Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
liza

liza

15-12-2020 om 21:44

Uithuisplaatsing 4 jarige vanuit Woonboot, Diemen


Piep

Piep

01-01-2021 om 12:29

Richting

= toch

vlinder72

vlinder72

01-01-2021 om 12:31

AnneJ

En andersom dan?

Helpt haar huidige houding en gedrag haar om ook maar een kans te hebben om haar kind terug te krijgen of vaker te mogen zien?

En verder is er ook kleuteronderwijs in Estland. Basisschool begint bij 7 en is heel traditioneel (wel heel goed). Juist in Nederland zijn er veel meer keuze mogelijkheden wat onderwijs betreft.

'Iets' Piep?

"Ze zal iets moeten veranderen. Daar heeft ze hulp bij nodig. Ook om in te zien dat er nog andere opties zijn die beter zijn voor haar dochter en voor haar."

Wij mogen zelf onderzoeken en beoordelen hoe we omgaan met zaken. Nou ja, tenminste als je je maar houdt aan een politieke correctheid en anders een beeld weet neer te zetten van geld, dure wijk, geen 'prachtwijk', huwelijk of relatie, inkomen, sociale vaardigheden, niet in de hulpverlening, geen ruzie zoeken/laat staan verschil van mening, met school en instanties.

Weet je 'onaanraakbaar' en 'onzichtbaar' door de samenleving te wriggelen als je kinderen hebt. Want de stasi geholpen door informanten legt dossiertjes aan en grijpt in.

'Iets'. De bal ligt niet bij Liza. Die kan niets anders doen dan ze doet.
De bal ligt bij de mensen die haar beschuldigen en niet verder helpen.

Die hebben een keuze.

Mooi Vlinder

Dat er hier veel meer mogelijkheden zijn wat onderwijs betreft is volgens Liza zelf een belangrijke reden dat ze teruggekomen is naar Nederland.

Dat ze met vier jaar haar thuishoudt is omdat de school anders blijkt te zijn dan ze dacht. Dat wil niet zeggen dat ze haar niet meer naar school gaat sturen.

Maar zeker nu corona er bij gekomen is is daar ook even geen dringende reden voor. Juist niet.

Haar huidige houding en gedrag zijn opvallend maar niet per se negatief. Het is een tombola als je van haar vraagt om zich anders te gedragen.

Dat is haar in de eerdere sessies al meegedeeld maar blijkbaar is dat juist voor Liza geen haalbare kaart. Ze heeft geen aanleg voor onoprechtheid en strategisch/tactisch gedrag. What you see is what you get.

Met veel moeite zal ze zich mogelijk op dat pad kunnen begeven, echter helaas met geen enkele garantie dat dat haar ook gaat helpen. Misschien juist tegen haar gaat werken.

Taaldocent

Taaldocent

01-01-2021 om 12:43

Schakelklas

"Het is geen wedstrijd hoe snel ze de taal moet leren. Dat kan geen reden zijn om haar te scheiden van haar moeder. "

Dat kan ook nooit een reden zijn haar thuis te houden. Als het met het taalniveau goed zit thuis heeft dat zijn uitwerking op school. Ook zonder schakelklas.

Piep

Piep

01-01-2021 om 12:44

Jeetje

'Iets'. De bal ligt niet bij Liza. Die kan niets anders doen dan ze doet.
De bal ligt bij de mensen die haar beschuldigen en niet verder helpen."

Dus Liza kan het maar beter opgeven dan? Snap je zelf wel wat je allemaal zegt AnneJ? En snap je dat je Liza hiermee helemaal niet helpt? En waarom oordeel je zo keihard dat Liza niets kan veranderen? Tuurlijk kan ze dat wel, maar daarbij heeft ze hulp nodig.

Taaldocent

Taaldocent

01-01-2021 om 12:47

Corona

Nu haal je er ook nog corona bij, toe maar.
Heb ik iets gemist in de discussie?

Wat te doen

Belangrijk is dat Liza heel goed voor zichzelf zorgt. Deze situatie is een aanslag op je gezondheid en je inkomen en je bestaan.
Vooral om er te kunnen zijn voor haar dochter, hoe dan ook, en wanneer dan ook, en voor haar eigen bestaan is het heel erg belangrijk dat Liza goed voor zichzelf zorgt.

