Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Sport kind van bijna 5 jaar


Voor iets als zeilen zou ik als ouders zelf het hebben behaald van de zwemdiploma's een vereiste vinden. Het lijkt me voor een kleuter ook best wel zwaar en technisch ingewikkeld. 

MamaE schreef op 09-06-2023 om 23:33:

Voor iets als zeilen zou ik als ouders zelf het hebben behaald van de zwemdiploma's een vereiste vinden. Het lijkt me voor een kleuter ook best wel zwaar en technisch ingewikkeld.

En voor een kind dat haar energie kwijt moet, lijkt zitten in een boot mij ook niet geweldig.
Al kan het in een laser, of op een catamara natuurlijk wel erg actief worden.
(dan heb je zeker een zwemdiploma nodig!)


hier heb je voor die leeftijd dansen, turnen, badminton, tennis, judo, voetbal, hockey, atletiek

Als kind toch al gaat zwemmen kun je ook kijken of je zelf iets kunt oppakken met kind. Dat is misschien dan toch minder belastend en echt individueel. Ik denk dan aan skeeleren of mountainbiken oid. Er bestaan zeker mountainbikes en renfietsen voor deze leeftijd.

School, misschien ook bso en zwemles zijn misschien al genoeg groepjes voor kind. Want ook individuele sporten oefen je vaak in groepjes. 

Bijtje82

Bijtje82

10-06-2023 om 07:14

MamaE schreef op 09-06-2023 om 23:33:

Voor iets als zeilen zou ik als ouders zelf het hebben behaald van de zwemdiploma's een vereiste vinden. Het lijkt me voor een kleuter ook best wel zwaar en technisch ingewikkeld.

Dat valt mee hoor. Bijna 5 is misschien idd nog wat jong en zwemdiploma lijkt me zeker ook een vereiste. Een diploma is zoals ik als zei hier thuis sowieso een vereiste. 

Maar wat techniek aangaat is het voor jonge kinderen best te doen. Mijn oudste heeft met 6 jaar een aantal zeillessen gehad. 

Dan beginnen ze met een optimist, die zijn maar heel klein. 

OT.

Verder zou ik vooral kijken naar wat er in de buurt mogelijk is. Ik zie hier in de regio veel wachttijden voor de jonge jeugd bij veel sporten en qua lestijden is het onhaalbaar om in te plannen. Of ze zitten nog op school, of ik ben nog aan het werk. 

Ali

Ali

10-06-2023 om 07:25

Freerunnen of parkour, is een soort rennen en gymnastiek over obstakels heen. Dan leren ze rollen, springen, salto’s, en vallen. Hier in de buurt, westen van het land, zijn er speciale lessen voor kinderen 3 tot 6/7 jaar.

Bijtje82

Bijtje82

10-06-2023 om 08:38

Denk dat heel veel reguliere sporten pas echt beginnen bij 6 jaar.
Zou me dus allereerst richten op zwemles.
Zo'n jong kind moet je nu nog niet teveel verplichtingen geven. Gewoon lekker buiten laten spelen met een step, springtouw, badminton setje naast zwemles is meer dan voldoende. 

Bijtje82 schreef op 10-06-2023 om 08:38:

Denk dat heel veel reguliere sporten pas echt beginnen bij 6 jaar.
Zou me dus allereerst richten op zwemles.
Zo'n jong kind moet je nu nog niet teveel verplichtingen geven. Gewoon lekker buiten laten spelen met een step, springtouw, badminton setje naast zwemles is meer dan voldoende.

Dat vindt jij meer dan voldoende. Mijn zesjarige voetbalt vanaf zijn vijfde verjaardag en zwemt 2 keer per week en vindt zijn voetbaltraining het allerleukste dat er is. Bij voetbal hier mogen ze met 4,5 beginnen.

