Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Fem

Fem

14-05-2009 om 16:47

Te laat op school!

Waarom lukt het anderen wel en mij niet? Mijn twee kinderen 's ochtends gewoon netjes om half negen in de klas hebben..

De voorbereidingen beginnen al 's avonds, wanneer ik hun kleren ga leggen. 's ochtends om kwart voor 7 smeert mijn vriend hun brood en maakt hun tasjes klaar. Hij brengt mij een kop koffie op bed (lief he!!!), waar ik ons kleintje (3 mnd) lig te voeden en maakt dan de jongens wakker. Vervolgens vertrekt hij naar zijn werk. Om 7.00 uur zitten de twee oudsten dus al aan het brood. Dat is ook op als ik naar beneden kom, rond half 8, want eerder mogen ze geen tv kijken. Tot zo ver werkt het dus prima!
Maar als ze zich vervolgens aan moeten kleden, is dat één groot drama. Ik laat ze niet eerder aankleden omdat het drama dan voor het ontbijt plaatsvindt en er dan helemaal door niemand meer gegeten wordt. Zelfs niet door de kleinste, want rustig voeden met twee gillende kinderen om je heen, dat gaat niet. Aankleden gebeurt dus pas als ik naar beneden kom. Ze hebben dus vanaf half 8 de tijd om zich aan te kleden en dan nóg komen we vaak een paar minuten later dan half negen op school aan. En dan heb ik meestal uit pure frustratie al geholpen met aankleden, maar dat kan ik toch ook niet blijven doen?
En trouwens.. als ze al eens wel op tijd aangekleed zijn, zoals vanmorgen..dan gebeurt er wel weer wat anders waardoor het niet lukt op tijd te zijn. Dan krijgt er eentje desinfecterende handgel in zijn oog(?) of de pleedeur niet meer open (jaja, allemaal in een half uur tijd).
Ik doe echt mijn uiterste best op tijd op school te zijn, want ik vind dat belangrijk en irritant voor de leerkracht. Daarbij is t voor de kids niet leuk om er om bekend te staan altijd te laat te komen. Dat weet ik uit ervaring want ik ben zelf zo'n raschaoot die altijd te laat kwam. Maar dat weet ik van mezelf en daardoor doe ik extra mijn best op tijd te zijn. Maar 's ochtends lukt dat dus heel vaak echt niet.
Komt ook nog eens bij dat we 'sochtends met zijn allen op zijn slechtst zijn (behalve vriendlief, maar die moet op tijd op zijn werk zijn dus die is al vroeg weg). Eerder naar bed gaan heeft geen zin, want ik lig er al om half tien, tien uur in. Wel geef ik nog 1 a 2 nachtvoedingen, dus heb wel gebroken nachten. Ben dus niet de snelste 's ochtends. En nóg eerder opstaan lijkt me geen succes. Ik maak al geen lange nachten, qua slaap.
Iemand nog tips? Want ik mag dan een chaootje zijn, dit vind ik toch echt wel vervelend.
Groetjes Fem


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fem

Fem

14-05-2009 om 16:56

Nu ik er over nadenk...

... het is eigenlijk gewoon een wonder dat we uberhaupt op school komen..

En we komen echt ook wel 's op tijd hoor. Meestal wel. Maar ook vrij vaak niet. En ik wil gewoon wel 's weten hoe iedereen dat toch doet. Elke dag op tijd zijn. Hebben die dan nooit onvoorziene voorvallen ofzo??? Wij elke dag wel. Die voorzie ik gewoon, die onvoorziene voorvallen. Daarom zijn we er met zijn allen al zo vroeg uit. En dan nóg..

Fem

Fem

14-05-2009 om 17:00

Ja precies, dat snap ik heel goed!

En ik vind het dus ook heel apart dat we altijd maar een paar minuten te laat zijn. Want het zouden zomaar uren kunnen zijn.
Maar het klopt. Of ze nou om 8 uur, of kwart over 8 klaar staan. Te laat komen we regelmatig toch. Dat vind ik nou net het rotte aan de situatie, want hoe ga ik er in hemelsnaam dán voor zorgen dat we op tijd komen???

Fem

Fem

14-05-2009 om 17:02

Hahaha ja..

