Due-scimmie
19-07-2025 om 15:07
Uitstapjes kinderen bovenbouw basisschool
Onze oudste is 8 en lijkt de fase van de speeltuinen inmiddels wel gehad te hebben. Waar we vorig jaar nog uren bij cafés en restaurants met speeltuin waren en ze zich heerlijk vermaakten, is het nu al snel ik vind hier niks leuk. En nu ben ik zoekende in wat wel qua kleinere uitjes/daguitjes. Het is sowieso niet echt een kind met veel fantasie of die zelf met suggesties komt. Wel dol op dieren, zijn lievelingsboeken zijn van Freek Vonk .
Wat doen jullie kinderen van 8-12 graag? Onze jongste van 6 vindt speeltuinen nog heerlijk. Oudste alleen als er vriendjes mee zijn. Of zoals nu waar hij met zo'n water en zandbaan speelt.

alhambra
19-07-2025 om 15:10
Naar een wat grotere stad in buurt naar een museum met doe-activiteiten en dan bewust onderweg vervoersmiddelen nemen die we hier niet hebben (tram/metro).

Marit!
19-07-2025 om 17:09
geocache. Filmmarathon met popcorn (zelf gemaakt). Logeerpartij met vriendje. Lego'en. Grote knikkerbaan van gravitrax maken en dan filmpje er van maken. Bordspelavond (of dag). Stopmotionfilmpjes maken (oa van lego) Dochter vermaakte zichzelf altijd wel met tekenen, knutselen, schilderen. Jongste had wat meer stimulans nodig. Ik liet ze ook in die fase een vakantielijst maken, wat ze wilden doen. Daar stonden dit soort dingen op, maar ook bv ontbijten met pannenkoeken, naar dierentuin of een (doe)museum of picknicken savonds bij t plaatselijke meer en daarna nog een ijsje halen. En zo hebbende ook wel eens een cupcakeversierwedstrijd (om de fondant op te maken) gedaan en een cupcakeproefwedstrijd (4 soorten cupcakes en welke is t lekkerst)
Qua musea vonden wij nemo en scheepvaartmuseum in Amsterdam leuk, bakkerijmuseum in Hattem, militair museum soesterberg. En ook toen we museumjaarkaart hadden naar Medemblik gereden, daar met de kaart t fort/ kasteel en een bakkerijmuseum bezocht en vervolgens met de stoomtrein naar hoorn. Jongste was toen nog wel jonger trouwens maar ze vo den t erg leuk. Man haalde ons in hoornweer op met de auto

Decembermamma
19-07-2025 om 18:37
8 jaar is toch middenbouw? Groep 5/6? Prima hoor maar om dan uitgespeeld te zijn in speeltuinen dan hebben ze bij jullie in de buurt hetzelfde gedaan als hier, de speeltuinen omgebouwd tot kleuterspeeltuinen. Wat was ik kwaad dat dat gebeurde, veel kinderen doken de huizen in omdat er niets meer te beleven was buiten.
Ik zou met het mooie weer lekker gaan zwemmen in de natuur wateren of daar in de omgeving op onderzoek gaan met de kinderen. Wellicht een dierentuin bezoeken ofzo.

Due-scimmie
19-07-2025 om 18:41
Decembermamma schreef op 19-07-2025 om 18:37:
8 jaar is toch middenbouw? Groep 5/6? Prima hoor maar om dan uitgespeeld te zijn in speeltuinen dan hebben ze bij jullie in de buurt hetzelfde gedaan als hier, de speeltuinen omgebouwd tot kleuterspeeltuinen. Wat was ik kwaad dat dat gebeurde, veel kinderen doken de huizen in omdat er niets meer te beleven was buiten.
Ik zou met het mooie weer lekker gaan zwemmen in de natuur wateren of daar in de omgeving op onderzoek gaan met de kinderen. Wellicht een dierentuin bezoeken ofzo.
Ow kan dat ze dat middenbouw noemen. In mijn ogen heb je onderbouw en bovenbouw en ken begrip middenbouw niet. Meteen maar even opgezocht. Hier op de school noemen ze 3,4 en 5 middenbouw, maar waar zijn vriendjes speeltuin nog prima vinden is dat hier niet meer
De speeltuinen waar we heengaan zijn geen kleuterspeeltuinen, maar hij vindt het gewoon niet meer leuk.

KnorrendKitten
19-07-2025 om 19:38
Toen de oudste uitgekeken was op de speeltuintjes, ging hier net een dierentuintje open met voor oudere kinderen een hele leuke speeltuin. Na een aantal jaar was ook de jongste er klaar mee maar dat jaarabonnement haalden we er goed uit.

