Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Twee jaar groep 1 herfstkind


MamaE schreef op 10-03-2023 om 14:54:

Ik merk dat je onvrede vooral zit in het gebrek aan communicatie en transparantie. En dat snap ik. Verder is wel of niet een jaar langer kleuteren echt geen halszaak op een mensenleven en ook later nog een keer blijven zitten niet. Daar zou ik me niet zo druk over maken. Het belangrijkste is dat je kind in de groep zit die bij zijn ontwikkeling past en dat hij gelukkig is. En dat keuzes van de school niet omstandigheden-gemotiveerd zijn, als 'de juf is te onervaren' of 'de klas is te vol'.
Ik begrijp ook niet het verbod op groep 2-werkjes. Als een kind dat nu graag doet en er plezier in heeft en leert, wat is dan het probleem? Het labeltje 'groep 1-kind'?

Het punt met die groep 2 werkjes is dat als een kind erom vraagt de kans heel groot is dat het kind dat mag doen. Vraagt een kind er niet om maar de ouders wel dan gaat het feestje niet door. Zoonlief las op 4 jarige leeftijd al boekjes op eind groep 3 niveau, en dan niet hakkelend dat heeft hij nooit gedaan hij las gelijk al vlot. De kleuterjuffen hebben dat zelf dus nooit gezien, maar na de eerste schooldag groep 3 zat zoonlief hardop een intern memo aan de juf voor te lezen en de klas juichte want er stond in dat ze allemaal een ijsje zouden krijgen. De juf had de mail geopend laten staan op het digibord en ging er vanuit dat de die dag alle kinderen uit de klas "ik" zou leren lezen en niet dat het jongste spruitje uit de klas dat memo even voor zou gaan lezen.

Hier op school is er nooit sprake van 2x groep 1 doen. Wel kan het zijn dat een kind 2x groep 2 doet. Ze hanteren hier de 1 januari grens. Herfstkinderen worden per individu beoordeeld. Hier gingen ze gewoon naar groep 3 net als de meeste andere herfstkinderen. 

Leene

Leene

10-03-2023 om 19:04

Angel88 schreef op 10-03-2023 om 06:59:

[..]

Ik zie het eigenlijk als 1 jaar extra, omdat hij nu nog in groep 1 zal zitten. En hij Is nu 5.5 bijna. Wij gaan sowieso in gesprek met de juf en nog met directie, want wij het beleid van de school niet meer snappen en zo veel twijfels hebben. Ik merk dat ons zoontje zich buiten gelaten voelt en schaam zich dat hij nog in groep 1 zit, want zijk vrienden in groep 2 zitten

huh.. is dit een verschrijving hoe kan je kind nu 5,5 jaar zijn. Je bedoelt 4,5 neem ik aan. En dan wordt hij 5 in groep 1 en 6 in groep 2. Dat gebeurd overigens bij de meesten. Alleen hij in oktober en sommigen pas in juni. Ook in klas van dochter zaten zittenblijvers en dat waren allemaal kinderen van september tot december die wel eerder waren doorgegaan. Drie op een klas van 21. Ik zou me niet zo druk maken over langer kleuteren an sich. Wel over beroerde communicatie 

Leene schreef op 10-03-2023 om 19:04:

[..]

huh.. is dit een verschrijving hoe kan je kind nu 5,5 jaar zijn. Je bedoelt 4,5 neem ik aan. En dan wordt hij 5 in groep 1 en 6 in groep 2. Dat gebeurd overigens bij de meesten. Alleen hij in oktober en sommigen pas in juni. Ook in klas van dochter zaten zittenblijvers en dat waren allemaal kinderen van september tot december die wel eerder waren doorgegaan. Drie op een klas van 21. Ik zou me niet zo druk maken over langer kleuteren an sich. Wel over beroerde communicatie

Volgens mij zit kind nu 1,5 jaar in groep 1 als ik het lees en dan klopt 5,5 gewoon. In oktober als ie 6 wordt zit ie dan in groep 2. 

Due-scimmie schreef op 10-03-2023 om 19:21:

[..]

Volgens mij zit kind nu 1,5 jaar in groep 1 als ik het lees en dan klopt 5,5 gewoon. In oktober als ie 6 wordt zit ie dan in groep 2.

Zo lees ik het ook. En dan 7 in groep 3. Heeft mijn dochter ook. Niks mis mee. Dochter werd zelfs nog later 7 dan kind van to. 

PinkFlower schreef op 10-03-2023 om 20:11:

[..]

Zo lees ik het ook. En dan 7 in groep 3. Heeft mijn dochter ook. Niks mis mee. Dochter werd zelfs nog later 7 dan kind van to.

Later 7 worden is juist logisch (tenminste wel als scholen globaal 1 januari aanhouden als grens). Bedoel je eerder? 

Leene

Leene

10-03-2023 om 23:43

Due-scimmie schreef op 10-03-2023 om 19:21:

[..]

