ik lopen (20 min enkele "reis").

Met ophalen laat ik m'n jongste liggen. De middelste neem ik mee wel mee. Dan ga ik op de fiets en ben plm 20 minuten van huis. De middelste komt zelf uit bed, kan deuren open doen enz.

Maar in een noodgeval laat ik hem wel liggen. Gisteren werd ik gebeld door school dat de oudste ziek was. De andere 2 lagen net een half uur in bed. Toen ben ik wel gauw op en neer gegaan met de fiets naar school.

Ja hoor

Ik laat mijn jongste ook lekker slapen als ik moet halen/brengen naar school. Ik ben binnen 10 min weer terug. Ik ga ook wel eens even naar de speeltuin (5 min lopen) met de oudste, maar dan zet ik de huistelefoon op 'room monitor'. De telefoon belt dan automatisch naar een zelf te kiezen nummer (mijn mobiel meestal) als hij geluid detecteert. Het is een siemens telefoon. Reuze praktisch.

En ik zou het niet doen

ha, de eerste tegenstander.

Maar ik denk dat je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik zou me er zelf onprettig bij voelen, dus ik nam jongste mee. als jij het niet erg vindt,, laat je hem/haar toch liggen?

Guinevere

Guinevere

18-11-2008 om 15:14

Tweede tegenstander

Ik heb mijn kind nog nooit alleen thuisgelaten. De oudste moest gewoon gaan overblijven vanaf het moment dat hij een broertje had. Elke dag. Voor hem ook rustiger dan op en neer scheuren, nu kan hij tenminste lekker lang spelen tussen de middag ipv de hele tijd fietsen.
Stel je voor dat je huis in de fik vliegt! Of dat er iemand aanbelt en de kleine daarvan wakker schrikt? Enige alternatief vind ik een babyfoon bij de buurvrouw/man neerzetten. Die kan er vrij snel bij zijn indien nodig.

Kroet-28

"Ik zou me er zelf onprettig bij voelen, dus ik nam jongste mee. als jij het niet erg vindt,, laat je hem/haar toch liggen?"

Eh, ik voel me er dagelijks onprettig bij. Maar ik vind dat ik geen keuze heb. Jongste meenemen levert de hele dag een heel onrustig kind op, dat niet of amper slaapt.

Dus ik fiets die drie minuten heen en drie minuten weer naar school toch met de gedachte: "blij als ik weer thuis ben.....".

Linda

Lindar

tja, dat is toch een keuze. Ik snap het probleem wel, maar ik laat mijn kinderen niet alleen thuis. Hoe kort het ook is. en hoe onrustig het ook is. Ik denk toch dat ieder het voor zichzelf moet beslissen.
De argumenten die Guinevere noemt zijn al vaker langsgekomen en daar volgt dan altijd een discussie op dat de kans bijzonder klein is etc.

Ik denk: stel dat ze wakker wordt en er is dan niemand? Dan raakt ze wel een beetje in paniek.En ik ga inderdaad ook meteen kijken als ze huilen. Dat wil niet zeggen dat ik ze meteen uit bed haal ofzo, maar ik wil wel even weten wat er aan de hand is (als ik dat eenmaal weet laat ik ze rustig huilen )

Jesse_1

Jesse_1

18-11-2008 om 18:49

Ook laten liggen, maar dan anders.

Ik deed de 2 jongere broertjes in bed vóór in de oudste weer naar school bracht (dat was wel ff haasten). Ze sliepen dan net als ik weg was.
Als ik de oudste dan voor de middag uit school ging halen hadden ze toch minstens 2 uur kunnens slapen (daarvoor maakte ik ze dus wakker als ze nog sliepen).
Moet je wel een kind hebben die tussen de middag gelijk lekker gaat liggen en gaat slapen natuurlijk.
Ik deed dat expres zo, omdat ik niet altijd wist hoe lang ze zouden slapen en als ik ze eerst mee naar school zou nemen om de oudste weg te brengen, dan zouden ze helemaal uit het ritme zijn om nog rustig in bed te gaan - en dan dus juist instorten tegen de tijd dat oudste weer uit school gehaald moest worden.
Zelf vond ik het fijn dat het maar om één dag ging, ze gingen ook 2 dagen naar KDV/BSO en de andere 2 dagen had de oudste alleen in de ochtend school.
Jesse
NB ik weet dat er hier nog veel meer moeders zijn die hun kinderen laten liggen.

