Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Twee jaar groep 1 herfstkind


Leene schreef op 11-03-2023 om 17:24:

[..]

Mijn dochter is van begin december. Heeft ruim anderhalf jaar in groep 1 gezeten en is nog nooit ergens de oudste geweest. Ze hoorde wel altijd bij de oudsten uit de klas. Weet je wie bij haar de oudsten uit de klas waren. Degene die waren blijven zitten nadat ze blijkbaar te snel door waren gegaan. Kinderen van augustus en september en oktober die eerder door waren gegaan.




Dat snap ik en daarom zeg ik ook “als je vindt dat je kind echt toe is aan groep 3”. Mi komt dat door de dubbele rol van school en kiest voor de logistiek van eigen organisatie. Niet elke kind is perse groep 3 klaar. Maar als school niet met ouders communiceert dat logistiek niet op orde is om kind naar groep drie te laten gaan.. onbegrijpelijk.. en dat je dan ook nog zegt, ach een half jaar op een mensenleven.. het gaat om een schooljaar. Maar als een kind niet klaar is voor groep 3, soit. Blijvenzitten resulteert vaak niet in iets succesvols voor kind. Dat moet je niet willen. 

Leene

Leene

11-03-2023 om 22:08

Philou schreef op 11-03-2023 om 18:05:

[..]


Dat snap ik en daarom zeg ik ook “als je vindt dat je kind echt toe is aan groep 3”. Mi komt dat door de dubbele rol van school en kiest voor de logistiek van eigen organisatie. Niet elke kind is perse groep 3 klaar. Maar als school niet met ouders communiceert dat logistiek niet op orde is om kind naar groep drie te laten gaan.. onbegrijpelijk.. en dat je dan ook nog zegt, ach een half jaar op een mensenleven.. het gaat om een schooljaar. Maar als een kind niet klaar is voor groep 3, soit. Blijvenzitten resulteert vaak niet in iets succesvols voor kind. Dat moet je niet willen.

Ik weet dat een kind wat langer in groep 1 blijft als zittenblijver wordt gezien. Ik vraag me af of je dat zo moet zien. Dit is echt iets anders dat zittenblijven in groep 3 ,4 .. noem maar op. Dan is de groep ook al veel meer gevormd etc. Blijven zitten in hogere groepen resulteert vaak niet in iets succesvols voor een kind maar of je dat ook kunt zeggen over kinderen die langer in groep 1 zitten is de vraag. Natuurlijk als een kind er aan toe is... maar ik heb het idee dat veel ouders het bepaald niet leuk vinden als er gezegd wordt dat het kind nog niet aan een hogere groep toe is. En of het nu gaat om een halfjaar , 8 maanden of een heel schooljaar, ik zou er niet dramatisch over doen. Ik herhaal dat is niets op een mensenleven. 

Verder denk ik dat het ook je eigen ervaringen meespelen. Bij mij wel en ik vermoed ook bij jou. Van alle kinderen die sneller doorgingen naar groep 2 bij dochter, was er 1 succesverhaal en dat was het meisje wat al kon lezen toen ze op school kwam. ( las al met drie jaar) en die was nog 3 maanden jonger dan mijn dochter.  Een meisje van oktober bleef zitten in groep 3 ( samen met een jongen die van eind september was) en- van de andere twee 'herfstkinderen" die wel sneller doorgingen  had er in ieder geval 1 remedial teaching nodig.. Het inschatten  of een kind toe is aan een hogere groep is best lastig vermoed ik. Van kinderen die erg verlegen en teruggetrokken zijn wordt het potentieel niet zo gezien was bij dochter ook zo en wij dachten ook dat ze het wat intelligentie betreft wel kon. Maar nu is ze 15 en denk je echt dat het nu nog uitmaakt dat ze langer heeft gekleuterd? echt niet. 

