Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Sport kind van bijna 5 jaar


Hier zaten ze op atletiek en hadden plezier in de variatie aan elementen zoals bal werpen, hoogspringen, verspringen etc. Ze hadden ook een geweldige trainer en ieder had zo eigen kwaliteiten.
Kinderen van vrienden gingen  op handbal. Wel een teamsport maar minder chaotische als de kinderen die voor je voeten rennen tijdens de avondvierdaagse; meer regels, positiespel en kijken aan wie je de bal kan afgeven.

En als aanvulling:

https://www.kidsproof.nl/Amsterdam/Clubjes/monkey-moves-amsterdam/monkey-moves-sporten-kinderen

Het is denk ik ook wel een beetje kijken wat je dochter leukt vindt en wat bij haar past en wat er agendatechnisch kan qua verwachtingen van de sportclub.
Eens wisselen van sport is ook helemaal niet erg, komt wel vaker voor, met name als kinderen nog wat jonger zijn. 

Op de turnclub van mijn dochter hebben ze ook kleutergym voor 4-6 jarigen en ouder-kind gym voor 2-4 jarigen. 

En ja, soms moet je ergens even wachten. Je kunt niet met zijn allen tegelijk verspringen of hoogspringen of aan de brug zwaaien, maar ze gaan snel genoeg achter elkaar door, waardoor het ook weer niet zo is dat ze het merendeel van de tijd staan te hangen en te niksen (althans, in mijn ervaring).

Ik denk ook aan Atletiek.
Jonge kinderen zijn ook welkom  bij korfbalclubs. Voor kleuters is er kangaroeclub waar ze spelenderwijs kennis maken met de sport en door kunnen stromen naar de f-jes. F-teams spelen met 4 kinderen in het veld. 

Gewoon lekker verschillende sporten gaan proberen dmv proeflessen. 
   

Ik zou op die leeftijd denken aan zwemles, kleutergym, panasj (hockey), budo.

praktisch; 
De kinderen gingen hier niet naar de naschoolse opvang dus koos ik voor een atletiekvereniging in de buurt met trainingstijden na schooltijd. Tegenwoordig is het moeilijker om een vereniging te vinden die voor avondeten aan de jeugd training biedt. Geschikt lesrooster is van invloed op plezier van sporten.

De zaterdag hield ik vrij voor zwemles. Ze gingen naar een middelgrote zwemvereniging welke in een revalidatie bad zwemles bood. Het water en de omgevingstemperatuur is daar warmer; geen bibberde de kinderen die op hun beurt wachten.

(Wellicht als ze ouder is) Schaatsen, skiën, snowboarden? Surfen?

Hier een menneke van 8, bijna 9, toen hij 4 was waren de zwemdiploma’s prioriteit, toen hij ze binnen had ging hij op hockey bij dezelfde vereniging waar ik al sinds m’n 5e hockeyde, maar hockey was niet leuk genoeg dus in september begint hij bij voetbal. Zwemles heeft hier trouwens wel de prioriteit, als ze maar kunnen zwemmen en zichzelf redden in het water mocht dat nodig zijn. 

Op deze leeftijd zou ik vooral kijken in de buurt waar ze uberhaupt mag starten.

Eens rondhoren of naast atletiek judo geen optie is? Heb je ook een degelijke fysiek voor nodig.

dan

dan

09-06-2023 om 18:45

Marty1984 schreef op 09-06-2023 om 18:38:

Op deze leeftijd zou ik vooral kijken in de buurt waar ze uberhaupt mag starten.

Eens rondhoren of naast atletiek judo geen optie is? Heb je ook een degelijke fysiek voor nodig.


Onze zoon heeft ook op kleuterleeftijd aan judo gedaan. Heeft daarna op scouting gezeten en op turn. En uiteraard de zwemlessen niet te vergeten.

Zwemles en gymnastiek.

Kangarooclub is inderdaad (hier) erg leuk, met veel spelletjes in kleine groepjes dat telkens doorschuift. Met gezamelijk begin en einde. Van 3-5 jaar. Goed voor allerlei dingen: sociaal, gooien, rennen, springen, kruipen, ...

Ik moet ook denken aan trampolinesprungen. Geen idee vanaf welke leeftijd dat kan.
Scouting klinkt leuk, ik weet niet of dat fysiek genoeg is?

ik zou nog even geen sport kiezen, zeker niet als ze ook gaat zwemmen. 
Misschien wel eens een proefles hier en daar maar nog geen vast clubje. 
En dan zelf met haar aan de gang, gewoon lekker gaan fietsen, crossfietsen, (rol) schaatsen, skaten, wandelen, rennen, skiën, roeien etc. 

Scouting kan vanaf 5 jaar als er een Beverpatrouille is. Niet alle scoutingverenigingen hebben Bevers. 

https://www.scouting.nl/lid-worden/jeugdlid-worden/bevers

Maree schreef op 09-06-2023 om 17:20:

(Wellicht als ze ouder is) Schaatsen, skiën, snowboarden? Surfen?

Oh ja, ik ging zelf regelmatig met kind schaatsen. De opgave voor de lessen vergat ik steeds, dus dan maar regelmatig zelf op zaterdagmiddag gewoon rondjes schaatsen. 

Bijtje82

Bijtje82

09-06-2023 om 22:20

Zeilen! Al vermoed ik dat een zwemdiploma dan vereist is.
Dat is hier trouwens de regel thuis. Eerst je zwemdiploma en daarna mag je zelf een andere sport kiezen.

Wedstrijd zwemmen of waterpolo zou dan ook nog een optie kunnen zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.