Tiente
30-08-2026 om 11:12
Plotselinge verandering gedrag
voor de vakantie merkten we al dat onze dochter soms fel kon reageren als ze dingen spannend vindt.
Sinds de zomervakantie gaan we ineens next level.
Ze kan om zaken compleet exploderen, maar echt krijsen, geen contact meer mee te krijgen, in hoekje gaan zitten, niet aan mogen raken op zo'n moment. Echt mega kwaad.
Vooral bij veranderingen, iets dat niet mag of gaat zoals zij wil(of in haar hoofd had).
Zwemles is drama, of niet op dit moment. Proberen survival zwemmen. Ging met haar hoofd onder water en bam dikke paniek, huilen wegrennen.
Ik merk dus enorme gespannendheid bij haar. Uiteindelijk steeds meer bij ons ook. Om binnen het aangeven van grenzen, te zorgen dat het niet "escaleert".
Ze is 4,5 jaar. Verder niks veranderd.
Voor iemand herkenbaar?
kenfan
30-08-2026 om 13:50
Is het je oudste kind? Dan lijken ze alweer heel groot, maar het is natuurlijk al heel mini. Voor een kleuter is een zomervakantie een eeuwigheid, dus dat "wennen"aan school kun je met een flinke korrel zout nemen. Los van het feit dat de kleuterklassen vlak voor de grote vakantie op zijn volst zijn, en dat het op veel scholen vaak een drukke, onregelmatige periode is (juffenfeest, sponsorloop, kijken bij de musical van groep 8 etc) : ze heeft nog acht jaar om te wennen op de basisschool
Begin van het schooljaar kan ook nogal pittig zijn voor kleuters.
Goed dat je met zwemles gestopt bent, dat is dan echt teveel. Mijn ervaring met vier kinderen is, dat hoe eerder je begint, hoe langer het duurt.
Tiente
30-08-2026 om 13:52
MamaE schreef op 30-08-2026 om 13:47:
Wanneer is ze gestart op school? En wanneer met zwemles?
Gaat ze naar de BSO? En ook in de vakantie?
Zijn er vanuit school of BSO signalen gekomen dat het niet zo lekker gaat of dat ze dergelijke buien heeft?
Ik vind persoonlijk vier-vijf maanden moeten wennen aan school erg lang, dat is bijna een half schooljaar.
Komt ze bij een andere juf of meester in de klas? Komt ze bij veel nieuwe kindjes in de klas?
Nee hoor niet vanuit school. Is echt sinds de zomervakantie is begonnen.
School ging heel leuk, had ze lol in en was vrolijk.
Ze gaat morgen starten, nieuwe juf dat wel.
Tiente
30-08-2026 om 13:54
kenfan schreef op 30-08-2026 om 13:50:
Is het je oudste kind? Dan lijken ze alweer heel groot, maar het is natuurlijk al heel mini. Voor een kleuter is een zomervakantie een eeuwigheid, dus dat "wennen"aan school kun je met een flinke korrel zout nemen. Los van het feit dat de kleuterklassen vlak voor de grote vakantie op zijn volst zijn, en dat het op veel scholen vaak een drukke, onregelmatige periode is (juffenfeest, sponsorloop, kijken bij de musical van groep 8 etc) : ze heeft nog acht jaar om te wennen op de basisschool
Begin van het schooljaar kan ook nogal pittig zijn voor kleuters.
Goed dat je met zwemles gestopt bent, dat is dan echt teveel. Mijn ervaring met vier kinderen is, dat hoe eerder je begint, hoe langer het duurt.
Dank je wel!
Ja school gaat morgrn beginnen. Voor de vakantie had ze daar ontzettend naar haar zin. Benieuwd hoe ze dat oppakt.
Enige dat ik zelf had bedacht is dat ze misschien juist de structuur van het naar school gaan mist.
OnherkenbaarAnoniem
30-08-2026 om 13:59
Tiente schreef op 30-08-2026 om 13:54:
[..]
Dank je wel!
Ja school gaat morgrn beginnen. Voor de vakantie had ze daar ontzettend naar haar zin. Benieuwd hoe ze dat oppakt.
Enige dat ik zelf had bedacht is dat ze misschien juist de structuur van het naar school gaan mist.
Dat zou heel goed kunnen. Dat missen van structuur kan ook best lang blijven hangen. Mijn studerende oudste kan niet wachten tot morgen het studiejaar weer gaat beginnen en er weer ritme in haar dagen komt.
Rekenenisleuktaalook
30-08-2026 om 14:03
Tiente schreef op 30-08-2026 om 13:54:
[..]
Dank je wel!
Stel je voor dat je zelf vier bent en nog helemaal niks weet over hoe de wereld in elkaar zit.
Je gaat naar school, voor het eerst, en je vindt het best leuk. Dan ineens ga je niet meer naar school. Alle grote mensen hebben het over vakantie, maar dat hele concept snap je nog niet. Je weet dus niet dat je na een tijdje (wat die mensen vakantie noemen) weer zult gaan. Je vond het leuk op school, en ineens mag je niet meer, daar worden grote mensen heel blij van, maar jij niet en dat lijkt niemand te snappen.
Hoezo geen grote verandering?
kenfan
30-08-2026 om 14:48
Eens met haar met de lange nick.
Oudste raakte altijd enorm van de wap op de eerste dag van de kampeervakantie. Dat ging haar boven de pet.
Ook als je kind het naar haar zin heeft op school kan een kleuter na een schooldag afgepeigerd en daarom extreem sikkeneurig zijn. Eigenlijk is het heel slim van haar dat ze zichzelf terugtrekt als ze er even doorheen zit. Twee van mijn kinderen konden als kleuter ook wel eens driftig zijn aan het eind van de dag, dan hielp het ze even uit de situatie te halen om weer even rustig te worden. Gewoon even een paar minuutjes met het kookwekkertje op de trap, binnenkomen als het wekkertje afloope EN je weer gezellig kunt zijn. Met die methode zal niet iedereen het eens zijn, maar hier fleurden kind en stemming er altijd enorm van op.
MamaE
30-08-2026 om 17:18
Sommige kinderen gaan inderdaad erg goed op ritme en structuur. Het kan best dat wanneer ze weer naar school gaat dit gedrag weer minder wordt. Voor komende vakanties kun je haar dan voorbereiden; je hebt volgende week geen school. En dan de weekplanning van wat jullie gaan doen en waar ze eventueel heen gaat. En dat na die week er wel weer gewoon school is.
In ieder geval hoop ik voor jullie dat naar school gaan niet ook nog moeilijk en drama gaat worden.