Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Straf / corrigeren op school


MamaE schreef op 05-06-2023 om 10:20:

Een heel weekend van de leg zijn van een keertje op de gang moeten is niet nodig en ook niet wenselijk. Maar sommige kinderen zijn gevoeliger daarvoor dan anderen. Als het zo'n indruk heeft gemaakt, heeft hij er waarschijnlijk ook wat van geleerd.

Straf heeft twee beginselen;
- vergelding; je hebt iets gedaan wat niet mag en dan mag je op de blaren zitten
- preventie; het stelt een voorbeeld voor anderen; dit is het gevolg als je x of y doet en het geeft ook aan dat bepaald gedrag niet gewenst is en een stukje rechtvaardigheid biedt naar het slachtoffer.
.

Ik ben hier niet mee eens. Ik denk wel dat het belangrijk is om te zeggen omdat een mening die niet klopt, een mening is die niet bijgesteld kan worden. 
Maar om nu in discussie te gaan waarom niet, dan draait het gesprek niet meer om TO óf (als dat gesprek uitbehandeld is) komt het in de weg te staan van een natuurlijk verlopend gesprek. 

Tegenwoordig kijkt men anders tegen straffen aan in het opvoeden. Waarbij vergelding helemaal uit den boze is.

MamaE schreef op 05-06-2023 om 10:41:

Ik kan me ook niet voorstellen dat andere kleuters precies bijhouden wie er wel en niet bij de avondvierdaagse waren. En ik kan me ook niet voorstellen dat letterlijk alle ouders hun vierjarige elke avond mee laten doen. Kinderen hebben ook wel eens iets anders, of ouders vinden één of twee dagen ook wel genoeg voor de ervaring.

Als een kind wel zijn gang mag gaan met vervelend gedrag, gaan andere kinderen hem uiteindelijk ook buitensluiten. Dan willen ze bijvoorbeeld niet meer naast hem zitten, want hij knijpt in drinkflesjes. Dat is ook niet leuk voor een kind. Opgroeien is ook leren. En dat is niet altijd leuk. Soms moet er dan even ingegrepen worden voor de veiligheid van een individu of van de groep.

Volwassenen die niet ingrijpen bij ongewenst gedrag van een ander vond ik als kind het meest onveilige wat er was. Omdat ze het gedrag daarmee legitimeerden en het meestal niet stopte.

Maar dat zegt toch ook niemand?🙂

Philou schreef op 05-06-2023 om 10:07:

[..]

Nee, een kind een weekend van de leg van een maatregel op school, dan is het te ver gegaan.

Als een kind een heel weekend van de leg is van een maatregel van school dan moet je daar als ouder natuurlijk iets mee. De conclusie dat school dan te ver is gegaan vind ik wel wat kort door de bocht.

Het kind kan ook te gevoelig gereageerd hebben. Of was bijvoorbeeld al overprikkeld waardoor het extra binnenkwam. Er kan thuis onvoldoende nazorg zijn gegeven. Het kan van alles zijn hè.

Mijn dochter is extreem gevoelig. Die is wel eens een heel weekend aan het huilen geweest omdat een pedagogisch medewerker haar "stom vond". De medewerker had niks gezegd bij ophalen en toen ik het op de maandag vroeg kon ze zich het incident in eerste instantie niet eens herinneren. Uiteindelijk bleek dat dochter een ander kind had geslagen en de medewerker had gezegd "ik vind het niet lief dat je een ander kindje slaat, dan doe je haar pijn en dat is niet lief". Dochter had begrepen dat ze niet lief en dus stom was. Dan kun je toch niet zeggen dat de opvang te ver is gegaan?! Ik vermoedde al zoiets, omdat ik weet hoe gevoelig dochter kan zijn, dus ik heb direct aangegeven dat ik de medewerkster niks kwalijk nam maar even wilde weten wat er precies gebeurd was zodat ik dochter beter kan helpen om te gaan met haar emoties over het voorval. 

Max88 schreef op 05-06-2023 om 10:48:

[..]

Maar dat zegt toch ook niemand?🙂

Dit schrijft ze er nog na:

“Volwassenen die niet ingrijpen bij ongewenst gedrag van een ander vond ik als kind het meest onveilige wat er was. Omdat ze het gedrag daarmee legitimeerden en het meestal niet stopte.”


Correcties die geen effect hebben (en ze hadden geen effect want ze moesten een aantal keer herhaald worden zónder effect) is voor een kind ook niet-ingrijpen en mag desbetreffende kind dus blijkbaar zijn gang blijven gaan. 

Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 10:51:

[..]

Dit schrijft ze er nog na:

“Volwassenen die niet ingrijpen bij ongewenst gedrag van een ander vond ik als kind het meest onveilige wat er was. Omdat ze het gedrag daarmee legitimeerden en het meestal niet stopte.”


Correcties die geen effect hebben (en ze hadden geen effect want ze moesten een aantal keer herhaald worden zónder effect) is voor een kind ook niet-ingrijpen.

En wat zeg ik?

Dat niemand hier vindt dat er niet ingegrepen hoefde te worden.

Max88 schreef op 05-06-2023 om 10:39:

[..]

[..]

Even resumé, we hebben het over een jongetje dat 4.5 is, zn dag niet had en zich niet kon beheersen ( en nee dat is niet oké). Niet over een of andere psychopaat met dito ouders die nergens voor openstaan.

Verbale reprimande, verbale correctie, gesprekje onderling en met de ouders, excuses: helemaal prima, in de klas even afzijdig naast je houden/korte time out ín de klas, maar maak er nou niet meer van.

Ik vind in deze situatie de woorden bully en slachtoffers erg zwartwit.


Ja shit happens. En niet alle ouders denken hetzelfde als jou.

