Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Twee jaar groep 1 herfstkind


Mijn neefje en nichtje hebben een paar jaar in Denemarken op school gezeten. Ze vonden het maar raar want in Nederland zat neefje in groep 3 en nichtje in groep 1 en nichtje kon in Denemarken nog niet naar school en neefje kwam in Denemarken in een soort van kleuterschool terecht. Het schijnt dat ze daar pas vanaf 6 naar school gaan en rond hun 8e pas leren lezen en schrijven enzo.

Op zich gaat deze discussie niet over wanneer start je met school, hoe lang kleuterschool, wanneer leren lezen en schrijven etc. Dat doet elk land anders en daar zijn allemaal argumenten voor en tegen voor te verzinnen.

De vraag is of school een dubbele agenda heeft (kinderen niet over laten gaan vanwege logistieke/organisatorische redenen) en het gebrek aan en onhandigheid in communicatie. Als een school kinderen laat zitten om organisatorische redenen, zou dat mijn vertrouwen aantasten. Dat betekent namelijk ook dat als een klas 'te vol' is kinderen uit een hogere groep niet kunnen blijven zitten als dat nodig is. Of dat er dan uit de volle klas ook iemand aangewezen moet worden om te blijven zitten om 'organisatorische redenen'. Dat lijkt me niet wenselijk. 
Daarnaast begrijp ik nog steeds niet hoe ouders er pas in maart achter kunnen komen dat hun kind een bepaalde groep nogmaals doet. Is dat gebeurd vanuit de aanname dat hij zodra hij vijf werd naar groep 2 zou mogen of is er ergens een belofte gedaan en niet nagekomen of nog weer een andere reden?



het is dubbel een zwakke leerling kan soms met wat extra begeleiding wel meekomen. Als juf vervolgens een klas van 32 heeft dan is die mogelijkheid tot extra begeleiding er vaak niet en dan zou zittenbliiven het kind wellicht beter helpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.