.. ik had vanmorgen dus ook de kinderwagen al klaar staan, omdat we zo op tijd klaar waren dat we wel konden gaan lopen i.p.v. met de auto. En we waren dus om vijf over half negen nét op tijd om de oudste aan te laten sluiten in de rij om naar gym te gaan. Maar wel te laat dus..

Fem

Fem

14-05-2009 om 17:04

En we waren uiteindelijk niet eens gaan lopen

maar toch met de auto gegaan, dus dat was het ook niet. Tss..

Vic

Vic

14-05-2009 om 17:54

Herkenbaar

Ik heb mijn kinderen verteld dat we om 8 uur de deur uit moeten om op tijd op school te zijn. Oudste (9) weet inmiddels beter, maar die speelt het spelletje mee. Als we een kwartier later zijn (wat dus regelmatig gebeurt door de kuren van jongste), zijn we nog net op tijd op school.

Fem

Kan je ze de tv niet als een worst voorhouden? Tv pas aan als ze zich hebben aangekleed?

Een tip die ik zelf tzt ook zal moeten toepassen vrees ik, want anders gaat het bij ons dezelfde kant op. Maar nu zit oudste nog op de creche dus geeft het niet zoveel.

Groeten,

Temet

Asa Torell

Asa Torell

14-05-2009 om 20:18

Wat hier werkt

Ik ben ook een notoire telaatkomster en ook s ochtends heeeel langzaam en chagrijnig. En dan heeft school ook nog eens een zachte deadline van binnenkomst tussen 8.35 en 8.55 voor de kleuters. Dit werd dus altijd bijna 8.55 met enorm veel gehaast en het vervelendste: enorm veel gemopper van mij tegen zoon. Want die leek wel oneindig lang te doen over het aankleden en zo waren we elke keer eerst heel vroeg klaar (dacht ik) en op het laatst toch heel laat.
En toen zijn zoon (toen 4) en ik er eens echt voor gaan zitten en hebben alle onderdelen opgeschreven en getekend. En overlegd in welke volgorde hij ze graag wou doen. Ook hebben we een ruime tijd voor elk onderdeel opgeschreven en vervolgens van de optijd-vertrektijd (8.40, voor 8.45 op school) teruggerekend. Ik weet nu dus echt dat ik om 8.10 zoon onder de douche moet zetten en dat het dan prima gaat, ook als er traag wordt aangekleed of als er toch ineens nog een poepluier van zusje verschoond moet worden. Zonder dit schema zou ik nooit bedacht hebben hoe ontzettend veel tijd er in het laatste stuk gaat zitten, alleen aankleden van zoon en mezelf en de deur uit komen, duurt hier dus echt een half uur.
We hebben dit schema nu een half jaar en het werkt nog steeds perfect! Vooral doordat ik zelf op tijd stop met ontbijten en krant lezen om zelfs met heel langzaam aankledende zoon en met onvoorziene dingen, gewoon op tijd klaar te zijn. En doordat ik steeds blijf opletten zodat zoon niet ineens 2x te lang staat te douchen. Het is zo'n fijn gevoel om ineens alsmaar op tijd te zijn! Ik kan het echt heel erg aanraden. Die 10 minuten die ik s ochtends van mijn koffie+ontbijt inlever zijn het ruimschoots waard!

Asa Torell

Asa Torell

14-05-2009 om 20:21

Overigens

houd ik zoon hier dus geen worst voor, integendeel, hij is altijd lekker aan het spelen na het ontbijt en moet dan ineens stoppen om zich aan te kleden. Toch is hij veel meewerkender geworden sinds we het schema hebben, gewoon omdat hij het samen met mij heeft afgesproken en weet wat er moet gebeuren. Dit is ook wel een belangrijk onderdeel, naast hoe ik zelf de zaken anders aanpak.
Geen idee of het bij andere kinderen ook zo werkt maar het lijkt me de moeite van het proberen waard.

Nasha 1st

Nasha 1st

14-05-2009 om 20:32

Op tijd...

inderdaad, toverwoord hier is ook op tijd....als ik de kids zelf moet doen 's morgen, nauwelijks problemen....6:30 sta ik op, naar beneden, koffie aan en ontbijten, als oudste om 6:45 nog niet beneden is, even op het belletje drukken....Die begint dan aan zijn programma.....om 7:00 ga ik bij de tweeling de lichten vast aan doen, om ze voorzichtig wakker te krijgen, vooral zoon is zo gezellig....Ondertussen kleed ik me vast aan, om 7:20 rijdt taxi voor voor oudste....Tweeling moet aangekleed beneden komen en krijgen dan ontbijt. Daarna moeten ze drinken en koek uitzoeken voor school. Rond 8:00 zeg ik schoenen aan en 8:05 lopen we richting school waar ik rond 8:15 - 8:20 ben.....