Due-scimmie
19-07-2025 om 19:56
Temet schreef op 19-07-2025 om 19:28:
Waar wonen jullie?
Zuid Nederland

Gsleutel
19-07-2025 om 20:06
Hier is oudste (9) ook uitgekeken maar ze heeft nog een broertje en zusje van 5 en 2 en ik vind haar te jong om uren alleen thuis te blijven dus tja... Oudste is al van jongs af aan niet zo goed in spelen, maar met haar broertje en zusje lukt het vaak wel (kan ze even uit haar hoofd en ongegeneerd 'kinderachtig doen'). Ik neem nu vaak wel een vriendin mee voor oudste, dan vermaakt ze zich veel beter. Of ze neemt haar boek of knutselwerkje (tekenspullen, armbandjes knopen, pixel sleutelhangers) mee.
Zij geniet heel erg van musea (die museumkaart halen we er elk jaar ruimschoots uit) of zwemmen, maar bijvoorbeeld in een bos of natuurspeeltuin gaat ze ook nog wel op onderzoek. Maar dan wel met haar broertje als 'excuus' en vermaak.

Bloemenzee
19-07-2025 om 20:21
Het ligt er bij onze 9jarige nogal aan wat voor speeltuin. Een peuterglijbaantje is natuurlijk niks meer aan, een schommel heel soms nog even. Maar als er flink hoog geklommen kan worden of water bij is, kan hij zich nog wel vermaken.

Gsleutel
19-07-2025 om 20:28
Bloemenzee schreef op 19-07-2025 om 20:21:
Het ligt er bij onze 9jarige nogal aan wat voor speeltuin. Een peuterglijbaantje is natuurlijk niks meer aan, een schommel heel soms nog even. Maar als er flink hoog geklommen kan worden of water bij is, kan hij zich nog wel vermaken.
Een kabelbaan en (net)schommel helpt bij die van mij ook.

nlies
19-07-2025 om 20:42
Misschien een Klimbos of klimpark, of hoe het ook genoemd wordt. Zijn er genoeg in het zuiden, als je Brabant bedoelt

Merel9988
19-07-2025 om 21:16
Het allerleukste waar wij met onze kinderen van die leeftijd geweest zijn is Irrland in Kevelaer. Dat is een super grote speeltuin met pretpark-allures maar dan zonder mechanische achtbanen ofzo. Echt ongeëvenaard leuk.

Evaluna
19-07-2025 om 21:21
Natuurspeeltuinen vonden ze erg leuk. In die tijd heb ik ook een museum jaarkaart gehad en een zwembad abonnement. Na elkaar volgens mij. We hebben een buitenbad en ook al was het weer niet fantastisch, even plonzen in het buitenbad vonden ze heerlijk.
Wat goed werkt voor jongste dochter is de scouting. De hele zaterdagochtend lekker spelen. Tussendoor nog eens een overnachting en de eerste week van de zomervakantie op kamp. Daar kan ze zich echt goed vermaken.

Due-scimmie
19-07-2025 om 21:24
Gsleutel schreef op 19-07-2025 om 20:06:
Hier is oudste (9) ook uitgekeken maar ze heeft nog een broertje en zusje van 5 en 2 en ik vind haar te jong om uren alleen thuis te blijven dus tja... Oudste is al van jongs af aan niet zo goed in spelen, maar met haar broertje en zusje lukt het vaak wel (kan ze even uit haar hoofd en ongegeneerd 'kinderachtig doen'). Ik neem nu vaak wel een vriendin mee voor oudste, dan vermaakt ze zich veel beter. Of ze neemt haar boek of knutselwerkje (tekenspullen, armbandjes knopen, pixel sleutelhangers) mee.
Zij geniet heel erg van musea (die museumkaart halen we er elk jaar ruimschoots uit) of zwemmen, maar bijvoorbeeld in een bos of natuurspeeltuin gaat ze ook nog wel op onderzoek. Maar dan wel met haar broertje als 'excuus' en vermaak.
Hier kan oudste ook niet zo goed alleen spelen en vindt zijn 6jarige broertje speeltuinen ook nog wel leuk. Maar met boek of knutselwerk kan hij zich ook slecht vermaken helaas. Hutten bouwen vindt hij wel leuk, dus dat ook maar wat meer zoeken in de buurt.

yasmijn27
19-07-2025 om 21:44
Musea. Ook de kleintjes in de buurt. Struinen door een oude stad met een stadswandeling en lekker iets op een terras drinken. In Utrecht is nu Kerken kijken, erg leuk.
Ik ben met zoon wel eens naar Den Haag gegaan. 2e kamer, Mauritshuis en daarbinnen ook wat gedronken. Erg leuke sfeer.
Het is jammer dat de NS die goedkope dagkaarten niet meer heeft, ik heb er goede herrinneringen aan