Gelukkig is ze in staat om hulpvaardige mensen om zich heen te verzamelen.

Triva

Triva

01-01-2021 om 12:47

onzin annej

"Zo van, in een pleeggezin leert ze veel sneller Nederlands?"

Dat zei ik niet en het siert jou niet dat je dat erin gooit. Jemig wat ben jij hier slecht in!

Gewoon dat kind naar school sturen met 4 jaar zodat je buiten school alleen maar tijd hoeft te besteden aan het praten in de moederstaal. Hoe moeilijk is het nu? Kun je echt alles goedpraten wat Liza heeft gedaan of zie je ook ergens wel in dat er foute keuzes worden gemaakt?

Het helpt echt echt echt niet wat jij hier doet.

Corona taaldocent

In een van de video's meldt Liza dat ze juist in de ruime natuur gaat wonen ver weg van de drukte van de stad om corona te ontwijken.

Schakelklas. Dat Liza hier beoordeelt dat de school toch minder geschikt is wil niet zeggen dat ze haar daar dan toch naar toe kan sturen.
Mogelijk stuurt deze school haar door naar een andere school omdat dat nou eenmaal de systematiek is. Kinderen uit het buitenland, en Liza was een tijd met haar dochter in Estland geweest, gaan eerst naar een school met een schakelklas als daar enigszins in de buurt in voorzien kan worden.

Waarom veronderstellen dat Liza onlogische overwegingen heeft?

Ze is wel heel stellig en doelgericht en denkt er over na wat ze wil en heeft daar argumenten bij. Is dat een reden om haar af te wijzen als opvoeder van haar kind?

Nee Triva

Het gaat er om dat Liza daarover gaat. Niet wij en niet de overheid of je kind met vier jaar naar school gaat.

Wat wij hier over de school als 'goed' of 'politiek correct' beoordelen is zo subjectief dat je dat niet als maatstaf kunt nemen voor ouderschap. Met vier jaar is er nog geen leerplicht. En Liza weet ook niet hoe ernstig het al jaren is als je ook maar enigszins een probleem hebt met deze 'schoolplicht'.

O, ze gaat nog niet naar school met vier jaar, nee dan is het wel duidelijk, dat is geen goede moeder, want er is niets mis met naar school gaan.

Die redenatie is 'gezocht' in het licht van het ouderschap van Liza. En onderbouwt een stelling tegen haar ouderschap maar is subjectief. En helpt haar en haar dochter niet bij elkaar te blijven.

Deze zin Triva

"Zo van, in een pleeggezin leert ze veel sneller Nederlands" dat werd volgens Liza door de rechter gezegd tegen haar. Het pleeggezin zou de dochter van Liza goed doen want dan leert ze sneller Nederlands.

Ik heb niets tegen jou, het gaat om de argumenten.

Triva

Triva

01-01-2021 om 13:24

annej

Een schakelklas is voor kinderen die de taal helemaal niet kennen of een gigantische achterstand hebben en al ouder zijn en moeten lezen en schrijven. Niet voor kinderen van 4 die echt wel wat Nederlands kunnen spreken en verstaan van een moeder die toch aardig haar woordje in het Nederlands kent.

Ja Triva

Maar je weet niet precies hoe die communicatie tussen de school en Liza is verlopen en hoe rigide scholen kunnen zijn.

Kijk, wij weten dat Liza wat taal aangaat haar dochter alles biedt en te bieden heeft. Maar dat weet zo'n school niet en sinds 'Klassen' weten we weer wat een vooroordelen daar huizen en ik denk niet dat ze Ests als een aanwinst zien. En ze zijn bang voor teveel werk aan een kind dat ze niet kennen.

Ja, Liza verwacht eenzelfde logica als jij nu laat zien maar dat valt tegen. Communicatie is een dingetje en een misverstand, zeker met aanmelden bij scholen is zo gebeurt.

