Marietjepietje
06-08-2025 om 13:17
Scholenwissel groep 8 - wel of geen goed idee?
Hoi, wij overwegen om ons kind na de zomervakantie naar een andere school te laten gaan voor haar laatste jaar op de basisschool, groep 8. Ze zit nu in een klas met een zeer onveilige sociale dynamiek, er wordt veel gepest door een aantal kinderen waar steeds meer kinderen (uit zelfbescherming?) aan mee zijn gaan doen. Dochter is vaak het mikpunt van met name één kind, maar zegt zelf dat ze zich niet "gepest" voelt, misschien ook omdat ze niet wil dat wij ons zorgen maken. Ze heeft niet echt goede vriendinnen in de klas. De school treedt niet op tegen het pesten, op de hele school ervaren wij geen veilig klimaat. Achteraf gezien hadden we al jaren geleden moeten wisselen.
Wie heeft ervaring met een scholenwissel aan het begin van groep 8? En wie heeft advies? Wel of niet doen?
Mijn dochter staat er ambivalent in, ze vindt verandering eng maar ze zal haar huidige klas niet missen. Ik haal haar het liefst uit die giftige dynamiek, want het gaat ten koste van haar zelfvertrouwen en haar plezier in school, wat de stap naar de middelbare school ook moeilijker maakt. Maar misschien is een overstap te heftig zo laat in de schoolloopbaan. Ik hoor graag ervaringen en advies!

Gsleutel
06-08-2025 om 17:11
Izza schreef op 06-08-2025 om 16:13:
[..]
....
Hou er rekening mee dat docenten niet meer investeren in kennismaking en groepsvorming (zoals in andere jaren). Iedereen kent elkaar en ze gaan toch weg. Als jouw dochter echt zelf last heeft zou ik het wel overwegen. Een andere optie is regelmatig afmelden (ziekte, tandarts etc) zodra het advies er is (in januari volgens mij). En samen leuke dingen gaan doen.
Dit is niet altijd zo. Mijn kinderen zitten op een jenaplanschool waar de bovenbouwgroep bestaat uit kinderen uit groep 6, 7 en 8. Elk jaar komen er dus 'nieuwe' kinderen in de klas en verandert de samenstelling. Elk jaar staan de eerste 6 weken (de 'gouden weken') schoolbreed in het teken van kennismaken, groepsvorming, omgaan met elkaar, etc. Bij elke 'bouwwisseling' worden de stamgroepen ook door elkaar gegooid. Dus geen klassen die al jaren bij elkaar zijn (wel individuele kinderen die steeds bij elkaar zijn gebleven, want het is een kleine school) en veel aandacht voor 'hoe gaan we met elkaar om'. Ik ken ook scholen (montessori in dit geval) waar ze bewust elk jaar alle klassen husselen en groepjes uit elkaar halen.
Ik denk dat ik er voor zou gaan TO, als je dochter het oké vindt. Een sociaal onveilige omgeving, dag in dag uit, lijkt me verschrikkelijk voor een (al onzeker en introvert) kind.
Hoe gaat het met haar schoolprestaties? Zou groep 7 op een andere school over doen nog een optie zijn? Dan heeft ze iets meer tijd om te wennen en kan ze hopelijk haar plekje vinden voor het 'sociaal georiënteerde groep 8'.

Anne1234!
06-08-2025 om 17:21
Hou er rekening mee dat de kans groot is dat de overstap pas na de herfstvakantie gemaakt kan worden. Er zijn niet veel scholen die na een enkel belletje zeggen dat je kind kan komen. Voor de meeste scholen is zo'n overstap een zorgvuldig proces waarbij er bijvoorbeeld eerst een gesprek met jullie en het kind wordt gevoerd, er contact is tussen de IB'ers van beide scholen, er vervolgens een meeloopweek wordt gepland, daarna weer een gesprek en pas dan kan een kind op de nieuwe school starten.

Marietjepietje
06-08-2025 om 17:43
Dank voor het advies Gsleutel! Ze heeft in groep 2 doorgekleuterd dus nog een keer groep 7 kan denk ik niet. Maar ik neem het mee in de overwegingen!

Marietjepietje
06-08-2025 om 17:47
Dank Anne, daar ben ik inderdaad ook bang voor . Waarschijnlijk zijn we te laat met de aanvraag.

Thy
06-08-2025 om 17:56
Ik denk dat je je kind zo snel mogelijk uit deze sociaal onveilige omgeving moet halen, ik vind ook dat je niet te laat bent ( zoals je nu denkt ).
Sommige scholen nemen vlot zij-instromere aan, andere scholen zijn erg voorzichtig.
Als er verder geen zorgen zijn rondom je kind, kan het ineens snel gaan als je geluk hebt.
Je kunt alvast een mail sturen, de meeste directeuren/leerkrachten starten al in de laatste week van de zomervakantie. Dan kun je misschien al vlot na de vakantie terecht voor een gesprek en dan kun je ook zelf nog nadenken of dit de juiste plek is.
Sterkte!

