Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
liza

liza

15-12-2020 om 21:44

Uithuisplaatsing 4 jarige vanuit Woonboot, Diemen

Ik deel een verhaal.

2016 deelde ik zorgen dat Veilig Thuis onnoodzakelijk vaak ons kwam opsporen.
Deze verhaal had een gevolg. Toen ik met kind naar Estland vertrok en 2019 terug kwam raakt ons een verrassing. De Basisschool waar ik kind inschreefde was beloofd internationale school hebben die schikkende programma heeft voor 4 jarige. So bleek het niet te zijn en ik begon met thuisonderwijs.

5 maanden later kochte ik de woonboot en wij ging erop wonen tijdens COVID-19. De eerste wat gebeurde was een melding van een buur die aan gaf dat hij niet de woonboot- nieuwe ligplaats daar wil hebben. Kwam Veilig Thuis, regelde noodzakkelijke procedures en pakte kind af.

4 jarige had geen dag zonder moeder geweest, raakte pas na OTS-UHP in trauma in een pleeggezin. Volgens raporten hebben ze kind gedouscht en kind vond dousche leuk. In praktijk kan kind niet gedouscht worden omdat zij haat dousche en kan gewassen worden alleen in bad of waskom. Wel was de notering "zorgelijke noten uit het pleeggezin" voldoende om kind niet terug geven.

Alle ouders hebben kind bij zich. Ik niet. Er zijn 5 rechtzaken al geweest, 6de op komst. Geen instanties vinden belangrijk om onderzoek beginnen over, wat is in pleeggezin gebeurd.

Als gevolg heb ik een youtube kanaal begonnen:


https://www.youtube.com/watch?v=kOETjgBDfzs

Wat apart is, er wordt actief een beeld geschetst alsof "kinderen die in pleegzrog terecht komen, hebben gewoon ouders die niet zelf voor kind kunnen zorgen". Dat is absoluut niet waar. Er zijn in 8 maanden duizend mirakels uitgehaald alleen maar kind terug krijgen, wat is niet gelukt tot nu.


Liza in beeld

Liza, je bent in beeld op de video.
Het spijt me heel erg voor je. Natuurlijk is VT een leugenachtige organisatie. De cijfers wijzen uit wat een drama het is.
Ze komen er mee weg.

Als je dezelfde Liza bent van een bericht januari 2018 over een ambulanceoproep in november 2018 dat verkeerd afliep, dan spijt het me wederom heel erg voor je.

Toch, ook wederom, natuurlijk heb je gelijk, Wat Onveilig Thuis aanricht is traumatisch voor een kind en alles wordt de schuld van de ouder gevonden.
En dat gaat ook niet veranderen. Het is een onuitroeibare plaag. Toch: dat wist je toch al?

Hopelijk heb je mensen die je bijstaan.

Wederom, meldt je anders bij de stichting KOG.
https://www.stichtingkog.info/veilig-thuis/

Goed om te horen dat je strijdbaar bent en al toe aan de zoveelste rechtzaak.

Ik wens je heel veel sterkte en succes in het terugkrijgen van je dochter.

november 2017

De eerste melding door een ambulancebroeder naar VT.

vlinder72

vlinder72

16-12-2020 om 10:26

Vader

Heb je hulp?

En verder heb ik als tip. Focus niet zo op dingen die volgens jou niet kunnen of stom zijn. Misschien vindt je dochter een douche wel prima maar weet ze dat als ze bij jou zeurt ze in bad mag. Bovendien is dat niet belangrijk.

Waarom is ze nu uit huis geplaatst en wat moet jij doen om haar weer terug te krijgen? Dat is belangrijk. Waarschijnlijk een plek om legaal te wonen. En een school. En kijk of je met je (ex)man kan samenwerken. Kan ze daar niet naar toe?

En zoek hulp. Je hebt iemand nodig die je helpt om hoofd en bijzaken te scheiden. Die je stopt als je m weer begint door te drammen over totaal niet relevante dingen waardoor je juist instabiel overkomt (en dat ben je waarschijnlijk niet)

Pleeggezin

"Wel was de notering "zorgelijke noten uit het pleeggezin" voldoende om kind niet terug geven"

Je hebt als pleeggezin al een onmogelijke positie tegenover de ouders. Je bent voor het lapje gehouden over de noodzaak dat dit kind bij jou moet zijn.
Het heeft een moeder die voor het kind zorgt, al zal niet iedereen de levenstijl van Liza kunnen begrijpen.

Als pleeggezin wordt je gevraagd om te rapporteren over je pleegkind en er wordt met name gevraagd naar 'zorgelijke' signalen.

Geen koe zo bont of er zit een vlekje aan. En mensen hebben altijd commentaar op de opvoedingsstijl van anderen. Hun eigen opvoedingsstijl deugt wel natuurlijk.