Vicky

Vicky

01-01-2021 om 13:34

AnnaJ

'De bal ligt niet bij Liza. Die kan niets anders doen dan ze doet.
De bal ligt bij de mensen die haar beschuldigen en niet verder helpen.

Die hebben een keuze.'

Nee. De bal ligt bij Lisa. Want zij is de enige die de huidige situatie wil wijzigen.

Taaldocent

Taaldocent

01-01-2021 om 13:48

communicatie

"Maar je weet niet precies hoe die communicatie tussen de school en Liza is verlopen en hoe rigide scholen kunnen zijn."

Precies, dat weten we niet. Dus het is nogal rigide om dan naar te stellen dat wij dan ook maar allemaal tegen zijn.

Dit Taaldocent

"Dat kan ook nooit een reden zijn haar thuis te houden. Als het met het taalniveau goed zit thuis heeft dat zijn uitwerking op school. Ook zonder schakelklas."

Dat is buiten Liza om redeneren alsof het betoog onzuiver zou zijn. We gaan er niet over, we zijn er niet bij, Liza gaat erover en blijkbaar is de jeugdbescherming tegen de manier waarop LIza met school omgaat en kunnen wij er hier een schepje bovenop doen met nog meer argumenten waarom iets geen argument is of je kunt proberen haar te begrijpen ook al mist hier en daar een detail.

Triva

Triva

01-01-2021 om 14:05

annej

"We gaan er niet over, we zijn er niet bij, Liza gaat erover en blijkbaar is de jeugdbescherming tegen de manier waarop LIza met school omgaat en kunnen wij er hier een schepje bovenop doen met nog meer argumenten waarom iets geen argument is of je kunt proberen haar te begrijpen ook al mist hier en daar een detail."

Of je kunt stoppen met kijken naar het verleden en kijken wat er moet gebeuren om Liza haar kind terug te laten krijgen en er gewoon van uit gaat dat haar kind terecht bij haar is weggehaald. Volgens mij komt dan zowel Liza als haar kind stappen verder!

Vicky

Dit is een energieslurpend en uitputtend proces. Je moet goed uitkijken waar je je energie nodeloos aan gaat besteden.

Zo Triva

"Of je kunt stoppen met kijken naar het verleden en kijken wat er moet gebeuren om Liza haar kind terug te laten krijgen en er gewoon van uit gaat dat haar kind terecht bij haar is weggehaald. Volgens mij komt dan zowel Liza als haar kind stappen verder!"

Dit is een herhaling. Het is een illusie. Waarom denk je dat mensen zo boos worden dat ze hun kinderen ontvoeren?
Omdat het er geen draad toedoet wat ze doen. Ze zijn afhankelijk van de 'genade' van de 'weldoeners'.

Daar kun je een hoop nodeloze energie in kwijt. En dat kan zelfs tegen je werken.

JIj denkt nog steeds dat wat de jeugdbescherming of een gezinsvoogd vraagt aan een ouder dat dat logisch is en haalbaar. En gericht op herstel van het gezin.

Dat is echt ontzettend treurig maar dat is het niet. Dat is juist het tragische aan de zaak. Alleen als je mensen hebt in die keten, en dat zijn soms de witte olifanten die het goed met je voor hebben en dat ook kunnen waarmaken, dan heb je een kans.

En uiteraard als je met een advocaat de rechter weet te overtuigen van de bullshit en de verhoudingen en prioriteiten.

koffie

koffie

01-01-2021 om 14:28

veranderen

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

Liza wil haar kind terug. Dat gaat ze niet bereiken door op deze manier bezig te blijven. Wat dat is nu juist de reden dat kind - terecht of onterecht - uit huis is geplaatst.

Het gaat al lang niet meer om gelijk hebben of zelfs krijgen.

Als het doel is: kind terug bij moeder, dan zal Liza nu moeten doen wat daar voor van rechter/voogd/kinderbescherming wordt gevraagd. Dat is de snelste en meest effectieve weg.

