Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Twee jaar groep 1 herfstkind


Zelf zou ik vooral kijken of kind het leuk vindt, sociale contacten heeft en wat leert. Qua leeftijd lijkt het mij juist veel fijner om ruim 12 te zijn als je naar de middelbare school gaat dan nog 11, de middelbare school is toch vaak best wel een stap. 

Mijn kind zit straks ruim 2.5 jaar in de kleuterklas, maar daar wordt niet zo'n strak onderscheid gemaakt tussen wat ze wel en niet mogen/moeten doen. De oudsten doen bepaalde werkjes, voor de jongere kinderen is dat optioneel. Dat strakke onderscheid zou ik wel vervelend vinden. 

Laat de leeftijd los. Je focust je (zoals ik het lees) heel erg op een getal.

Hier in huis een lentekind dat meteen na de HAVO aan een HBO opleiding is begonnen en een herfstkind dat een lange kleutertijd heeft gehad, gedoubleerd op het VO en nu studeert. De een is dus altijd de jongste, de andere meestal een van de ouderen. Ik heb niet het idee dat één van beiden daar nadeel van heeft. Ieder z'n eigen weg.

Overigens met herfstkind destijds hetzelfde gehad op de basisschool. Ik heb het losgelaten, want het gesprek erover met school was inderdaad lastig. En denk ik nu dat hij gelukkiger zou zijn als hij dat extra kleuterjaar niet had gedaan?
Maar het gaat meer om de school zelf en of dat bij jullie kind en bij jullie past.

voor de meeste leerlingen zal een jaar blijven zitten in groep 1 of 2, want dat is het namelijk wel, geen probleem zijn.
Maar zodra er dingen gaan spelen als dyslexie of andere dingen waar RT nodig is wel, want die hulp wil je zo vroeg mogelijk hebben. En dat is meestal pas beschikbaar na een bepaald aantal zeer lage scores op cito.
Dat wil je eigenlijk zo vroeg mogelijk weten omdat dan de leerbaarheid voor die zaken het hoogste is. 

Volgens de wet PO moet een leerling binnen 8 jaar de school doorlopen anders heeft het gedoubleerd. 
Dat scholen zich an masse niet aan de wet houden is bekend.
Er is geen oktober grens maar ook geen januari grens wat scholen wel beweren, ze moeten aan het eind van het schooljaar per kind bekijken of het door kan naar de volgende groep. Nou zal dat met een kleuter die in mei op school komt niet zo snel het geval zijn maar  een kind dat in december begint nooit ziek is en een kind die in september begint maar regelmatig een week mist door ziekte die hebben even veel onderwijs in groep 1 gehad. (groep 0 bestaat namelijk niet volgens de wet)

Het probleem dat kan ontstaan zit ook niet zo zeer op de basisschool maar juist veel verder in de onderwijs carriere met de financiering van middelbare school, MBO, HBO en WO. Lesgeld, college geld, stufie etc. 

Dus je beslissing nu, heeft gevolgen later.
Wij zijn nog steeds heel blij dat we zoon juist in groep 2 toch naar groep 3 hebben laten gaan terwijl school het beleid had dat elk kind dat na 15 augustus 4 werd 3 jaar kleuterde. Want zijn leerprobleem kwam pas in groep 6 helemaal tot uiting en zoon is van school gewisseld en heeft groep 6 over gedaan. En was daarna een van de oudere leerlingen in zijn nieuwe klas. Want de andere school keek naar het individuele kind en dat betekende dat er ook kinderen geboren in februari na dus een kort groep 1, een gewone groep 2 naar groep 3 gingen. 

Dus mijn advies zou zijn: wel door naar 2 of 3 en niet blijven plakken. Alle kinderen moeten een hele grote sprong maken van het meer speelse groep 2 naar groep 3. 
Als dat een criterium zou zijn zou ik nu nog in de kleuterklas zitten. Ik heb net serieus aan mijn manager voorgesteld om een opblaasbaar eenhoorn pak te kopen zodat we collega's die een prut dag hebben kunnen opvrolijken. 

als ik het zo lees, ben je met name ontevreden over de manier van communicatie vanuit school. 
Ga daarover in gesprek met school, zodat het je duidelijker wordt over het waarom. Je kind is leidend in de keuzes en school heeft vaak een goede visie op wat voor nu de beste keuze is. Of dat termijn ook zo is, weet helaas niemand.

Hier een decemberkind dat ook in een combiklas 1/2 zat, bij onze school bleven kinderen zitten in groep 2 maar ik geloof ook wel dat als de beslissing was genomen de zittenblijvers geen verplichte groep 2 werkjes meer hoefden te maken.

