Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Straf / corrigeren op school


Doemijdieglazenbol schreef op 05-06-2023 om 11:21:

[..]

Een van mijn Posts lijkt niet te zijn doorgekomen. Er wordt nu steeds herhaald (door verschillende mensen, ik heb het niet over 1 forummer specifiek) dat het kind van de leg is DOOR de ingreep op school. Maar er is ingegrepen op school OMDAT het kind “van de leg was”. Er kunnen 100 redenen zijn waarom kind van de leg is en waarschijnlijk is het een combinatie van dingen. Ik vind het raar om die causale relatie zo te leggen en daarmee toch wel erg veel in de schoenen van de leerkracht te schuiven.

Je reageert op mijn berichtje terwijl ik dus door ging in het verlengde van jouw bericht. Vraag 1 is inderdaad waardoor is het kind van de leg. Als daarop het antwoord al zou zijn dat dat de maatregel van juf is, dan is dat wat mij betreft nog steeds geen bewijs dat juf te ver is gegaan zoals philou, max en TO steeds lijken te vinden. 

MamaE schreef op 05-06-2023 om 11:22:

[..]

Het juridische strafsysteem is wel degelijk deels gebaseerd op vergelding.
Ik vind het niet verkeerd om een kind te leren dat gedrag consequenties heeft. Op zich ligt vergelding en consequentie helemaal niet zo ver uit elkaar als het soms geframed wordt. Voor een kind is het wel het meest begrijpelijk als het gevolg/de consequentie/de straf of hoe je het ook wil noemen een relatie heeft met het ongewenste gedrag.

Dus als je kind met zand gooit en hij mag geen tv kijken is dat niet logisch. Als hij dan even niet in de zandbak mag, is dat wel logisch. Want blijkbaar kan hij nog niet leuk in de zandbak spelen en is het beter als hij eerst gaat bedenken hoe hij dat wel kan doen.

Als een kind zich tijdens de lunch niet kan gedragen waardoor anderen niet rustig kunnen eten, dan kan het gevolg zijn dat hij even apart moet zitten. Dan kunnen hij en de rest van de klas wel even rustig eten en kunnen de spanningen wat afkoelen.

Je kunt een kind ook meegeven dat het niet nodig is om heel lang in te zitten over een voorval. Ik herken dat ook wel van mezelf en in bepaalde opzichten ook wel van mijn kind. Het is gebeurd, was vervelend, maar geen ramp. Het is niet nodig om daar nog weken over in te zitten. Dat mag je een kind ook best meegeven. Leerkrachten doen dat ook niet.

Jee, MamaE, de laatste keer dat ik een basisschool bezocht, werd er gewoon open gedaan door mensen zonder toga. Opvoeden, naar school gaan.. sinds wanneer is daar het juridische strafsysteem bij betrokken? 
Als je die lijn doortrekt, vind je het dadelijk normaal om preventief te straffen… en nu je het er over hebt, waarom geen lijfstraffen? Als er iets duidelijk is, is het wel een lijfstraf. 

Nee, je kan een kind niet leren dat je ergens niet over in hoeft te zitten. Als je er zo instaat, ben je wel heel ongevoelig. Dan is de menselijke maat verdwenen.

Dit is echt jouw thema, Mamae en als we het gesprek doorzetten, hebben we het dadelijk alleen over dit thema. Waarom open je niet je eigen draadje waar je jouw vraagstukken bespreekt ipv dat dit zelfde thema overal steeds weer opkomt?

Ysenda schreef op 05-06-2023 om 11:25:

[..]

Je kunt je eerder afvragen waarom die kleuters mee lopen.

Zo'n mega event was het vroeger niet. Ik liep 'm in de jaren 80-90, met de scouting, wij liepen dan ook de 15 km in de tijd dat de andere groepen de 5 of 10 liepen. Maar daar mocht je pas mee doen vanaf de 2e klas: nu groep 4.

De scholen organiseerden dat niet, dat deden de sportverenigingen, de kerk, scouting en andere clubjes. Dus niet iedereen liep mee.

Vind het ook geen taak van school om dit te organiseren of te faciliteren.