Als de reden alleen maar logistiek is zoals TO zegt dan is dat inderdaad heel vreemd en er het lijkt erop dat de communicatie uiterst beroerd is gelopen. Maar redenen als "het is genant dan wordt hij al 6 in groep 2 doen er allemaal niet zo toe. Er zijn zat kinderen in groep 2 die al vroeg in het schooljaar 6 worden.

Leene schreef op 11-03-2023 om 17:24:

[..]

Ik vind toch dat er te veel druk op wordt gelegd. Die 6 tot 8 maanden extra maakt op een mensenleven echt geen moer uit. En het verschil tussen een kind wat in januari is geboren of 2 a 3 maanden eerder is echt niet zo groot. Achteraf ben ik blij dat ze langer heeft gekleuterd. Ik hoor zelf meer problemen van kinderen die te snel zijn doorgegaan.

Maar het geldt toch ook de andere kant op? Het verschil tussen een kind dat in oktober is geboren en een kind uit augustus is ook niet groot. Ik blijf het bijzonder vinden dat veel scholen heel anders kijken naar kinderen die in het najaar zijn geboren dan kinderen die bijv in de zomer zijn geboren. Dan telt ‘sociaal-emotioneel’ ineens niet of nauwelijks (wat dat dan ook is, want volgens mij gaat het 9 van de 10 keer om iets wat bij persoonlijkheid hoort ipv ontwikkelingen). 

Mijn oudste is van december. Is na een half jaar doorgegaan naar groep 2. De directeur vond eigenlijk dat de kinderen van november/december in groep 1 moesten blijven. Hoop gedoe geweest. Uiteindelijk zijn er 4 kinderen doorgegaan naar groep 2 (op uitdrukkelijke wens van de ouders). Alle vier zitten nu in groep 6 en ze doen het allemaal prima en liggen ook allemaal prima in de klas. Ik ben heel blij dat dochter is doorgegaan, ze heeft het naar haar zin en haar resultaten zijn heel goed (plusklas etc) en een extra jaar kleuteren was voor haar echt slecht geweest (ze vond het nu al helemaal niks die kinderen die niet naar de juf luisterden, geen goede concentratie hadden etc).  
inmiddels zijn er diverse kinderen blijven zitten. Waaronder een kind uit december die juist al 2,5 jaar had gekleuterd. 

Ik ben echt sterk voorstander van altijd door naar groep 2 en dan kijken of kind klaar is voor groep 3. 

Leene schreef op 11-03-2023 om 22:08:

[..]


Extra kleuteren zie ik niet als blijvenzitten hoewel dat formeel misschien wel zo is. 
Ik heb mijn beide kinderen extra laten kleuteren. Ik vond ze nog niet toe aan groep 3 en dit was mijn eigen voorstel voor school. Ik zag het gebeuren dat ze misschien groep 3 over zouden moeten doen. Dit leverde wel een discussie op met school want ik wilde verlengd kleuteren in groep 2 en niet in groep 1. Groep 2 leek mij beter omdat extra grote kleuterwerkjes een kind juist meer zekerheid kan geven. Alleen wilde school dat niet want groep 2 is belastender voor de leerkracht. 
De discussies met school hebben mij doen inzien dat school het beste met zichzelf voor heeft en niet perse voor individuele kinderen. Omdat school zo moeilijk deed heb ik na verloop van tijd een verwijzing voor logopediste bij de huisarts gehaald. 
Als scholen nu ouders bij zich zouden roepen om te overleggen dat een kind wel toe is aan groep 3 maar dat dit logistiek niet op de school kan, zou ik zeggen, school is integer, ze hebben het beste voor met kind, luister naar school.. maar dat gaat mi niet vaak op. Luister dan naar jezelf (en naar je kind).

waar je de grens ook legt, feit blijft dat in een klas oudste en jongste kinderen zitten en een hoop ertussen. Om deze telkens terugkerende discussie te stoppen, zou de grens op bijvoorbeeld 1 augustus of 1 september gelegd kunnen worden. Dan worden bijna alle kinderen 5 in groep 2. De ene op 2 september, de ander op 16 juni. Omdat die geestelijke grens midden in het schooljaar valt is er zoveel discussie 

