Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Pre advies groep 7

10 minuten gesprek op school...
En ineens werd een advies benoemd. Die zag ik nog niet aankomen want dacht dat dat eind groep 7 zou zijn.
Maar goed...
Kindlief scoort keurig op de cito's en ook netjes in de normale toetsen e.d
Cito bijna alles 1, begrijpend lezen 1+ maar rekenen een 3 (maar waar ze flink in groeit, aldus juf).
Ze leert thuis weinig, ze leest iets door en komt vervolgens met 9/10'en thuis. Ze doet goed mee, alhoewel ze soms even weg kan dromen. Zelf zegt ze dat ze zich dan verveelt...
Advies: VMBO T. Maar als rekenen omhoog gaat zit Havo er ook wel in.

Ik ben geen streber, vind het allemaal prima zolang ze gelukkig is maar kindlief is wel een strebertje en is er ondersteboven van. Ze had toch wel wat hoger verwacht. Ook gezien het feit dat haar vriendinnetjes havo/VWO advies hebben gekregen en in de dagelijkse toetsen e.d slechter of gelijk scoren.
Nu is dit mijn eerste kind richting VO dus zit er niet helemaal in. 
Is dit passend? Moet ik hier een gesprek over aan gaan? Ik wil geen zeur zijn maar de reactie van mijn kind, die normaal geen hoge pet van haarzelf heeft, doet me behoorlijk wat...


Niveau I : goed (beste 20%); percentiel 81 t/m 100 (niveau VWO).

Niveau II : ruim voldoende (beste 40%); percentiel 61 t/m 80 (niveau HAVO).
Niveau III : voldoende (‘beste’ 60%); percentiel 41 t/m 60 (niveau VMBO-TL).
Niveau IV : onvoldoende (zwakste 40%); percentiel 21 t/m 40 (niveau VMBO-KBL).
Niveau V : zwak (zwakste 20%); percentiel 0 t/m 20 (niveau VMBO-BBL).

Je geeft aan dat ze bijna alles I heeft, dat betekent dus meerdere II en/of 1 III (aangezien je spraaktechnisch anders had gezegd ze had enkel 1 III. Met andere woorden, ze scoort (ruim) voldoende. En een VMBO-TL is toch niet slecht? Ze scoort dan alsnog voor de 'beste' 60%, en zoals de docent al aangaf, aangezien er mogelijk nog havo inzit, aan de bovenkant van haar "groep" op VMBO-TL niveau. 

Het is maar een voorlopig advies. Laat het even bezinken, help haar desnoods met wat oefening (zou zelfs kunnen met extra oefenmateriaal van school denk ik) om rekenen bij te trekken en waardeer je kind...

Het komt doordat rekenen op III zit denk ik. Hoe scoort ze op begrijpend lezen? Die twee zijn het belangrijkst. 

Vaak zijn ze in groep 7 wat behoudend in het advies.

Hier een bonuskind dat nu net theoretisch/gemengd advies heeft gekregen door rekenen. De rest was hoger, maar rekenen is gewoon erg belangrijk. Meester zei hier dat hij liever had dat ze na eerste jaar middelbare opstroomde dan nu een te hoog advies en dan afstromen. Dat tweede is slechter voor het zelfbeeld dan het eerste was de theorie.

Jullie vinden het niet passend en dat is relevant. Ga gewoon het gesprek aan, 1 op 1 met de juf, vraag naar haar onderbouwing en overwegingen, al is het alleen maar zodat je naar je kind een duidelijk verhaal hebt. Maak het tegelijk ook niet te groot naar haar toe. 

Netherfield schreef op 24-02-2023 om 06:07:

Het komt doordat rekenen op III zit denk ik. Hoe scoort ze op begrijpend lezen? Die twee zijn het belangrijkst.

Er staat daar toch dat begrijpend lezen. I+ is?

Maar het komt door rekenen op III maar dan zou ze dus ook vmbo-t/havo advies kunnen krijgen.

Ik vind de cito scores echt wel minimaal HAVO waard. Tenminste als je kind alleen rekenen III scoort en de rest I(+).

Wij kunnen hier allemaal heel veel van vinden, maar de beste stuurlui staan aan wal. De leraar ziet je kind natuurlijk iedere dag. Die ziet de werkhouding, de fouten, de goede dingen en daar zou ik meer vertrouwen in hebben. 

Hier ook afgelopen week eerste voorlopig advies gekregen voor kind in groep 7. Onze school is daar nog heel voorzichtig behoudend in. Groep 7 is het zwaarste jaar, meeste nieuwe stof nog, in groep 8 is het vooral herhaling. Jouw dochter kan nog prima haar rekenen omhoog halen naar het havo advies. En als ze start in mavo/havo of bij advies havo havo/vwo komt ze echt wel op haar niveau terecht in de brugklas.

Zelf ben ik een opstromer van mavo, mbo, hbo. Mijn man heeft lts gedaan. En mijn kinderen (beide) zit constant boven A niveau met de Cito’s en oudste krijgt voor nu ook al ruim vwo advies. Of hij dat gaat doen havo of vwo zal tzt wel op het VO duidelijk worden. Want kunnen en doen is ook nog een ding. 

