Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Prachtige uitspraken

Al heel vaak staat hier een draadje over mooie uitspraken van de kinderen, en ik wil er vandaag weer eentje starten.
We lezen voor het slapen gaan een stukje uit de kinderbijbel. Mijn knulletje van 10 kijkt moeilijk en merkt op: "Maar Mama, als Jezus nou Christus heet van z'n achternaam, dan moet z'n vader toch óók zo heten?"


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
miranda

miranda

08-12-2010 om 21:12

Post

Gisteren kwam dochter blij de kamer binnengewandeld, want wat bleek de postbode had alvast de Donald Duck bezorgd!! Ze snapte dat niet (normaal moet ze tot vrijdag wachten) dus ik leg uit dat dat is omdat de post de komende dagen staakt.

Vol hoop vraagt ze: staakt de post volgende week weer?

ayla

ayla

09-12-2010 om 07:19

Nu even niet

papa wilde deze week een ernstig gesprek met oudste voeren over haar gedrag. maar het kwam haar even niet uit.
Nu niet papa ik zit nu in mijn speelfase....

Opa

SChoonvader is afgelopen voorjaar overleden. Hij kwam niet zo vaak, er was geen innige band met mijn kinderen. Gisteren belde mijn vader. Ik was boven en zoon riep mij:
"Mamaaaa, opa aan de telefoon. Je weet wel welke hè, want die andere is dood". Oei.
Twee dagen geleden ook. Dochter (9) riep om een spelletje: "Dat is niet eerlijk!". Waarop zoon, zonder op te kijken van zijn Lego, zei "Ja, het leven IS niet eerlijk". Hahaha, geen wereldschokkende uitspraak, maar erg grappig uit de mond van een zesjarige

Juf

Dochter (8) op plechtige toon over juf : "haar leven is veranderd !"

(juf, er om bekend dat ze bij oudergesprekken alleen maar noemt wat er niét goed gaat, had positieve dingen over dochter gezegd)

Olijven

Ik had beide dochters (8 en 4) een schep olijven op hun bord gegeven voor bij de spaghetti. Jongste wilde er graag 10, maar ik zei dat ze gewoon een lepel vol kreeg. Toevallig hadden beide dames 10 olijven. Oudste: "goh mama, jij hebt wel een goed inschattingsvermogen!|

Toke

Toke

09-12-2010 om 22:17

Stagiare

Hoeveel juffen hebben jullie nou eigenlijk, vraagt oudste aan jongste . Jongste: 2, juf A en juf B.
Ik zeg: juf B is toch eigenlijk een stagiaire, iemand die leert om juf te worden?
Nee hoor, zegt jongste, ze ZIT gewoon bij ons in de kring.

Ise

Ise

09-12-2010 om 23:41

Opvoeding

Oudste is getuige geweest van een ruzie tussen 2 broers. De ruzie ging gepaard met een heleboel gevloek. Oudste zegt: "Die kinderen zijn gewoon niet opgevoed." Jongste (9) reageert daarop met: "Wij wel, maar we doen er niets mee."

Puck

Puck

10-12-2010 om 08:54

Variatie op ise

Hier zeggen we altijd: de kinderen zijn wel opvoeding gehad, maar alleen de voeding is blijven hangen.

mijk

mijk

10-12-2010 om 09:04

Dochter heeft geoefend voor de kerstviering

op school en zingt de hele dag EErlijk zij God eerlijk zij God.

"galchje"

gisteren speelden de kinderen "galchje".

Zoon had een woord bedacht dat dochter moest raden. Uiteindelijk stond het hele woord er al bijna nl. "milijoenpoot". Huh, zegt dochter, dat bestaat toch helemaal niet, het moet duizendpoot zijn. Nee hoor zegt zoon, die stapt nl. helemaal niet snel genoeg.

Galgje bleef dan ook maar bij dat ene woord.

De vrouw van god

Bij dochter (8) hebben ze het op school gehad over Romeinse munten. Er staan keizers op, zo vertelt dochter, en soms ook een god of godin.
Dit had tot nogal wat vragen bij de (blijkbaar gelovig opgevoede) klasgenoten geleid. God, die kennen ze wel, maar hoe zit dat met die godin dan? Was dat soms God zijn vrouw?? Dochterlief weet het gelukkig. Ja hoor, God is getrouwd. Zijn vrouw heet Maria... En ze hadden ook nog een zoontje. Kom, hoe heet hij nou ook alweer
n@nny

Verkeerde feest

Dochter is momenteel met een ander feest bezig dan wij bleek gister in haar liedje:

kling klokje klingelingeling, de kermis is weer gekomen.....

