Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tweedehands boekentas regelen

Ik zit verveeld met een situatie en weet niet goed hoe erop te reageren.

Mijn kinderen moeten zo lang mogelijk met een boekentas doen. Zoon is nu al aan zijn 5e jaar toe met zijn boekentas (vanaf groep 3) en ik moet eerlijk zeggen dat ze er nog heel goed uitziet maar een beetje aan de kleine kant is.
Dochter zit nu aan haar 3e jaar en klaagt dat ze niet elk jaar een nieuwe boekentas krijgt. Haar boekentas hebben we meteen een maatje groter gekocht dus ze kan ze gebruiken tot eind lagere school.

Maar, nu heeft ze mij gisteren verteld dat ze -achter mijn rug- zelf een tweedehandsboekentas aan het regelen is. Haar vriendinnetje, die wel elk jaar een nieuwe tas krijgt, heeft het nu aan haar mama gevraagd en 'het mag'. Ik verwacht dus bericht van deze mama over een bedrag. Ik heb aan dochter gezegd dat ik dit helemaal niet op prijs stel, maar nu stelt ze voor om zelf de boekentas te betalen of bij te dragen. Wat moet ik nu doen? Ik vind het niet nodig, en vooral wordt zoon daardoor benadeeld. Bovendien vind ik het best een beschamende situatie.
Moet ik nu vasthouden aan mijn idee dat het niet nodig is, of moet ik haar 'loven' voor haar goede aanpak maar dat ze volgende keer niet meer zo'n fratsen moet uithalen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Laten gaan

Als ze zelf betaalt/meebetaalt zou ik het laten gaan. Als ze echt graag wil waarom niet. Ik heb zelf ook meerdere tassen dus waarom zou een kind dat niet mogen? Kun je nog eens wisselen

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2011 om 11:03

Nou

Als ze hem zelf betaald benadeelt ze niemand, laten gaan dus.

ishtar

ishtar

29-09-2011 om 11:10

Als ze hem zelf betaalt

dan zou ik er geen probleem mee hebben. Die mogelijkheid heeft je andere kind toch ook? Als zij haar geld nou hier aan wil uitgeven.
En beschamend, ach, er zijn wel meer ouders die het niet nodig vinden om elk jaar een nieuwe tas te kopen. Ik vind t eigenlijk wel slim gevonden van je dochter. Er is niks mis met tweedehands, beschamender vind ik om een goeie tas weg te gooien.

Sasvangent

Sasvangent

29-09-2011 om 11:28 Topicstarter

ik had verwacht dat de reakties eerder 'nee' zouden zijn... .
Ik heb er vooral een probleem mee dat ze iets wat ik eigenlijk al duidelijk en vooraf verboden heb (nl. geen nieuwe tas) toch zelf zit te regelen. En als ze die tas nu toch mag hebben, heeft ze weer haar zinnetje gekregen. Dan mag ik mij straks weer aan één of andere ludieke actie verwachten.... .

En wat betreft dat 'betalen' of 'meebetalen', tja, ik heb de prijs nog niet maar het gaat om een dure boekentas dus ik heb geen idee in hoeverre ik mag verwachten van een 8 jarige dat ze effectief zal meebetalen. En als ik voorstel dat ze de helft betaalt, dan zou ik zoon ook dat deel van het geld moeten geven. Zo krijgen ze ieder weer iets wat ze anders niet zouden gekregen hebben.

Dat "beschamend" is eerder omdat wij echt niet in geldgebrek zitten voor een boekentas en die mama zal wel haar ogen opgetrokken hebben. Nuja, het doet er niet echt toe maar dat was toch mijn eerste gevoel.

Merel

Merel

29-09-2011 om 11:49

Niet meebetalen

Nee ik zou beslist niet meebetalen, als ze het geld niet heeft, dan gaat het dus niet door. Jammer maar helaas.
Als mijn dochter van mij geen nieuwe jas krijgt, omdat ik het niet nodig vind, dan zou ik er geen problemen mee hebben als ze er zelf een koopt van haar eigen geld. Uiteindelijk gaat het verbod toch om het feit dat jij er geeneen extra wil kopen, maar niet om de tas zelf? Stel nou dat ze er eentje zou krijgen? Zou dat dan ook niet mogen?

ishtar

ishtar

29-09-2011 om 11:55

Ook niet zelf gaan meebetalen

heeft ze geen geld, of niet genoeg? Dan is het jammer, zonder geld kun je niks kopen.