Zoon had bij de kleuters heel veel vriendjes, toen hij over ging naar groep 3 bleven al zijn vriendjes in groep 1, hij heeft lange tijd een hele eenzame tijd gehad en werd veel gepest. Een slim kind wat toch ook nog wel heel graag speelde, de jongste jongen na hem wordt nu in april 11 en hij is in december 10 geworden, er zitten ook kinderen die voor de zomervakantie al 12 zijn in de klas. 

Inmiddels heeft hij wat vriendjes en vriendinnen maar toch zie ik nu kinderen op bezoek komen die de leeftijd hebben waarop hij naar de middelbare moet gaan en echt dat dat veel te jong is.

Op de basisschool van mijn kinderen zeiden ze: als ze cognitief toe zijn aan groep 3, dan gaan ze naar groep 3, het sociaal emotionele stuk komt echt wel.
 Mijn jongste is van oktober, haar bestie van november en ze zijn gewoon naar de volgende groep gegaan. Mijn vierde is van april en heeft alleen die paar maanden tot de zomer groep 1 gedaan en is toen naar groep 2 gegaan. 
Mijn oudste is van begin oktober en die heeft een jaar langer gekleuterd… hadden we nooit moeten doen… 

Hier op het forum werd lang geschreven dat de grens (in 1985?) is verschoven van 1 oktober naar 1 januari, maar dat is een interpretatie. Formeel is er geen datum meer vastgelegd. Dit is juist gedaan, omdat een kind van 30 september niet anders is dan een kind van 1 oktober. Net als een kind van 31 december niet anders is dan een kind van 1 januari. Het idee is dat scholen juist bij de kleuters naar het kind kijken en daar kan dus zeker discussie over ontstaan, maar het is niet per se fout als een kind langer kleutert.

Je hoeft het dus niet met de school eens te zijn, maar voer de discussie dan over wat het best voor het kind is en laat de datum los.

Angel88

Angel88

10-03-2023 om 12:48 Topicstarter

Roos55 schreef op 10-03-2023 om 09:06:

[..]

En waar ligt dat aan

Of krijgt hij jou onvrede mee ??

Wat denk je zelf? Ging ik mijn zoontje dit allemaal vertellen  ??? Om het nog lastiger voor hem maken? Nee zo stom ben ik gelukkig niet

Tatemae schreef op 10-03-2023 om 07:50:

[..]

Wat zou er dan gebeuren volgens jou?

Waar maak je je zorgen over?

Het is aan school te bepalen of een kind naar groep 3 mag maar of een kind in groep 1 of 2 zit, zoveel verschil maakt dat niet uit voor school, denk ik dan.

Het is kwalijk als school kinderen naar 3 laat gaan terwijl kind er niet klaar voor is of dat ze kinderen die er klaar voor zijn niet naar groep 3 gaan omdat het logistiek niet uitkomt. Praat dan met ouders als dat de reden is dat een kind niet naar groep 3 kan. Ik snap niet dat dat niet gebeurt. Dan is het beter dat een kind naar groep 3 gaat op een andere school. Maar dan loopt er geld de deur uit.

Ik hoor de directeur van onze school nog zeggen dat hij het beste voor heeft met mijn kinderen.  Nee, hij heeft het beste voor met de afweging tussen nieuwe leermiddelen, gebouw, leerkrachten en kinderen. 

Om even terug te komen op zitten blijven. Extra kleuteren is beter dan blijvenzitten in groep 3, denk ik. Maar blijvenzitten is nooit een goed idee. Er komt niet meer van dan vaak ietsjes betere cijfers dan de eerste keer. De eerste helft verveeld een kind zich, de tweede helft is het aanpoten en voelt kind zich stom. Eigenlijk zou je moeten bij zittenblijvers een plan moeten hebben want zitten blijven gebeurt niet zomaar. 

Hier twee november-kinderen. De oudste was heel speels, zeiden ze eind groep 1 (als je haar eerste half jaar groep 0 noemt). Ze kon al rekenen en vloeiend  lezen en had oudere vriendjes, maar de juffen waren zo overtuigd zijn dat groep 3 moeilijk ging worden... Eenmaal in groep 2 bij een andere juf vroeg die al voor de herfstvakantie, wat doet ze hier, die moet naar groep 3, haar klasgenootjes volgen haar niet als ze in de groep wat vertelt, ze is zo ver voor. Dus geswitcht naar groep 3, en dat ging heel goed.
Kind 2 kon ook al lezen, maar concentratie ongeveer nul en allemaal jongere vriendjes. Bij hem paste langer kleuteren prima.
Inmiddels zijn ze volwassen, er zit twee jaar leeftijdsverschil tussen, maar tussen hun masterdiploma's zit 3 jaar verschil, en dat ondanks een switch van de jongste op het hbo waardoor hij er daar een jaar langer over heeft gedaan. Oudste studeerde nominaal, dus als jongste direct de juiste hbo had uitgekozen, had het niets uitgemaakt.
Dus het belangrijkste: passen klas en kind bij elkaar.

