Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Straf / corrigeren op school


Philou schreef op 05-06-2023 om 12:17:

[..]


Dus, als Jilz het zegt, is het zo dus doe jij dat?

Nee, volgens leert een kind er niets van als het bijvoorbeeld valt, schaafwond heeft en je zegt dat het niets is en pijn is er ook niet.

Nee, jij bent het er niet mee eens, dat is duidelijk. 

Je reageert wel een beetje raar. Jillz reageert op mij (!) en versterkt wat ik zeg. Vervolgens zeg jij dat het wat anders dan niets is, (waar gaat dit dan over?) en daarna heb je het over iets dat ik blindelings Jillz volg? 

Btw: als een kind valt en een schaafwond heeft kan je de pijn en de emotionele impact wel degelijk uitvergroten of verkleinen door jouw gedrag.

Lena55 schreef op 04-06-2023 om 18:55:

[..]

😂 Beter niet als docent gaan werken dan maar. Als ik 8x per kind per dag hoef te corrigeren kom ik uitgerust thuis.

Dan moet je toch echt beter orde leren houden, want ik heb nog nooit een klas gehad waar ik elke leerling 8x per dag moest corrigeren. 

Ik zou er niet over zeuren TO. Je kind was vervelend en de juf heeft de stoorzender van de groep even apart gezet. Daar krijgt een kind heus niets van. 

DeOnbekende schreef op 05-06-2023 om 12:26:

[..]

Dan moet je toch echt beter orde leren houden, want ik heb nog nooit een klas gehad waar ik elke leerling 8x per dag moest corrigeren.

Ik zou er niet over zeuren TO. Je kind was vervelend en de juf heeft de stoorzender van de groep even apart gezet. Daar krijgt een kind heus niets van.

En als ik een leerling 8x corrigeer, er naast ga zitten (lekker veel aandacht geven op niet gewenst gedrag) schreeuwt de klas om er uit te sturen. 

Philou schreef op 05-06-2023 om 12:17:

[..]


Dus, als Jilz het zegt, is het zo dus doe jij dat?

Nee, volgens leert een kind er niets van als het bijvoorbeeld valt, schaafwond heeft en je zegt dat het niets is en pijn is er ook niet.

Maar dat is toch helemaal niet de situatie?! In het geval van TO zou ik tegen mijn dochter zeggen "ik begrijp dat je ervan bent geschrokken dat je alleen moest eten". Ik zou haar vragen waarom ze dat zo erg vond en haar helpen haar gevoelens onder woorden te brengen. Daarna zou ik zeggen "juf had je wel gewaarschuwd dat je andere kinderen geen pijn mocht doen en dat je anders niet mocht mee eten/op de gang moest zitten. Als jij luistert als juf je waarschuwt het gebeurd dit niet opnieuw. " Die boodschap zou ik blijven herhalen tot dochter het goed begrijpt en haar emoties weer onder controle zijn. Ik zou ook dingen zeggen in de trant van dit is nu gebeurd, maandag gaan we gewoon weer opnieuw proberen. En als het dan later in het weekend weer opnieuw boven komt dan herhaal ik het hele gesprek weer opnieuw.

Wat ik zeker niet zou doen is de juf ondermijnen door te zeggen dat het heel erg is dat kind op de gang moest zitten of dat juf dat niet had mogen doen. Dus wel begrip tonen dat dochter het vervelend vond, maar ook dat dit nu eenmaal een logische consequentie was.

Als moeder met kind in de kleuterleeftijd snap ik eigenlijk niet zo goed waarom je je vragen stelt bij het optreden van deze juf. Ik zou haar graag als juf willen. Ze heeft ook 8 keer gewaarschuwd, stelt duidelijke grenzen. Daarnaast vind ik het voor haar pleiten dat ze het ook naar jouw als moeder heeft gecommuniceerd.
Waar ik mij aan stoor zijn docenten of ouders die geen duidelijke grenzen (durven?) stellen.

Jillz schreef op 05-06-2023 om 12:30:

[..]

