Renmuis
10-07-2026 om 15:15
Pokemon kaarten!
Het is weer een obsessie op school. Kind heeft een stapel kaarten gekregen van mijn broer, maar op school zijn heel veel neppe kaarten in omloop. Haar map zit ondertussen vol met fakes van aliexpress en de kermis. Gelukkig was mijn broer zo slim geweest haar geen waardevolle kaarten te geven, maar ik merk dat ik er toch van baal. Ik zou het liefst alle nepperds weggooien zodat er minder in omloop zijn, maar dat is wss water naar de zee dragen. Het is ook zo onnodig. Je kunt stapels bulk kopen via Cardmarket; dat kost bijna niets, maar dan zijn het wel echte kaarten. Hoe staan jullie hierin?
Renmuis
10-07-2026 om 23:26
Anoniemvoornu schreef op 10-07-2026 om 17:03:
Het zijn maar papieren kaartjes. Laat ze lekker ruilen en maak je niet druk om de waarde ervan...het is speelgoed.. nep of echt .. laat ze lekker plezier ermee hebben
Ja, mijn idealistische en relaxte kant wil dat ook graag als filosofie adopteren, maar reken maar dat het voor veel kinderen wel speelt, zeker als ze iets ouder worden (vanaf groep 5). Al haar echte holos zijn er vakkundig uitgewipt door oudere kinderen. Nou zat daar niets tussen dat meer dan een euro zou opleveren, maar het blijft wrang. Ook voor oudere kinderen die wel graag een echte serie bij elkaar willen sparen is het niet leuk dat er zoveel namaak in omloop is. Het is niet altijd makkelijk te herkennen tenzij je echt een expert bent.
Ik ken de subcultuur trouwens verder niet; ik zie het alleen op basisscholen. Ik geloof graag dat het soms veel te ver gaat.
Nick90
11-07-2026 om 07:55
MijnNaamIsHaas73 schreef op 10-07-2026 om 20:12:
[..]
Ik ben niet fruitmoeder, maar het is in feite net zoiets als krasloten. Een box van 65€ kopen in de hoop dat er een waardevolle kaart in zit. Ze scheuren de pakjes open als een junk en gooien de kaarten aan de kant als ze hebben gezien dat ze niet waardevol zijn.
Er zijn zeker ook kinderen/volwassenen bij wie het anders werkt en het verzamelen en de kaarten los van hun waarde leuk vinden. Bij mijn zoon werkte het niet zo en was het dus gewoon gokken. Gelukkig is hij er overheen
Maar daar heb jij verder toch geen last van verder? Je betaalt er niet voor en het is ook niet zo dat de straten vol liggen met waardeloze pokemonkaarten. Dus in welk opzicht heb jij daar last van?
Happyapple
11-07-2026 om 08:03
Renmuis schreef op 10-07-2026 om 23:26:
[..]
Ja, mijn idealistische en relaxte kant wil dat ook graag als filosofie adopteren, maar reken maar dat het voor veel kinderen wel speelt, zeker als ze iets ouder worden (vanaf groep 5). Al haar echte holos zijn er vakkundig uitgewipt door oudere kinderen. Nou zat daar niets tussen dat meer dan een euro zou opleveren, maar het blijft wrang. Ook voor oudere kinderen die wel graag een echte serie bij elkaar willen sparen is het niet leuk dat er zoveel namaak in omloop is. Het is niet altijd makkelijk te herkennen tenzij je echt een expert bent.
Ik ken de subcultuur trouwens verder niet; ik zie het alleen op basisscholen. Ik geloof graag dat het soms veel te ver gaat.
Oh ja dat lijkt me best zuur inderdaad.
Hier kijken ze er niet naar om en hebben ze er alleen wat van de McDonald's liggen (gelukkig, als ik dit topic lees 🫣)
MijnNaamIsHaas73
11-07-2026 om 08:12
Nick90 schreef op 11-07-2026 om 07:55:
[..]
Maar daar heb jij verder toch geen last van verder? Je betaalt er niet voor en het is ook niet zo dat de straten vol liggen met waardeloze pokemonkaarten. Dus in welk opzicht heb jij daar last van?
Gokken is niet voor niks verboden voor minderjarigen. Ik heb er last van dat mijn kind wordt blootgesteld aan een verslavingsgevoelig gokspel waar geen leeftijdsgrens op zit. Uiteindelijk hebben wij hem als ouders begrensd maar het duurde wel even voor ik het doorhad en dat was makkelijker geweest als het ook verboden was voor zijn leeftijd.
Nogmaals, het spel/verzamel/plaatjes aspect is hartstikke leuk. Daar begon het bij mijn zoon ook mee. Maar uiteindelijk werden het hele dure krasloten
Due-scimmie
11-07-2026 om 08:31
Die van Gogh kaart hebben wij ook, ofja man. Die heeft zelf nog maar een paar waardevolle kaarten en de rest is dus van de kinderen.
Maar laatst bij de intertoys jongens van jaar of 12 die gewoon 40 euro aan Pokemon kaarten wilden uitgeven (regel was 5 pakjes dus dat ging niet pp). Ik hoop dat onze jongens niet al hun zakgeld eraan gaan uitgeven maar dat verwacht ik niet.
Moxxie
11-07-2026 om 08:40
Nick90 schreef op 11-07-2026 om 07:55:
[..]
Wat een vreemde reactie. Probeer je haar nu weg te zetten als zeikerd?