Nick90 schreef op 05-06-2023 om 10:54:

[..]

Ja shit happens. En niet alle ouders denken hetzelfde als jou.

Nick, jouw kinderen zijn toch 2 en 4, of vergis ik mij? 

En ja, kinderen uit de groep/de prikkels halen is nog steeds gebruikelijk. 

Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 10:51:

[..]

Dit schrijft ze er nog na:

“Volwassenen die niet ingrijpen bij ongewenst gedrag van een ander vond ik als kind het meest onveilige wat er was. Omdat ze het gedrag daarmee legitimeerden en het meestal niet stopte.”


Correcties die geen effect hebben (en ze hadden geen effect want ze moesten een aantal keer herhaald worden zónder effect) is voor een kind ook niet-ingrijpen en mag desbetreffende kind dus blijkbaar zijn gang blijven gaan.

Ik vond het engste volwassenen die op onnavolgbare wijze van 1 contekst uitgingen en waar je daarna nooit meer een gesprek over kon hebben, zonder dat die persoon boos werd. 

Waarom wordt die avond4daagse in hemelsnaam gehouden? Kinderen hartstikke moe, overprikkeld, ouders van de leg, want waneer in godsnaam ga je eten, mega-event naast je werk, hoe combineer je het met sport/andere clubjes? juffen dus ook van de leg, want iedereen is moe, gestresst en overwerkt. 

Philou schreef op 05-06-2023 om 10:59:

[..]

Nick, jouw kinderen zijn toch 2 en 4, of vergis ik mij?

Eh nee, die is 8 en nummer 2 is in de maak.

Jillz schreef op 05-06-2023 om 10:51:

[..]

Als een kind een heel weekend van de leg is van een maatregel van school dan moet je daar als ouder natuurlijk iets mee. 

Een van mijn Posts lijkt niet te zijn doorgekomen. Er wordt nu steeds herhaald (door verschillende mensen, ik heb het niet over 1 forummer specifiek) dat het kind van de leg is DOOR de ingreep op school. Maar er is ingegrepen op school OMDAT het kind “van de leg was”. Er kunnen 100 redenen zijn waarom kind van de leg is en waarschijnlijk is het een combinatie van dingen. Ik vind het raar om die causale relatie zo te leggen en daarmee toch wel erg veel in de schoenen van de leerkracht te schuiven. 

Philou schreef op 05-06-2023 om 10:48:

[..]

Ik ben hier niet mee eens. Ik denk wel dat het belangrijk is om te zeggen omdat een mening die niet klopt, een mening is die niet bijgesteld kan worden.
Maar om nu in discussie te gaan waarom niet, dan draait het gesprek niet meer om TO óf (als dat gesprek uitbehandeld is) komt het in de weg te staan van een natuurlijk verlopend gesprek.

Tegenwoordig kijkt men anders tegen straffen aan in het opvoeden. Waarbij vergelding helemaal uit den boze is.

Het juridische strafsysteem is wel degelijk deels gebaseerd op vergelding.
Ik vind het niet verkeerd om een kind te leren dat gedrag consequenties heeft. Op zich ligt vergelding en consequentie helemaal niet zo ver uit elkaar als het soms geframed wordt. Voor een kind is het wel het meest begrijpelijk als het gevolg/de consequentie/de straf of hoe je het ook wil noemen een relatie heeft met het ongewenste gedrag.

Dus als je kind met zand gooit en hij mag geen tv kijken is dat niet logisch. Als hij dan even niet in de zandbak mag, is dat wel logisch. Want blijkbaar kan hij nog niet leuk in de zandbak spelen en is het beter als hij eerst gaat bedenken hoe hij dat wel kan doen.

Als een kind zich tijdens de lunch niet kan gedragen waardoor anderen niet rustig kunnen eten, dan kan het gevolg zijn dat hij even apart moet zitten. Dan kunnen hij en de rest van de klas wel even rustig eten en kunnen de spanningen wat afkoelen.

Je kunt een kind ook meegeven dat het niet nodig is om heel lang in te zitten over een voorval. Ik herken dat ook wel van mezelf en in bepaalde opzichten ook wel van mijn kind. Het is gebeurd, was vervelend, maar geen ramp. Het is niet nodig om daar nog weken over in te zitten. Dat mag je een kind ook best meegeven. Leerkrachten doen dat ook niet.

Tsja, mijn oudste dochter heeft in groep 1 een keer een pauze binnen gezeten omdat ze ook pesterig was tegen andere kinderen, dus ook zand gooien en dat soort dingen. 
Vond ze totaal niet leuk, maar ja, een consequentie die leuk is, is geen consequentie. Het lik op stuk beleid deed haar in ieder geval inzien dat ze met andere gedrag verder kwam en sindsdien is het niet meer voorgekomen. Wat mij betreft chapeau voor de juffen die ze had.

Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 11:10:

Waarom wordt die avond4daagse in hemelsnaam gehouden? Kinderen hartstikke moe, overprikkeld, ouders van de leg, want waneer in godsnaam ga je eten, mega-event naast je werk, hoe combineer je het met sport/andere clubjes? juffen dus ook van de leg, want iedereen is moe, gestresst en overwerkt.

Je kunt je eerder afvragen waarom die kleuters mee lopen. 

Zo'n mega event was het vroeger niet. Ik liep 'm in de jaren 80-90, met de scouting, wij liepen dan ook de 15 km in de tijd dat de andere groepen de 5 of 10 liepen. Maar daar mocht je pas mee doen vanaf de 2e klas: nu groep 4.

De scholen organiseerden dat niet, dat deden de sportverenigingen, de kerk, scouting en andere clubjes. Dus niet iedereen liep mee.

Vind het ook geen taak van school om dit te organiseren of te faciliteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.