Didda

Didda

29-09-2011 om 12:19

Tja

ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je zo'n tas op de groei koopt? Waarom niet om het jaar een nieuwe tas laten uitzoeken? Ik begrijp wel dat ze een nieuwe tas wil. Jaren doen met dezelfde tas lijkt me ook niet leuk. Dan maar wat goedkoper (even er vanuit gaan dat die tas die ze nu heeft een duur exemplaar is) en vaker een nieuwe tas.

Wat vind je hiervan de reactie naar dochter toe

Jij wil geen nieuwe tas voor dochter kopen omdat je vindt dat het niet nodig is om iets nieuws te kopen terwijl je nog iets hebt dat nog goed is. Dat is zonde van je geld en verspilt kostbare grondstoffen. Weggooien van nog goede spullen is jammer.
Goede spullen kunnen nog een tweedehands leven krijgen. Daarom mag ze van jou een 2ehands tas kopen. Omdat jij dat niet nodig vindt moet ze het zelf betalen. (Ze kan immers ook nog met de "oude" tas doen) Als ze het geld heeft kan dat. Dan gaan jullie samen aan de moeder vragen hoeveel dochter moet betalen. Dan weet jij meteen dat die moeder het weet, en zij weet dat jij ervan weet. Heeft dochter niet genoeg geld, dan is het jammer en kan de koop niet doorgaan.
En aan de moeder zou je nog kunnen melden dat je het wel zou kunnen betalen, maar dat je dat niet wil van wege het milieu/grondstoffen/ uit principe (of je verklaart niets.. Ik denk niet dat ze jou opeens raar aankijkt als je zegt dat jij iets niet voor dochter wil kopen. Mijn gok is dat dat haar heel erg bekent voorkomt!!)
En voor wt zoon betreft: ik zeg altijd dat iedereen in het huis krijgt wat wij ouders vinden dat ze nodig hebben. Dus het is niet zo dat als 1 nieuwe spullen krijgt dat de rest dan ook iets nieuws krijgt. Alleen als het nodig is. En in de praktijk is dat vaak tegelijk, omdat ik niet iedere maand iets koop, maar kleren en schoenen sportspul ed vaak in 1 keer haal- en dan heeft iedereen wel iets nodig en dus iets nieuws.
Algebra

Sasvangent

Sasvangent

29-09-2011 om 14:33 Topicstarter

Waarom geen nieuwe tas

Ik vind elk jaar een nieuwe tas verspilling en onnodig consumptiegedrag, ik kan er niks aan doen (eigenlijk zoals Algebra omschrijft).

Het oorspronkelijke idee was inderdaad een tas voor groep 3-4-5 maar omdat zoon zijn tas (nu groep 7) nog altijd als bijna nieuw uitziet, hebben we van dat idee afgezien (en dus voor dochter meteen een grotere tas uitgezocht). Ook haar boekentas is bijlange niet versleten.

Verder is het zo dat hier een resem aan rugzakken en sportzakken ligt (voor de vele activiteiten die beiden kinderen en vnl. dochter doen). We betalen veel voor al die sportmaterialen, voor al die inschrijvingsgelden en daar mopper ik niet over. Maar, in ruil vind ik dat ze dan niets extra moeten krijgen dat ze niet eens nodig hebben (zoals dus die boekentas).

Ik vind dat mijn kinderen erg veel krijgen voor 'zomaar' en vooral daarom zou ik het ook appreciëren als ze dan eens een tijdje met iets doen zonder dat daar over geklaagd wordt.
Zo heeft dochter heeft ten allen tijde 2 paar schoenen per seizoen (naast sportschoenen en laarzen) en ik spreek dan over dure schoenen. Maar jas en boekentas worden uitgedragen, zo is het altijd geweest.

Verder ben ik blij te lezen dat Algebra hetzelfde principe heeft wat betreft zaken die het kind nodig heeft (bv. nieuwe broek). Dit soort van aankopen zorgt hier steevast voor 'als hij iets krijgt wil ik ook iets' vanwege dochter. Ik vind dat heel onhebbelijk gedrag. Ik heb haar tijdens de vakantie uitgelegd waarom ze geen nieuwe tas krijgt (je krijgt al zoveel andere dingen + tas is nog goed), maar nu regelt ze dat weer achter mijn rug. Ik vind het een beetje ondankbaar van haar dat ze blijkbaar altijd meer wil hebben. En oh, het moet liefst ook allemaal van een door haar aanvaard merk zijn.

