Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tablet ja/nee


MamaE schreef op 04-10-2023 om 13:57:

Wij hebben thuis geen tablet. Dochter is acht. Ze speelt/kijkt er wel mee bij andere kinderen. Ik vind een eigen tablet niet nodig. Je kunt ook net als met een tv of computer een gezinsexemplaar aanschaffen.
Ik vind schermen een heel passieve manier van spelen. Educatieve spelletjes doen ze op school al, soms doet dochter achter onze laptops een spelletje of kijkt wat filmpjes, maar dat is niet zo vaak. Als een device van jezelf is, werkt dat drempelverlagend in gebruik. Want als wij aan het werk zijn, kan ze niet op onze laptops bijvoorbeeld.

Tablets zijn zo ontworpen dat kinderen vaak heel snel leren hoe zo'n ding werkt en ze hebben dus echt niet meteen een achterstand als je die thuis niet hebt of pas op latere leeftijd. Ik ken mensen die hun kinderen met twee jaar een eigen ipad geven 'omdat ze anders achterlopen als ze naar de basisschool gaan'. Diezelfde kinderen konden toen ze vier waren nog niet zelfstandig hun jas en schoenen aantrekken. Prioriteiten lekker op orde wel.

Iedereen moet het zelf weten natuurlijk. Ik krijg zelf wel vaak het gevoel in dit soort draadjes dat het ook meespeelt of men er zelf affiniteit mee hebben.

Vroeger had ik tijdens het spelen vaak een cassettebandje op staan, lekker muziek luisteren. Mijn dochter zet nu een muziekje op, op haar tablet. Of een luisterboek. Vanmiddag speelde hier een vriendinnetje en hebben de dames ruim een uur lekker samen gedanst met de dance app als voorbeeld, lekker veel bewogen want het was geen buitenspeelweer met die regen. Mijn oudste heeft door gamen juist een grote vriendenkring. Passief is het allerminst, dat is echt niet zo, een groot misverstand m.i..

Voor ons was het bij het maken van de keuze wel of geen tablet aanschaffen niet alleen onze visie hierover maar ook de behoefte van het kind en de belevingswereld en omgeving waar het kind in leeft. De ouders van een klasgenootje van dochter zijn heel principieel in veel dingen, dat is hun goed recht maar heeft wel als gevolg dat hun kind toch wel steeds meer buiten de groep aan het vallen is omdat ze veel dingen niet kent en mag doen wat leeftijdsgenootjes wel doen, niet mee kan praten omdat ze geen idee heeft waar het over gaat etc. Dat is ook jammer.

Gingergirl schreef op 04-10-2023 om 19:42:

[..]

Iedereen moet het zelf weten natuurlijk. Ik krijg zelf wel vaak het gevoel in dit soort draadjes dat het ook meespeelt of men er zelf affiniteit mee hebben.

Vroeger had ik tijdens het spelen vaak een cassettebandje op staan, lekker muziek luisteren. Mijn dochter zet nu een muziekje op, op haar tablet. Of een luisterboek. Vanmiddag speelde hier een vriendinnetje en hebben de dames ruim een uur lekker samen gedanst met de dance app als voorbeeld, lekker veel bewogen want het was geen buitenspeelweer met die regen. Mijn oudste heeft door gamen juist een grote vriendenkring. Passief is het allerminst, dat is echt niet zo, een groot misverstand m.i..

Voor ons was het bij het maken van de keuze wel of geen tablet aanschaffen niet alleen onze visie hierover maar ook de behoefte van het kind en de belevingswereld en omgeving waar het kind in leeft. De ouders van een klasgenootje van dochter zijn heel principieel in veel dingen, dat is hun goed recht maar heeft wel als gevolg dat hun kind toch wel steeds meer buiten de groep aan het vallen is omdat ze veel dingen niet kent en mag doen wat leeftijdsgenootjes wel doen, niet mee kan praten omdat ze geen idee heeft waar het over gaat etc. Dat is ook jammer.

Een muziekje opzetten is ook heel wat anders dan achter een scherm hangen om spelletjes te doen. Wij hebben hier gewoon geen tablet, dat is nooit een issue geweest en het is ook geen heilig principe of zo. Misschien komt dat op den duur wel.

Als dochter bij anderen speelt, dan ga ik niet over wat daar wel/niet mag. Ja, met spellen voor 12+ of 16+ zou ik wel moeite hebben, maar verder vind ik het best. 
Ik heb zelf ook geen behoefte aan ouders die zich bemoeien met wat hier wel/niet mag. Dus ze weet best van dingen en ze kijkt heus wel eens filmpjes op youtube, maar dat hoeft niet op een eigen device. 