Die 'signalen' worden prominent in beeld gebracht in een roddeldossiertje van de 'beschermers' want zo'n uithuisplaatsing moet natuurlijk allereerst wel goed gepraat worden. Aan normaal onderzoek hebben we niets. Laat staan aan hulp, bijvoorbeeld bij het regelen van onderdak.

En je hoopt ook dat buren mensen met kinderen ontzien. Je bent anders verantwoordelijk voor drama's in mensenlevens no end.

Dus ik hoop dat mensen daar met de neus op de feiten gedrukt wroeging over ontwikkelen. Doe het niet! Laat mensen met kinderen met rust! Anders wordt je zelf de verlengde arm van dit systematische misbruik.

Nou ja, sidelines. Regel je zaken goed en hopelijk heb je een goede advocaat.

waarom

Ben je eigenlijk terug naar Nederland gekomen?

Mijntje

Mijntje

16-12-2020 om 14:46

YouTube

Ik zou dat YouTube filmpje eraf halen. Ik denk dat het averechts werkt, daarbij komt je boodschap niet over. Je zit in een vreselijke situatie, dat wel. Sterkte!

Isella

Isella

16-12-2020 om 17:29

AnneJ, objectief

Anne, wat vlieg je weer heerlijk uit de bocht: "Toch, ook wederom, natuurlijk heb je gelijk"

Hoe weet je dat ze gelijk heeft? Ze vertelt het verhaal vanuit haar visie, misschien laat ze wel dingen die tegen haar pleiten weg.

Vicky

Vicky

16-12-2020 om 18:13

Tja

'De Basisschool waar ik kind inschreefde was beloofd internationale school hebben die schikkende programma heeft voor 4 jarige. So bleek het niet te zijn en ik begon met thuisonderwijs.'

Hier ging het al fout. Waarom niet gewoon een andere school gezocht?

Nou fout...

Met vier jaar is een kind nog niet leerplichtig.

Piep

Piep

16-12-2020 om 18:51

Hulp

Liza heb je hulp van een psycholoog of iets dergelijks? Het filmpje vind ik zorgelijk. Daar is je kind niet mee geholpen.

Ja hmm

Filmpje bekeken. Maar jij hebt je kind toch ook weggehaald uit haar vertrouwde omgeving (en weg bij haar vader?) En meegenomen naar Estland. En toen toch maar weer naar Nederland. En daar naar school en toen toch weer niet...

Ik denk dat je kind nu vooral stabiliteit nodig heeft. Is vader nog ergens in beeld?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-12-2020 om 20:55

Dacht al dat dit me bekend voorkwam

https://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/veilig-thuis-hulp

Ik heb niet veel zinnigs te melden overigens. Wel dat ik het gevoel krijg dat niet alleen VT maar ook Liza niet erg veranderd is.

liza

liza

17-12-2020 om 22:15

waarom ik ben teruggekomen

tja... goeie...
er zijn weinig nederlandssprekende daar ver weg...
De laatste 2016 post was in totaal wat, 300 paginas.

Op mysterieuse wijse de laatste 2016 melding hielp ons bij trauma van kind vast stellen. Pleegouder had pas na afpak kind gedouscht. En sinds 2016 heeft kind NIET gedodouscht, omdat pas na afspoelen van kaaliumpermanganaat heb ik kind in kom of bad gewassen. Ofwel er kon geen kwestie zijn, of kind nu dousche fijn vindt of niet. (Volgens pleeggezin raport "vond kind dousche juist leuk" wat niet mogelijk kan waar zijn.)

liza

liza

17-12-2020 om 22:16

terug naar eigenland

Tuurlijk gaan wij terug als het systeem nog ooit kind terug plant te geven...

Vicky

Vicky

18-12-2020 om 07:13

kaaliumpermanganaat

'En sinds 2016 heeft kind NIET gedodouscht, omdat pas na afspoelen van kaaliumpermanganaat heb ik kind in kom of bad gewassen.'

Wat bedoel je?

Zonne

Zonne

18-12-2020 om 07:14

Kaliumpermangaat?
Afspoelen?
Wat?

vlinder72

vlinder72

18-12-2020 om 07:25

Nogmaals

Heb je goed hulp? Je hebt iemand nodig die je goed helpt om hoofd en bijzaken te scheiden.

Dat doordrammen over douchen is niet helpend. Waarschijnlijk denk je dat je daardoor kan aantonen dat het pleeggezin liegt en jij wel een goede moeder bent maar het is niet relevant.

Zoek iemand die je kan helpen. Zoek uit wat je moet doen om je kind terug te krijgen en stop met babbelen en drammen over onbelangrijke dingen want je geeft ze dan juist "bewijs" dat je instabiel bent.