Yindi
06-08-2025 om 18:02
In 99 van de 100 gevallen zou ik zeggen: niet meer wisselen van school voor alleen groep 8.
Maar in jullie geval denk ik: al heeft ze maar een jaar sociale "rust" om zo weer op te laden voor een start in de brugklas waar je weer nieuwe vrienden moet maken voor de komende 4-5-6 jaar. De verwachting "met een lach en een traan afscheid nemen van een hechte groep", die hoort bij een groep 8, komt op de oude school ook niet uit, want als de school geen actie onderneemt tegen kinderen uit groep 7 gaan ze dat helemaal niet doen tegen de bijna-pubers uit groep 8 die nog meer de grens op gaan zoeken.
Houd idd rekening met overstap na de herfstvakantie (dan kan het alleen maar meevallen als het om de een of andere reden sneller gaat), en bel de school op in de laatste week van de vakantie - want dan wordt er vaak al gewerkt.

Lotd
06-08-2025 om 18:03
Marietjepietje schreef op 06-08-2025 om 15:56:
Dank Lotd voor jouw reactie. Je hebt gelijk wat betreft het feit dat ze de kinderen weer tegen kan komen op de middelbare school. En als ze op de huidige school blijft, heeft ze ook meer zicht op naar welke scholen de pesters gaan. Het is zo lastig, elke dag al die stress door zo'n heftige dynamiek (hoe slechts een paar kinderen het voor de hele klas kunnen verpesten en ook veel meelopers die bang zijn anders ook gepakt te worden) lijkt me zo ongezond voor een kind van 11 jaar.
Herkenbaar mijn zoon had jaren zo’n klas maar toen hij eindelijk naar voortgezet ging was het na een jaar weer hetzelfde dus dat bedoelde ik ook een beetje dat je vaak tegen dezelfde problemen blijft aanlopen! Geeft idd stress was hier ook vervelende klas relschoppers altijd inval leerkrachten er is en was altijd wat! En als je kind dan niet een haantje de voorste is of vaak grote mond heeft verdwijnen ze op de achtergrond. Heel sneu ook

MamaE
06-08-2025 om 18:13
Ik zou in deze situatie een wissel wel overwegen. Doubleren zeker niet. Je weet nooit wat je krijgt op de nieuwe school en als je kind groep 2 al over heeft gedaan wordt het leeftijdsverschil met klasgenoten ook op het voortgezet onderwijs behoorlijk groot, al helemaal als ze daar nog een keer zou blijven zitten.
Wel jammer dat jullie dit niet voor de zomer hebben besloten/geregeld.
Na de doorstroomtoets vaak ziekmelden of zogenaamde doktersbezoeken zou ik niet doen. Leuke dingen doe je maar gewoon in het weekend en vakanties. Nog los van dat veel ouders ook werken.

Marty1984
06-08-2025 om 18:46
Ik vraag me af hoe je het ziet gebeuren dat ze aan zelfvertrouwen wint als ze dan wel niet gepest wordt, maar een heel jaar gewoon genegeerd wordt.
De groep is gemaakt, ertussen komen als introverte nieuwkomer in groep 8 is zowat onmogelijk. In 't beste geval wordt ze dus gedoogd.
Ik zou het teveel verandering vinden als ze dus volgend jaar ook weer naar 't voortgezet moet. Dan zou ik eerder inzetten op te weten komen waar de rest van de klas naartoe gaat en bij voorkeur zorgen dat je een andere school kiest.
Het zou voor mij anders zijn als ze zelf actief vraagt om naar een andere school te gaan of als ze hyper-extravert is. Nu dwing je haar in een rol van nieuweling die verloren loopt in een nieuwe school waar ze zelf nooit om gevraagd heeft. En waar ze tegen de tijd dat ze héél misschien een klein beetje gewend is alweer weg is.

BeesAreCool
06-08-2025 om 18:54
Marietjepietje schreef op 06-08-2025 om 14:21:
Dank voor jouw reactie Masatu! We hebben al een nieuwe school op het oog maar ze kent daar niemand. Denk je dat in groep 8 de groepjes al zo zijn gevormd dat aansluiting vinden moeilijk wordt? Ik begreep dat een "nieuw kind" in de klas vaak wel interessant is en dat dit wel helpt bij de contacten. Maar wat jij benoemt is dus precies ook mijn zorg, wat als ze hier ook geen aansluiting vindt en nog erger, dat we spijt krijgen van de wissel. Een jaar nog op de huidige school zal wel pittig zijn, dan is een jaar wel heel lang.
Een meisje was bij ons halverwege het jaar nog in de klas gekomen en die had binnen een paar dagen aansluiting.
Zij was ook niet bijzonder extravert. We hadden wel een leuke klas zonder pesten.
In zo'n situatie als deze, zou ik het proberen.
Probeer wel wat info over de beoogde scholen in te winnen.