Verder heeft dochter meerdere avonden per week sport/clubje en dan is er simpelweg geen tijd meer om tv te kijken. In het weekend kijkt ze soms wat langer.
Maar ook dan is ons leven redelijk goed gevuld zonder uren beeldschermvermaak.

Ik kreeg een tablet bij een cursus. Toen mochten daar ook (gecontroleerd) spelletjes opgezet worden. Geen idee meer hoe oud de kinderen waren, wel jonger dan 6.
Je kunt gewoon 'nee' zeggen of een tijdsduur aangeven, hè?

Vroeger werden er veel kinderen naar buiten gestuurd omdat moeder geen zin in ze had; dan kun je beter een half uurtje gezellig samen op de tablet een spelletje doen. Overigens werd het kind twee huizen verder ook altijd naar buiten gestuurd om rond te hangen, dus dat komt helaas nog steeds voor. 

Valeria schreef op 05-10-2023 om 08:30:


Vroeger werden er veel kinderen naar buiten gestuurd omdat moeder geen zin in ze had; 

Zo'n moeder ben ik nog steeds. Ik verbaas me erover dat je dat blijkbaar schaart onder slecht ouderschap. Als kind van mij iets "moet", dan is het wel buiten spelen, en met kinderen die binnen verveeld zitten te dralen verlies ik snel mijn geduld. Gelukkig gaat die van mij zonder protest, en meestal met veel enthousiasme.  

Renmuis schreef op 05-10-2023 om 08:56:

[..]

Zo'n moeder ben ik nog steeds. Ik verbaas me erover dat je dat blijkbaar schaart onder slecht ouderschap. Als kind van mij iets "moet", dan is het wel buiten spelen, en met kinderen die binnen verveeld zitten te dralen verlies ik snel mijn geduld. Gelukkig gaat die van mij zonder protest, en meestal met veel enthousiasme.

Nou ja, je kind naar buiten bonjouren omdat je er zelf geen zin in hebt vind ik ook niet zo oké eerlijk gezegd. 

MamaE schreef op 05-10-2023 om 00:54:

[..]

Een muziekje opzetten is ook heel wat anders dan achter een scherm hangen om spelletjes te doen. Wij hebben hier gewoon geen tablet, dat is nooit een issue geweest en het is ook geen heilig principe of zo. Misschien komt dat op den duur wel.

Als dochter bij anderen speelt, dan ga ik niet over wat daar wel/niet mag. Ja, met spellen voor 12+ of 16+ zou ik wel moeite hebben, maar verder vind ik het best.
Ik heb zelf ook geen behoefte aan ouders die zich bemoeien met wat hier wel/niet mag. Dus ze weet best van dingen en ze kijkt heus wel eens filmpjes op youtube, maar dat hoeft niet op een eigen device.

Verder heeft dochter meerdere avonden per week sport/clubje en dan is er simpelweg geen tijd meer om tv te kijken. In het weekend kijkt ze soms wat langer.
Maar ook dan is ons leven redelijk goed gevuld zonder uren beeldschermvermaak.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat andere ouders zich bemoeien met jouw regels in huis. Soms kan het wel verhelderend zijn om verder te kijken dan je eigen referentiekader naar wat de gewoontes zijn in de omgeving van je kind. Niet omdat je er perse in mee moet gaan maar om te weten wat er leeft in hun belevingswereld.

Een eigen device is ook geen must, maar vaak wel praktisch maar hoeft zeker niet.

Maar ( uit oprechte interesse, leer ik ook weer van ) wat maakt het dat er zo'n aversie is tegen beeldscherm gebruik tijdens een speelafspraak?  Of je nu samen aan tafel bv een bordspel zit te doen of zit te tekenen of dat je samen een spel ( of zoals mijn dochter gisteren , lekker dansen met filmpjes erbij)doet op een device? Of een keer gezellig samen een leuke film kijkt? Waarom is dat meteen zo negatief       " hangen" ? een device is immets multifunctioneel.

Een speelafspraak gaat toch om het samen zijn en het samen leuk hebben. En dat kind samen met vriendje/ vriendinnetje kan beslissen waar ze op dat moment zin in hebben om te doen, het is tenslotte hun moment samen.  Met daarbij natuurlijk het uitgangspunt dat niet alles kan en mag en afwisseling een belangrijke factor is.