Rhonda schreef op 11-03-2023 om 23:55:

waar je de grens ook legt, feit blijft dat in een klas oudste en jongste kinderen zitten en een hoop ertussen. Om deze telkens terugkerende discussie te stoppen, zou de grens op bijvoorbeeld 1 augustus of 1 september gelegd kunnen worden. Dan worden bijna alle kinderen 5 in groep 2. De ene op 2 september, de ander op 16 juni. Omdat die geestelijke grens midden in het schooljaar valt is er zoveel discussie

Dat is omdat het in het voordeel is van een bedrijf dat de hoeveelheid leerlingen moet afstemmen op de hoeveelheid en draagkracht leerkrachten die beschikbaar zijn. Het is een logistiek gebeuren. Een school die niet volzit of die beter kan plannen en geen personeelstekort kent, heeft dat niet zo. 

Leene

Leene

12-03-2023 om 12:51

jooswes schreef op 11-03-2023 om 22:23:

[..]

Maar het geldt toch ook de andere kant op? Het verschil tussen een kind dat in oktober is geboren en een kind uit augustus is ook niet groot. Ik blijf het bijzonder vinden dat veel scholen heel anders kijken naar kinderen die in het najaar zijn geboren dan kinderen die bijv in de zomer zijn geboren. Dan telt ‘sociaal-emotioneel’ ineens niet of nauwelijks (wat dat dan ook is, want volgens mij gaat het 9 van de 10 keer om iets wat bij persoonlijkheid hoort ipv ontwikkelingen).

Mijn oudste is van december. Is na een half jaar doorgegaan naar groep 2. De directeur vond eigenlijk dat de kinderen van november/december in groep 1 moesten blijven. Hoop gedoe geweest. Uiteindelijk zijn er 4 kinderen doorgegaan naar groep 2 (op uitdrukkelijke wens van de ouders). Alle vier zitten nu in groep 6 en ze doen het allemaal prima en liggen ook allemaal prima in de klas. Ik ben heel blij dat dochter is doorgegaan, ze heeft het naar haar zin en haar resultaten zijn heel goed (plusklas etc) en een extra jaar kleuteren was voor haar echt slecht geweest (ze vond het nu al helemaal niks die kinderen die niet naar de juf luisterden, geen goede concentratie hadden etc).
inmiddels zijn er diverse kinderen blijven zitten. Waaronder een kind uit december die juist al 2,5 jaar had gekleuterd.

Ik ben echt sterk voorstander van altijd door naar groep 2 en dan kijken of kind klaar is voor groep 3.

Zoals ik al eerder heb gezegd spelen in deze discussie ook persoonlijke ervaringen mee. Ik ben blij dat dochter in groep 1 bleef maar dat kwam ook omdat ik wist dat de klas daarboven heel moeilijk was. Ik was overblijf moeder en had allang gezien dat er wel heel veel 'pittige' kinderen in groep 2 zouden komen, dat is ook een van de lastigste klassen geworden die de school ooit heeft gehad, weet ik van een bevriende IBer.  Toen dochter in groep 3 kwamen er ook weer twee zitten blijvers bij. Toevallig ( of niet) een van september en een van oktober. Vriendinnetje van haar ( november) is na de herfstvakantie op uitdrukkelijk verzoek van ouders toch naar groep 2 gegaan. Heeft echt een nare basisschool periode gehad en ook nog eens behoorlijk op haar tenen moeten lopen. Het enige kind wat heel goed ging was het nog jongere kind wat al kon lezen en die zat ook later in plusgroep, net als jou dochter. Dus mijn ervaringen zijn weer anders dan die van jou. 

Waar ik niet zo blij mee was, was dat de juffen haar niveau consequent te laag hebben ingeschat. Ik weet eigenlijk zeker dat ze met sneller kleuteren cognitief geen probleem zou hebben gehad. Maar goed een kind wat altijd onder de radar duikt en extreem verlegen is, is ook niet altijd goed in te schatten. 