Marinade

Marinade

01-01-2021 om 15:10

AnneJ toch

Meta, maar ik vraag me af of jij weleens reflecteert op jezelf. Ik zie dit draadje inmiddels weer een AnneJ-draadje worden waar krom wordt gepraat wat recht is en andersom en waar iedereen met een andere zienswijze terecht wordt gewezen. En iets met pot en ketel, maar als er iemand speculeert dan ben jij het wel.
De teksten worden weer langer en langer, maar daarmee niet concreter. Wat je wel van anderen eist.
Je projecteert alleen je eigen trauma’s op anderen. Hier en in coronadraadjes net zo.

En on topic: ik denk dat de enige kans voor Liza nog is, om hulp te aanvaarden. Met het netwerk dat ze heeft zou het moeten kunnen, ze staat echt niet alleen. Maar alleen als zij daarin stappen zet. Dan kan ze het bidden en hopen, AnneJ’s concrete advies, achterwege laten.

School

'Yeah right, omdat er geen schakelklas is voor de overgang naar het Nederlands (dat is al echt niet nodig als een kind 4 is) gaat Liza haar kind maar thuis onderwijs geven. In welke omgeving leert dit kind het snelste de taal denk je?'
Nou, wat denk je zelf? In welke omgeving leert het kind het snelste de taal? Geef daar dan eens eerlijk antwoord op? Bij een ouder die Nederlands als tweede taal spreekt (autodidactisch) of op een plek waar Nederlands de moerstaal is?
Het lijkt nu net alsof Liza de enige anderstalige ouder is met een kind op school. Als zij een school gevonden heeft die niet internationaal is, waar geen kinderen zitten met een andere taalachtergrond, en dat in Amsterdam, dan is dat bijzonder knap. Heb je enig idee hoeveel nationaliteiten er in Amsterdam zijn? worden al die kinderen uit huis geplaatst?

Leerplicht begint met 5 jaar, maar als je je kind met 4 jaar inschrijft is het de bedoeling dat het kind dan ook naar school gaat.

Niet waar: 'wij weten dat Liza wat taal aangaat haar dochter alles biedt en te bieden heeft.' Nee, op basis van wat ze schrijft en zegt is dit niet waar.

Onzinargument: dat scholen 'En ze zijn bang voor teveel werk aan een kind dat ze niet kennen.' Klinkklare onzin als het gaat om een 4-jarig kind.

Tsjor

Bias Tsjor

Allemaal geen argumenten om Liza's kind bij haar weg te halen.

Je redeneert wat de beste keuze zou zijn maar dat is je eigen perspectief. Liza heeft haar perspectief en er is nog steeds geen reden waarom ze dat perspectief niet zou mogen hebben en uitoefenen voor haar kind.

Reflectie

Dat gaat zeker een keer veranderen. Omdat ik mijn interesse ga verliezen en ik ben ook niet meer actief in het veld zullen we maar zeggen.

Hopelijk blijft er dan wel een kritische stem over want ik spreek geen jibberisch maar ik heb jaren alle informatie in wetenschappelijke en andere literatuur, naast media en situaties op mijn werk en in mijn omgeving gevolgd en daar conclusies uit getrokken.

Dit soort protesten gaat blijkbaar in golven.

De betrokkenen worden ouder en de kinderen groter en dan moet er blijkbaar eerst een nieuwe generatie komen die hier weer tegenaan loopt.

Het is geen privedingetje.

Gezin

'En Liza gaat er vanuit dat ouders en kinderen rechten hebben. Wederom naief. Dat blijkt niet zo te zijn. Het gezinsleven is hier niet van belang. Alleen gepercipieerde bedreigingen. Die uitvergroot worden.
Geen moeite wordt gedaan om te zorgen dat haar gezin wel heel blijft. Dat begrijpt ze niet.'

En geen woord over de vader. Liza had geen enkel probleem met het scheiden van vader en kind, vader kreeg geen enkele ruimte om zijn visie op wat het beste is voor het kind uit te voeren. Vader had geen enkel recht bij Liza. Vader heulde dan mee met de mensen van de raad voor de kinderbescherming. en nu nog wordt hij opgevoerd als getuige voor de raad voor kinderbescherming. Ik denk oprecht, dat vader bezorgd is over de ontwikkeling van zijn kind, dat hij Liza geen goede moeder vond/vind en dat hij blij is dat het kind daar weg is.