Voorbeeldje: Ze doet sinds dit jaar acrogym. Ik had al snel gezien dat zo’n nieuw flashy pakje -zonder mouwen- zo’n 80 euro kost als er wat versiering opzit. Nu heeft ze reeds 2 balletpakjes maar die wilde ze niet aandoen want “het is gym en geen ballet”. Ik vond dat al wat gedoe maar wilde niet onwrikbaar zijn. Meer dan de helft van de kinderen staat er gewoon in een shortje. Twee weken geleden werden er via de gymkring tweedehandsturnpakjes aangeboden en dat leek mij een goede tussenweg. Maar nee, dat wilde ze niet, ze wilt een nieuw pakje + van merk xyz. Ik hield voet bij stuk dat ik geen pakje ging kopen dat ze niet nodig had voor 80 euro. Uiteindelijk heeft ze toch een pakje uitgekozen -uit de competitiegroep dus echt heel mooi. Maar ach, wat heeft dat weer overtuigingskracht van mijn kant gekost want ze wilde 'geen 2ehands en enkel nieuw en van merk xyz'. Ze is gewoon nooit tevreden. En nu is het weer die boekentas... . (Ik zie nu trouwens ook plots vanwaar ze het idee heeft voor een 2ehandsboekentas). Dus mss. zit er net iets meer achter dan ik oorspronkelijk had geschreven (al had ik eerst mss. niet goed door vanwaar mijn frustratie kwam, tijdens het schrijven voelde ik het weer helemaal .

Didda

Didda

29-09-2011 om 15:18

Ik begrijp

dat dit dus meer een principekwestie is. Want waarom dan wel 2 paar schoenen naast laarzen en sportschoenen als je zo tegen consumptiegedrag bent? Misschien is je dochter wel meer tevreden met 1 paar schoenen en een nieuwe tas? Of je stelt dit voor: nieuwe tas prima maar dan 1 paar schoenen. Ik bedoel, het hoeft toch niet allemaal en, en. Jij vind zo'n nieuwe tas niet zo belangrijk maar je dochter wel. Nou krijgt ze iets anders niet bijvoorbeeld.

Mijn dochter heeft dat ook wel. Wil van alles maar ja, dat kan gewoon niet. Ik laat dat steeds meer los omdat ik ook zie hoe gul ze kan zijn (cadeautjes kopen voor opa, oma, zusje of mij of mijn man). En ja, het blijven kinderen, ze worden overspoeld door zoveel mooie spullen in winkels etc. Mijn dochter roept al jaren dat ze een paard wil. Ik leef helemaal met haar mee. Natuurlijk begrijp ik dat ze een paard wil maar helaas zit dat er niet in. Dat laatste zeg ik eigenlijk nooit meer want ik vind dat ze hardop mag dromen over de dingen die ze wil. Alleen dromen is soms ook genoeg. Als ik goed nadenk was ik vroeger zelf ook wel een beetje zo. Ik wilde ook altijd graag wat een ander ook had. Ik kreeg het natuurlijk niet altijd. Enne, nu totaal geen last meer van. Is helemaal goedgekomen .

Sasvangent

Sasvangent

29-09-2011 om 16:00 Topicstarter

Ja cobi

België inderdaad (dochter is nu 8 in groep 6). Zou het een verschil maken in boekentastype? In ieder geval, het is zo'n tas die je op je rug draagt en zowat 25 l. inhoud denk ik. Het gaat ook een degelijk boekentas (die dochter heeft) van een frans reiskoffermerk. Daar gaan dus vanaf groep 3 A4 mappen ed. in, samen met de brooddoos, drankbeker enzo.
Ik wil helemaal niet iets kopen met zo'n Disneyfiguur op, die dan het jaar erna weer uit de mode is, gewoon, een mooie degelijke tas.
In "mijn tijd" had ik een lederen boekentas, die werd opgelapt als ze versleten was.

