wild-flower
13-12-2025 om 10:05
Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?

Om een einde te maken aan de discussie over gezonde en ongezonde traktaties én de financiële ongelijkheid, schaffen sommige basis scholen de verjaardag traktatie helemaal af en compenseren dit met bijvoorbeeld een 'vierkwartier'.
Bijkomend voordeel : kinderen hoeven niet meer te weigeren vanwege allergieën of geloofsovertuiging.
Ik vind hier wel wat voor te zeggen. Wat vinden jullie?
Goed idee of niet?
https://www.hartvannederland.nl/politiek/beleid/artikelen/groningen-basisschool-traktatie-ongelijkheid-traditie
Peiling
Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?
Rekenenisleuktaalook
15-12-2025 om 13:34
Lichtbron schreef op 15-12-2025 om 12:38:
Misschien kan er op school een "tractatie-potje" neergezet worden in de klas waar ouders dan anoniem een geldbedrag ingestopt wordt gedurende het schooljaar en dat daar dan de snoep/koek en prulletjes van betaald worden.
Anoniem?
En dat dan de ouders van het ene kind er 20 euro in doen en die van een ander kind twee. Dat zou heel mooi kunnen zijn. Ik zou daar heel blij van worden.
Maar..........
Ik hoor de ouder van die 20 euro al roepen dat hij/zij 20 heeft gedaan, want dat compenseert dan de ouders die veel minder kunnen doen. En drie jaar verder roept ditzelfde ouder dat ze geen 20 meer doet want haar kind mocht maar voor 5 euro uitdelen 🥺
Zou geweldig zijn als anoniem ook echt anoniem zou zijn.
1968
15-12-2025 om 13:49
Ginevra schreef op 13-12-2025 om 22:20:
[..]
Het origineelste wat er op traktatiegebied bestond was de egel, dus prikkers in een halve meloen die gewikkeld was in zilverfolie.
Ik was als kind helemaal jaloers als kinderen met zo'n zilverfolie egel aankwamen. Ik had een niet creatieve moeder, dus bij ons was het waarschijnlijk een doosje rozijnen wat er uitgedeeld werd, of iedereen een lolly. Mijn moeder had denk ik helemaal geen weet van hoe je zo'n egel kon maken (of dat ie überhaupt bestond) hoe moest je dat weten als ouder zij kwam niet op school (ik liep al heel snel alleen naar school en daarvoor liet mijn moeder mij achter bij het hek en reed dan weg, er stond geen een moeder op het plein.)
offtopic; in het speelkwartier had volgens mij maar 1 kind uit mijn klas iets mee, de rest had niets mee, we gingen gewoon spelen. En om 12:00 uur naar huis en om 13:30 moest je weer terug zijn. (tot 15:30 uur)
En ik had iets van 25 kinderen in de klas maar kan me niet herinneren dat we nou zo vaak traktaties hadden...moet wel maar alleen de egel is blijven hangen en kinderen die zo'n mooie speciale tupperware doos hadden met hun uitdeel dingetjes erin.
Soccer-Mom
15-12-2025 om 15:52
dat er überhaupt een discussie is, vind ik veelzeggend over de huidige generatie ouders
Decembermamma
15-12-2025 om 16:36
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-12-2025 om 13:34:
[..]
Anoniem?
En dat dan de ouders van het ene kind er 20 euro in doen en die van een ander kind twee. Dat zou heel mooi kunnen zijn. Ik zou daar heel blij van worden.
Maar..........
Ik hoor de ouder van die 20 euro al roepen dat hij/zij 20 heeft gedaan, want dat compenseert dan de ouders die veel minder kunnen doen. En drie jaar verder roept ditzelfde ouder dat ze geen 20 meer doet want haar kind mocht maar voor 5 euro uitdelen 🥺
Ja hoor, wij hadden voor de ouderbijdrage altijd wat ouders die extra betaalden maar ook altijd flink wat meer ouders die niet betaalden en dat waren vaak niet de armsten. Maar goed dat probleem is nu ook opgelost, scholen hebben massaal de ouderbijdrage opgezegd. Het zal dus snel gedaan zijn met leuke dingen op scholen. Bij de school waar mijn kind op heeft gezeten was er dit jaar een sinterklaasfeest zonder cadeautjes en de ouders was gevraagd kruitnootjes mee te geven.
Kinderboekenweek was dit jaar ook zonder schrijvers, waar in het verleden vanuit de ouderbijdrage nog schrijvers werden uitgenodigd. Ben benieuwd of er schoolreisjes gaan komen.
Anoniemvoornu
15-12-2025 om 16:54
Decembermamma schreef op 15-12-2025 om 10:43:
[..]