Jacoline29

Jacoline29

18-11-2008 om 19:06

Hoe ik het doe

laat kind van 2 slapen,maar....meestal sein ik de buren in dat er een ligt te slapen,die houden dan een extra oogje in het zeil.Gewoon vanuit hun eigen huis.
Ik woon in een buurt waar iedereen op iedereen let,dus da's wel een prettig gevoel.

Jacoline29

Jacoline29

18-11-2008 om 19:07

Aanvulling

Als ze wakker is,dan gaat ze ook mee,dan maar wat later slapen.

Sjillie

Sjillie

18-11-2008 om 19:07

Heb het nooit gedaan

Jongste ging dan 1½ uur slapen. Als ze erg moe was legde ik de buggy ook wel eens plat en sliep ze in de buggy en dan nam ik haar slapend in de buggy mee.

Het idee dat mijn kinderen alleen thuis zijn, nee vreselijk.

Ik haalde de kliko wel eens op aan het eind van de straat (4 huizen na mij) maar maakte dan nooit een praatje. Als ik aangesproken werd zei ik dat ze of mee konden lopen of een andere keer omdat ik een slapende peuter in huis had.

zoals anderen al opperde, woont er geen klas/ schoolgenoot bij jou in de buurt?

Gr Sjillie

Nasha the first

Nasha the first

18-11-2008 om 19:17

Tweeling ook altijd

alleen gelaten om even oudste op te halen....als je een huilbaby hebt gehad dan haal je het echt niet in je hoofd om TWEE babies die wel lekker slapen wakker te gaan maken, terwijl je in 10 minuten terug kan zijn!!! Gelukkig kon ik het ook vaak met een buuf regelen die oudste dan even meenam, maar soms kon het niet anders....Nee, niet met een gerust hart en nooit te lang....moest zoon eens wat langer in de klas blijven, dan stond ik echt op hete kolen....en ik vertrok op het laatste moment zeg maar....toen ik zelf het idee had dat ze uit bed konden komen, heb ik het niet meer gedaan....dat werd me te link, maar rond hun 2e sliepen ze ook niet meer 's middags.....

Miss M®

Miss M®

18-11-2008 om 20:47

Tjee, wat een reacties...

... hartstikke bedankt, hoor!
Er zijn dus zowel voor- als tegenstanders en ik denk toch dat ik de kleine gewoon lekker laat slapen. Hij slaapt altijd goed door 's middags, wordt nauwelijks wakker en áls ie wakker wordt ga ik er nooit meteen heen om te kijken. Hij mag gerust een minuut of 5 minimaal, wachten.
Even een buurvrouw seinen dat ik de oudste ga halen is een mogelijkheid, maar de meesten werken als ik vrij ben... Even kijken hoe we dat doen!
Bedankt, groetjes, Miss M.

Asa Torell

Asa Torell

18-11-2008 om 20:57

Op onze school

laat ook een aantal ouders de jongere kinderen slapend thuis. En sommigen nadrukkelijk niet - een moeder van een dreumestweeling die ik ken, kiest daarom voor overblijven voor de oudste. Ik denk dat wij dit binnenkort ook gaan doen. Zelf zou ik dochter nog wel alleen thuis durven laten maar man vindt het niks. Nu slaapt dochter (1,5) op thuisdagen nog expres 2 x per dag korte slaapjes ipv. een lange, maar dat kan natuurlijk op een gegeven moment niet meer.
Mochten we haar wel alleen thuis laten, dan zou ik het zeker doen zoals hierboven geschreven, in bed leggen voor het wegbrengen. Zodat ze net slaapt. Want hoe lang het duurt is bij haar echt helemaal niet te zeggen en ze is altijd meteen aan het brullen als ze wakker wordt - moet er niet aan denken dat ze dat een kwartier zou moeten doen.