Fien_80

Fien_80

24-02-2023 om 08:15 Topicstarter

Caroline80 schreef op 24-02-2023 om 06:50:

Ik vind de cito scores echt wel minimaal HAVO waard. Tenminste als je kind alleen rekenen III scoort en de rest I(+).

Inderdaad scoort ze alleen rekenen een 3. BL een 1+ en de rest allemaal 1.

Werkhouding e.d zijn prima en haar andere cijfers zijn ook meer dan prima.

natuurlijk moet je nu al een indicatie hebben want dan kun je nu naar de open dagen. Best kans dat volgend jaar de open dagen van verschillende potentiële scholen op dezelfde dag zijn en dan red je het niet om ze beiden  te bezoeken. 

Dat is info die wij al aan het begin van groep 7 kregen. 

Fien_80 schreef op 24-02-2023 om 08:15:

[..]

Inderdaad scoort ze alleen rekenen een 3. BL een 1+ en de rest allemaal 1.



Dan zou ik nu denken havo. Tenzij die I'en vorig jaar nog II'en, en die III een IV, waren (want groep 6 telt ook mee), dan willen ze misschien kijken of het blijvend is.

Fien_80

Fien_80

24-02-2023 om 08:47 Topicstarter

Florisantje schreef op 24-02-2023 om 05:43:

Niveau I : goed (beste 20%); percentiel 81 t/m 100 (niveau VWO).

Niveau II : ruim voldoende (beste 40%); percentiel 61 t/m 80 (niveau HAVO).
Niveau III : voldoende (‘beste’ 60%); percentiel 41 t/m 60 (niveau VMBO-TL).
Niveau IV : onvoldoende (zwakste 40%); percentiel 21 t/m 40 (niveau VMBO-KBL).
Niveau V : zwak (zwakste 20%); percentiel 0 t/m 20 (niveau VMBO-BBL).

Je geeft aan dat ze bijna alles I heeft, dat betekent dus meerdere II en/of 1 III (aangezien je spraaktechnisch anders had gezegd ze had enkel 1 III. Met andere woorden, ze scoort (ruim) voldoende. En een VMBO-TL is toch niet slecht? Ze scoort dan alsnog voor de 'beste' 60%, en zoals de docent al aangaf, aangezien er mogelijk nog havo inzit, aan de bovenkant van haar "groep" op VMBO-TL niveau.

Het is maar een voorlopig advies. Laat het even bezinken, help haar desnoods met wat oefening (zou zelfs kunnen met extra oefenmateriaal van school denk ik) om rekenen bij te trekken en waardeer je kind...

Bijna alles inderdaad, rekenen dus niet....

BL 1+, spelling 1, DMT 1, woordenschat 1, rekenen 3. Zoals gezegd ben ik geen streber. Ik vind alles prima zolang zij er zelf comfortabel bij is. Ik wil geen tenenloper, allesbehalve! Mijn kind waarderen..zeker! Maar wanneer zij zelf aangeeft het niet te snappen, aangeeft dat andere kinderen slechter scoren maar wel een havo/vwo advies krijgen dan raak ik, net als kindlief, ook in de war. En nee, het is niet iets dat mijn kind verzint, ik heb ook van de ouders zelf gehoord.

Hier werd trouwens ook gezegd dat bij school van kinds keuze bij gemengd/theoretisch de lesstof in de eerste gewoon op Havo niveau wordt gegeven en je dan met 7 gemiddeld 'gewoon' naar tweede havo kan. 

Weet niet of dat bij iedere middelbare zo is, maar daar zijn open dagen voor. 

Daarnaast ziet jou kind natuurlijk niet alles wat de leraar ziet mbt andere kinderen. Ook die andere ouders zitten er niet bij in de klas. 

Ik ben gestart in een mavo/havoklas want ze wilde mij successen geven. Ik ben/was faalangstig. Dus ook een lager advies bij mijn scores.  Rekenen laag en de rest vwo. 

In de brugklas vond men mij na een maand al verkeerd zitten. Ik ben al tienensparend opgestroomd in de tweede en heb met een gezonde werkhouding vwo afgerond en daarna een universitaire studie voltooid.

Ik leg snel verbanden en ik kan snel informatie verwerken. Ik kan ook goed abstract denken maar rekenen en vooral hoofdrekenen is mijn zwakke punt gebleven. Ik raak op de een of andere manier de draad kwijt. Wiskunde ging wel goed.

Conclusie, jouw kind komt er wel en ik hoop dat ze zich het advies niet teveel aantrekt. Ik snapte toen mijn advies ook niet. Mijn ouders en ouders van vriendjes ook niet. Het was toen niet de tijd om tegen school in te gaan maar het heeft me geholpen dat volwassenen in mijn uitspraken dat ze het advies te behoudend vonden en dat ik wel op mijn plekje zou komen, welk niveau dat ook zou zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.