Gr Pham

Jesse_1

Jesse_1

10-12-2010 om 23:11

Ach ja, die opvoeding...

Vandaag is paarse dag, de dag tegen homo-haat (neehee, tegen homo-discriminatie zegt Oudste).
"Wat is eigenlijk een homo?" vraag Middelste van net 8. Ik leg uit dat dat mannen zijn die liever met mannen samen wonen omdat ze meer van mannen houden (of v/v), daar hebben we het wel vaker over thuis (Middelste is erg gefascineerd door liefde en trouwen).
"O", zegt Middelste, "dan begrijp ik niet waarom homo een scheldwoord is". En "Ik zei eerder wel homo, maar ik wist niet wat het betekende".
Ik ben erg blij dat hij er (nu...) zo over denkt!
Jesse

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-12-2010 om 02:22

Agnostje in de dop

Vorig jaar werd ik door omstandigheden gedwongen te bekennen dat de tandenfee niet bestaat. Meteen maar schoon schip gemaakt en verteld dat sinterklaas en de kerstman ook niet bestaan, ze twijfelde er al aan vanwege opmerkingen van vriendjes. Toen kwam de hamvraag: "En god, bestaat die ook niet?"

Schrijver Carmiggelt kreeg dezelfde vraag van een (klein)kind en antwoordde toen dat god wél bestond. Zelf heb ik maar gezegd dat niemand het precies weet.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-12-2010 om 02:34

Babypurk

Haha, doet me denken aan de christelijke uitspraak: "Wie moppert op het weer die moppert op de Heer."

Tanneke

Tanneke

11-12-2010 om 16:26

Opgelicht

Mijn zoon speelt vaak met een meisje op school dat elke zondag naar de kerk gaat (wij niet).
Hij kwam thuis met het verhaal dat X zegt dat het niet goed is als je niet naar de kerk gaat.
Ik leg uit dat alle mensen weer anders denken en soms andere dingen geloven en dat dat oke is.Dat zij het zo doen in hun familie en wij weer niet. En ik vroeg wat hij er zelf van vond.

Zegt hij "nou, de kerk is niet zo groot. Er gaan niet zo heel veel mensen in. Er zijn meer mensen buiten dus dan in de kerk. Ik denk dus dat ze ongelijk heeft".

Toen keek hij ineeens bezorgd en zei dat ik misschien eens met de moeder van X moest praten, want "wat als ze worden opgelicht" ?

Tja, wat moet je daar dan mee? Ik een heel gesprek met hem over dat het geen kwestie is van oplichten enzo. Lastig uit te leggen hoor.Hij is overigens 6.

In onze vriendenkring is pas geleden iemand goed opgelicht. Sinds die tijd is hij er nogal mee bezig.Vandaar...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-12-2010 om 20:26

Goede ouder

Zoon van 8 wil vanmiddag wederom computeren. Dat had hij vanochtend al ruim een uur gedaan, dus ik sta het niet toe. Waarop hij mij zuur aankijkt en verzucht: "en jij noemt jezelf een goede ouder!"

Hanny61

Hanny61

13-12-2010 om 11:22

Reclame en god

Jaren geleden kon mijn zoon nogal drammerig reageren als er iets op de reclame was wat hem erg aansprak. Wij moesten het product onmiddelijk aanschaffen. Hij roemde dan de eigenschappen van zo'n product, zoals men dat doet in een commercial. Wij hebben hem toen uitgelegd, dat men in de reclame allerlei dingen zegt, in de hoop dat mensen de producten gaan kopen. Het is maar de vraag of het hele verhaal dat over het product gezegd wordt ook echt waar is.
Op een gegeven moment is hij met een vriendinnetje aan het spelen en hij vraagt aan haar waarom zij niet op zondag naar het zwembad gaat. Waarop zij zegt: "Dat mag niet van God." Mijn zoon: "Hoe weet je dat?" Zij: "Van de kerk." Hij: "Ach, dat moet je niet geloven joh, dat is net als met de reclame."