Volgens mij zit kind nu 1,5 jaar in groep 1 als ik het lees en dan klopt 5,5 gewoon. In oktober als ie 6 wordt zit ie dan in groep 2.

Maar dat is er toch iets gigantisch mis gegaan met de communicatie? Hoe kan je nu niet weten dat je kind nog in groep 1 zit?😲. Dochter begon in groep 1 ( er waren geen gemengde klassen) en bleef in groep 1. Vriendje van zoon oktober ging als herfst kind naar groep 2 maar was nog te speels voor groep 3 en bleef nog een jaar in groep 2. 

Ik snap steeds minder van de vraag eerlijk gezegd. Waarom moet dit kind nu in maart dan opeens naar groep 2? Die paar maanden in groep 1 maken dan toch niet meer uit. Volgens mij mis ik iets.

Hij gaat dus volgend jaar naar groep 2.. en wordt dan 6. Dat had mijn dochter ook. Daar is toch niets mis mee. 

Hoe kan een kind nu van groep 1 naar groep 3. ( Behalve hele begaafde kinderen? 

Wat is er dan tegen TO gezegd eind vorig schooljaar? Wat een vreemde situatie..

Ik denk dat het volgende is gebeurd: kind is vorig schooljaar begonnen in groep 1. Dit schooljaar is hij niet naar groep 2 overgegaan want: School heeft als regel dat een kind ten minste 5 moest zijn om naar groep 2 te mogen (dat schrijft TO). Omdat kind nog geen 5 was begin dit schooljaar (20 okt jarig) moest hij dus in groep 1 blijven. TO heeft toen kennelijk gedacht dat hij op 20 oktober naar groep 2 zou gaan, want dan was hij 5. En komt er nu tijdens oudergesprek achter dat dat niet zo is, kind zit gewoon nog in de groep waarin hij ook gestart is. 

Ik denk dat de aanname van TO dat kinderen op hun verjaardag een groep omhoog gaan gewoon onjuist is. En dat er mss helemaal niet zo veel mis is gegaan in de communicatie. 
Het lijkt mij iig niet gebruikelijk en ook niet wenselijk dat het hele jaar door kinderen van groep veranderen; steeds als er een jarig is.
En idd, volgend schooljaar naar groep 3 kan natuurlijk niet als hij nu in groep 1 zit.

Klinkt logisch, Meesje.

Due-scimmie schreef op 10-03-2023 om 19:21:

[..]

Volgens mij zit kind nu 1,5 jaar in groep 1 als ik het lees en dan klopt 5,5 gewoon. In oktober als ie 6 wordt zit ie dan in groep 2.

Het is een oktoberkind dus op een maandje na zit het 2 jaar in groep 1. 

Due-scimmie schreef op 10-03-2023 om 20:48:

[..]

Later 7 worden is juist logisch (tenminste wel als scholen globaal 1 januari aanhouden als grens). Bedoel je eerder?

Oh ja haha. Lekker wakker weer pink 😅

Leene

Leene

11-03-2023 om 12:02

Decembermamma schreef op 11-03-2023 om 07:39:

[..]

Het is een oktoberkind dus op een maandje na zit het 2 jaar in groep 1.

Om even pietluttig te zijn. School begint ergens eind augustus en hij is eind oktober naar school gegaan. Op 2 maanden na dus. Maar goed hoe dan ook of hij nu bijna 2 jaar of anderhalf jaar in groep 1 zit... blijkbaar is besloten dat dit kind niet naar groep 2 kon. Zelfs op de basisschool van dochter, waar ze zo terughoudend zijn gingen er wel kinderen van 4 naar groep 2. Er was een meisje wat nog drie maanden jonger was ( maart kind)maar al kon lezen  en die mocht echt wel naar groep 2.

Ouders hebben het of niet begrepen of er is mega onduidelijke communicatie geweest.

Overigens was er 1 vriendinnetje van mijn dochter ( begin november geboren) en met die ouders is heel duidelijk afgesproken dat er na de herfstvakantie een nieuwe beoordeling zou komen. Kind is toen alsnog naar groep 2 gegaan. En daar hebben de ouders heel veel spijt van gehad. Behalve een snertklas heeft ze regelmatig extra hulp moeten hebben omdat ze dingen toch niet snel genoeg oppikte.

Hun oudere dochter was ook van november en voor haar was het wel heel goed. Zo zie je maar dat het best lastig beoordelen is waar je nu goed aan doet..

Lastig voor TO want je kunt naar een andere school gaan maar het is nu al maart en dan moet hij dus van groep 1 naar groep 3 straks. Ze had beter na de herfstvakantie aan de bel kunnen trekken. Maar blijkbaar heeft school toch gevonden dat dit kind beter in groep 1 kon blijven. Zelf zou ik me daar maar bij neerleggen en ik kan mij ook niet voorstellen dat hij het enige herfstkind in groep 1 is.