Sasvangent

Sasvangent

29-09-2011 om 16:04 Topicstarter

Didda

ik vind 2 paar schoenen belangrijker dan 2 boekentassen. In die winter zijn schoenen vaak nog te nat om de volgende dag terug aan te doen, en in de zomer te bezweet.

Maar misschien is het wel een idee om mee te leven met haar gevoel over een nieuwe boekentas... .
Ik ben er alsnog niet uit wat ik ga doen als haar moeder mij contacteert. Niet meebetalen, maar dan moet ik man nog meekrijgen want die vindt dan straks weer dat ik mijn kind niks gun.

Snuggle's

Snuggle's

29-09-2011 om 16:04

Zelf betalen

Juist omdat het een principe kwestie is kan zelf betalen goed uitpakken. Op die manier hoeft ze minder te zeuren over allerlei dingen, ze ziet immers dat ze er ook zelf voor kan sparen. Mooi antwoord voor de volgende 'ik wil dat' vraag.

Ik hou ook niet van al dat gezeur om meer of merken. Maar ik ben ook eens eerlijk naar mezelf gaan kijken. Want net als wat jij zegt over al die schoenen: is dat iets wat zij wil of wat jij belangrijk/leuk vindt? ik vind bijvoorbeeld een mooie leuke jas belangrijk, dochter heeft veel liever een bepaald soort paardrijcap. Dat vind ik dan weer onzin, duurder en alleen omdat iedereen het heeft. Maar ja, het gaat uiteindelijk wel om haar natuurlijk.

Snuggle's

Sasvangent

Sasvangent

29-09-2011 om 16:29 Topicstarter

Zakgeld

Jullie hebben eigenlijk wel gelijk dat ze met haar zakgeld mag kopen wat ze wil. Ik blijf nog wel een probleem hebben met het toch wel achterbakse gedrag waarmee ze alsnog haar willetje voor de nieuwe tas wil bewerkstelligen maar het is inderdaad wel haar geld.

Ik wacht op bericht en zal kort aan die moeder uitleggen waarom wij niet zomaar een nieuwe tas kopen. Ik denk dat die moeder er nog nooit heeft bij stilgestaan dat je niet een nieuwe tas koopt voor je kind, tja, ieder doet wat hij zelf wil. Haar vriendinnetje heeft overigens dezelfde boekentas gekocht als vorig jaar, dezelfde kleur maar met stippen erop... zooo mooi mama... .

En ja, als kind was ik waarschijnlijk ook zo, maar wegens geldgebrek kreeg ik enkel het noodzakelijke (en ook tot het versleten was). Maar het zal wel deels aan het kind-zijn liggen en al die mooie reclames. In groep 6 worden zo'n dingen tussen meisjes waarschijnlijk ook belangrijker. Ze valt op in de klas door haar lengte (ze is de kleinste) en misschien wil ze daarom net als de andere meisjes zijn. Ik ga daar ook eens over nadenken.

Merel

Merel

29-09-2011 om 16:35

Ze heeft het toch verteld?

Ik vind het al heel netjes dat ze het uit zichzelf aan jou verteld heeft. Maar omdat jij het niet nodig vind, maar zij dus geen tas? Tja, geven zou ik hem niet, maar van haar eigen geld zou ze het mogen kopen. Geen probleem. Mijn dochter heeft een heel andere smaak dan ik, en wil veel liever schoenen kopen dan ik. Ik ben tevreden met een paar paar, zij zou liever iedere maand een paar kopen. Nu is mijn dochter wel ouder (16), maar ze mag met haar eigen geld kopen wat ze wil. Ik sponsor dat natuurlijk niet, en ben ook zo vrij om mijn mening hierover te ventileren. Verder is het haar keuze en natuurlijk baalt ze ook wel eens als ze een bepaalde jas niet kan kopen, omdat ze net een paar all-stars heeft gekocht. Zie het als een goede leerschool. En bij mij zou ze inderdaad ook over mooie nieuwe turnpakjes mogen fantaseren, maar ik zou gewoon die tweedehandse hebben gekocht, of gezegd dat ze de rest maar bij moet leggen van haar zakgeld/verjaardagsgeld o.i.d. (dit kan je zeker gaan zeggen nu ze ouder gaat worden)

Feit blijft

dat er al een prima rugtas voorhanden is. Wat doe je daar dan mee? Bij het oud vuil? In dit geval heb jij de tas voor dochter gekocht en heeft ze hem niet zelf gekozen, maar dan nog. Ze mag toch ook best leren dat er grenzen zitten aan consumeren?