Roos57
06-08-2025 om 18:56
Waarom nu opeens in de vakantie willen wisselen terwijl dit al jaren zo gaat . Vreemd en komt niet heel weloverwogen op mij over .
Ik zou haar in groep 8 laten en inzetten op wat zij daar nodig heeft om een redelijk jaar te krijgen.

Stresskipje
06-08-2025 om 19:25
Het verschilt misschien per school, maar op de school waar ik werk kunnen kinderen gelijk terecht. We hebben ook regelmatig "noodgevallen". Weg door pesten, plotseling verhuisd, asielzoekers.....
Nieuwe leerlingen worden altijd hartelijk ontvangen en veel kinderen vinden het leuk om een nieuweling wegwijs te maken en vragen mee te spelen. Zeker als de overstap gebeurt vanwege pesten zijn de kinderen zelfs meestal extra lief en behulpzaam. Bovendien is een klas zelden tot nooit 1 grote kliek, of enkel vaste groepjes. Er zijn altijd wel meerdere kinderen die introvert en op zichzelf zijn en elkaar op zoeken, en/of wisselend aansluiten.
Wij hebben dit jaar best veel nieuwe leerlingen in de bovenbouw, waarvan ook 2 in groep 8.
Dat er dan niet meer in groepsdynamiek wordt geïnvesteerd is zeker niet waar. Juist wel. Groep 8 is een magisch jaar, wat in het teken staat van afscheid en nieuwe uitdagingen. Ze gaan op kamp, afscheidsmusical, eindfeest, minilessen op middelbare scholen. Onbewust wordt er zo gewerkt aan groepsgevoel en samenwerking, en bewustwording van wat je achterlaat. Dat verbindt.
Je kan denken zit dat ene jaartje uit, maar ik zou zeggen: Juist niet. Gun je dochter een fijn laatste schooljaar. Een mooie afsluiting.

eenhoornn
06-08-2025 om 19:27
Onze dochter heeft op de laatste dag in groep 7 de knoop doorgehakt om groep 8 op een andere school te doen.
Ook al jaren een erg onrustige klas. In eerste instantie hebben wij vooral de houding gehad: 'Je komt overal mensen tegen die drukker enz zijn dan jij, maar daar kun je niet voor weglopen'. Heel groep 7 bleef ze wisselend zeggen dat ze wel naar een andere school zou willen, dat wisselde af met weken waarin ze er niet over had. Uiteindelijk door een gebeurtenis in de laatste week van groep 7 in de klas (kinderen die gevochten hadden in de klas terwijl de juf even uit de klas was), hebben we toch de stoute schoenen aangetrokken om met de directeur van de andere school te gaan praten. In een paar dagen tijd hebben dochter, wij en de IB'ers met elkaar kennis gemaakt en is dus letterlijk op die laatste vrijdag de keuze gemaakt.
Wij zijn hierbij echt meegegaan in de wens van dochter. Achteraf hadden we het inderdaad eerder moeten doen, maar we maakten de eerdere keuze met de beste bedoelingen.
Ze heeft een geweldig jaar gehad en was binnen een paar dagen al een onderdeel van de klas.
Ik zou er echt alles op alles voor zetten om het nog voor elkaar te krijgen, als dit echt ook de wens van dochter is.

Netherfield
06-08-2025 om 19:50
Bij mijn dochter kwam in groep 8 ook een nieuw meisje die op haar vorige school gepest werd. Die school was ook veel groter dan onze school. Ze werd geaccepteerd in de klas en bloeide helemaal op.

Marietjepietje
06-08-2025 om 20:28
Roos57 schreef op 06-08-2025 om 18:56:
Waarom nu opeens in de vakantie willen wisselen terwijl dit al jaren zo gaat . Vreemd en komt niet heel weloverwogen op mij over .
Ik zou haar in groep 8 laten en inzetten op wat zij daar nodig heeft om een redelijk jaar te krijgen.
Hoi Roos, we hadden inderdaad veel eerder deze stap moeten onderzoeken, maar elke keer hadden we de hoop dat het beter zou worden, met behulp van de school. Toen de zomervakantie net was begonnen kwam bij onze dochter al het verdriet eruit, daarvoor hadden we ons niet voldoende gerealiseerd hoeveel stress ze al die tijd had.