Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Sport kind van bijna 5 jaar


Met boulderen moet je uitkijken met zulke jongere kinderen. De pezen in de handen zijn daar niet sterk genoeg voor. 
Hier ook van alles en nog wat geprobeerd. Ik zou haar gewoon wat dingen laten proberen. Misschien kan ze eens met een vriendinnetje meegaan dat een sport doet? 

z.s.m. beginnen met zwemles?  Mits dit kan met wachttijden. Genoeg zwembaden die 2x per week les aanbieden. Als er dan ook nog een extra sport bij moet is het misschien wel erg vermoeiend. 

is er niet eea te vinden op bewegen voor peuters of moet het echt meteen een sport zijn? 

MamaE schreef op 09-06-2023 om 11:07:

Atletiek; individueel, maar wel in een groepje, verschillende onderdelen, je kunt je kracht, energie, snelheid, uithoudingsvermogen er allemaal in kwijt.

Nou mijn ervaring met atletiek (mijn dochter heeft er 4 jaar opgezeten) is dat ze meer stilstaan dan dat ze wat doen. Het is veel in de rij staan en wacht tot je aan de beurt bent bij een onderdeel. Dan zou ik eerder voor een hardloopgroepje gaan (maar vrees dat dat er niet is voor kleuters).

Er komt natuurlijk wel meer kijken bij sport dan alleen maar ver kunnen lopen. Bijvoorbeeld bewegingen kunnen uitvoeren waar om gevraagd wordt (dit zal ze prima kunnen testen als ze op zwemles gaat), kunnen luisteren, zich kunnen concentreren in een groep  (ook bij een individuele sport heb je geen privétraining). Ik zou zeggen zwemles en kleutergym voor de basisdingen als koprol, evenwicht, enz. 

Ik zou zeker zwemles doen en denk ook aan atletiek, dat mag hier vanaf 5 jaar. 
Boulderen is er niet voor zulke jonge kinderen, een van mij wilde dat misschien gaan doen toen hij 11 was maar was nog aan de kleine en jonge kant.

Henricus schreef op 09-06-2023 om 11:25:

[..]


Zwemdiploma's, nee nog niet. Gaan we spoedig mee aan de slag.

Bedoel je dat ze bijna aan de beurt is, of dat je bijna gaat inschrijven?
Hier in de stad is de wachtlijst ongeveer 1 jaar, bij de zwemles van de gemeente. In andere steden is het bijna overal minimaal een half jaar.

Daglichtlamp schreef op 09-06-2023 om 11:55:

Kijk of je voor zwemles terecht kunt bij een zwemvereniging, dan kan ze na het behalen van haar eerste diploma's direct door gaan met wedstrijd zwemmen.

Ja! Of (puppy) waterpolo!

Skateboarden, rugby

Ik zou beginnen met een jaartje kleutergym gezien haar leeftijd en daarna verder zien.

Fenyw schreef op 09-06-2023 om 14:38:

Skateboarden, rugby

🤣🤣😂


Edit: sorry, ik bedoel het niet lullig maar ik zie die kleine al met de bal er als een speer vandoor gaan (hoeveel x past de bal in de kleine?).

Caroline80 schreef op 09-06-2023 om 13:58:

[..]

Nou mijn ervaring met atletiek (mijn dochter heeft er 4 jaar opgezeten) is dat ze meer stilstaan dan dat ze wat doen. Het is veel in de rij staan en wacht tot je aan de beurt bent bij een onderdeel. Dan zou ik eerder voor een hardloopgroepje gaan (maar vrees dat dat er niet is voor kleuters).

Mijn ervaring is wel anders. Kleine groepjes, dus veel wisseling. In de winter gaan de kleintjes in de zaal, dat vond mijn dochter niks, maar vanaf 8 is de wintertraining heel veel lopen. 

Turnen was hier dan weer veel truttig wachten en een beetje simpele kunstjes doen. 

voor iets oudere kinderen bestaat bikkeltraining: combinatie van door het bos rennen en stukjes klimmen.

Niet te verwarren met weerbaarheidstraining.

Philou schreef op 09-06-2023 om 14:42:

[..]

🤣🤣😂


Edit: sorry, ik bedoel het niet lullig maar ik zie die kleine al met de bal er als een speer vandoor gaan (hoeveel x past de bal in de kleine?).

Rugby is er al voor hele jonge kinderen. Spelenderwijs worden de regels uitgelegd. Het is geen doorsnee sport en kinderen jonger dan zes mogen al beginnen in tegenstelling tot veel andere sporten. Helemaal leuk hoor! Als een kleuter op atletiek gaat hoeft ie ook niet met een speer van twee meter te werpen, alles wordt aangepast

mijn zoon is als kleuter begonnen met Krav Maga. Daar worden naast basistechnieken ook veel spelletjes gedaan als warming up/afsluiting (tikkertje, hardloopwedstrijdje etc.)
De leraar die hij toen had paste het geweldig aan op de leeftijdsgroep. Waar hij nu zit zijn oudere kinderen, dus wat serieuzer. Maar die ene les in de week waar ook kleuters bij zitten is meer speels.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.