Het zal wel altijd een discussie blijven. Mijn advies zou zijn om goed naar het kind te kijken maar ook naar de klassen. Een verlegen kind wat snel geïntimideerd is zou ik liever in een kleinere groep 1 houden dan in een overvolle groep 2 ( of andersom) Laat dat dan een logistieke reden zijn maar ook logistiek beïnvloed een kind. Al heb je soms geen keus en echt voor de derde keer... Dat jaar extra kleuteren maakt op de schoolloopbaan van mijn dochter niets uit. Ze was groep 2 beu.. dat is waar maar zat in een super klas. Ze zeilde door de klassen heen en ook nu gaat ze nog steeds graag naar school. Al weer 3e middelbaar. 

Niet een te groot drama maken van langer kleuteren 

Angel88

Angel88

12-03-2023 om 13:05 Topicstarter

Leene schreef op 10-03-2023 om 19:04:

[..]

huh.. is dit een verschrijving hoe kan je kind nu 5,5 jaar zijn. Je bedoelt 4,5 neem ik aan. En dan wordt hij 5 in groep 1 en 6 in groep 2. Dat gebeurd overigens bij de meesten. Alleen hij in oktober en sommigen pas in juni. Ook in klas van dochter zaten zittenblijvers en dat waren allemaal kinderen van september tot december die wel eerder waren doorgegaan. Drie op een klas van 21. Ik zou me niet zo druk maken over langer kleuteren an sich. Wel over beroerde communicatie

Nee, hij is nu 5,5. Hij ging naar school toen hij 4 was geworden zoals al zijn klasgenoten 

Interessant leesvoer voor wie wil weten hoe het nu echt zit:

https://www.poraad.nl/kind-onderwijs/brochure-doorstroom-van-kleuters

Met alvast één citaat:
"Over het nut van kleuterbouwverlenging bestaan grote twijfels. Verschillende
onderzoeken laten zien dat de meeste kinderen die groep 2 over doen daar
hooguit tijdelijk profijt van hebben. Dit geldt zowel voor leerprestaties als
voor de sociaal-emotionele ontwikkeling"

Jippox schreef op 13-03-2023 om 14:39:

Interessant leesvoer voor wie wil weten hoe het nu echt zit:

https://www.poraad.nl/kind-onderwijs/brochure-doorstroom-van-kleuters

Met alvast één citaat:
"Over het nut van kleuterbouwverlenging bestaan grote twijfels. Verschillende
onderzoeken laten zien dat de meeste kinderen die groep 2 over doen daar
hooguit tijdelijk profijt van hebben. Dit geldt zowel voor leerprestaties als
voor de sociaal-emotionele ontwikkeling"


Terwijl ik dit lees, denk ik terug aan de kleuterjuf van mijne ene zoon, de juf die dol was op kleuterverlengen. In de groep van mijn zoon was een meisje dat met vier al lezen kon (had zij zichzelf geleerd) maar die moest perse verlengd kleuteren.  Alleen haar eigen kind ging versneld naar groep 3 en na groep 8 heeft die arme jongen een jaar klusjes moeten doen op school met de conciërge want zij vond hem te jong voor de middelbare school. En dan lees je dit.. 

Angel88

Angel88

14-03-2023 om 17:20 Topicstarter

Philou schreef op 11-03-2023 om 13:25:

[..]

Nouja, anderhalf tot twee jaar in groep 1? Dat komt op mij over als een kind een beetje klein houden he..

Als je vindt dat je kind echt toe is aan groep 3 en door dit beleid dadelijk ook een jaar later naar groep 3 gaat (feitelijk overal ouder zal zijn en later als iemand een keer zegt op het VO “ach dan blijft hij een jaartje zitten” je tenen al doen krommen), kan je eventueel het volgende doen:


- op huidige school vragen of kind ondertussen naar groep 2 mag om groep 2 werkjes te doen. Dit geeft kinderen vaak meteen een boost,

- verwijzing logopedie halen en daar kind, volgens de methode (maak even een foto van het boek uit groep 3) kennis laten maken met de letters,

Als optie kan je op zoek gaan naar een andere school. Als die school je bevalt, ga dan wel in gesprek waarom je overstapt en in welke groep kind komt. Komt kind in groep 3? Stap dan vanaf het nieuwe schooljaar over. Dat is een natuurlijk moment om over te stappen. Bij ons werden alle groepen 2 gehusseld dus een kind zat met veel nieuwe kinderen al in de klas.