Mathilde

Mathilde

15-12-2010 om 15:47

Nog eentje

in dit stramien.
Wij zijn niet gelovig. Mijn oma werd gisteren begraven, onze kinderen (bijna 5 en 7) gingen mee. Voor de begrafenis vroeg ik aan oudste of ze nog een mooie tekening wilde maken, die kon dan mee in de kist. Oudste keek stomverbaasd en zei: nou, dat ga ik echt niet doen hoor, daar heeft jouw oma toch niks aan nu ze dood is?
I rest my case .

Sancy

Sancy

15-12-2010 om 18:41

Slaap

Zoon (9, Asperger) zit in bad en ik hang zijn kleding op de warme badkamerradiator. Hij vraagt waarom zijn slaapkamer niet net zo lekker warm is als de woonkamer. Ik leg hem uit dat hersenen een slaapstof aanmaken in de avond dat melatonine heet, en dat de aanmaak daarvan wordt beïnvloed door de hoeveelheid licht. Daarnaast is voor het inslapen de temperatuur van de ruimte ook belangrijk: tussen 15 en 18 graden is een mooie temperatuur om in te slapen.
Na een kwartiertje komt zoon uit bad en ik help hem even. Tussen het afdrogen door zegt hij: "Mam, ik snap het nu! Dat slaapstofje wordt 's avonds door je lijf gemaakt en 's morgens vind je de restjes in je ooghoeken, het is gewoon het slaapzand!"
Stiekem vind ik hem briljant

Nasha 1st

Nasha 1st

21-12-2010 om 21:23

Toen ik nog op mijn ster zat

Vandaag liet zoon 2 mij weten dat hij al eens papa is geweest voor hij bij ons kwam....En dat hij toen op zijn ster zat en naar beneden is gevallen, zo in mijn buik....

Vond het wel heel bijzonder....

Guinevere

Guinevere

21-12-2010 om 21:39

Haha nasha

Mijn 3-jarige vertelde mij dat hij 1. vroeger een babypaard is geweest. 2. Niet op de skifoto's van 5 jaar geleden stond omdat hij op dat moment van de snelle skibaan naar beneden suisde.

Wisselgeld

Mijn dochters waren winkeltje aan het spelen. Zegt de jongste: ik kan nu niets meer kopen, mijn geld is op. Zegt de oudste (7): dan betaal je toch met wisselgeld, dan krijg je weer geld terug!
Hahaha.

Irene

Irene

04-01-2011 om 19:46

Het tegenovergestelde van behendig?

Dat weet Ids (6jaar) wel: "behendicapt"

Het tegenovergestelde van afvallen?

Volgens mijn 6 jarige dochter is dat opvallen, haha. Vond hem wel leuk bedacht.

Auping

Zat gisteren met dochter 10 reclame op de TV te kijken. Komt de Aupingreclame voorbij ( je weet wel, over lekker slapen op een vetnilerend bed ). Zegt dochter :"wat een onzin zeg, als je wil ventileren doe je toch gewoon het dekbed even omhoog".

Gedemonteerd geaborteerd

"in mijn klas is X ook gedemonteerd, net als jij hè mama ?

Je bedoelt geadopteerd zeker en x komt uit Sri Lanka.

"ja geaborteerd en ze komt ook uit China".

Ik kom niet uit China en x ook niet en het is geadopteerd.

"dat zei ik".

Egel

Egel

11-01-2011 om 23:59

Prachtig manda rijn!

Wat moet jij inwendig gelachen hebben!

Zoon van 10 is ziek.

maar als ie na een paracetamol opleeft is ie opeens weer helemaal zijn eigen taterende, altijd vragen hebbende zelf. Hij hoort me uit over bacterien, virussen, waarom je koorts hebt, of een virus het leuk vindt dat je hoest, enzovoorts enzovoorts. Ik sla me redelijk door het vragenvuur heen, tot ie met volle mond vraagt: 'Mam, zijn bacterien zelf ook wel eens ziek?'. Toen viel ik even stil...

Ingrid

judiths mama

judiths mama

13-01-2011 om 21:18

Natte broekspijpen

Kind komt binnen met natte broekspijpen...

'je hebt toch niet buiten in die plas gezeten?'
'nee,............ niet gezéten'!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.