Man heeft zo zijn eigen manier, maar redt het toch ook steeds weer ))))

Mijn ervaring....

is dat mijn kinderen erg passief en onaanspreekbaar worden van tv kijken, vooral als het 's ochtends gebeurt. Dus dat zou ik er eerst maar eens uitgooien (baat het niet, schaadt het niet). Zeker als je altijd tijd tekort komt lijkt het me nogal contraproductief om de dag voor de kinderen te laten beginnen met een half uur 'niks'.

Verder zou ik de boel omdraaien en de kinderen zich te laten aankleden tussen 7 en 1/2 8 terwijl jij ook nog boven bent. Kun je mooi in de gaten houden of het een beetje opschiet en vanaf de zijlijn af en toe dingen roepen als 'nu je sokken truusje' (ik heb ook zo'n treuzelkonijn die na elke sok eerst weer een Donald Duck gaat lezen en dan vergeet wat ze ook alweer aan het doen was. Hoe oud zijn ze eigenlijk?? Als even helpen voorlopig het tempo opjaagt, waarom dan niet? Leren ze zelf ook hoe snel het kan. Langzaamaanneuzelen kan ook een gewoonte geworden zijn)

Om 1/2 8 gaan jullie fijn met zijn allen naar beneden. Dan heb je maar liefst minstens een half uur om te ontbijten (als er nog gepoetst moet worden zet je beneden ook een paar tandenborstels in de keuken neer.) Je kunt als je denkt dat dat werkt ook nog beloven dat in geval van 'tijd over' er nog even ge-t-v-d mag worden, maar echt, probeer het eens een tijdje zonder, ik denk dat het een wereld van verschil maakt.

Tassen ed heb je de avond van te voren klaargezet (inclusief gymzooi, en wat er verder ook maar mee moest), en om 8 uur sharp (of weet ik veel hoelaat handig is) gaat de kookwekker oid en begeven jullie je hoe dan ook naar de plek waar de jassen en schoenen worden aangedaan.

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij kan er op die manier weinig mislukken.

Ingrid (maar misschien snap ik het gewoon niet, en is het gewoon een karakterding of zo. Ik heb zelf een soort ingebouwde klok die me op een of andere manier beschermt tegen te-laat-problemen. Ik heb 3 kinderen tussen de 7-12, en geen man die doordeweeks thuis is om een boterham te smeren of de poezen te voeren. Ik sta pas om 1/2 8 op, en de kinderen iets later. Om 8.15 zitten we op de fiets. Heb ik gedouched (doen kinderen 's avonds) en iedereen ontbeten. En ik pak geen tassen in de avond van tevoren (doen de kinderen fijn zelf)

Oh ja,

en de tip die altijd weer langskomt...

als het probleem puur zit in het niet willen aankleden....

tja, dan maar een keer in de pyjama naar school....

Schijnt heeeeel productief te werken. Moet je wel zeker weten dat je het ook echt doet als het nodig is, en dat je kinderen dat ook geloven. Een goed gesprek dus, weaarin je kroost duidelijk maakt dat de dingen vanaf nu anders gaan (inclusief aangepast schema, tijdsplanning a la hierboven al genoemd. Zolaat je kleren aan, dan zoveel minuten voor de boterham, etc)

Evt. leerkracht even inseinen over het mogelijke gebeuren en natuurlijk wel een setje kleren in een plastic tasje meegeven

Nasha 1st

Nasha 1st

14-05-2009 om 21:18

de dreiging dat ze toch echt in pyama of blote voeten naar school gaan is hier voldoende voor weer even een tempoboost. TV komt hier ook pas aan als iedereen met alles klaar is, maar liever niet 's morgens.

Astrid

Astrid

14-05-2009 om 21:25

Vroeger ook altijd te laat, nu houden we een half uur over.

Ik herken dit heel goed. Zo ging het hier ook. Ik ben zelf super chaoot en kwam altijd te laat.
Tegenwoordig plan ik alles heel goed en houden we tijd over. Ja echt, het kan! De laatste maanden komen we op school als de deur nog dicht is.