Maar dat is toch helemaal niet de situatie?! In het geval van TO zou ik tegen mijn dochter zeggen "ik begrijp dat je ervan bent geschrokken dat je alleen moest eten". Ik zou haar vragen waarom ze dat zo erg vond en haar helpen haar gevoelens onder woorden te brengen. Daarna zou ik zeggen "juf had je wel gewaarschuwd dat je andere kinderen geen pijn mocht doen en dat je anders niet mocht mee eten/op de gang moest zitten. Als jij luistert als juf je waarschuwt het gebeurd dit niet opnieuw. " Die boodschap zou ik blijven herhalen tot dochter het goed begrijpt en haar emoties weer onder controle zijn. Ik zou ook dingen zeggen in de trant van dit is nu gebeurd, maandag gaan we gewoon weer opnieuw proberen. En als het dan later in het weekend weer opnieuw boven komt dan herhaal ik het hele gesprek weer opnieuw.

Wat ik zeker niet zou doen is de juf ondermijnen door te zeggen dat het heel erg is dat kind op de gang moest zitten of dat juf dat niet had mogen doen. Dus wel begrip tonen dat dochter het vervelend vond, maar ook dat dit nu eenmaal een logische consequentie was.

Het vreemde is dat je niet weet of het niet zo gegaan is. To heeft een gebeurtenis beschreven waarvan deels wordt gezegd dat zij de contekst niet (goed) begrepen heeft en een deel heeft vervolgens zelf een mogelijke vervangende contekst naar voren gebracht. Dat je een mogelijke contekst er naast zet is 1 ding maar het is iets anders als je zegt contekst to klopt niet, en die van een andere is veel waarschijnlijker (terwijl die persoon er niet bij was). Dat vind ik vreemd.
Het verhaal is zodanig beschreven dat ik helemaal geen aanleiding zie dat ze contekst misgrijpt of maar wat aangrijpt. De teksten van TO staan vol met afwegingen. Maw er is ruimte bij TO voor subtiliteiten die niet in haar verhaal staan maar ze is heel zeker over de contekst voor haar zoon. 

Philou schreef op 05-06-2023 om 12:38:

[..]

Het vreemde is dat je niet weet of het niet zo gegaan is. To heeft een gebeurtenis beschreven waarvan deels wordt gezegd dat zij de contekst niet (goed) begrepen heeft en een deel heeft vervolgens zelf een mogelijke vervangende contekst naar voren gebracht. Dat je een mogelijke contekst er naast zet is 1 ding maar het is iets anders als je zegt contekst to klopt niet, en die van een andere is veel waarschijnlijker htereijl die persoon er niet bij was), vind ik vreemd.
Het verhaal is zodanig beschreven dat ik helemaal geen aanleiding zie dat ze contekst misgrijpt of maar wat aangrijpt. De teksten van TO staan vol met afwegingen. Maw er is ruimte bij TO voor subtiliteiten die niet in haar verhaal staan maar ze is heel zeker over de contekst voor haar zoon.

Die snap ik niet helemaal. 

Daarnaast, als het zo gegaan is zoals Jillz beschrijft, is het toch gewoon klaar? 

Ze heeft nu ook het antwoord dat naar de gang nog een gebruikte methode is. 

Elk kind komt ooit iets tegen waar het weleens een nacht of weekend van wakker ligt. Soms is het een klasgenootje zoals to’s zoon, soms is het een juf die eindelijk kordaat optreedt, soms is het een moeder die even uit haar slof schiet. 

Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 12:46:

[..]

Die snap ik niet helemaal.

Daarnaast, als het zo gegaan is zoals Jillz beschrijft, is het toch gewoon klaar?

Ze heeft nu ook het antwoord dat naar de gang nog een gebruikte methode is.

Elk kind komt ooit iets tegen waar het weleens een nacht of weekend van wakker ligt. Soms is het een klasgenootje zoals to’s zoon, soms is het een juf die eindelijk kordaat optreedt, soms is het een moeder die even uit haar slof schiet.