Chris

Katrien

Katrien

29-09-2011 om 18:00

Ik begrijp iets niet goed

Je schrijft:"Ik wacht op bericht en zal kort aan die moeder uitleggen waarom wij niet zomaar een nieuwe tas kopen."

Waarom zou je dat aan die moeder uitleggen? Denk je echt dat die moeder daarover uitleg nodig heeft? Denk je dat die moeder allerhande theorieën heeft over het waarom hiervan? Ik denk eerlijk gezegd dat die moeder daar niet zo ver over nadenkt. Ik zou dat ook niet doen.

Je schrijft ook: "Ik denk dat die moeder er nog nooit heeft bij stilgestaan dat je niet een nieuwe tas koopt voor je kind, tja, ieder doet wat hij zelf wil."

Moet ze daar bij stilstaan? Denk je werkelijk dat deze moeder niet zou weten dat je ook twee jaar met dezelfde boekentas kan doen? Waarschijnlijk weet deze moeder dat net zo goed als jij, maar vindt ze het niet zo belangrijk dat er jaren met een boekentas wordt gedaan.

En dan nog:"Haar vriendinnetje heeft overigens dezelfde boekentas gekocht als vorig jaar, dezelfde kleur maar met stippen erop... zooo mooi mama... . "

Wat heeft dat ermee te maken? Al koopt ze zes jaar achter elkaar dezelfde boekentas...

Het gaat er toch niet om wat hun boekentassenbeleid is? Dat staat er helemaal los van. Het gaat om jouw dochter die graag een welbepaalde boekentas tweedehands wil overkopen.

Ik zou haar die laten kopen van haar eigen geld als ze genoeg heeft en anders heeft ze pech. En ik zou echt geen energie steken in het proberen uit te leggen aan die andere moeder waarom je dochter een tweedehands boekentas wil kopen en waarom jullie willen dat ze langer met een boekentas moeten doen. Dat zal die moeder waarschijnlijk weinig interesseren en het komt nogal vingerwijzend over als je dat uitvoerig gaat uitleggen.

Je maakt er echt veel te veel van, vind ik.

Katrien

Rafelkap

Rafelkap

29-09-2011 om 18:57

Pimpen

Eens met Katrien, laat het haar lekker zelf uitzoeken, het is haar eigen geld. En oude tas bewaren voor volgend jaar om te pimpen.

Puck

Puck

29-09-2011 om 19:05

Wat met de oude tas

Nou, misschien kan ze de oude tas ook weer doorverkopen en dan is natuurlijk dat geld ook voor haar zodat ze daar haar nieuwe tas van kan betalen.
En verder vind ik ook dat je er een ongelooflijk groot iets van maakt. Het lijkt erop dat je een heel zelfstandige dochter hebt die haar zaakjes zelf wel kan regelen en als ze hem zelf betaalt dan zie ik geen enkel probleem. En waarom zou dat dan oneerlijk zijn tegenover je zoon? Als je zo echt alles gaat afwegen of het ene kind wel exact hetzelfde krijgt als de ander dan ben je wel heel geforceerd bezig.

Sasvangent

Sasvangent

29-09-2011 om 19:14 Topicstarter

@katrien

Misschien heb je gelijk. Ik hoef helemaal niets uit te leggen en het is zeker mijn bedoeling niet om met een vingertje te wijzen. Maar, even terzijde: deze moeder heeft begin September wel gevraagd aan dochter 'of ze haar nieuwe boekentas nog niet had gekregen?'. Dat heeft dochter mij toen verteld en ik heb die situatie toen even met dochter besproken.
Ik denk echt dat deze moeder denkt dat alle kinderen met het nieuwe schooljaar een nieuwe boekentas krijgen. Maar, mij echt niet gelaten, het zijn aangename mensen en het is een tof kind. Ik kan er waarschijnlijk beter niets van zeggen.

Dat het meisje bijna dezelfde boekentas heeft gekocht, ja, dat is mijn eigen mening dat ik dat een beetje gek vind. Weet je dat heel veel kinderen op deze wereld niet eens naar school kunnen gaan? En dan gewoon hetzelfde kopen, dat vind ik kopen om te kopen. Maar dat ga ik heus niet tegen die moeder zeggen. Bon, dit is al serieus off topic maar het overmatige consumptiegedrag in het algemeen vind ik toch een punt wat aandacht mag hebben binnen mijn gezin.