Ik heb hier 3 kinderen van 5, 8 en 10. Waarvan de oudste autistisch is en die in 1 sec. alle planning in de war gooien.
Voorheen pakte ik alle 3 de tassen 's avonds in. Nu doen ze dat zelf. D.w.z.: gymkleren indien nodig, koek en drinken. Tassen worden naast elkaar in een hoek gezet. Verder dek ik 's avonds de tafel en zet broodtrommels neer. Verder leg ik voor alle 3 + voor me zelf de kleding klaar. Incl. stieken, haarspeldjes, horloges etc.. Voor het slapen gaan wordt er gedoucht. 's morgens wassen de kinderen zich niet meer.

Zeker 2 van de 3 hebben een ochtend humeur. De kinderen worden 7 uur gewekt. Voorheen moesten ze om 7.30 aangekleed aan tafel zitten. Nu wordt dat langzaam verschoven naar 7.15. Als er 1 niet aangekleed is, mag diegene niet aan tafel. Voor het verlaten van hun kamer dienen ze het bed opengeslagen te hebben, gordijnen open en lichten uit. Mijn man smeert de boterhammen.Daarna gaat hij weg. Ik kom zelf rond 7.30 naar beneden. Soms nog wat later. Door mijn douchen en make-up en e.d. red ik het net niet.

De kinderen zijn meestal voor 7.45 klaar met eten. Dan gaan de broodtrommels in de tassen. Naast de tassen dienen ze hun jas en schoenen neer te zetten. Ev. met fietssleutels. Daarna moeten ze hun tanden poetsen en schoenen aan. Ook haren in staarten e.d. Als ze voor 8.00 klaar zijn mag de computer aan en klaar zijn voor 8.10, dan mag de TV nog aan. Na 8.10 klaar = niks meer aan.

Ik ben zelf meestal 7.50 klaar met eten. Ik was dan af en stofzuig de kamer. Ik wil het graag netjes hebben voordat ik naar m'n werk ga. Daarna poets ik zelf m'n tanden. Om 8.05 ben ik ook klaar. Ik zou zo weg kunnen. Kinderen dus ook. We hoeven pas tegen half 9 de deur uit. Ik ga dan meestal nog een was vouwen of wat opruimen. Om 8.20 gaan wel de jassen al aan en moeten ze start klaar zitten.

Het klinkt allemaal als een dril system. Is het ook. Maar dit is het enige wat hier werkt. Omdat de oudste vaak nog rond 8.15 met een probleem komt, heb ik nog enige marge omdat op te lossen. Zoals vandaag toen hij opeens naar een sportschool te moeten op z'n fiets. Omdat ik tijd over heb kon ik nog even snel wat gymspullen graaien en z'n banden oppompen.

Ik weet dat het met jongere kinderen een stuk lastiger is, maar achteraf zou ik wel eerder beginnen met m'n dril systeem.

Oh (aanvulling)

Voor de treuzelende eters heb ik ooit het beleid ingesteld dat boterhammen die niet op tijd op zijn gewoon half afgekloven in het pauzebakje mee naar school gaan ipv een lekker koekje. En de melk meemoet ipv de ranja. Heb ik geloof ik ook maar 1 of 2 keer echt hoeven doen, en toen was de boodschap duidelijk.

Hmm, het klinkt zo streng, maar je kunt dit soort dingen echt met een uiterst vriendelijke blik in de ogen doorvoeren hoor. Zolang het voor de kinderen maar duidelijk is dat de hoogste prioriteit is dat ze op tijd op school komen, en dat dat dan in het ergste geval betekent dat ze in pyjama met de boterham in hun pauzebakje op school arriveren. Zolang je zeker weet dat je ze royaal de tijd geeft voor dat aankleden en eten (en niet de lulligste bent om met een moeilijk knoopje te helpen) is het dan in principe HUN verantwoordelijkheid (ervanuitgaande dat ze minstens een jaar of 5,6 zijn.)