Leene schreef op 11-03-2023 om 12:02:

[..]

Lastig voor TO want je kunt naar een andere school gaan maar het is nu al maart en dan moet hij dus van groep 1 naar groep 3 straks. Ze had beter na de herfstvakantie aan de bel kunnen trekken. Maar blijkbaar heeft school toch gevonden dat dit kind beter in groep 1 kon blijven. Zelf zou ik me daar maar bij neerleggen en ik kan mij ook niet voorstellen dat hij het enige herfstkind in groep 1 is.

Nouja, anderhalf tot twee jaar in groep 1? Dat komt op mij over als een kind een beetje klein houden he..

Als je vindt dat je kind echt toe is aan groep 3 en door dit beleid dadelijk ook een jaar later naar groep 3 gaat (feitelijk overal ouder zal zijn en later als iemand een keer zegt op het VO “ach dan blijft hij een jaartje zitten” je tenen al doen krommen), kan je eventueel het volgende doen:


- op huidige school vragen of kind ondertussen naar groep 2 mag om groep 2 werkjes te doen. Dit geeft kinderen vaak meteen een boost,

- verwijzing logopedie halen en daar kind, volgens de methode (maak even een foto van het boek uit groep 3) kennis laten maken met de letters,

Als optie kan je op zoek gaan naar een andere school. Als die school je bevalt, ga dan wel in gesprek waarom je overstapt en in welke groep kind komt. Komt kind in groep 3? Stap dan vanaf het nieuwe schooljaar over. Dat is een natuurlijk moment om over te stappen. Bij ons werden alle groepen 2 gehusseld dus een kind zat met veel nieuwe kinderen al in de klas.

Als je weet dat het de nieuwe school wordt, vraag daar dan welke methode ze gebruiken. 

Decembermamma schreef op 11-03-2023 om 07:39:

[..]

Het is een oktoberkind dus op een maandje na zit het 2 jaar in groep 1.


Daar zeg ik helemaal niks over. Ik zeg dar kind nu 1,5 jaar bijna in groep 1 zit. Als in op de dag van vandaag .

Leene

Leene

11-03-2023 om 17:24

Philou schreef op 11-03-2023 om 13:25:

[..]

Nouja, anderhalf tot twee jaar in groep 1? Dat komt op mij over als een kind een beetje klein houden he..

Als je vindt dat je kind echt toe is aan groep 3 en door dit beleid dadelijk ook een jaar later naar groep 3 gaat (feitelijk overal ouder zal zijn en later als iemand een keer zegt op het VO “ach dan blijft hij een jaartje zitten” je tenen al doen krommen), kan je eventueel het volgende doen:


- op huidige school vragen of kind ondertussen naar groep 2 mag om groep 2 werkjes te doen. Dit geeft kinderen vaak meteen een boost,

- verwijzing logopedie halen en daar kind, volgens de methode (maak even een foto van het boek uit groep 3) kennis laten maken met de letters,

Als optie kan je op zoek gaan naar een andere school. Als die school je bevalt, ga dan wel in gesprek waarom je overstapt en in welke groep kind komt. Komt kind in groep 3? Stap dan vanaf het nieuwe schooljaar over. Dat is een natuurlijk moment om over te stappen. Bij ons werden alle groepen 2 gehusseld dus een kind zat met veel nieuwe kinderen al in de klas.

Als je weet dat het de nieuwe school wordt, vraag daar dan welke methode ze gebruiken.

Mijn dochter is van begin december. Heeft ruim anderhalf jaar in groep 1 gezeten en is nog nooit ergens de oudste geweest. Ze hoorde wel altijd bij de oudsten uit de klas. Weet je wie bij haar de oudsten uit de klas waren. Degene die waren blijven zitten nadat ze blijkbaar te snel door waren gegaan. Kinderen van augustus en september en oktober die eerder door waren gegaan.

Ik vraag mij wel eens af of het ook iets regionaals is🤔. Zoon zit op een andere middelbare school dan dochter maar ook bij hem in de klas een aantal kinderen hersftkinderen .. die dus nu al 13 geworden zijn begin eerste van het middelbaar onderwijs. Hier is het heel gewoon.

Ik heb nooit het idee gehad dat ze mijn dochter klein hebben gehouden. Op zich denk ik wel dat ze het gered zou hebben wat leerstof betreft als ze eerder zou zijn doorgestroomd. Maar of ze het emotioneel gered zou hebben waag ik te betwijfelen. 

Ik vind toch dat er te veel druk op wordt gelegd. Die 6 tot 8 maanden extra maakt op een mensenleven echt geen moer uit. En het verschil tussen een kind wat in januari is geboren of 2 a 3 maanden eerder is echt niet zo groot. Achteraf ben ik blij dat ze langer heeft gekleuterd. Ik hoor zelf meer problemen van kinderen die te snel zijn doorgegaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.