Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-01-2022 om 07:16

Speelafspraken etiquette


Hier is er geen continurooster. Op maandag, dinsdag en donderdag is er school tot 15.15 uur en vanaf groep 5 op vrijdag ook. Dan gaan de kinderen in principe uit school mee naar de vriendjes/vriendinnetjes en blijven daar doorgaans tot 17 uur. Dan is het ongeveer 1,5 uur spelen. Op de korte dagen gaan kinderen meestal eerst thuis lunchen en dan rond 13.30/14.00 uur naar de speelafspraak tot 16.30/17.00 uur. 
Onze dochter heeft op woensdag normaal gesproken turnen om 17.30 uur dus dan kan het maar uiterlijk tot 16.30 uur.
Als je een kind echt brutaal vond, zou ik daar sowieso op dat moment wat van zeggen tegen dat kind. 'Ik vind jou erg luidruchtig, kun je wat zachter praten/niet schreeuwen?'
Of als een kind brutaal doet, zeg je dat je dat erg brutaal vindt om zoiets te zeggen.
Kinderen krijgen er echt niks van als ze aangesproken worden op gedrag. Als ze het thuis niet leren, moeten ze het ergens anders leren. Op school worden ze ook gecorrigeerd.
Ik zou wel in het vervolg ook vooraf een eindtijd afspreken en telefoonnummer vragen. Jullie zijn nieuw en kennen nog niemand. Andere mensen hebben misschien al elkaars telefoonnummer.

BlueFawn schreef op 13-01-2022 om 08:10:

[..]

Oke gewoon de tijd zo kort maken dat het geen zin heeft? Ik vond dit wel erg lang duren ook, maar geen telefoonnummer van die mensen. Die vrouw had het over nieuwe kozijnen en daarom moest dat kind dus al om 12.15 mee.

Twee uur is echt niet raar hoor. Ook niet heel kort. Sommige kinderen vinden spelen bij andere kinderen heel moeilijk. 

En bij kleuters is 2 uur echt wel genoeg. Langere afspraken deed ik bij heel goede vriendjes als ik wist dat het goed zou gaan of als een ouder vroeg of het kon omdat ze ergens naar toe moesten gaan. Andersom is het namelijk ook fijn als jou kind dan een keer ergens kan geen spelen. Wat ik echt erg vond was als ouders niet op tijd kwamen om op te halen (en niks van zich lieten horen) en ik met dat kind mijn andere kinderen moest gaan halen of brengen. Zo irritant. 

Coreopsis schreef op 13-01-2022 om 08:26:

[..]

Da's geen spelen. Ze had gewoon een oppas nodig. Ook prima, maar voor een eerste keer lijkt me dat niet handig. En zorg dat je áltijd contactgegevens hebt.

Wat als het speelkameraadje na 10 minuten in een ontroostbare huilbui was uitgebarsten? Of (ja dat soort dingen gebeurt) er een ongeluk(je) is en je naar huisarts of ziekenhuis moet?

Oh, en nog een tip. Als je kind pas net op school zit is 1 speelafspraakje per week genoeg. Het is toch al enorm wennen, bouw dat langzaam op.

Als je een nieuweling bent in de speelafspraakjesterreur heb ik nog wel wat tips voor je:

  1. Om en om is echt niet nodig maar iedere woensdag Pietje bij jou ook niet. 
  2. Als kinderen vaak eigen speelgoed meebrengen is dat meestal iets wat thuis teveel rommel maakt.  (Heb ervaring met waterverfsets, de playdough ijsmachine en nog iets met stiften waar je op moest blazen voor een spetter effect.
  3. Vraag altijd een telefoonnummer voor als het niet lukt om samen te spelen of voor noodgevallen.

Kinderen die eigen speelgoed meenemen heb ik hier nog nooit meegemaakt.
Ik zou er eerlijk gezegd ook niet zo van gediend zijn. Net alsof er hier niks is en als je per se speelgoed x wil spelen, dan ga je dat maar thuis doen en eventueel nodig je mijn kind uit om mee te spelen.
Hier is om en om wel redelijk gangbaar, maar als het een keer niet kan is dat geen probleem. 
Als je een keer weg moet en je hebt 'opvang' nodig is dat meestal geen probleem, maar dan moet je daar wel eerlijk over zijn. Andersom trouwens ook. Ik ben geen veredelde oppas.

Overigens is het kind van bluefawn al zes, dus geen beginnende kleuter meer.