Ingrid (trouwens, gek genoeg ben ik vooral te laat als ik tijd over heb. Als ik om onduidelijke redenen eens erg vroeg ben, en bv nog even een wasje ga ophangen of zo, dan loopt het bijna mis. Juist de vaste, simpele organisatie zorgt dat alles soepel loopt)

bibi63

bibi63

14-05-2009 om 21:45

Mijn tip

Eerst heeeeelemaal klaar zijn, dan mag de TV aan! Dus eerst gegeten hebben, geplast, tas ingepakt, aangekleed, haar gekamd enz. Meestal leidt dat ertoe dat alles vlot gedaan wordt. Resterende tv tijd is afhankelijk van hoe vlot ze klaar zijn, dus dat is hun eigen keus. Als het dan tijd is om weg te gaan: TV uit doen, jassen en tassen pakken en go!.
Groetjes,
Bibi

Fem

Fem

14-05-2009 om 21:50

Bedankt voor de reacties

Normaal veeg ik mijn billen af met schema's. Heb daar echt een hekel aan. Als ik weet dat ik me aan een schema moet houden dan loopt het pas in het honderd. Dan ga ik namelijk zelf lopen stressen als er iets tussendoor komt wat de boel in de war schopt. Want dat gebeurt, hoe dan ook.
Maar in dit geval kwam ik er niet onderuit. Ik heb dus een schema gemaakt. Het onderdeel eten-aankleden, zodat ik daar bij kan zijn heb ik al eens omgedraaid. Maar dat werkt dus niet. Omdat ik de jongste moet voeden. En dat werkt niet als ik ondertussen aanwijzingen moet geven. En ik moet hem écht eerst voeden. Want aan de dag beginnen met een blerende baby op de achtergrond werkt niet. En wil ik ook helemaal niet! En dat kost nou eenmaal zeker een half uur, dus tot half acht ben ik bezig.
De tv gaat uit als de jongens aan moeten kleden en pas weer aan als ze aangekleed zijn. Aankleden met tv aan werkt niet, daar worden ze inderdaad passief van. En t mag dan pedagogisch niet verantwoord zijn, ik houd ze die worst toch nog even voor. Want gegeten wordt er super goed. Maar eerst aankleden én ontbijten werkt niet. Dan duurt het te lang voor dat de 'beloning' komt en dan gaan ze klieren. Dan loopt het helemaal in het honderd. Er zijn ook genoeg dagen dat ze helemaal geen tv mogen kijken, want tv moet hier verdiend worden. Lopen klieren betekent bij voorbaat al geen tv. (Oh ja.. en Jetix wordt hier al een eeuwigheid niet meer gekeken, scheelt een hoop geklier! Komt er voorlopig niet meer op, die troep).
Wel mogen de heren wel wat zelfstandiger worden. Heb ze toch nog te lang gepamperd, want bij papa kleden ze zichzelf aan en hier thuis maar met moeite. Oftewel ze kunnen het wel, maar hebben er weinig zin in.
Ik ga de deadline inderdaad gewoon verleggen. Ik moet gewoon om kwart over acht op het schoolplein staan. Dan maar een kwartier te vroeg. (en nou hoop ik dus dat ik dan morgenochtend wel om vijf voor half negen ben
Er is gewoon altijd wel iets. Het is niet alleen het aankleden.

Fem

Fem

14-05-2009 om 21:54

Oh ja

Ze zijn allebei pas jarig geweest. 5 en 7 zijn ze.
Zo, dan ga ik nu naar bed. Heb weer nachtdienst
Welterusten!

Asa Torell

Asa Torell

14-05-2009 om 22:00

Eerst ontbijt dan aankleden

werkt hier dus prima en ik zou het never nooit andersom doen. Want ik moet er voor mezelf niet aan denken, ik wil altijd zo snel mogelijk eten als ik uit bed kom!
En schema... misschien is het niet eens nodig om het elke dag te gebruiken als je maar een keertje opschrijft hoeveel tijd elk onderdeel kost en hoeveel onvoorziene-dingen-marge je nodig hebt. En dan op de juiste tijd beginnen, dan lukt het vast.

Nivea

Nivea

14-05-2009 om 22:55

Hier...

Hier leggen we de kleren naast het bed. Ze gaan aangekleed naar beneden (wij staan dan vaak nog in bed). Tja, het gebeurt wel eens dat een hemd of shirt achterstevoren is aangetrokken, so be it. Tassen staan klaar, broodtrommels staan in de koelkast, etc. Wij eten yoghurt met muesli en fruit. En daarna mogen ze nog even met de knex spelen of zo. TV 's morgens vind ik echt overbodig (wat kijken jullie kinderen dan, ik vind er echt niets leuks op, alleen maar Jetixachtige dingen).