Hier wordt het nog steeds door de atletiekvereniging georganiseerd en ouders moeten zelf hun kinderen aanmelden en begeleiden of dat onderling regelen. Scholen spelen hier geen rol in behalve een vermelding in de nieuwsbrief dat meedoen mogelijk is.

Ook lang niet iedereen doet mee en zeker niet elke dag. Sommige ouders kiezen ervoor hun kind een keer af te melden op een ander clubje, anderen niet.

Maar zelfs als een school er wel voor kiest om het actief te promoten, ook in de kleuterklas, dan heb je als ouder de mogelijkheid om nee te zeggen. Omdat het voor jouw kind blijkbaar nog te veel en te druk is. Als mijn kind er drie weken onhandelbaar en van de leg van zou zijn, zou ik nog niet eens overwegen om haar mee te laten doen. Die prijs is me echt veel te hoog. 

MamaE schreef op 05-06-2023 om 11:33:

[..]

Hier wordt het nog steeds door de atletiekvereniging georganiseerd en ouders moeten zelf hun kinderen aanmelden en begeleiden of dat onderling regelen. Scholen spelen hier geen rol in behalve een vermelding in de nieuwsbrief dat meedoen mogelijk is.

Ook lang niet iedereen doet mee en zeker niet elke dag. Sommige ouders kiezen ervoor hun kind een keer af te melden op een ander clubje, anderen niet.

Maar zelfs als een school er wel voor kiest om het actief te promoten, ook in de kleuterklas, dan heb je als ouder de mogelijkheid om nee te zeggen. Omdat het voor jouw kind blijkbaar nog te veel en te druk is. Als mijn kind er drie weken onhandelbaar en van de leg van zou zijn, zou ik nog niet eens overwegen om haar mee te laten doen. Die prijs is me echt veel te hoog.

Dit is zijn 1e keer, dat kon moeder dus nog niet echt inschatten en volgend jaar kan het zo maar anders zijn.

Philou schreef op 05-06-2023 om 11:29:

[..]

Jee, MamaE, de laatste keer dat ik een basisschool bezocht, werd er gewoon open gedaan door mensen zonder toga. Opvoeden, naar school gaan.. sinds wanneer is daar het juridische strafsysteem bij betrokken?
Als je die lijn doortrekt, vind je het dadelijk normaal om preventief te straffen… en nu je het er over hebt, waarom geen lijfstraffen? Als er iets duidelijk is, is het wel een lijfstraf.

Nee, je kan een kind niet leren dat je ergens niet over in hoeft te zitten. Als je er zo instaat, ben je wel heel ongevoelig. Dan is de menselijke maat verdwenen.

Dit is echt jouw thema, Mamae en als we het gesprek doorzetten, hebben we het dadelijk alleen over dit thema. Waarom open je niet je eigen draadje waar je jouw vraagstukken bespreekt ipv dat dit zelfde thema overal steeds weer opkomt?

Ik denk dat je een kind wel degelijk kan leren ergens niet over in te zitten. Dat is niet binnen een halve dag gebeurd trouwens. Dat heeft ook niks met ongevoeligheid te maken. 

Je kunt een kind best leren dat als je water over iemand heen gooit, de juf daar iets mee moet en als de juf je op de gang zet, dat niet is omdat ze je stom vindt. Net als dat je een kind kan leren dat een kind dat water over je heen gooit dat vaak helemaal niet doet om jou te pesten. En dat je dus over beide gevallen niet een heel weekend over in hoeft te zitten (het heeft nl niets met jou maar met gedrag van jou icm bv werkklimaat of andermans gedrag te maken) 

MamaE schreef op 05-06-2023 om 11:33:

[..]

Hier wordt het nog steeds door de atletiekvereniging georganiseerd en ouders moeten zelf hun kinderen aanmelden en begeleiden of dat onderling regelen. Scholen spelen hier geen rol in behalve een vermelding in de nieuwsbrief dat meedoen mogelijk is.

Ook lang niet iedereen doet mee en zeker niet elke dag. Sommige ouders kiezen ervoor hun kind een keer af te melden op een ander clubje, anderen niet.