BlueFawn schreef op 13-01-2022 om 08:10:

[..]

Oke gewoon de tijd zo kort maken dat het geen zin heeft? 

Dat het geen zin heeft voor de andere OUDER om jou een paar uur als dumpplek voor haar kind in te zetten op woensdagmiddag. 
Voor een KIND is 2 uurtjes spelen prima.

Het is echt superbrutaal dat iemand haar kind meegeeft als jouw kind pas 3 dagen op school zit. Ook best vreemd, want die moeder kende jou ook niet en had geen idee of je wel een betrouwbaar speeladres zou zijn.

Ik heb ook wel eens een kind langer te spelen gehad op woensdagmiddag zodat hij niet meehoefde naar de zwemles van zijn broertje, maar: de moeder was hier open over en het was een jongetje dat hier prima zo lang kon spelen. Woensdagmiddag is wel typisch zo'n dag dat mensen 1 kind even willen parkeren. Zwemles, clubjes, schoenen kopen met het andere kind...

Ik vind het heel goed dat je het hier vraagt en je hebt ook al veel tips gekregen, waarvan een telefoonnummer hebben het belangrijkste is. Kind kan zich bezeren, maar ook jij of je kind kan naar het ziekenhuis moeten. Dan heb je geen tijd voor een ander kind. 
Nummer 2: hou de afspraken nu nog kort. Je kan altijd bellen als het heel gezellig is om te vragen of de ouder wat later komt om het kind op te halen. 

Ik kreeg een keer een heel schema mee van een moeder. Daarop stond hoe laat en wat het kind van 6 moest eten en nog meer instructies over activiteiten. Ik moest voorlezen om 15.30, hij mocht niet naar buiten et cetera. Niet wat hij vanwege allergieën niet mocht eten, maar wat hij wel moest eten. Ik heb het blaadje teruggegeven en gezegd: we hebben zes kinderen die allemaal nog leven, dus dat gaat echt wel goed komen. Als jouw zoon bij mij is gaat hij in ons ritme mee en eet hij wat onze pot schaft, tenzij hij iets niet lust. Maar bij anderen lusten kinderen vaak meer. 
Is allemaal goed gekomen, moeder was wat overbezorgd. 

MRI

MRI

13-01-2022 om 10:04

MissJones schreef op 13-01-2022 om 09:27:

Ik vind je trouwens wel heel negatief klinken over dat kindje en het afspreken. Het is nog een kleuter! Je komt op mij niet echt over als een aardige moeder waar kinderen graag gaan spelen. Dus dan is het probleem straks vanzelf opgelost.

Nou ts is een vader volgens mij maar ik moes ook fronsen over ' het was ook geen leuk kind'. Het gaat er toch om of je kind het een leuk vriendje vindt?

Je kind is nieuw op school, dat is best lastig als zesjarige als je nieuw in een groep komt van kinderen die elkaar al kennen. Wat fijn dat hij al direct speelafspraakjes heeft. Ik zou zeggen probeer het even aan te zien met de tips die je hier krijgt. Dus zorg voor contactgegevens en probeer het niet te lang te laten zijn.

Is hij trouwens verhuisd met zijn moeder? Of woont je zoon nu bij jou en is hij daarom van school veranderd? Of is er nog een hele andere reden waarom hij nu naar een andere school gaat?

dan

dan

13-01-2022 om 10:36

Valeria schreef op 13-01-2022 om 09:48:

[..]

Dat het geen zin heeft voor de andere OUDER om jou een paar uur als dumpplek voor haar kind in te zetten op woensdagmiddag.
Voor een KIND is 2 uurtjes spelen prima.

Het is echt superbrutaal dat iemand haar kind meegeeft als jouw kind pas 3 dagen op school zit. Ook best vreemd, want die moeder kende jou ook niet en had geen idee of je wel een betrouwbaar speeladres zou zijn.

Ik heb ook wel eens een kind langer te spelen gehad op woensdagmiddag zodat hij niet meehoefde naar de zwemles van zijn broertje, maar: de moeder was hier open over en het was een jongetje dat hier prima zo lang kon spelen. Woensdagmiddag is wel typisch zo'n dag dat mensen 1 kind even willen parkeren. Zwemles, clubjes, schoenen kopen met het andere kind...


Zulke situaties zouden hier ook geen probleem opgeleverd hebben, zeker bij kinderen waarmee het goed spelen is. 