En haal je you tube kanaal off line. Dat is zeker niet helpend.

En is de vader nog in beeld? Kan hij voor jullie dochter zorgen? Toen je destijds vertrok uit Nederland was je nog getrouwd maar nam je je kind mee en bleef je man achter.

Mijntje

Mijntje

18-12-2020 om 10:02

YouTube kanaal

Je hebt 50 filmpjes opgenomen waarbij je zelf in beeld bent. Ik zou dit verwijderen, je komt zo instabiel over en niemand gaat dit helemaal afkijken en luisteren. Zo komt je boodschap niet over. Neem iemand die goed Nederlands spreekt of schrijft in de arm om goed je verhaal te doen.
Ik snap dat je verschrikkelijk verdrietig en onmachtig bent en hoop dat je je dochtertje kan bezoeken om een band te blijven houden en dat er een goede oplossing komt.

Zonne

Zonne

18-12-2020 om 10:24

Hulp inschakelen

Ik denk dat Mijntje en Vlinder72 gelijk hebben.

Heb je Nederlandse vrienden/kennissen die je hierbij kunnen helpen? Die je kunnen helpen om hulp te krijgen?

Via een forum of YouTube kanaal kan niemand jouw situatie inschatten en goed advies geven. Klop aan bij een Stichting die je misschien kan helpen?

(Ik raak in je verhaal ook afgeleid door de bijzaken. Zoals kaliump.. maar google is mijn vriend en ik zie dat het kan helpen bij wonden.)

kaliumpermanganaat

Zo begon het incident met de zorgmelding. Een zending met creatieve producten bevatte kaliumpermanganaat dat niet in een veilig potje zat met een kinderslot.
De dochter van Liza wist het potje open te krijgen en omdat Liza bang was voor vergiftiging belde ze de ambulance.

De broeder van de ambulance deed een zorgmelding.
Dat is denk ik ook het verhaal over het douchen dat Liza blijkbaar deed nadat haar dochter aan de kaliumpermanganaat had gezeten.

Ze deed het dus helemaal goed maar omdat het er bij haar wat rommelig uitzag, wat ik begreep hadden ze net familie op bezoek gehad en Liza is zelf nogal 'creatief' met van alles dat een ander mogelijk als afval zou beschouwen, terwijl het voor Liza knutselmateriaal is voor haar en dochter.

Vicky

Vicky

18-12-2020 om 13:38

Denk ik?

'Dat is denk ik ook het verhaal over het douchen dat Liza blijkbaar deed nadat haar dochter aan de kaliumpermanganaat had gezeten.'

Denk ik? Maar het kan dus ook anders zijn?
Bovendien snap ik niet waarom de dochter daarna nooit meer wilde douchen ...

Tja

Mogelijk dat de dochter de paniek van Liza heeft ervaren tijdens het douchen.
Het was voor beiden een shockmoment.

Liza praat met veel details en weinig onderscheid inderdaad in hoofd- en bijzaken, dus het is wel wat interpreteren hier en daar en ja, sommigen gaan dan juist kritisch veronderstellen dat Liza niet deugt, anderen relativeren dat weer.

Je houdt in beeld waar het eigenlijk over gaat. Liza heeft een mogelijke vergiftiging gemeld en om hulp gevraagd wat te doen. Prima toch? Is dat een reden om haar onder toezicht te stellen?

Nu weer. Blijkbaar had Liza geen legale ligplaats, wonen is tegenwoordig echt wel een dingetje. Komt de politie, maar vanwege de meldcode, er is een kind betrokken, komt dan ook tegelijk VT en die willen ook wat te doen hebben.
dus die zien die gezellige chaos bij Liza en maken een rapportje op.

Armoed of gebrek aan huisvesting mag formeel geen reden zijn om een kind te scheiden van de ouders, dat is toch wel het laatste, maar acht men verzint er wel wat op.

Vicky

Vicky

18-12-2020 om 14:17

AnneJ

Toch vind ik het raar dat Liza jeugdzorg aanspreekt op de gevolgen van 'movement' van het kind, terwijl ze zelf eerst het kind bij de vader en uit haar omgeving heeft weggehaald om naar Estland te gaan. Die chaos komt op mij trouwens helemaal niet gezellig over, eerder onduidelijk en onveilig.

Nog een rondje Vicky?

Die discussie ontstond ook de vorige keer terwijl er heel wat goede redenen zijn te bedenken waarom ze wel naar Estland zou gaan. Wie zijn wij om dat te veroordelen?

Ik denk dat Liza nu nogal versterkt is in haar chaotische detailistische gedrag door de stress en de shock van de UHP. Je wil niet weten wat dat doet met een mens.