Nasha 1st

Nasha 1st

14-05-2009 om 22:57

Via upc

hebben wij Nick jr of Jimjam. Hier zijn voornamelijk onschuldige filmpjes en dat mag hier wel aan 's morgens, als alles dus naar wens verloopt....

Nivea

Nivea

14-05-2009 om 23:08

Wij staan dan vaak nog in bed?

Wij staan dan vaak nog in bed??? Wij staan dan vaak nog onder de douche...

Fem

Fem

15-05-2009 om 09:08

Op tijd!

Verandering van spijs doet eten..
Heb het toch nog maar weer 's geprobeerd; eerst aankleden. Kleren daarom deze keer langs hun bed klaar gelegd. De oudste was zo beneden. De middelste deed er wat langer over. Dat verbaasde me niet zo. De reden waarom wèl! Hij kwam op een gegeven moment (aangekleed!) vragen waar hij de onderbroek van zijn broer mocht laten (?!). Hij was heel hun kamer aan 't ruimen. Dekbedden dicht getrokken, kleren 'opgevouwen'.
Vervolgens zat ook hij beneden aan het ontbijt. Daarna heb ik mezelf aangekleed en toen ik beneden kwam zaten ze al voor de tv. Hoefde ze alleen nog te sommeren hun melk ook op te drinken. Maar ach.. kleinigheidjes blijf je houden. Daar heb ik dus maar niet over gemopperd. Ze dronken het ook meteen op toen ik er wat van zei. Vervolgens tandjes gepoetst, haren 'gegeld', naar de plee geweest en de kleinste weer uit bed gevist en in de wandelwagen gelegd.
8.15 liepen we op ons gemakkie naar school. Onderweg nog naaktslakken bekeken en nog s een bodywarmer rechtgetrokken. Vóór 8.25 waren we binnen.
Zo blijven we het dus doen. En dan moet ik niet denken dan tijd over te houden, want dat houd ik niet. Nooit! Ik dacht namelijk nog een wasje aan te kunnen zetten, maar bedacht gelijk; laat ik dát nou maar niet doen. En da's maar goed ook. Daar heb ik dus gewoon geen tijd voor 's ochtends voor schooltijd. Nu staat de machine te draaien, ligt de kleinste weer in bed en zit ik zelf met een kop muesli/yoghurt en een sapje aan het bureau. Want zelf had ik dus nog niet gegeten...
Groetjes Fem

Fem

Fem

15-05-2009 om 09:18

De tv werd hier voor de 2 onderdelen (ontbijten/aankleden) afzonderlijk als beloning gebruikt. Er was dus ook een beloning voor snel aankleden. Maar blijkbaar werkt de 'alles-in-één-methode' nu wel. Soms moet je dingen blijven proberen, dat blijkt dus maar weer.
De jongens kijken op Nederland 3 of Ketnet. Weinig geweld daar 's ochtends. En dat heeft echt effect.

Asa torell

quote: "Want ik moet er voor mezelf niet aan denken, ik wil altijd zo snel mogelijk eten als ik uit bed kom!"

Hihi, juist daarom heb ik hier juist de volgorde omgedraaid: eerst aankleden dan eten! Zo weer een kwartier of wat tijdwinst!

Fem....

wat een fijn forum is dit toch he??

Soms heb je van die vastgeroeste ideeen in je hoofd hebben waar je toch aan vast blijft houden, al werken ze al lang niet meer. En dan kunnen de tips van iemand anders opeens heel verfrissend werken! Ik hoop dat het goed blijft gaan!!

Ingrid

mar

mar

15-05-2009 om 12:55

Hier

Ik moet zo dochter van school halen, dus heb niet het hele verhaal gelezen.