Sasvangent

Sasvangent

29-09-2011 om 19:21 Topicstarter

@puck

Ik maak er waarschijnlijk teveel van maar het gaat om het principe. Ik heb een heel zelfstandige dochter en dat is niet altijd gemakkelijk. Ik weet soms niet meer hoever ik haar kan laten gaan zonder haar ook teveel in te perken. Op de duur is anders altijd maar 'neen'. Daarom ook dat ik hier mijn vraag stel. En alhoewel de laatste reakties wat anders van toon klinken, vind ik zo ook nuttig, geeft mij weer perspectief.
Tot slot, als ze niet alletwee evenveel krijgen, dan is het ruzie. Ik weet niet wat ik eraan kan doen maar geloof mij dat over alles discussiëren echt niet leuk is.

Katrien

Katrien

29-09-2011 om 21:53

Sasvangent

Is het niet mogelijk dat jouw dochter en haar dochter over nieuwe boekentassen hebben gebabbeld en daarmee de indruk is ontstaan dat jouw dochter ook een nieuwe boekentas zou krijgen? Dat lijkt mij een véél logischere verklaring voor de vraag van die moeder dan de veronderstelling dat ze zo wereldvreemd is dat ze denkt dat alle kinderen bij de start van een nieuw schooljaar een nieuwe boekentas krijgen.

Katrien

Snuggle's

Snuggle's

29-09-2011 om 23:17

Onnodig consumptiegedrag

Toch vind ik het een beetje flauw om de andere moeder onnodig consumptiegedrag te verwijten, terwijl je zelf voor je dochter ieder seizoen 2 paar schoenen en een paar laarzen koopt. Dat is in principe toch hetzelfde?

Snuggle's

Maylise

Maylise

29-09-2011 om 23:49

Sasvangent

In principe vind ik ook dat kinderen zelf mogen doen wat ze willen met hun eigen zakgeld en een tas is uiteraard een prima aankoop. Echter ik snap ook goed waarom je het in dit geval nogal vervelend vind. Tenslotte had je haar gezegd dat ze geen nieuwe tas zou krijgen en regelt ze vervolgens toch een nieuwe tas achter je rug om. Misschien was het anders geweest als je dochter vanaf het begin had gezegd dat ze graag van haar eigen geld een andere tas zou willen kopen.

In dit geval zou ik met haar een gesprek aangaan over voortaan dingen van te voren vertellen. Dat het prima is dat ze zelf een eigen tas koopt maar dat ze dat dan wel met jou moet bespreken van te voren.

Het consumptie argument snap ik ook heel goed maar aan de andere kant we kopen allemaal zoveel spullen die we eigenlijk niet nodig hebben dat die ene tas extra nou ook niet zo problematisch is.

Fiorucci

Fiorucci

30-09-2011 om 07:07

Sas

Even hierover; Tot slot, als ze niet alletwee evenveel krijgen, dan is het ruzie. Ik weet niet wat ik eraan kan doen maar geloof mij dat over alles discussiëren echt niet leuk is.
Dat is hier ook, en logisch, vanuit een kind gezien. Maar ik legde degene die zich benadeelt voelde dan altijd uit dat broer of zus het had gekocht van eigen geld. "als jij net zo oud bent heb je ook zakgeld en kun jij dat ook", zoiets. Einde discussie,toch?

Sasvangent

Sasvangent

30-09-2011 om 10:13 Topicstarter

Tot slot

@cobi: ik denk dat BE niet veel verschilt van NL hoor met rugzakjes voor bv. kleuter met een kabouter plop erop. Alleen is het iets waar ik niet van hou en wij hebben er nooit aan meegedaan, mijn kinderen hebben daar trouwens ook nooit interesse voor getoond. Ze krijgen dan een neutralere boekentas waar ze dus jaren mee voort kunnen maar die tas kost dan ook meer.

@ katrien: ik begrijp niet waarom jij niet kan aanvaarden dat er mensen zijn volgens een andere standaard leven als de meeste mensen. Ik ken die moeder en ze is echt niet wereldvreemd, maar ze heeft een luxe-leven dat voor de meesten mensen wel wereldvreemd is. Ik zeg hier verder niets meer over.