Ik laat hem liggen

Jongste slaapt hier van 12.30 tot 15.30 omdat hij nu 's ochtends niet meer wil slapen.
Mijn oudste blijft tussen de middag over maar mijn dochter komt thuis en moet om 13.15 weer op school zijn. Ik breng dus mijn dochter weg en haal beide kids weer op terwijl de jongste nog slaapt. Ben ongeveer 15 minuten weg en de buurvrouw weet dat ik weg ben en heeft een sleutel en babyfoon.

May

May

18-11-2008 om 21:05

Tip: briefje in je zak

Deze tip las ik ooit ergens: stop een briefje in je zak met daarop de mededeling dat er nog een kind thuis ligt te slapen (en je adres!). Mocht je iets gebeuren onderweg, dan weet men in ieder geval dat je nog een kind thuis hebt...

Yvon Meijer

Yvon Meijer

18-11-2008 om 23:36

Nee..

Ik heb het ook nooit gedaan, al was de verleiding soms groot. Ik heb in mijn omgeving een paar keer meegemaakt dat een pand afbrandde en daar is één bekende bij omgekomen. Als een volwassene zichzelf al niet kan redden, dan heeft een kind natuurlijk geen schijn van kans. En ja, de kans is natuurlijk heel klein, maar ik zou het mijzelf nooit kunnen vergeven.

nyed

nyed

19-11-2008 om 00:33

Ik ook niet moet er niet aan denken

Heb 3 kinderen, maar nooit alleen gelaten.

Vroeger in Amsterdam, woning uitgebrand kleine kinderen omgekomen, moeder ging boodschap doen.

Ik nam de kinderen gewoon mee, dan maar 10 minuten later slapen en gewoon weer wakker maken en savonds maar wat eerder hun bed in. Het is net wat je ze aanleert. En geen problemen er mee gehad.

ayla

ayla

19-11-2008 om 08:37

Briefje

denk je nou echt dat iemand meteen je zakken gaat uitpluizen als er iets gebeurt is, dat doen ze pas uren later, een briefje heeft dus weinig nut. Ik bel dus daarom altijd even iemand met de mededeling dat ik weg ben en binnen 15 minuten terug ben, bel ik niet is er iets aan de hand. manlief werkt op fietsafstand, schoonfamilie woont op fietsafstand, als er iets met mij gebeurt kan er binnen 5 minuten iemand bij ons thuis zijn.

En nee, ik ga zoonlief niet uit bed halen, ik ben veel te blij als hij slaapt, eenmaal uit bed is hij niet te genieten en kan ik niets meer met hem

Mamasan

Mamasan

19-11-2008 om 10:21

Echt niet

Ik heb mijn jongste nooit alleen gelaten om oudste weg te brengen. Oudste bleef elke dag over op school, dat scheelt natuurlijk wel. Ik zou het sowieso niet zien zitten om vier keer per dag heen en weer naar school te moeten (maar dat is weer een andere discussie).
Ik ben een keer naar de supermarkt gelopen (10 minuten weg) toen jongste lag te slapen en oudste (6 jaar) thuis was. Normaal sliep jongste altijd twee uur door, en ze lag net, maar net die dag niet. Toen ik thuis kwam lag jongste onbedaarlijk om mama te huilen en was oudste helemaal in paniek omdat ze haar niet stil kreeg. Brand is erger, maar ik heb het daarna niet meer gedaan.

Ja, ik laat haar altijd liggen

Hier een kleuter van net 4, baby van vandaag precies een half jaar. Dochterlief heeft veel rust en regelmaat nodig, kan max 1,5 uur wakker zijn en moet dan echt weer naar bed. Ze slaapt dan gerust een uur of 2. 'smorgens wegbrengen en ophalen altijd wakker, dus mee. Dan leg ik haar tussen de middag op bed, ga dan een kwartiertje later mijn zoontje weer naar school brengen. Ik woon heeeeel dichtbij school, is letterlijk 1 minuut lopen, dat scheelt natuurlijk ook. Met ophalen 's middags is ze soms wakker, soms ook niet. Ik ga dan op het laatste moment weg en praat dan ook niet na met de juf.
Ik sein niemand in dat ik de deur uitben, we wonen in een dorp waar iedereen elkaar kent en dus weet dat ik een baby thuis heb liggen. Zodra ze zelf uit bed kan klimmen zou ik het trouwens niet meer doen, maar dan is ze ook wat groter en kun je wat makkelijker "rommelen" met slaapjes.