Maar zelfs als een school er wel voor kiest om het actief te promoten, ook in de kleuterklas, dan heb je als ouder de mogelijkheid om nee te zeggen. Omdat het voor jouw kind blijkbaar nog te veel en te druk is. Als mijn kind er drie weken onhandelbaar en van de leg van zou zijn, zou ik nog niet eens overwegen om haar mee te laten doen. Die prijs is me echt veel te hoog.

Hier wordt het wel door scholen georganiseerd. Kinderen lopen per school en hebben hun schoolshirt aan. 

Philou schreef op 05-06-2023 om 11:29:

[..]

Jee, MamaE, de laatste keer dat ik een basisschool bezocht, werd er gewoon open gedaan door mensen zonder toga. Opvoeden, naar school gaan.. sinds wanneer is daar het juridische strafsysteem bij betrokken?
Als je die lijn doortrekt, vind je het dadelijk normaal om preventief te straffen… en nu je het er over hebt, waarom geen lijfstraffen? Als er iets duidelijk is, is het wel een lijfstraf.

Nee, je kan een kind niet leren dat je ergens niet over in hoeft te zitten. Als je er zo instaat, ben je wel heel ongevoelig. Dan is de menselijke maat verdwenen.

Dit is echt jouw thema, Mamae en als we het gesprek doorzetten, hebben we het dadelijk alleen over dit thema. Waarom open je niet je eigen draadje waar je jouw vraagstukken bespreekt ipv dat dit zelfde thema overal steeds weer opkomt?

Nee zijn scholen geen rechtbanken, maar dat systeem is wel gebaseerd op bepaalde beginselen en redeneringen. En nee, lijfstraffen ben ik ook geen voorstander van, dat vind ik dan weer echt uit zijn verband gerukt. Ik mag hopen dat dat niet het beeld is dat je van me hebt.

We verschillen van mening en dat mag. Ik vind mezelf niet ongevoelig en zonder oog voor de menselijke maat. Maar je kunt een kind wel degelijk meegeven dat iets afgesloten is en we nu weer met een schone lei verder gaan. 

Laten we dit topic niet laten ontsporen in een discussie tussen ons. Jij jouw mening, ik die van mij. Agree to disagree.

MamaE schreef op 05-06-2023 om 11:38:

[..]

Nee zijn scholen geen rechtbanken, maar dat systeem is wel gebaseerd op bepaalde beginselen en redeneringen. En nee, lijfstraffen ben ik ook geen voorstander van, dat vind ik dan weer echt uit zijn verband gerukt. Ik mag hopen dat dat niet het beeld is dat je van me hebt.

We verschillen van mening en dat mag. Ik vind mezelf niet ongevoelig en zonder oog voor de menselijke maat. Maar je kunt een kind wel degelijk meegeven dat iets afgesloten is en we nu weer met een schone lei verder gaan.

Laten we dit topic niet laten ontsporen in een discussie tussen ons. Jij jouw mening, ik die van mij. Agree to disagree.

Je gaat te ver, veel te ver. Ik vind het een beetje eng. De wet is gebaseerd op bepaalde beginselen en  houden we ons niet aan de wet, kan het zijn dat we daar de gevolgen daarvan ondervinden. 
Maar je vergelijking met school loopt geheel mank. 
Maar laten we het erover eens zijn dat we verschillen van mening. 

Overigens over niet ongevoelig zijn en de menselijke maat, is iets dat je omgeving wat van kan vinden, niet perse de persoon zelf. Leuke vraag voor thuis dus.

Ik vraag mij af wat de leerkracht al allemaal geprobeerd heeft voordat ze hem na de achtste keer even op de gang heeft gezet.
Op een gegeven moment zijn alle pedagogisch verantwoorde manieren misschien wel uitgeput. Een moei en overprikkeld kind waar geen boodschap meer in komt corrigeren is gewoon erg moeilijk.
Om over vergelding te spreken bij even op de gang zetten om bij te komen/af te koelen vind ik wel heel sterk uitgedrukt.

Het enige wat ik mij kan bedenken om te doen bij een erg moei en daardoor vervelend kind is ouders bellen om het op te halen. Maar daar zullen veel ouders ook niet blij mee zijn.

Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 11:36:

[..]