@ snuggle’s: Ik verwijt die moeder niet van onnodig consumptiegedrag, want wie weet koopt zij maar 1 paar schoenen, of ... of... dat interesseert mij niet. Maar binnen ons gezin is dit wel onnodig consumptiegedrag, want dochter heeft die tas niet nodig of een extra jas maar die schoenen dan weer wel.

@ maylise: ik ben het grotendeels met je standpunt eens, het vervelende is inderdaad dat ze een onderwerp wat eigenlijk al lang klaar was, toch een nieuwe wending geeft door achter mijn rug zelf iets te verzinnen.

@ Fiorucci: er is geen ruzie als een kind iets van zijn eigen geld koopt, maar wel als ik iets koop voor één van de twee en het ander kind krijgt niks. Dat is weer dat ‘ik wil ook iets hebben en wel nu’ gedrag waar ik moeilijk mee om kan, maar, dit gezegd zijnde, het is eigen aan het kind-zijn en met de tijd zal dat veranderen (hoop ik althans).

Katrien

Katrien

30-09-2011 om 12:15

Tja sas

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik weet namelijk goed dat er mensen zijn die volgens een andere standaard leven.

Ik kan me echter niet voorstellen dat die ene moeder echt niet zou weten dat er kinderen zijn die meer dan één jaar met een boekentas doen, tenzij alle andere kinderen op jullie school ieder jaar een andere boekentas krijgen en jullie kinderen de enige uitzonderingen zijn. Ze ziet anders toch ieder jaar dat er kinderen zijn die langer doen met een boekentas?

Ik denk dus dat het best mogelijk is dat er andere redenen zijn voor de uitspraak van die moeder. Meer iet.

Katrien

Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-09-2011 om 16:23

Het zou me niks verbazen

Als je dochter die tas gewoon krijgt. Haar vriendin krijgt elk jaar een nieuwe, dus er liggen nog genoeg tassen daar in huis.

Ik vind het wel goed geregeld van je dochter. Ze wil graag een andere tas, van jou krijgt ze hem niet, dus ze regelt het zelf. Prima toch?!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-09-2011 om 18:23

Het probleem

Volgens mij koppel je heel gewoon kinderlijk (menselijk) gedrag, te nadrukkelijk aan jouw persoonlijke (opvoedkundige) opvattingen. Daardoor maak je een probleem van iets wat helemaal geen probleem is.
Hoe zou je reageren als je dochter je zou vertellen dat ze een pop wil overkopen van een vriendinnetje ('want ze heeft er wel vier'). En wat doe je als ze in de speelgoedwinkel iets aanwijst wat ze graag wil hebben?
Want dat is de kern: je dochter wil graag iets hebben, en jij ziet geen aanleiding om dat op dit moment voor haar te kopen. Een leermomentje voor haar dus. Ze wil iets, maar ze krijgt het niet. Dan heeft ze twee keuzes: ze doet niets, of ze koopt het van haar eigen zakgeld. Probeer dit los te zien van jouw overtuiging dat kind haar hele schoolperiode met 1 tas zou moeten kunnen doen.
"het vervelende is inderdaad dat ze een onderwerp wat eigenlijk al lang klaar was, toch een nieuwe wending geeft door achter mijn rug zelf iets te verzinnen."
Precies. Daarvoor is ze een kind. Volwassenen hebben dat trouwens ook hoor. Waarom mag een meisje van 8 geen wensen hebben voor een mooie tas? En stel nou dat ze voor haar verjaardag een leuke rugzak vraagt aan opa en oma? Zeg je dan ook "je mag alles vragen, maar geen tas!"?

Tirza G.

Tirza G.

30-09-2011 om 20:15

Tas

Mijn schoonmoeder van 91 noemt zichzelf (en wordt door anderen ook zo genoemd): Anna-tassie. Nog altijd, elke dag (ze heeft Alzheimer) als ze een tas in een reclameblaadje ziet staan wil ze hem hébben. Leuk tasje. Altijd handig. Goeie kleur. Enzovoort. Redenen genoeg om net precies dát tasje te willen hebben.
91 is ze. En verstandig. Maar ze wíl het gewoon.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.