Als je weet dat het de nieuwe school wordt, vraag daar dan welke methode ze gebruiken.

Hi Philou,

Mijn kind kent het heel alfabet en woordjes van 3 letters kan hij al voorlezen. Tellen en rekenen gaat ook heel goed, gisteren tot 300 geteld

Als ik kijk naar wat moet kind kunnen om naar groep 3 te gaan dan snap ik helemaal niet waarom was hij terug gehouden. Wij hebben wel een jonge juf van 26 (haar tweede kaar dus) en de klassen van deze school zitten vol, ze nemen geen kinderen vanaf groep 4 (staat op hun website). Nu zit hij in de groep 1 en 2 van 26 kinderen 

Ben je al in gesprek gegaan met de leerkracht en met de directeur van school? Zij moeten jou kunnen uitleggen waarom zij dit beleid voeren. Neem zeker iemand mee (vader) en lees de folder (link Jippox) goed door voor het gesprek. Laat ze jou maar vertellen waarom hij niet rijp genoeg is. En zie jij dat ook zo? Laat je niet afschepen met ach hij is nog zo speels. Vraag naar concrete voorbeelden. 
Wordt het gesprek concreet of blijft het vaag? Een school die meer leerlingen heeft dan beoogde klassen of draagkracht leerkrachten die kan in haar eigen ogen niet veel. Dan blijft de nee een nee, maar dan loop je waarschijnlijk het gesprek uit met wat is me nu eigenlijk allemaal gezegd. Een school gaat niet zeggen dat jouw kind niet naar een andere groep kan omdat dat hij nu eenmaal niet in de planning is meegenomen. En jouw zoon zal waarschijnlijk niet de enige zijn waar dit voor geldt. Je kan je vermoeden uitspreken en zien hoe ze daarop reageren maar of de sfeer er beter van wordt? Hoe dan ook zorg dat het gesprek niet persoonlijk en zo min mogelijk emotioneel gevoerd kan worden. 

Als school door haar eigen planning geen ruimte over heeft voor een extra kind in groep 2 of 3 en je hebt het gevoel dat je kind daarmee klem komt te zitten in zijn ontwikkeling dan moet je je afvragen of je wilt blijven op deze school.. Daarmee moet je nooit dreigen want dan kan het zijn dat school voor altijd uitgepraat is met jou want dan kan je de naam krijgen veeleisend te zijn en niets waar te maken en dan nieuwtje gaat met je mee van klas tot klas.   

Nog even een heel andere invalshoek: het is een typisch Nederlands probleem. Voor het relativeren helpt het om je dat te realiseren.
Wij hebben familie in Frankrijk en vrienden in Zwitserland. In Zwitserland begint groep 1 altijd op 1 september en je moet dan 4 zijn. Volgens mij is de officiële regel zelfs dat je voor 1 juli of 1 augustus 4 moet zijn geworden. Onze vrienden hebben een zoon die in september jarig is en die startte dus pas in groep 1 toen hij bijna 5 was. Kinderen blijven in Zwitserland dus langer op de crèche/peuterspeelzaal dan in Nederland. Die is daar ook beter op ingericht. Hier is geen discussie over mogelijk. Deze jongen was dus in zijn groep altijd een van de oudsten, maar ja, je hebt nu eenmaal oudsten en jongsten. Verder doet iedereen gewoon twee hele jaren kleuters en daarna groep 3.
In Frankrijk begint de kleuterschool een jaar eerder (3 kleuterjaren) en begint ook altijd op 1 september. Je mag starten als je in dat kalenderjaar 3 bent geworden of gaat worden, máár je moet ook overdag zindelijk zijn. Dus op 1 september 2023 starten er kinderen die in januari 2023 3 zijn geworden, maar ook kinderen die pas in december 2023 3 worden maar die wel al zindelijk zijn, en ook kinderen die in augustus 2023 al 4 worden maar het jaar ervoor op 1 september (met net 3) nog niet zindelijk waren. Dit levert uiteraard ook een hoop discussie en gedoe op maar die zit dus bij de stárt van school. Vervolgens doet iedereen gewoon 3 kleuterklassen.