Gezin is hier heel beperkt: alleen de moeder, met een hoofdletter M en een aureooltje daarboven. Maar die verering van de Moeder is bij AnneJ wel bekend.

Liza had haar kind opgesloten in haar eigen systeem van betekenisgeving. Daar kwam niemand bij, niemand had toegang tot het kind. Het kind had alleen maar toegang tot de buitenwereld voor zover dat door Liza was gedefinieerd en bepaald. Dat maakt de opvoedingssituatie van het kind zeer risicovol.

Ik ben het met iedereen eens die zegt: maar nu, het gaat om nu, wat kan Liza nu doen. Steeds aangeven dat er geen enkele kans is voor Liza om te veranderen maakt dat de situatie hopeloos is. Niet de rechter, niet de raad, maar de voortdurende herhaling dat je hiertegen niet op kunt.

Ik weet niet of Liza kan veranderen. Ik vermoed dat daar wel wat voor nodig is, meer dan argumenten, want die blijken tot nu toe niet effectief, het komt gewoon niet aan.

Tsjor

Wel

'Liza heeft haar perspectief en er is nog steeds geen reden waarom ze dat perspectief niet zou mogen hebben en uitoefenen voor haar kind.' Wel. Het kind woonde in een gevaarlijke omgeving, ging niet naar school, heeft geen contact met vader. Het perspectief van Liza was en is oncommuniceerbaar met de omgeving. Het kind was gevangen in dat perspectief en kon daar als jong kind niet zelfstandig uitkomen.
Een kind is geen privé-bezit van een ouder. Geen eigendom. Een kind is een opgave, een taak, een verantwoordelijkheid: je moet een kind zo goed mogelijk laten opgroeien naar een perspectief waarin het zelfstandig kan leven binnen de omgeving die er is. en die omgeving is niet alleen en uitsluitend de moeder. Gelukkig.

Tsjor

Triva

Triva

01-01-2021 om 15:33

Tsjor

In #234 haal je citaten van mij en Annej door elkaar. Kijk nu nog eens op wie je precies reageert want ik snap er niks meer van.

Deze is van mij: "'Yeah right, omdat er geen schakelklas is voor de overgang naar het Nederlands (dat is al echt niet nodig als een kind 4 is) gaat Liza haar kind maar thuis onderwijs geven. In welke omgeving leert dit kind het snelste de taal denk je?'"

Vaag Tsjor

https://www.stichtingkog.info/nuttig-om-te-weten/

Illusies verkopen is alleen maar drainend Tsjor. Jij bent van mening, en dat staaf je ook met voorbeelden, dat je vrouwen hebt geholpen door mee te werken met de jeugdbescherming. Daar kun je je op baseren.

Echter dat is allemaal een kwestie van geloof. De hoop dat je greep hebt op een procedure die niet gemaakt is om ouders en kinderen bij elkaar te houden.

En ja, de een zal zich ook makkelijker laten begeleiden dan de ander. En met name hoger opgeleidde niet gemiddelde ouders zijn makkelijk een doelwit.

De strategie van Liza is net zo onsuccesvol of succesvol dan welke dan ook. Omdat het in dit stadium niet meer van haar afhangt. Maar van de gunsten van haar begeleiders. En dat wordt moeilijk omdat ze eigenzinnig is en niet gemiddeld en te intelligent om niet door de bullshit heen te prikken.

Hopelijk kan ze het gesprek met de rechter aan en hopelijk vind ze een advocaat die wel de juiste argumenten in de zaak zelf boven water weet te krijgen.

Moeilijk, moeilijk, ik deed het zelf. Ook omdat ik wist dat ik zelf het hele dossier paraat had en kennis van de hulpverlening die een advocaat in het algemeen niet heeft. Waarvan je zou wensen dat meer advocaten dat wel hebben.

Dus ach, de hoop voor LIza wordt afgepakt door het systematische onrecht dat de beschermingsindustrie is, niet door jou en niet door mij.

Misschien is ze juist wel succesvol met haar mediaberichten en haar rechtzaken.

Triva

Je hebt gelijk, maar ik wilde die vraag voorleggen aan AnneJ, dat was niet duidelijk. Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.