wild-flower
13-12-2025 om 10:05
Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?

Om een einde te maken aan de discussie over gezonde en ongezonde traktaties én de financiële ongelijkheid, schaffen sommige basis scholen de verjaardag traktatie helemaal af en compenseren dit met bijvoorbeeld een 'vierkwartier'.
Bijkomend voordeel : kinderen hoeven niet meer te weigeren vanwege allergieën of geloofsovertuiging.
Ik vind hier wel wat voor te zeggen. Wat vinden jullie?
Goed idee of niet?
https://www.hartvannederland.nl/politiek/beleid/artikelen/groningen-basisschool-traktatie-ongelijkheid-traditie
Peiling
Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?
afrodite05
13-12-2025 om 17:04
Miepjecody schreef op 13-12-2025 om 16:40:
Maar waarom was dit vroeger helemaal geen probleem eigenlijk?
Toen ik klein was, hoefden de traktaties niet gezond te zijn. Ik herinner me zakjes chips, snoepjes, plakken cake... Zelf trakteerde ik vaak van die fruit/groentespiesjes met een mini knakworstje en blokje kaas. Of cakejes die ik zelf met glazuur en smarties had versiers.
Ik denk dat ouders nu veel meer rekening moeten houden met vega/allergie/gezond en dat het daardoor over de top gaat. Ik las ergens de opmerking over overgewicht bij kinderen, maar dat lijkt me meer een kwestie van wat er standaard thuis wordt gegeten icm te weinig bewegen. Wij hadden 30 jaar geleden ook 30x per jaar een (ongezonde) traktatie en zijn echt niet allemaal obees.
Oh en mensen moeten elkaar tegenwoordig overtreffen, met instagramwaardige traktaties enzo...
Grindelwald
13-12-2025 om 17:12
We waren veel minder gewend aan traktaties. Alleen in het weekend wat en vooruit op woensdagmiddag. Er waren ook amper kinderen met allergieën. En geen instagram om elkaar de ogen uit te steken.
Marty1984
13-12-2025 om 17:24
Grindelwald schreef op 13-12-2025 om 17:12:
[..]
We waren veel minder gewend aan traktaties. Alleen in het weekend wat en vooruit op woensdagmiddag. Er waren ook amper kinderen met allergieën. En geen instagram om elkaar de ogen uit te steken.
Hier dan weer wel allergieën én wel dagelijks koek 30 jaar geleden.
Maar die éne met een allergie had gewoon zijn eigen trommeltje bij de juf staan. Geen mens trakteerde op vlees, wel op 1 suikerwafel of 1 mini-zakje chips per kind. Een ouder die héél gek deed en tijd te veel had kwam in de zomer tijdens het speelkwartier met 25 ijsjes af.
Veel meer "we kopen iets simpel prefab" dus en niet "we steken elkaar de ogen uit met Instagram-gedoe".
Het gebeurde hoogstens een keer dat brood niet opraakte 's middags omdat die suikerwafel te groot was geweest tijdens het speelkwartier.
Miepjecody
13-12-2025 om 17:43
Marty1984 schreef op 13-12-2025 om 17:24:
[..]
Hier dan weer wel allergieën én wel dagelijks koek 30 jaar geleden.
Maar die éne met een allergie had gewoon zijn eigen trommeltje bij de juf staan. Geen mens trakteerde op vlees, wel op 1 suikerwafel of 1 mini-zakje chips per kind. Een ouder die héél gek deed en tijd te veel had kwam in de zomer tijdens het speelkwartier met 25 ijsjes af.
Veel meer "we kopen iets simpel prefab" dus en niet "we steken elkaar de ogen uit met Instagram-gedoe".
Het gebeurde hoogstens een keer dat brood niet opraakte 's middags omdat die suikerwafel te groot was geweest tijdens het speelkwartier.
Geen vlees is niet waar
Ik heb heerlijke herinneringen aan kaasje worstje uitje augurkje
Herfstappeltaart
13-12-2025 om 17:45
Toen ik klein was (jaren zestig) mocht er gewoon getrakteerd worden op wijnballen. Zo'n bal van zuurstokspul. Daar zat je dan een uur mee in je wang. Erg goed voor de gebitjes..not.
Ook nogablokken waren er vaak op school.
Maar verder hadden wij thuis een biscuitje bij de thee en zelden dingen als appelflappen en saucijzenbroodjes. Gebak alleen op een verjaardag. Soberheid troef, dus geen gevaar voor obesitas.
Grindelwald
13-12-2025 om 18:05
Herfstappeltaart schreef op 13-12-2025 om 17:45:
[..]
Toen ik klein was (jaren zestig) mocht er gewoon getrakteerd worden op wijnballen. Zo'n bal van zuurstokspul. Daar zat je dan een uur mee in je wang. Erg goed voor de gebitjes..not.
Ook nogablokken waren er vaak op school.
Maar verder hadden wij thuis een biscuitje bij de thee en zelden dingen als appelflappen en saucijzenbroodjes. Gebak alleen op een verjaardag. Soberheid troef, dus geen gevaar voor obesitas.
Wijnballen ken ik van de kermis, en dropballen. En maar likken aan zo'n bal. Bah moet er nu niet aan denken.