Maar dat is dus het punt, die kinderen krijgen het nu dus niet meer. Maar er zal wel tal van ouders die vervolgens roepen dat die kinderen niet zelf kunnen trakteren wat gezien alle toeslagen die die gezinnen binnentrekken natuurlijk onzin is want een traktatie ook met rommel speeltjes kan heel goedkoop.
Leven op toeslagen is geen vetpot' nu gaf mijn ouder haar geld uit aan haar verslaving maar zat ouders die buiten hun toedoen bij een voedselbank lopen met hun kinderen en voor die groep mensen is trakteren/een verjaardag vieren zoiezo stress
Anoniemvoornu
15-12-2025 om 18:08
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-12-2025 om 11:29:
[..]
Ik snap jouw verhaal, ik vraag me alleen af of we met de hele klas het gemis voor één kind kunnen oplossen. En of we zoveel zooi de wereld in moeten slingeren voor die ene waarvoor het zo waardevol is.
Als er nooit iemand begonnen was met die zooi te trakteren dan zou geen kind zoiets missen.
Maar het is niet 1 kind' ik hoor in deze laatste 2 pagina's al zeker verschillende 3 mensen erover hoe waardevol het voor hun was..
Max88
15-12-2025 om 18:32
"Als, als...
Vroeger nooit..."
Natuurlijk wel, vroeger ook.
En heul vroeger jaagden we met speer op dieren en nu gaan we lopend/fietsend/in de auto naar de supermarkt.
Die gummetje waren echt het einde. Ik kreeg thuis alleen witte, maar op school via een traktatie een potlood met een gum in de vorm van bv en aardbei die nog een zalig chemisch luchtje had.
En de chipsketting van dropveter met nibbits? Heerlijk, had je 2 verschillende dingen. Popcorn? Feestje!
Ik denk dat het meestal gewoon de ouders zijn die overal een probleem van maken. Hoe het hoort, hoe het moet, wat beter is, wat voldoende is, wat vooral de ander moet doen, hoe een iemand moet reageren, hoe je iets mag vieren en jeetje als je waagt te genieten van een plastic speeltje, dan vergriep je het gehele milieu.
Ik zou dan zo graag eens om het hoekje kijken om te zien of ze zich zelf aan alle regels houden. Heb het donkerbruine vermoeden dat ze net zo uniek zijn als ieder ander.
Filosophie
15-12-2025 om 18:47
Decembermamma schreef op 15-12-2025 om 16:36:
[..]
Ja hoor, wij hadden voor de ouderbijdrage altijd wat ouders die extra betaalden maar ook altijd flink wat meer ouders die niet betaalden en dat waren vaak niet de armsten. Maar goed dat probleem is nu ook opgelost, scholen hebben massaal de ouderbijdrage opgezegd. Het zal dus snel gedaan zijn met leuke dingen op scholen. Bij de school waar mijn kind op heeft gezeten was er dit jaar een sinterklaasfeest zonder cadeautjes en de ouders was gevraagd kruitnootjes mee te geven.
Kinderboekenweek was dit jaar ook zonder schrijvers, waar in het verleden vanuit de ouderbijdrage nog schrijvers werden uitgenodigd. Ben benieuwd of er schoolreisjes gaan komen.
De zaken die jij noemt zijn leuk, maar geen noodzaak en van weinig toegevoegde waarde, toch?
Filosophie
15-12-2025 om 18:48
Het lijkt me heerlijk als er niet meer op scholen wordt getrakteerd met verjaardagen. Geen ongevraagde Temu-items meer die via mijn kind het huis binnenkomen. Geen gestress over wat 'de juiste traktatie' is. Maar gewoon een ontspannen kind dat bijvoorbeeld met dé schoolkoektrommel in de klas mag rondgaan. Gewoon genieten en dankbaar zijn.
Rekenenisleuktaalook
15-12-2025 om 18:54
Max88 schreef op 15-12-2025 om 18:32:
"Als, als...
Vroeger nooit..."
Natuurlijk wel, vroeger ook.
En heul vroeger jaagden we met speer op dieren en nu gaan we lopend/fietsend/in de auto naar de supermarkt.
Die gummetje waren echt het einde. Ik kreeg thuis alleen witte, maar op school via een traktatie een potlood met een gum in de vorm van bv en aardbei die nog een zalig chemisch luchtje had.
En de chipsketting van dropveter met nibbits? Heerlijk, had je 2 verschillende dingen. Popcorn? Feestje!
Ik denk dat het meestal gewoon de ouders zijn die overal een probleem van maken. Hoe het hoort, hoe het moet, wat beter is, wat voldoende is, wat vooral de ander moet doen, hoe een iemand moet reageren, hoe je iets mag vieren en jeetje als je waagt te genieten van een plastic speeltje, dan vergriep je het gehele milieu.