Kortom, de hele kleuterverleng- en herfstkinderen-discussie komt doordat kinderen in Nederland naar school mogen in de maand dat ze 4 worden. In veel landen vinden ze dat heel erg raar, ook voor de groepsvorming in zo'n klas. 

Leene

Leene

14-03-2023 om 20:29

Goed punt Trijsje. Dat probeerde ik ook uit te leggen. We moeten het een beetje in proportie zien. Ik snap het wel.. er is veel onduidelijkheid over, er lijken bij TO en de school veel communicatieproblemen te zijn. En waarom mag de een door en de ander niet. Het is allemaal niet eenduidig.
Maar uiteindelijk denk ik dat iets langer of korter kleuteren het niet waard is om zo'n drama van te maken. Het zou goed zijn om net als in Zwitserland of Frankrijk 1 lijn te trekken

Trijsje schreef op 14-03-2023 om 19:49:

Nog even een heel andere invalshoek: het is een typisch Nederlands probleem. Voor het relativeren helpt het om je dat te realiseren.
Wij hebben familie in Frankrijk en vrienden in Zwitserland. In Zwitserland begint groep 1 altijd op 1 september en je moet dan 4 zijn. Volgens mij is de officiële regel zelfs dat je voor 1 juli of 1 augustus 4 moet zijn geworden. Onze vrienden hebben een zoon die in september jarig is en die startte dus pas in groep 1 toen hij bijna 5 was. Kinderen blijven in Zwitserland dus langer op de crèche/peuterspeelzaal dan in Nederland. Die is daar ook beter op ingericht. Hier is geen discussie over mogelijk. Deze jongen was dus in zijn groep altijd een van de oudsten, maar ja, je hebt nu eenmaal oudsten en jongsten. Verder doet iedereen gewoon twee hele jaren kleuters en daarna groep 3.
In Frankrijk begint de kleuterschool een jaar eerder (3 kleuterjaren) en begint ook altijd op 1 september. Je mag starten als je in dat kalenderjaar 3 bent geworden of gaat worden, máár je moet ook overdag zindelijk zijn. Dus op 1 september 2023 starten er kinderen die in januari 2023 3 zijn geworden, maar ook kinderen die pas in december 2023 3 worden maar die wel al zindelijk zijn, en ook kinderen die in augustus 2023 al 4 worden maar het jaar ervoor op 1 september (met net 3) nog niet zindelijk waren. Dit levert uiteraard ook een hoop discussie en gedoe op maar die zit dus bij de stárt van school. Vervolgens doet iedereen gewoon 3 kleuterklassen.

Kortom, de hele kleuterverleng- en herfstkinderen-discussie komt doordat kinderen in Nederland naar school mogen in de maand dat ze 4 worden. In veel landen vinden ze dat heel erg raar, ook voor de groepsvorming in zo'n klas.

Mijn ervaring is dat kinderen in Frankrijk 2x per jaar kunnen starten als ze 2,5 zijn. Nog jonger dus, maar wel zindelijk was een vereiste.

Dochter startte daar met 3,5 en kwam niet in de allerjongste groep. Dochter heeft er maar een jaar gezeten, maar ik dacht dat de oudste kleuters, onze groep 2, al stevig leerde rekenen en lezen. Ze liepen een jaar voor.

Ieder land zo zijn ding, Nederland kwam op mij flexibeler over. 

Beetje off topic, sorry

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.