Poezenmeisje
13-12-2025 om 18:29
Bij onze kinderopvang ook. Kind krijgt een papieren kroon, er wordt gezongen en kind mag doosjes rozijnen uitdelen die de opvang verzorgt.
Op de basisschool worden ze op een gegeven moment vast niet meer blij van rozijnen.
Mijn zoon is een twintiger. Hij lust rozijnen alleen als ze klem zitten in zo'n klein doosje.
Herfstappeltaart
13-12-2025 om 18:29
Poezenmeisje schreef op 13-12-2025 om 18:29:
Bij onze kinderopvang ook. Kind krijgt een papieren kroon, er wordt gezongen en kind mag doosjes rozijnen uitdelen die de opvang verzorgt.
Op de basisschool worden ze op een gegeven moment vast niet meer blij van rozijnen.
Mijn zoon is een twintiger. Hij lust rozijnen alleen als ze klem zitten in zo'n klein doosje.
Zilver_gray
13-12-2025 om 19:23
Miepjecody schreef op 13-12-2025 om 17:43:
[..]
Geen vlees is niet waar
Ohh jaaa ik ook, heerlijk vond (en nog steeds) ik dat! Of boterhamworst met een augurk erin gerold
Tuinfluiter
13-12-2025 om 19:49
Miepjecody schreef op 13-12-2025 om 17:43:
[..]
Geen vlees is niet waar
Ik ook maar ik verliet half jaren 70 de lagere school. Op mijn school was het toen normaal om hierop te trakteren of op een fruitspiesje.
Toen mijn eerste kind half jaren 90 naar de basisschool ging was snoep weer toegestaan. Ik was daar erg verbaasd over. Zelf maakte ik voor mijn kinderen die van hartig hielden vaak minicroissantjes met knakworstjes. Was geen multiculti school dus daar was dit gewoon nog helemaal oké.
Vind het wel jammer dat trakteren tegenwoordig zo'n gedoe is dat het liever wordt afgeschaft.
Decembermamma
13-12-2025 om 19:54
Evaluna schreef op 13-12-2025 om 12:05:
Het lijkt me een goed idee. Gewoon een feestelijk momentje vanuit school met een passende traktatie. Kan prima geregeld worden vanuit de ouderraad.
Ik heb ik al die jaren zoveel voorbij zien komen en het is altijd wel wat.
Zakken snoep van andere culturen, gezonde dingen waar de kinderen op een gegeven moment niks aan vonden, rommel wat eventjes leuk is maar daarna door het huis heen zwerft. Er moet altijd wat glutenvrij / lactosevrij / suikervrij / halal bij zitten.
Na 10 jaar was ik er wel klaar mee.
Wij hadden 1 vegan kind ertussen die deed niet moeilijk met snoep maar met de kerstlunch werd dat wel aangegeven, na contact met moeder was de pizza Marguerita ook goed. Regelmatig rekening gehouden met halal en dan gingen die kinderen het alsnog weigeren want het zou niet halal zijn dat is echt irritant want je hebt je best gedaan en de boel uitgezocht. Irritant was dat ik dan bij een halal collega moest informeren want in de app werd door de halal ouders niet gereageerd.
Tuinfluiter
13-12-2025 om 19:56
Zilver_gray schreef op 13-12-2025 om 19:23:
[..]
Ohh jaaa ik ook, heerlijk vond (en nog steeds) ik dat! Of boterhamworst met een augurk erin gerold
![]()
Mijn moeder maakte die met plokworst daar heb ik ook wel op getrakteerd. Krijg erineens weer zin in
Zilver_gray
13-12-2025 om 20:05
Tuinfluiter schreef op 13-12-2025 om 19:56:
[..]
Mijn moeder maakte die met plokworst daar heb ik ook wel op getrakteerd. Krijg erineens weer zin in
![]()
Hahahaha ja he, zo kreeg ik weer zin in stokjes met kaas, worst, uitje/ augurk
MamaE
13-12-2025 om 20:09
Toen ik op school zat (jaren '80/'90) at iedereen alles en bijna niemand was ergens allergisch voor. Voor je allergie of dieet, als dat er al was, was je zelf verantwoordelijk en soms had je dan gewoon pech. Als je iets niet lustte of mocht, gaf je dat aan een vriendje of je ruilde wat. Als een kind echt een allergie had ergens voor, dan had die vaak zelf iets van een alternatief of niks. Dat werd ook niet zielig gevonden, dat was gewoon zo. Mensen verwachtten ook niet dat iedereen overal rekening mee hield.
Een kennis van mij heeft een kind met een ernstige notenallergie, in de zin van anafylactische shock. Dat kind heeft een eigen trommeltje met lekkers zodat het zeker veilig is. Ook als hij bij andere kindjes gaat spelen. Ik zou dat ook doen als mijn dochter dat zou hebben. Ik zou andere mensen niet met die verantwoordelijkheid willen opzadelen met het risico dat het per ongeluk mis gaat. Daar zijn de gevolgen echt te groot voor.
Tuinfluiter
13-12-2025 om 20:22
Zilver_gray schreef op 13-12-2025 om 20:05:
[..]
Hahahaha ja he, zo kreeg ik weer zin in stokjes met kaas, worst, uitje/ augurk
![]()
Paar jaar terug heb ik zulke borrelhapje weer op een verjaardag geserveerd was een groot succes. We hebben lekker nostalgische zitten zwijmelen.