Het is heel normaal om een mening te hebben over iets als je denkt dat het een negatieve impact heeft op andere kinderen of zelfs volwassenen. Dat heet maatschappelijke betrokkenheid.
Mugske
11-07-2026 om 10:28
MijnNaamIsHaas73 schreef op 11-07-2026 om 08:12:
[..]
Gokken is niet voor niks verboden voor minderjarigen. Ik heb er last van dat mijn kind wordt blootgesteld aan een verslavingsgevoelig gokspel waar geen leeftijdsgrens op zit. Uiteindelijk hebben wij hem als ouders begrensd maar het duurde wel even voor ik het doorhad en dat was makkelijker geweest als het ook verboden was voor zijn leeftijd.
Nogmaals, het spel/verzamel/plaatjes aspect is hartstikke leuk. Daar begon het bij mijn zoon ook mee. Maar uiteindelijk werden het hele dure krasloten
Het gokken noemen vind ik wel erg overdreven, zeker als je het wil verbieden. Er zijn genoeg andere dingen die je kunt verzamelen waarbij je vooraf niet weet wat er in de verpakking zit. Denk aan sticker verzamelboeken (ik had die vroeger van my little pony, maar meest bekend zijn die van panini), lego mini figs, etcetera.
Nick90
11-07-2026 om 10:51
MijnNaamIsHaas73 schreef op 11-07-2026 om 08:12:
[..]
Het is geen kansspel, dat de kaart die iemand wil er helaas niet bij zit is jammer maar het is niet dat je niks voor je geld hebt gehad toch? Om het een verslaving te noemen en een link naar kansspelen te leggen is vrij apart. En nee het maatschappelijk probleem zie ik ook niet.
Vf_Watervrouw
11-07-2026 om 11:01
Vind dat Pokemonkaarten wel minder onschuldig - kunnen - zijn dan de paniniplaatjes en supermarktspaardingen. Die laatste twee ruil je onderling (of je krijgt extra via (on)bekenden) om een verzameling compleet/completer te krijgen, zijn er geen neppers in omloop en is het ene item niet meer waard dan het andere.
Of ik gokken een te groot woord vind weet ik nog even niet.
DeOnbekende
11-07-2026 om 14:20
Nick90 schreef op 11-07-2026 om 10:51:
[..]
Het is geen kansspel, dat de kaart die iemand wil er helaas niet bij zit is jammer maar het is niet dat je niks voor je geld hebt gehad toch? Om het een verslaving te noemen en een link naar kansspelen te leggen is vrij apart. En nee het maatschappelijk probleem zie ik ook niet.
Als je één specifieke kaart wil en meerdere pakjes koopt in de hoop beet te hebben, is dat natuurlijk gewoon gokken.
Nick90
11-07-2026 om 14:47
DeOnbekende schreef op 11-07-2026 om 14:20:
[..]
Als je één specifieke kaart wil en meerdere pakjes koopt in de hoop beet te hebben, is dat natuurlijk gewoon gokken.
Natuurlijk niet, je hebt toch waar voor je geld gehad? Dat die specifieke kaart er niet bij zit is natuurlijk jammer maar heeft niks met gokken te maken. Zou even de definitie van een kansspel opzoeken.
MijnNaamIsHaas73
11-07-2026 om 15:04
In het geval van mijn zoon hoopte hij niet op een specifieke kaart maar gewoon op waardevolle kaarten zodat hij die kon verkopen en winst zou maken.
Anoniemvoornu
11-07-2026 om 15:35
Nick90 schreef op 10-07-2026 om 17:07:
Ik zou haar niet meer laten ruilen tot je zelf hebt geleerd hoe je echt van nep kunt onderscheiden en pas ruilen als jij de kaart gezien hebt. Zou ook geen echte tegen een nepperd ruilen. Ja mensen, pokemonkaarten zijn niet goedkoop dus
Ik krijg ze regelmatig bij een happy meal en op Marktplaats 10 cent per kaart in mijn buurt... het is maar hoe gek je het zelf maakt.... pokemonkaarten zijn niet perse duur. Mijn kind van bijna 3 heeft ze sinds kort ook door zijn tante... en mag ook ruilen.
.
Nick90
11-07-2026 om 15:46
Anoniemvoornu schreef op 11-07-2026 om 15:35:
[..]
Ik krijg ze regelmatig bij een happy meal en op Marktplaats 10 cent per kaart in mijn buurt... het is maar hoe gek je het zelf maakt.... pokemonkaarten zijn niet perse duur. Mijn kind van bijna 3 heeft ze sinds kort ook door zijn tante... en mag ook ruilen.
.
Dat sowieso! Maar om het nou te vergelijken met een gokverslaving en kansspelen is kansloos. Je koopt kaarten, dat er niks van waarde zit is balen maar het is niet zo als een gokautomaat, als je daar geld in stopt en je krijgt geen pyramides, papegaaien of whatever en geen free spins is je geld weg. Als je iets koopt krijg je daar iets voor, heeft dus niks met gokken te maken en om dat gelijk te stellen aan gokverslaving vraag ik me af of iemand überhaupt wel begrijpt wat gokken of gokverslaving is.
Mugske
11-07-2026 om 16:03
Anoniemvoornu schreef op 11-07-2026 om 15:35:
[..]
.
Qua ruilen zou ik goed met je nog jonge kind meekijken. Je wilt niet dat er oneerlijk geruild wordt door oudere kinderen.