Dat iemand, Jilz of jij of ik, zeggen dat iets gegaan is oo een bepaalde manier, wil niet zeggen dat het ook zo is. To weet dat beter dan wie dan ook. To komt op mij niet over als iemand die in een gedachtengang zit en vervolgens blijft zitten omdat die niet meer bij te sturen is. Haar bijdragen in dit topic staan bol van afwegingen waarin zij deels kan meegaan, deels niet. Ik denk dus dat zij juist heel goed is in de contekst voor haar zoon te zien en dat zij, als er een andere geopperd wordt, die met de hare kan vergelijken. Als ze dan toch bij haar eerdere contekst van het geheel blijft, wie zijn wij dan om daar aan te gaan twijfelen of zelfs to te verwijten dat zij het niet goed (genoeg) door heeft. Wij waren er helemaal niet bij. 

Philou schreef op 05-06-2023 om 12:52:

[..]

Dat iemand, Jilz of jij of ik, zeggen dat iets gegaan is oo een bepaalde manier, wil niet zeggen dat het ook zo is. To weet dat beter dan wie dan ook. To komt op mij niet over als iemand die in een gedachtengang zit en vervolgens blijft zitten omdat die niet meer bij te sturen is. Haar bijdragen in dit topic staan bol van afwegingen waarin zij deels kan meegaan, deels niet. Ik denk dus dat zij juist heel goed is in de contekst voor haar zoon te zien en dat zij, als er een andere geopperd wordt, die met de hare kan vergelijken. Als ze dan toch bij haar eerdere contekst van het geheel blijft, wie zijn wij dan om daar aan te gaan twijfelen of zelfs to te verwijten dat zij het niet goed (genoeg) door heeft. Wij waren er helemaal niet bij.

TO zelf toch ook niet?

Philou schreef op 05-06-2023 om 12:52:

[..]

Dat iemand, Jilz of jij of ik, zeggen dat iets gegaan is oo een bepaalde manier, wil niet zeggen dat het ook zo is. To weet dat beter dan wie dan ook. To komt op mij niet over als iemand die in een gedachtengang zit en vervolgens blijft zitten omdat die niet meer bij te sturen is. Haar bijdragen in dit topic staan bol van afwegingen waarin zij deels kan meegaan, deels niet. Ik denk dus dat zij juist heel goed is in de contekst voor haar zoon te zien en dat zij, als er een andere geopperd wordt, die met de hare kan vergelijken. Als ze dan toch bij haar eerdere contekst van het geheel blijft, wie zijn wij dan om daar aan te gaan twijfelen of zelfs to te verwijten dat zij het niet goed (genoeg) door heeft. Wij waren er helemaal niet bij.

Niemand beweert dat haar eigen interpretatie de waarheid is.

Ik snap alleen jouw zin niet, waarin to blijkbaar over van alles afwegingen maakt, er ruimte is voor van alles maar ‘juist heel zeker over de context over haar zoon’ is. 

Muppet3640 schreef op 05-06-2023 om 07:16:

Ik snap wat je bedoelt met goed Nick, maar het feit dat ik mijn kind niet herken vind ik toch niet heel fijn. Hij is heel gesloten geweest dit weekend en heeft heel onrustig geslapen (dit komt eigenlijk nooit voor). Op mijn open, niet-sturende vragen, kwam de reactie dat hij het eng vond alleen op de gang. Fijn dat het doel bereikt is dat hij dit waarschijnlijk niet nog een keer zal doen, er gaan achter diverse computerschermen in NL waarschijnlijk allerlei handen op elkaar over het succes van deze aanpak. Maar het feit dat mijn kind zo van de leg is lijkt me toch ook niet geheel de bedoeling van zo'n maatregel.

Een kind een weekend van de leg omwille van even op de gang staan?

Kind krijgt zeker altijd zijn/haar zin, wordt nooit eens naar de kamer gestuurd, bij een beetje regen of kou lekker met de auto naar school, pappen en nathouden etc. etc. 
Zit ik er ver naast?

 Een goede gok: het kind is weinig tot niks gewend zeker?

