Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Twee jaar groep 1 herfstkind


Leene schreef op 10-03-2023 om 01:25:

Onze dochter is van december. Officieel is januari de grens inderdaad. Op de school waar mijn dochter zat, bekeken ze het per kind, ze is nu 15 maar ik weet dat ze dat nu nog zo doen en ze zijn terughoudend! Omdat dochter extreem verlegen was, groep 2 een hele drukke klas werd hebben ze geadviseerd om haar in groep 1 te laten. Er zaten nog meer kinderen van oktober en november bij haar in de groep. Wij zijn daar toen mee meegegaan met dat advies alhoewel we zelf het idee hadden dat ze het wel kon.
De school had een aantal jaren daarvoor een heel ander beleid. Bijna alle herfstkinderen na een half jaar kleuteren door naar groep 2, 

Zelfde hier. Zoon en andere nov/dec kinderen bleven in groep 1. Hij heeft er zelf nooit problemen mee gehad. In alle klassen liepen de leeftijden immers van 1 nov tot 1 nov.  Er zat misschien wel een onevenredig % vwo-uitstroom bij.
School zei ook dat ze van het andere beleid waren afgestapt. Blijkbaar bleken er te veel herfstkinderen zitten in groep 4. Van de 3 die er bij mijn kinderen aan zittenblijvers bij kwamen of afgingen, waren 2 van september en 1 van juli - dus ongeveer dezelfde periode vóór de leeftijdsgrens.

Angel88 schreef op 10-03-2023 om 07:06:

Ik lees ook dat sommige kindren bvb groep 4 moeten overdoen. Stel dat het voor ons zoontje gebeurt dan wordt hij 1 jaar ouder dan andere kinderen in zijn groep en moet tot zijn 13ste verjaardag op school zitten??

Langer in kleuterklas is vaak minder ingrijpend dan doubleren in groep 3 of hoger. Hier is het zo dat groep 1 kinderen ook groep 2 werkjes mogen doen als ze dat willen dus dan hebben ze wel al iets meer uitdaging. 

Ik ben zelf van oktober en stroomde toen wel door, mijn oudere broer van december niet. 

Angel88 schreef op 10-03-2023 om 07:06:

Ik lees ook dat sommige kindren bvb groep 4 moeten overdoen. Stel dat het voor ons zoontje gebeurt dan wordt hij 1 jaar ouder dan andere kinderen in zijn groep en moet tot zijn 13ste verjaardag op school zitten??

Wat zou er dan gebeuren volgens jou?

Waar maak je je zorgen over?

hoe vindt je zoon het op school
Voelt het goed 
Veilig
Plezierig 

Roos55 schreef op 10-03-2023 om 08:36:

hoe vindt je zoon het op school
Voelt het goed
Veilig
Plezierig

Dit. Stuk belangrijker dan welke groep. Daarbij kun je beter een jaar langer "kleuteren" dan groep 3 of 4 nog een keer doen. 

Dochter is van begin januari, en is de oudste van groep 3 met 7 jaar. Extra kleuteren was goed voor haar. Ze heeft 1,5 jaar groep 1 gedaan. Helemaal prima. Wel deed ze soms mee met groep 2 dingen. Hier op school noemen ze groep 1 en 2 gewoon kleuterklas. En hebben ze het over jongste en oudste kleuters. Oudste kleuters is dan groep 2. 

Enige wat mij als to zou storen is het niet transparant zijn. Communicatie is zo belangrijk. Dus dat stukje zou mij eerder dwars zitten dan in welke groep mijn kind zit. Zolang het kind zich prettig voelt, lekker mee draait en met plezier naar school gaat is dat veel belangrijker. En tja stel dat hij ooit nog een groep "over doet" dan is hij 13 ipv 12. Nou en? Is dat echt zo'n drama? 

Angel88

Angel88

10-03-2023 om 08:46 Topicstarter

Tatemae schreef op 10-03-2023 om 07:50:

[..]

Wat zou er dan gebeuren volgens jou?

Waar maak je je zorgen over?

Ik weet dat basisschool tot 12 is en ik zie het zelf niet zitten als hij op 13 klaar met basisschool bent omdat toen was het door school besloten 2 jaar 1ste groep doen, zonder duidelijke redenen 

Mijn kind is van ongeveer dezelfde kalender. Kind zou een “vroege” leerling moeten zijn, maar dat was kind niet… maar ze zagen dat wel als een probleem op school. Terwijl ik dacht als jij een aantal weken later was geboren hij sowieso niet in die categorie zou vallen. Dat vond ik dus wel raar. 

Angel88

Angel88

10-03-2023 om 08:50 Topicstarter

PinkFlower schreef op 10-03-2023 om 08:45:

[..]

Dit. Stuk belangrijker dan welke groep. Daarbij kun je beter een jaar langer "kleuteren" dan groep 3 of 4 nog een keer doen.

Dochter is van begin januari, en is de oudste van groep 3 met 7 jaar. Extra kleuteren was goed voor haar. Ze heeft 1,5 jaar groep 1 gedaan. Helemaal prima. Wel deed ze soms mee met groep 2 dingen. Hier op school noemen ze groep 1 en 2 gewoon kleuterklas. En hebben ze het over jongste en oudste kleuters. Oudste kleuters is dan groep 2.