Ik had op werk ooit een stagiaire die van haar ouders vroeger verplicht twee uur per dag buiten moest spelen, ook in de stromende regen. Ik ben echt wel pro buiten spelen, maar ik ga niet mijn kind uren in de zeikregen buiten zetten, dat doe ik zelf ook niet.

Verveling is ook niet erg, daar leren ze ook van. Ik ben niet 24/7 op afroep beschikbaar voor entertainment, maar als kind binnen zit te tekenen of te knutselen of met iets anders aan het spelen is, dan ga ik haar niet naar buiten sturen. Ze speelt uit zichzelf al graag buiten.

Renmuis schreef op 05-10-2023 om 08:56:

[..]

Zo'n moeder ben ik nog steeds. Ik verbaas me erover dat je dat blijkbaar schaart onder slecht ouderschap. 

Ja, als het moet omdat iemand geen zin heeft in haar kind binnen, dan vind ik dat geen goed ouderschap.

Als iemand een kind een half uur naar buiten stuurt omdat het kind anders niet beweegt, of niet buiten komt, of zelf geen vriendjes durft op te zoeken maar eenmaal buiten wel leuk speelt, is dat wat anders. Lijkt me duidelijk.

Valeria schreef op 05-10-2023 om 10:06:

[..]

Ja, als het moet omdat iemand geen zin heeft in haar kind binnen, dan vind ik dat geen goed ouderschap.

Prima, hier dan een gelukkige, luie en soms slechte moeder. Ik heb namelijk echt weleens geen zin in mijn kind. Zeker als ze zit te dralen en te vervelen "kom dan met me speeeeeelen", "ik weet niet wat ik kan doehoeeen". Op school heb ik er ook een paar die vaak binnen willen blijven tijdens het buitenspelen en helpen met potloden slijpen o.i.d. Die bonjour ik ook naar buiten omdat ik er geen zin in heb. (En omdat buiten spelen gezond is en goed voor de ontwikkeling; we gaan natuurlijk wel voor win/win hier). 

En natuurlijk zet ik geen huilende kinderen buiten in de stromende regen (tenzij ze het echt verdiend hebben  )

Renmuis schreef op 05-10-2023 om 10:24:

[..]

Prima, hier dan een gelukkige, luie en soms slechte moeder. Ik heb namelijk echt weleens geen zin in mijn kind. Zeker als ze zit te dralen en te vervelen "kom dan met me speeeeeelen", "ik weet niet wat ik kan doehoeeen". Op school heb ik er ook een paar die vaak binnen willen blijven tijdens het buitenspelen en helpen met potloden slijpen o.i.d. Die bonjour ik ook naar buiten omdat ik er geen zin in heb. (En omdat buiten spelen gezond is en goed voor de ontwikkeling; we gaan natuurlijk wel voor win/win hier).

En natuurlijk zet ik geen huilende kinderen buiten in de stromende regen (tenzij ze het echt verdiend hebben )

Buitenspelen is zeker gezond en goed voor de ontwikkeling maar wel in combinatie dat het kind buitenspelen leuk vindt en er op dat moment zin in heeft. Anders hangt het ook alleen maar op straat en dat is niet perse beter dan bv achter een beeldscherm hangen.

Gingergirl schreef op 05-10-2023 om 10:28:

[..]

Buitenspelen is zeker gezond en goed voor de ontwikkeling maar wel in combinatie dat het kind buitenspelen leuk vindt en er op dat moment zin in heeft. Anders hangt het ook alleen maar op straat en dat is niet perse beter dan bv achter een beeldscherm hangen.

In mijn ogen is doelloos op straat hangen wel beter dan doelloos achter een beeldscherm hangen. Bijvoorbeeld: ze zijn in de buitenlucht, sowieso beter voor de ogen, ontwikkelen creativiteit en doorzettingsvermogen door hun verveling te moeten confronteren i.p.v. te onderdrukken door on-demand entertainment. 

Renmuis schreef op 05-10-2023 om 10:35:

[..]

In mijn ogen is doelloos op straat hangen wel beter dan doelloos achter een beeldscherm hangen. Bijvoorbeeld: ze zijn in de buitenlucht, sowieso beter voor de ogen, ontwikkelen creativiteit en doorzettingsvermogen door hun verveling te moeten confronteren i.p.v. te onderdrukken door on-demand entertainment.