Het leven is hard, laat ze daar maar vast een beetje aan wennen...als 't kind nu al een weekend van de leg is dan kan 't nog leuk worden in de toekomst.

Henricus schreef op 05-06-2023 om 13:02:

[..]

Een kind een weekend van de leg omwille van even op de gang staan?

Kind krijgt zeker altijd zijn/haar zin, wordt nooit eens naar de kamer gestuurd, bij een beetje regen of kou lekker met de auto naar school, pappen en nathouden etc. etc.
Zit ik er ver naast?

Een goede gok: het kind is weinig tot niks gewend zeker?

Het leven is hard, laat ze daar maar vast een beetje aan wennen...als 't kind nu al een weekend van de leg is dan kan 't nog leuk worden in de toekomst.

Het kind bestaat pas 4,5 jaar dus niet vreemd dat ie even van slag is denk ik. Maar  ook daar leert hij iets van. 

Henricus schreef op 05-06-2023 om 13:02:

[..]

Een kind een weekend van de leg omwille van even op de gang staan?

Kind krijgt zeker altijd zijn/haar zin, wordt nooit eens naar de kamer gestuurd, bij een beetje regen of kou lekker met de auto naar school, pappen en nathouden etc. etc.
Zit ik er ver naast?

Een goede gok: het kind is weinig tot niks gewend zeker?


Het leven is hard, laat ze daar maar vast een beetje aan wennen...als 't kind nu al een weekend van de leg is dan kan 't nog leuk worden in de toekomst.

Waarschijnlijk vrij ver, denk niet dat  je wilde gok iets oplevert.

Hij is 4.5. Nét kleuter, nét naar school en moet nog heel veel leren. En geloof het of niet, dat kan op heel veel manieren. 

DeOnbekende schreef op 05-06-2023 om 12:26:

[..]

Dan moet je toch echt beter orde leren houden, want ik heb nog nooit een klas gehad waar ik elke leerling 8x per dag moest corrigeren.

Ik zou er niet over zeuren TO. Je kind was vervelend en de juf heeft de stoorzender van de groep even apart gezet. Daar krijgt een kind heus niets van.

Met mijn orde is gelukkig niks mis. Nooit nodig geweest om een kind op de gang te laten eten. 

Tegen een ouder wie zich gewoon zorgen maakt om haar kind zeggen dat ze niet zo moet zeuren en veelvoorkomend kleutergedrag als 'vervelend' en 'stoorzender' kwalificeren. Je klinkt als een topaanwinst voor onderwijsland.

Ik vind dit topic echt op een hele nare manier ontsporen. Mensen doen net alsof het kind van to een zware probleemleerling is. Termen als straf, zonden overdenken, slachtoffers vliegen hier om de oren. En dan mensen die zich kritisch uiten over deze keuze van de juf wegzetten onder het mom van dat wij vinden dat kinderen alles maar mogen doen en er geen consequenties gesteld mogen worden. Niemand die dat heeft geschreven. 

Lena55 schreef op 05-06-2023 om 13:21:

[..]

Met mijn orde is gelukkig niks mis. Nooit nodig geweest om een kind op de gang te laten eten.

Tegen een ouder wie zich gewoon zorgen maakt om haar kind zeggen dat ze niet zo moet zeuren en veelvoorkomend kleutergedrag als 'vervelend' en 'stoorzender' kwalificeren. Je klinkt als een topaanwinst voor onderwijsland.

Ik vind dit topic echt op een hele nare manier ontsporen. Mensen doen net alsof het kind van to een zware probleemleerling is. Termen als straf, zonden overdenken, slachtoffers vliegen hier om de oren. En dan mensen die zich kritisch uiten over deze keuze van de juf wegzetten onder het mom van dat wij vinden dat kinderen alles maar mogen doen en er geen consequenties gesteld mogen worden. Niemand die dat heeft geschreven.

Nee hoor, mensen doen niet alsof het kind een zware probleemleerling is. Je moet van even op de gang zitten niet zo’n mega-ding maken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.