Enige wat mij als to zou storen is het niet transparant zijn. Communicatie is zo belangrijk. Dus dat stukje zou mij eerder dwars zitten dan in welke groep mijn kind zit. Zolang het kind zich prettig voelt, lekker mee draait en met plezier naar school gaat is dat veel belangrijker. En tja stel dat hij ooit nog een groep "over doet" dan is hij 13 ipv 12. Nou en? Is dat echt zo'n drama?

Helemaal mee eens! Wij vinden het zeer belangrijk wat voor ons zoontje beter is, zelfs als hij 2 jaar op groep 1 zit. Maar de communicatie en transparantie is ver te zoeken.

 Met name wat ons zorgen maakt is waarom is het allemaal zo gegaan en waarom kunnen wij als ouders maar 2 keer per jaar 10 minuten gesprek met de juf voeren... 

Ook snap ik nog steeds niet de voor en nadelen van 2 jaar op groep 1 zitten.

Bij ons wordt de januari regel gehanteerd. Wij hebben een dochter van nu 6 in groep 2 die van begin februari is. Ze is een pienter meisje en ik merk dat ze nu wel klaar is met groep 2, ze heeft weinig met de kinderen die nu nog in de klas erbij komen (groep1) en zoekt meer uitdaging. Ze heeft ook de pech dat de andere groep 2 kinderen allemaal wat jonger zijn, de eerste na haar is van juni waardoor ze wel echt de oudste is.

Jullie zoon zou dan in verhouding straks nog een stuk ouder zijn, het ligt denk ik aan je kind of dat past.

Onze zoon is nu vier jaar en van december, hij zou officieel volgend schooljaar al naar groep 2 gaan. Of we dat gaan doen weet ik nu nog niet. Hij is emotioneel een stuk jonger en minder leergierig dan dochter. Hij geniet ervan lekker te spelen en zoekt juist contact met jongere kinderen. Wellicht dat we hem wel een jaar langer gaan laten kleuteren.

Lang verhaal maar jij kent je kind het beste, wat past er bij hem?

Angel88 schreef op 10-03-2023 om 08:46:

[..]

Ik weet dat basisschool tot 12 is en ik zie het zelf niet zitten als hij op 13 klaar met basisschool bent omdat toen was het door school besloten 2 jaar 1ste groep doen, zonder duidelijke redenen

Nee de basisschool is t/m groep 8. Niet tot 12. Genoeg die 13 zijn als ze van de basisschool af gaan. 

Angel88 schreef op 10-03-2023 om 08:50:

[..]

Helemaal mee eens! Wij vinden het zeer belangrijk wat voor ons zoontje beter is, zelfs als hij 2 jaar op groep 1 zit. Maar de communicatie en transparantie is ver te zoeken.

Met name wat ons zorgen maakt is waarom is het allemaal zo gegaan en waarom kunnen wij als ouders maar 2 keer per jaar 10 minuten gesprek met de juf voeren...

Ook snap ik nog steeds niet de voor en nadelen van 2 jaar op groep 1 zitten.

Hier zou ik dan een gesprek over aan vragen. Want dat is dus wat er mis gaat. Hier ook 2x 10 minuten gesprek maar we kunnen ook gewoon tussendoor gesprekken aanvragen als we dat willen. En soms vragen de juffen ook een extra gesprek als er iets speelt. Communicatie is hier heel transparant. Heel belangrijk want je kind gaat er toch jaren heen. 

Het laatste is ook iets dat aan de juf is om jullie duidelijk te maken. Zij heeft die beslissing genomen dan zal ze daar ook haar redenen voor hebben aan haar om jullie dat uit te leggen. 

En als je er met juf niet uitkomt kan en mag je altijd een gesprek met de directie vragen.

Of je nu 12 of 14 bent als je van school gaat. Dat maakt toch niks uit als je maar een fijne tijd hebt?

Ik snap verder het verschil tussen groep 1 en 2 niet zo. Ze kijken toch hoe het kind het doet? Hier krijgen groep 1 kinderen ook groep 2 opdrachten als ze daar klaar voor zijn. Dochter krijgt nu ook wat kleine dingen van groep 3 soms omdat dat bij haar past.

Angel88

Angel88

10-03-2023 om 08:57 Topicstarter

Roos55 schreef op 10-03-2023 om 08:36:

hoe vindt je zoon het op school
Voelt het goed
Veilig
Plezierig

Soms wel soms niet... eerst jaar zagen wij dat hij met veel enthousiasme naar school gaar, nu is het wat minder.

Angel88 schreef op 10-03-2023 om 08:57:

[..]

Soms wel soms niet... eerst jaar zagen wij dat hij met veel enthousiasme naar school gaar, nu is het wat minder.

En waar ligt dat aan

Of krijgt hij jou onvrede mee ?? 

Angel88 schreef op 10-03-2023 om 08:57:

[..]

Soms wel soms niet... eerst jaar zagen wij dat hij met veel enthousiasme naar school gaar, nu is het wat minder.

Speelt hij veel er jongere of oudere kinderen? Wat verteld hij zelf over school? Waar liggen zijn interesses?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.