Ieder zijn mening natuurlijk. Maar doelloos op straat hangen levert echt niet altijd op dat ze leuk en zinvol gaan spelen. De verveling leidt er ook vaak toe in rottigheid uithalen, zie ik hier helaas genoeg om mij heen in de stad. Jij ziet het als " beter" omdat je zoals je zelf al zegt simpelweg geen zin hebt om iets met je kind te doen. 

Een beeldscherm hoeft niet doelloos te zijn, daar kunnen ze ook hele nuttige en sociale dingen op doen, verdiep je er maar eens in.

Gingergirl schreef op 05-10-2023 om 10:41:

[..]

Een beeldscherm hoeft niet doelloos te zijn, daar kunnen ze ook hele nuttige en sociale dingen op doen, verdiep je er maar eens in.

Dit komt op mij enigszins neerbuigend over, maar misschien bedoel je het niet zo. Geen zorgen: ik weet best veel van de mogelijkheden van technologie. Ik kan in ieder geval behoorlijk goed programmeren, heb apps en websites gebouwd, en ben een enthousiast gamer. We hebben meerdere consoles in huis. Mijn dochter (en ook de jonge zoon van TS) kunnen alleen beter nog eerst een paar jaar met lego bouwen. Of buiten spelen. Ieder zijn mening, inderdaad, maar mijn mening komt niet voort uit onwetendheid. 

Renmuis schreef op 05-10-2023 om 10:35:

[..]

In mijn ogen is doelloos op straat hangen wel beter dan doelloos achter een beeldscherm hangen. Bijvoorbeeld: ze zijn in de buitenlucht, sowieso beter voor de ogen, ontwikkelen creativiteit en doorzettingsvermogen door hun verveling te moeten confronteren i.p.v. te onderdrukken door on-demand entertainment.

Creativiteit en doorzettingsvermogen door doelloos buiten rond te hangen? 

Ja, hoe sloop ik deze prullenbak? hoe kom ik op het dak van dit gebouwtje om er dan dingen van af te gooien naar voorbijgangers? Hoe kras ik het beste in dit bankje?

Je kunt als ouder ook opties aandragen als ze zich vervelen die wat betrokkener zijn dan ze alleen maar in hun eentje naar buiten sturen. Dat kan allemaal ook zonder tablet. Ze alleen maar een tablet geven en net zo ongeïnteresseerd en onbereikbaar doen als iemand die ze alleen maar naar buiten schopt en ze niet meer binnen wil hebben tot etenstijd is natuurlijk net zo slecht. Geen idee of het ook voorkomt, zo met die tablet, dat ziet niemand natuurlijk als het kind alleen binnen zit. Maar kinderen die hele middagen buiten moeten doorbrengen zonder speelmateriaal, dat zie ik nog wel. Of zag, buurmeisje is daar nu te oud voor. Ouders deden helemaal niks met haar. Niks. Maar ze was fijn haar creativiteit aan het ontwikkelen buiten hoor! Ik denk eerder dat ze een flinke tik heeft overgehouden van de onbetrokkenheid van haar ouders. Het lijkt me toch niet heel goed voor je als je niet in je eigen huis mag zijn na school. Met een tablet ben je tenminste nog thuis bij mensen die je niet per se weg willen hebben.

Renmuis schreef op 05-10-2023 om 10:57:

[..]

Dit komt op mij enigszins neerbuigend over, maar misschien bedoel je het niet zo. Geen zorgen: ik weet best veel van de mogelijkheden van technologie. Ik kan in ieder geval behoorlijk goed programmeren, heb apps en websites gebouwd, en ben een enthousiast gamer. We hebben meerdere consoles in huis. Mijn dochter (en ook de jonge zoon van TS) kunnen alleen beter nog eerst een paar jaar met lego bouwen. Of buiten spelen. Ieder zijn mening, inderdaad, maar mijn mening komt niet voort uit onwetendheid.

Nee hoor zeker niet neerbuigend bedoeld. Je schrijft echter zelf " doelloos achter een beeldscherm hangen" dat impliceert dat je wellicht niet op de hoogte bent van alle nuttige mogelijkheden van een beeldscherm, vandaar mijn opmerking. Een beeldscherm is meer dan doelloos een spel spelen.

Met bv lego spelen of buitenspelen is niks mis, juist heel goed. Maar niet perse " beter". Het ligt ook aan de interesse van het kind. Zoon van TO heeft de behoefte wel al en zijn leeftijd is niet vroeg daarin. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat er een goede mix is qua afwisseling in activiteiten en daar speel je als ouder een rol in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.