Ook wij komen nog al eens te laat. Het maakt niet uit hoe laat wij opstaan. soms ligt dat aan mij. Als ik niet 100% aanwezig ben, vergeet ik wel eens dingen of loopt het gewoon niet. Soms vindt dochterlief het nodig om allerlei onnodige dingen te doen voordat we naar school gaan. TV kijken mag hier overigens sowieso niet.
Wat bij ons heeft geholpen is dochterlief verantwoordelijk maken voor het op tijd op school zijn. Ze heeft nu een horloge en daar zit ook een alarm op. Als het piept weet ze dat ze nog 5 minuten heeft voordat ze echt weg moet. Dit werkt heel goed. Ze heeft zelfs haar horloge nog 5 minuten vroeger gezet.

picobello

picobello

15-05-2009 om 20:07

Hoop tips al gegeven

hier loopt het 's morgens ook niet altijd vlekkeloos, maar wat hier helpt is een wekker aflaten lopen, ongeveer 10 min voordat ik echt weg moet, is een leuk dansnummer op mijn gsm. de kids weten dat het dan tijd is, dus laten vallen waar je mee bezig bent en de auto in.
werkt bijna altijd.

Andere deadline aanhouden

Hier hadden we het probleem dat jongste alleen naar school loopt met buurmeisje (al vanaf groep 3). En 'altijd' of in ieder geval vaak te laat kwam. School is 10 minuten lopen. Ze moeten binnen/op school zijn tussen 8.15 en 8.30. De eerste bel gaat 8.25. De tweede bel om 8.30. Vanaf 8.15 is er toezicht op het plein. Wij stuurden ze weg bij huis om 8.05 (+10 minuten lopen+ nog 10 minuten extra tijd!!! én nog 5 minuten uitloop..). Soms was 1 van de twee nog niet helemaal klaar...en dan werd het zo al 8.10 voor ze vetrokken en dan zagen ze natuurlijk iets interessants onderweg of kwamen iemand tegen waar ze op moesten wachten en kwamen zo te laat.
We hebben de deadline van vertrekken op 8.00 uur gesteld. Leek een beetje overdreven...maar goed. Ze zijn nu altijd op tijd. Een beetje uitlopen omdat 1 van de twee niet op tijd is kan....iemand tegenkomen ook. Een losse veter, poep onder je schoen...er is allemaal tijd voor.
Je moet gewoon voor jezelf een ruimere deadline nemen voor vetrek. Zodat er van álles kan misgaan en je toch op tijd bent! Houd de tijd aan dat je op school mág komen dus zo vroeg mogelijk en dat is jullie tijd dat je er moet zijn...
groeten albana

Nog even pamperen?

Hoi,
ik vind 5 en 7 jaaar nog niet zo oud...kan je ze niet gewoon actief helpen met aankleden? dus gewoon erbij gaan zitten en aanwijzingen geven/nog even helpen? ze zijn toch nog klein!
Hier ook drie kids en altijd ruim op tijd. oh ja, ik vergeet te zeggen dat de kids al rond half 7 wakker zijn,dus tijd genoeg

de oudsten zijn nu 9 en 7 maar ik geef regelmatig instructies hoor,waarom niet nog even een beetje pamperen?
groetjes,annemieke

Marlies

Marlies

16-05-2009 om 21:15

Het kan wel rustig

Ik laat ze hier wel aankleden voordat ze gaan ontbijten en ik neem ruim de tijd, meer dan een uur, maar heb nog nooit gezeur gehad. Als ze wakker zijn, kleden ze meteen aan, zelf (7,5,3), ze maken ook hun bed op en dat gaat steeds netter/pyjama onder kussen, wat niet lukt met aankleden, daar help ik benenden nog even bij. Dan ontbijten, ZELF afruimen, oudste twee maken eigen overblijfeten en vullen de tasjes. Dan gaan ze spelen, geen tv aan. Misschien komt het doordat het altijd hetzelfde ritueel is en ik zelf ook niet gestresst ben en ik ben denk ik erg duidelijk. Ze waren wel eens lastig natuurlijk. Oudste is ook een keer in pyjama naar school gegaan, vond dat vreselijk. Ik ben ook wel eens weggereden zonder een van de kinderen die treuzelde (daarna wel weer terug) en ik heb er ook wel eens een zonder schoenen op de fiets gezet (wat een vreselijke moeder ben ik eigenlijk). Dat vonden ze zo erg dat ik daarna nooit meer problemen heb gehad. Hier is het dus erg rustig ' s ochtends, zelfs in het
weekend, verschijnt iedereen aangekleed benenden. O ja, als ik ging stressen bij het weggaan en dus schreeuwen, ging ik nog wel eens een liedje zingen, hielp ook erg goed.

Groeten, Marlies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.