Ardnax

Ardnax

19-11-2008 om 19:18

Ook thuis gelaten

Ik moest er niet aan denken om 2 baby's/peuters wakker te maken omdat de oudste van school gehaald moest worden.
En om het eventjes laten huilen heb ik me ook nooit druk gemaakt, als er eentje huilde en ik ging daar iets aan doen en de ander begon, kon ik met de tweede ook niets. Dus ook als ik thuis was werd er soms wel eventjes paniekerig gehuild.
Ik ging te laat naar school, zodat mijn dochter al bij het hek stond en ze zo in kon stappen en weer naar huis. Ik was maximaal 10 minuten weg en meestal rond de 6 a 7 minuten.
Ik liet de huistelefoon mijn mobiel bellen en zette de huistelefoon op de intercom. Mocht er ooit wat geweest zijn had ik iets terug kunnen zeggen (werkt via babyfoon ook goed). Er is overigens in 2 jaar tijd nog nooit wat gebeurd.
Overigens brand een huis nooit in 10 minuten totaal af en als jij beneden zit en boven breekt er brand uit, kan je ook te laat zijn...Thuis zijn is dus wat dat betreft een schijnveiligheid, hoeveel gezinnen en/of kinderen komen niet om tijdens brand terwijl iedereen thuis is ?
Grtz.
Ardnax

Laten slapen

Ik laat mijn dochter van 21 maanden dus wel thuis om de oudste van 5 naar school te brengen. Ik vind het belangrijker dat ze goed uitgerust is dan dat ik haar meeneem en uit haar ritme haal. Ik vond het in het begin best moeilijk om dit te doen maar uiteindelijk merk ik dat het goed werkt zo.
De school ligt op ongeveer 3 minuten fietsen hier vandaan, dus ik ben altijd zo weer terug. Bovendien zorg ik er wel voor dat ze goed slaapt voordat ik ga. Ik leg haar rond 12.15 uur op bed en rond 13.05 uur breng ik dan de oudste weer weg. Voordat de school is afgelopen om 15.15 uur is de jongste meestal al weer wakker.

De oudste blijft 2 keer per week over en bij hoge uitzondering een keertje extra omdat ik bijvoorbeeld met de jongste naar de oogarts moet of omdat de jongste ziek is. Ik zou er niet over peinzen om mijn oudste elke dag op school te laten overblijven omdat dat rustiger zou zijn voor iedereen. Ze blijft over op de dagen dat ik moet werken en anders komt ze gewoon naar huis. Thuis eten en even ontspannen is net zo belangrijk.

Wat ik dus zelf nooit zou doen is mijn oudste alleen thuis laten met mijn jongste. De oudste kan die verantwoordelijkheid nog helemaal niet aan en ik vind het onverantwoord om zoiets te doen. Een huis vliegt echt niet zomaar in de fik maar je kunt van een klein kind niet verwachten dat het weet hoe het moet handelen als het alleen of met een jonger broertje/zusje thuis is en er gebeurt iets.

Aanvulling

Ik neem ook altijd een briefje mee met het adres en een telefoonnummer voor noodgevallen.

Linda

Mijn gedachte helemaal. Zo doe ik dat dus ook.

Nyed;

"Ik nam de kinderen gewoon mee, dan maar 10 minuten later slapen en gewoon weer wakker maken en savonds maar wat eerder hun bed in. Het is net wat je ze aanleert. En geen problemen er mee gehad."

Ooooooo.... moet je ze dat AANLEREN? Is dan net zoiets als kinderen die (nog) niet doorslapen leren door te slapen? Dat werkt dus ook niet. Je hebt kinderen die snel doorslapen 's nachts en kinderen die er langer over doen. Zo heb je ook kinderen die beter gedijen bij rust en regelmaat en kinderen die je altijd en overal mee naartoe kunt slepen.

Over het uitbreken van brand als je niet thuis bent; het kan inderdaad ook gaan branden als je wel thuis bent. Zorg altijd dat je geen apparatuur aan hebt staan. Ik zet de droger ook niet aan als ik wel thuis ben en de jongste ligt in bed. Wasmachine wel.

Zodra de jongste wat ouder en er wat meer rek in de slaapjes zit, dan gaat hij wel mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.