Nu ga je nog niks zeggen, jullie hebben de fout gemaakt om de eerste keer veel te lang te laten zijn. Na een keertje kort weet je hoe de chemie werkt tussen twee kinderen maar op die leeftijd zou ik elk speelafspraakje nooit zo lang laten duren. Niet meer doen dus en over een paar weken, als ze echt samen willen spelen kun je het nog eens proberen maar dan veel korter. 

MissJones schreef op 13-01-2022 om 09:27:

Ik vind je trouwens wel heel negatief klinken over dat kindje en het afspreken. Het is nog een kleuter! Je komt op mij niet echt over als een aardige moeder waar kinderen graag gaan spelen. Dus dan is het probleem straks vanzelf opgelost.

Ts is de vader. En waarom mag je niet vinden dat een kind niet leuk is? Ik werk met kinderen en ben leiding op de scouting. Nou echt niet dat ik alle kinderen leuk vind. En sommige vind ik echt ronduit irritant en vervelend. Dat zeg ik uiteraard niet tegen het kind of de ouders maar daarom vind ik dat nog wel. Je kan niet iedereen leuk vinden. 

MRI

MRI

13-01-2022 om 11:40

PinkFlower schreef op 13-01-2022 om 11:38:

[..]

Ts is de vader. En waarom mag je niet vinden dat een kind niet leuk is? Ik werk met kinderen en ben leiding op de scouting. Nou echt niet dat ik alle kinderen leuk vind. En sommige vind ik echt ronduit irritant en vervelend. Dat zeg ik uiteraard niet tegen het kind of de ouders maar daarom vind ik dat nog wel. Je kan niet iedereen leuk vinden.

tuurlijk mag je een kind niet leuk vinden, je kan je alleen afvragen of dat leidend mag zijn in de vriendschappen van je eigen kind.

BlueFawn schreef op 13-01-2022 om 08:10:

[..]

Oke gewoon de tijd zo kort maken dat het geen zin heeft? Ik vond dit wel erg lang duren ook, maar geen telefoonnummer van die mensen. Die vrouw had het over nieuwe kozijnen en daarom moest dat kind dus al om 12.15 mee.

Je bent gewoon gebruikt als gratis oppas. Kon je niet weten. Lesje voor de volgende keer. Dochter (ook kleuterklas) speelt eigenlijk vaak maximaal 2/2,5 uur. Voor kleuters lang genoeg. 

En zeker zorgen dat je een telefoonnummer hebt. Stel dat er iets gebeurt met het kindje, of je zoon of jou of een andere onverwachte situatie zich voordoet dat het kind moet worden opgehaald dan kun je iig bellen. 

Ik zou me niet meer zo laten gebruiken. Voor mij zou iig de aankomende periode dit kindje niet meer komen spelen. Heel toevallig kan het net niet elke keer als dat kind komt (er moeten boodschappen gedaan worden, de kapper, zwemles, dokter, verzin maar een smoes). Evt kan je zoon daar laten spelen als je dat ok vindt. Omdat je zegt dat zoon het kind wel leuk vindt. 

Bij de kinderen waar dochter mee speelt is het regelmatig afgewisseld dan bij ons dan bij het ander kind. Ook maar 1 kind tegelijk heel soms 2 maar dat zijn dan 2 kinderen die hier regelmatig komen en die ook echt leuk zijn met zijn drietjes. En dus max 2/2,5 uur. 

MRI schreef op 13-01-2022 om 11:40:

[..]

tuurlijk mag ik een kind niet leuk vinden, je kan je alleen afvragen of dat leidend mag zijn in de vriendschappen van je eigen kind.

Uiteraard niet maar daarom hoef je nog niet te accepteren dat je zelf last hebt van zo'n kind. Dus lekker daar thuis spelen (zo veel mogelijk) en op school. 

In groep 1/2 gingen de kinderen maar 1x per week ergens spelen.
En dan na schooltijd (14 uur) tot half 5
En van de meeste ouders werd dan de telefoon nummers uitgewisseld 
Groep 3/4 was het ongeveer 2x per week, maar dan wel 1x bij mij en 1x bij de ander
Want ik had ook nog 2 oppaskinderen en als die bij mij waren zat ik niet te wachten op nog meer kinderen erbij.
En dan nog de afspraak om half 5 halen.
Daarna afhankelijk bij wie of waar ze waren hoe vaak maar ik zeg nog steeds dat ze om half 5 naar huis moeten komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.