Ik zou dan zo graag eens om het hoekje kijken om te zien of ze zich zelf aan alle regels houden. Heb het donkerbruine vermoeden dat ze net zo uniek zijn als ieder ander.
Tja, één kind vergriept het hele milieu niet in zijn eentje. Maar anderhalfmiljoen basisschoolleerlingen die twee keer per jaar zo'n speeltje krijgen is driemiljoen onzinnige speeltjes per jaar.
Ik laat mijn leerlingen wel eens uitrekenen hoeveel papier we weggooien als ze opmerken dat het maar een blaadje is.
Alle kinderen één blaadje per week, 25 leerlingen per klas, 6 klassen op school, 40 weken per jaar. Etc etc.
Of inderdaad voor die anderhalfmiljoen schoolkinderen in Nederland. Dan ga ik ook altijd even met ze kijken naar de voorraad papier. Zet ik even de dozen appart waarvan zij vinden: 'het is maar één blaadje.'
Gingergirl
15-12-2025 om 19:08
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-12-2025 om 18:54:
[..]
Tja, één kind vergriept het hele milieu niet in zijn eentje. Maar anderhalfmiljoen basisschoolleerlingen die twee keer per jaar zo'n speeltje krijgen is driemiljoen onzinnige speeltjes per jaar.
Ik laat mijn leerlingen wel eens uitrekenen hoeveel papier we weggooien als ze opmerken dat het maar een blaadje is.
Alle kinderen één blaadje per week, 25 leerlingen per klas, 6 klassen op school, 40 weken per jaar. Etc etc.
Of inderdaad voor die anderhalfmiljoen schoolkinderen in Nederland. Dan ga ik ook altijd even met ze kijken naar de voorraad papier. Zet ik even de dozen appart waarvan zij vinden: 'het is maar één blaadje.'
Op zich een goede rekensom maar uitsluitend vanuit je eigen perspectief; jij vind het onzinnig dus is jouw conclusie dat het onzinnig is. Jouw mening is echter geen feit. En het milieu is altijd een hot topic om erbij te halen als je ergens geen affiniteit mee hebt om je punt extra kracht te geven. Terwijl jij zelf ook hoogstwaarschijnlijk weleens dingen doet, eet of koopt die net zo goed niet milieuvriendelijk zijn en ook niet echt nodig zijn maar dat ervaar je anders omdat je er affiniteit mee hebt.
Bingo
15-12-2025 om 19:12
[..]
Anoniem?
Maar..........
Ja jeetje zo kun je dus noooooooooit iets organiseren, als je altijd maar bij voorbaat beren (lees: een vervelende ouder) op de weg ziet.
troelahoep
16-12-2025 om 10:40
[..]
Anoniem?
Maar..........
Gaat het nog wel goed met je? (oprechte vraag). Dit komt op mij tamelijk cynisch over, en dat je het even heel erg hebt gehad met je werk.
troelahoep
16-12-2025 om 10:52
Filosophie schreef op 15-12-2025 om 18:47:
[..]
De zaken die jij noemt zijn leuk, maar geen noodzaak en van weinig toegevoegde waarde, toch?
Leuk en geen noodzaak, eens. In zekere zin is niets noodzakelijk. Van toegevoegde waarde: zeker wel. Iedereen klaagt altijd wel over de Sinterklaasgekte, maar een sobere sinterklaasviering waarbij kinderen ook nog eens zelf de kruidnootjes moeten meebrengen is wel heel schraal en is de opmaat naar verdere versobering van tradities en gemeenschapszin.
En een schrijver laten komen, hoe vet is dat. Het moet dan geen persoonsverheerlijking worden, maar je kan het voor zoveel dingen gebruiken. Ten eerste natuurlijk het aanwakkeren van leesplezier, een voorleeswedstrijdje voor de de kinderen, je kunt de schrijver op school laten interviewen door kinderen (met ingezonden vragen van alle kinderen): hoe is het om een schrijver te zijn, wat voor iemand is dat, hoe leeft een schrijver, waar haalt die zijn inspiratie vandaan etc.
Rekenenisleuktaalook
16-12-2025 om 15:42
troelahoep schreef op 16-12-2025 om 10:40:
[..]
Gaat het nog wel goed met je? (oprechte vraag). Dit komt op mij tamelijk cynisch over, en dat je het even heel erg hebt gehad met je werk.
Het gaat prima, maar dit is dus werkelijk wat er soms gebeurt. Met ouderbijdrage, met een inzameling etc. Niet één incident, vaker meegemaakt.