Bijtje82 schreef op 10-06-2023 om 08:38:

Denk dat heel veel reguliere sporten pas echt beginnen bij 6 jaar.
Zou me dus allereerst richten op zwemles.
Zo'n jong kind moet je nu nog niet teveel verplichtingen geven. Gewoon lekker buiten laten spelen met een step, springtouw, badminton setje naast zwemles is meer dan voldoende.

Jij vindt dat meer dan voldoende. Het is geen universele waarheid. Mijn dochter danst al op de balletclub sinds haar 4e en mijn zoon liep vanaf dat hij kon lopen met een bal aan zijn voet en werd met 4,5 lid van de  voetbalclub. Naast zwemles. En dan was er nog steeds veel tijd voor buitenspelen. 

vraagt dochter zelf om een sport ?

Due-scimmie schreef op 10-06-2023 om 08:53:

[..]

Dat vindt jij meer dan voldoende. Mijn zesjarige voetbalt vanaf zijn vijfde verjaardag en zwemt 2 keer per week en vindt zijn voetbaltraining het allerleukste dat er is. Bij voetbal hier mogen ze met 4,5 beginnen.

Heuh, maar het gaat hier toch om een kind dat nú al klaagt over teveel drukte en teveel kinderen? Er ís (zoals ik begrijp) nu niet eens een clubje. En dan moet zwemles nog beginnen. 
(privéles kan trouwens ook! Bleek hier een enorme uitkomst toen reguliere lessen niet wilden vlotten. En daardoor ook veel goedkoper.) 

Pinokkio schreef op 10-06-2023 om 12:09:

[..]

Heuh, maar het gaat hier toch om een kind dat nú al klaagt over teveel drukte en teveel kinderen? Er ís (zoals ik begrijp) nu niet eens een clubje. En dan moet zwemles nog beginnen.
(privéles kan trouwens ook! Bleek hier een enorme uitkomst toen reguliere lessen niet wilden vlotten. En daardoor ook veel goedkoper.)

Het gaat me er om dat iemand zegt dat buitenspelen al voldoende is. Dat is niet voor iedereen. En is ook niet waar to naar vraagt. 

Bijtje82

Bijtje82

10-06-2023 om 14:16

Due-scimmie schreef op 10-06-2023 om 12:14:

[..]

Het gaat me er om dat iemand zegt dat buitenspelen al voldoende is. Dat is niet voor iedereen. En is ook niet waar to naar vraagt.

Naast zwemles..

Je kunt een kind ook overstimuleren. Ze is nog geen 5. Waarom moet die agenda dan nu al helemaal volgepropt worden met moetjes? 

Begin gewoon met het belangrijkste en kijk daarna waar eventueel nog behoefte aan is. 

Pinokkio schreef op 10-06-2023 om 12:09:

[..]

Heuh, maar het gaat hier toch om een kind dat nú al klaagt over teveel drukte en teveel kinderen? Er ís (zoals ik begrijp) nu niet eens een clubje. En dan moet zwemles nog beginnen.
(privéles kan trouwens ook! Bleek hier een enorme uitkomst toen reguliere lessen niet wilden vlotten. En daardoor ook veel goedkoper.)

Teveel drukte en teveel kinderen op de avondvierdaagse is wat anders dan met een team op voetballen zitten. Drukte als in mensenmassa, niet drukte als in vol programma.

ik heb mijn kinderen ook te vroeg op zwemles gedaan. Als de motoriek van een kind er nog niet klaar voor is, duurt het behalen van het diploma eerder langer dan korter. 

Bijtje82 schreef op 10-06-2023 om 14:16:

[..]

Naast zwemles..

Je kunt een kind ook overstimuleren. Ze is nog geen 5. Waarom moet die agenda dan nu al helemaal volgepropt worden met moetjes?

Begin gewoon met het belangrijkste en kijk daarna waar eventueel nog behoefte aan is.

Ik vind 1 sport naast zwemles geen moetje als het kind het wil. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.