Ik denk dat je een kind wel degelijk kan leren ergens niet over in te zitten. Dat is niet binnen een halve dag gebeurd trouwens. Dat heeft ook niks met ongevoeligheid te maken.

Je kunt een kind best leren dat als je water over iemand heen gooit, de juf daar iets mee moet en als de juf je op de gang zet, dat niet is omdat ze je stom vindt. Net als dat je een kind kan leren dat een kind dat water over je heen gooit dat vaak helemaal niet doet om jou te pesten. En dat je dus over beide gevallen niet een heel weekend over in hoeft te zitten (het heeft nl niets met jou maar met gedrag van jou icm bv werkklimaat of andermans gedrag te maken)

Sterker nog ik denk dat je het verplicht bent aan je kind om het te leren omgaan met oorzaak, gevolg, emoties en teleurstelling.

Doe je dat niet dan blijft de wereld voor hen onvoorspelbaar en daarmee onveilig. En is het dus ook niet gek dat een kind van de leg raakt. Emoties mogen er natuurlijk zijn, maar het is ook goed om ze te bespreken, om ze te leren emoties onder woorden te brengen. En ook om ze te leren wat het effect is van het eigen gedrag op de ander. En dus ook dat er soms geen andere oplossing is en dat ze teleurgesteld, boos of verdrietig mogen zijn, maar dat de situatie niet veranderd.

Daarmee maak je kinderen weerbaar en veerkrachtig.

Max88 schreef op 05-06-2023 om 11:35:

[..]

Dit is zijn 1e keer, dat kon moeder dus nog niet echt inschatten en volgend jaar kan het zo maar anders zijn.

Dat klopt maar als ouder zie je hopelijk wel dat je kind vermoeid raakt en dan kun je besluiten om het een avond thuis te houden. Het moet op die leeftijd wel leuk blijven en geen slijtage slag worden. Bij ons kregen jonge kinderen die niet alle dagen liepen gewoon een medaille. 

Jillz schreef op 05-06-2023 om 11:49:

[..]

Sterker nog ik denk dat je het verplicht bent aan je kind om het te leren omgaan met oorzaak, gevolg, emoties en teleurstelling.


Dat is wat anders dan zeggen dat het niets is, mi.

Philou schreef op 05-06-2023 om 12:09:

[..]

Dat is wat anders dan zeggen dat het niets is, mi.

Je zegt zelf: Nee, je kan een kind niet leren dat je ergens niet over in hoeft te zitten. Als je er zo instaat, ben je wel heel ongevoelig. Dan is de menselijke maat verdwenen.


Dat kan je kind wel degelijk leren. En volgens Jillz ben je het zelfs verplicht aan je kind. 

Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 12:12:

[..]

Je zegt zelf: Nee, je kan een kind niet leren dat je ergens niet over in hoeft te zitten. Als je er zo instaat, ben je wel heel ongevoelig. Dan is de menselijke maat verdwenen.


Dat kan je kind wel degelijk leren. En volgens Jillz ben je het zelfs verplicht aan je kind.


Dus, als Jilz het zegt, is het zo dus doe jij dat?

Nee,  volgens leert een kind er niets van als het bijvoorbeeld valt, schaafwond heeft en je zegt dat het niets is en pijn is er ook niet. 

Philou schreef op 05-06-2023 om 12:17:

[..]


Dus, als Jilz het zegt, is het zo dus doe jij dat?

Nee, volgens leert een kind er niets van als het bijvoorbeeld valt, schaafwond heeft en je zegt dat het niets is en pijn is er ook niet.

Zo is het ook niet bedoeld lijkt me. Tuurlijk kan een kind dan pijn hebben en is een schaafwond vervelend. Dat mag je zeker erkennen. Vallen is ook geen straf, maar een gevolg van iets of gewoon een ongelukje. Misschien volgende keer iets voorzichtiger zijn. Of accepteren dat dingen kunnen gebeuren. 

Mijn kind is ook wel eens vervelend of brutaal of doet iets wat niet mag. Dan heeft dat een consequentie en dat mag ze dan best vervelend vinden, maar we leren haar ook dat ze daar niet nog weken over in hoeft te zitten. Ze was even vervelend, ze kreeg even straf en daarna is het weer goed en gaan we met een schone lei verder. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.