Angel88

Angel88

10-03-2023 om 12:55 Topicstarter

Vanochtend ben ik wat verder gekomen. Ik had een gesprek met directie van huidige school en andere school wat ons tweede keuze was. Ook kwam ik in gesprek bij de andere ouders. Bleek het probleem te zitten bij de juf( net afgestudeerd). Tijdens het gesprek met de directeur van een andere school, met name over hun beleid kreeg ik veeeeel beter gevoel. Bij hun gaan de kinderen nooit blijven hangen in groep 1 maar gaan naar groep 2 en pas in groeo 2 wordt er besloten of het kind klaar voor groep 3 staat. Ook de beslissing komt niet pas bij de oudersgesprek die 10 min duurt 2 keer per jaar, maar geduurd het jaar, want de kidneren kunnen heel snel sprongetje maken. Ik heb ook gevraagd wat het kind moet allemaal kunnen om naar groep 3 te gaan en mij kind kan het al! Wij moeten hem nog wat extra lettertjes leren maar dat kan al binnen 1 maand gebeuren.  Ik ga niet akkoord en wij gaan of naar een andere juf of naar de tweede keuze school. Van andere ouders kreeg ik vandaag te horen dat ze ook ontevreden zijn naar het oudergesprekken, dat de juf neemt de zaken niet serieus en dnekt dat zij de enjge die alle beslissingen maakt. Nou, dat spreekt voor zich 

Angel88 schreef op 10-03-2023 om 12:48:

[..]

Wat denk je zelf? Ging ik mijn zoontje dit allemaal vertellen ??? Om het nog lastiger voor hem maken? Nee zo stom ben ik gelukkig niet

Vertellen nee

Maar onvrede straal je misschien uit

Maar goed het was maar een idee

Succes verder 

PinkFlower schreef op 10-03-2023 om 08:45:

[..]


Enige wat mij als to zou storen is het niet transparant zijn. Communicatie is zo belangrijk. Dus dat stukje zou mij eerder dwars zitten dan in welke groep mijn kind zit. Zolang het kind zich prettig voelt, lekker mee draait en met plezier naar school gaat is dat veel belangrijker. En tja stel dat hij ooit nog een groep "over doet" dan is hij 13 ipv 12. Nou en? Is dat echt zo'n drama?

Maar er is een reden dat de communicatie zo gaat en niet transparant is. Een school kan moeilijk aan ouders verkopen dat hun kind extra in groep 1 blijft omdat zij een net beginnende leerkracht hebben aangenomen die ze niet meteen volledig kunnen belasten (want natuurlijk ook belangrijk is) want zoveel keus hadden ze niet tijdens de sollicitatieprocedure. 
Een groep overdoen is echt niet bevorderlijk voor een kind en kost vast ook veel als je dat gaat uitrekenen, niet alleen school maar ook de ouders en de maatschappij. Over zittenblijven wordt vaak de schouders opgehaald maar zo vrijblijvend is het niet mi.

Ik merk dat je onvrede vooral zit in het gebrek aan communicatie en transparantie. En dat snap ik. Verder is wel of niet een jaar langer kleuteren echt geen halszaak op een mensenleven en ook later nog een keer blijven zitten niet. Daar zou ik me niet zo druk over maken. Het belangrijkste is dat je kind in de groep zit die bij zijn ontwikkeling past en dat hij gelukkig is. En dat keuzes van de school niet omstandigheden-gemotiveerd zijn, als 'de juf is te onervaren' of 'de klas is te vol'.
Ik begrijp ook niet het verbod op groep 2-werkjes. Als een kind dat nu graag doet en er plezier in heeft en leert, wat is dan het probleem? Het labeltje 'groep 1-kind'?

MamaE schreef op 10-03-2023 om 14:54:

Verder is wel of niet een jaar langer kleuteren echt geen halszaak op een mensenleven en ook later nog een keer blijven zitten niet. Daar zou ik me niet zo druk over maken. Het belangrijkste is dat je kind in de groep zit die bij zijn ontwikkeling past en dat hij gelukkig is. En dat keuzes van de school niet omstandigheden-gemotiveerd zijn, als 'de juf is te onervaren' of 'de klas is te vol'.
Ik begrijp ook niet het verbod op groep 2-werkjes. Als een kind dat nu graag doet en er plezier in heeft en leert, wat is dan het probleem? Het labeltje 'groep 1-kind


is dit een samenvatting van het draadje of is dit jouw mening? Er zitten mi nogal wat tegenstrijdigheden in namelijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.