Dus ja, nu is het waarschijnlijk gewoon 'prijsschieten' . Hoe denk je dat ouders gaan functioneren als je ze zo in de stress zet? Daar nemen hun vaardigheden om te zorgen en op te voeden over het algemeen niet van toe, dat is overleven en jezelf bij elkaar harken. Waarom men er niet alles aan heeft gedaan om Liza en haar dochter bij elkaar te houden vind ik het ergste van alles.

KInderen hebben hun ouders hard nodig.

Zonne

Zonne

18-12-2020 om 14:36

Niemand weet

Ik denk dat niemand hier weet hoe de situatie daar is.
Op basis van een post hier lijkt het me niet slim mee te gaan in Liza’s verhaal noch mee te gaan in de andere kant.

Wat wel duidelijk is, is dat Liza er niet uitkomt en dus hulp nodig heeft.

Waar zou ze dat kunnen krijgen? Wie zou haar kunnen begeleiden?
Wil Liza dat überhaupt?

(Er standaard vanuit gaan dat Veilig Thuis kinderen uit huis plaatst terwijl het niet nodig is lijkt me voor heel veel kinderen evengoed niet helpend. Er zijn ook ouders die echt niet (goed) voor hun kinderen kunnen zorgen. )

Vicky

Vicky

18-12-2020 om 14:43

Precies AnneJ

'KInderen hebben hun ouders hard nodig.'

Beide ouders. Dus toen Liza haar dochter zonder medeweten van de vader meenam naar Estland, zat ze fout. Of zijn vaders geen ouders voor jou?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-12-2020 om 14:44

Beklemmend

Ik heb er geen verstand van maar ik kan me de situatie en gebeurtenissen voorstellen. Een jong kind in een niet-officiële rommelige woning en een moeder die zacht gezegd een beetje in de war is. Krijgen ouders van wie de kinderen worden weg gehaald ook (standaard) hulp en begeleiding?

V@@s

V@@s

18-12-2020 om 15:14

en dan de eerste keer

dat er sprake was van toezicht van jeugdbescherming is ze ervan door gegaan. Dat betekent denk ik dat een tweede keer eerder gekozen wordt voor uithuisplaatsing. Omdat men datzelfde vluchtgedrag verwacht. Ook kind van school halen zal niet geholpen hebben.

weer hetzelfde

Lisa is er niet vandoor gegaan. Ze is zelfs teruggekomen voor gesprekken met de huisarts aangestuurd door de jeugdbescherming. Zelfde oude discussie.

Ze heeft/had een vader die ineens wat ernstigs mankeerde waardoor ze de zorg voor haar kind combineerde met die voor haar vader die ook literair angehaucht was, net als Liza zelf. Naast haar werk dat ze gelukkig digitaal kan doen. Zodat ze minder gebonden is aan de locatie.

En alle redenen, van school halen van een vierjarige omdat het niet de beoogde school bleek te zijn, je zult maar in een voor jou vreemd land je buitengewoon goed kunnen redden met wat 'foutjes' of verkeerde inschattingen (jeugdbescherming/ambulances) hier en daar.
Al dat soort redenen zijn goed om een kind te scheiden van de ouder? Typisch Nederlands scheefgegroeide beschermingscultuur.

Voldoe je niet aan 'Henk en Ingrid' dan ben je gefundenes fressen voor de jeugdbeschermingsgraaiers.

Taalkundig leert het kind van Liza meer van haar dan van de voorschool of de kleuterschool.

Maar goed, het is maar hoe je naar mensen kijkt. Natuurlijk zijn wij er niet bij en weten we niet hoe het allemaal 'in het echt' gaat, maar de argumenten klinken behoorlijk bekend en die deugen niet. Eer je ouder en kind uit elkaar haalt zouden er hele andere dingen moeten schelen. Maar blijkbaar is het tegenwoordig comme il faut als je maar iets roept dat anderen geneigd zijn om af te keuren. Zet dat in een dossiertje, of het nou klopt of niet, en je hebt weer werk en geld binnengehaald. Want met 'helpen' komt er niets binnen, er is bezuinigd maar met dwingen door de rechter heb je open eindfinanciering.

Mijntje

Mijntje

18-12-2020 om 15:43

afgeven

Met afgeven op instanties krijg je je kind niet terug. Wel door te weten wat dan de redenen waren voor uithuiszetting. Jouw inziens verkeerde redenen kan je uitleggen (op papier). Laat zien wat je er aan doet (stappenplan). Dit is natuurlijk -hoe dan ook- hartverscheurend, dus zoek hulp van iemand die jou kan helpen de dingen goed te verwoorden.
En haal dat youtubekanaal weg.
Vraag bij je huisarts voor hulp voor jezelf. Als je jezelf helpt, help je je kind ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.