krfe19
26-05-2025 om 15:36
Verhuizen voor meer groen/natuur of niet?
Ik wil graag jullie mening/inzichten krijgen wat betreft een mogelijke verhuizing met onze kinderen (groep 1 + bijna 3 basisschoolleeftijd):
Mijn man en ik zijn allebei niet Nederlands (dus geen familie van ons woont in NL), en we wonen inmiddels alweer 6,5 jaar midden in het centrum van een stad in het Groene Hart. We hebben de luxe om een fijn groot huis te bezitten waar we van houden en financieel gaat het erg goed met ons gelukkig. Ondanks dat we hier van alle gemakken zijn voorzien (letterlijk alles op loopafstand, inclusief super fijne basisschool & BSO) en niet mogen klagen, merk ik toch dat ik wel natuur/bos/etc mis (het groene hart zijn voornamelijk weilanden).
We hebben op dit moment alleen een kleine stadstuin en ook niet echt buren (alleen horeca achterkant, met wie we helaas een geschil hebben op dit moment). Dus onze kinderen spelen alleen op afspraak met anderen kinderen, op straat of gewoon bij iemand anders de tuin inlopen is geen optie. Ik houd van rust, groene uitzicht en grote tuinen, tegelijkertijd wil ik wel voorzieningen (scholen, hobbies, winkels, OV/IC treinstation ivm werk in de randstad) in de buurt willen hebben. Dus super landelijk is daarom geen optie en naast een treinspoor/snelweg wil ik ook niet wonen.
Nu dachten mijn man en ik aan Hilversum, maar hier zouden we wat betreft ons budget tot het uiterste moeten gaan aangezien de extreem dure huizenmarkt (en we zitten al in het meer luxe segment). Is het dat waard? Onze kinderen zijn hier wel gelukkig/kennen het niet anders...op de andere kant ben ik als kind ook vaker verhuisd (en heb het overleefd), echter denk ik persoonlijk dat het beter is om nu te verhuizen dan als ze teenagers worden (ook omdat ze nu een tuin 'nodig' hebben). Erbij komt dat voornamelijk onze zoon (en ikzelf) een echte natuur/dierliefhebber is, hij zal echt profiteren denk ik. Ik ben me bewust dat we dan alles (scholen, vrienden, netwerk) opnieuw moeten opbouwen en garantie op leuke buren is er natuurlijk ook niet. Mijn droomscenario zou zijn een mooi huis + grote tuin op een plek waar je zo in de natuur, maar ook in het centrum bent, en dan ook nog in een buurt waar kinderen makkelijk elkaar vinden en samen kunnen spelen/ontdekken. Financieel zouden we het waarschijnlijk kunnen doen, ik weet alleen niet of ik het echt wil/de prijs niet te hoog is (met zicht op de kinderen, ze zouden dan weer compleet ergens anders aan moeten wennen terwijl ons huidig huis hun thuis is). Op de andere hand mis ik echt natuur, dieren (in de binnenstad hoor je niet eens echt vogels) en als we ooit een hond willen is de binnenstad ook niet super handig met uitlaten.
Dus misschien zijn er andere ouders die voor meer of minder dezelfde vraag/keuze stonden? en zijn er wellicht ook mensen die met (jonge) kinderen in Hilversum wonen (b.v. Boomberg), hoe bevalt dat? Uiteraard waren we al in Hilversum kijken, hebben zelfs met een makelaar gesproken maar hoe het echt is kom je pas achter als je er woont denk ik.
Moet ik alles weer inpakken en opnieuw beginnen voor (hopelijk) meer rust, groen, vrijheid (voor de kids)? Of juist niet? Voor mijn gevoel is het nu (komende 1-2 jaar) of nooit (in die zin van pas als de kinderen uit huis zijn). Alvast dank voor jullie antwoorden

tsjor
26-05-2025 om 16:19
Je hebt nogal wat wensen die niet direct op elkaar aansluiten. Ik zou kijken of je een vaste plek in het groen kunt vinden voor de weekenden en vakanties.

Agen
26-05-2025 om 16:33
Dat alleen op afspraak spelen, blijft dat ook als je kinderen een jaar of twee ouder zijn? De meerderheid van de kinderen uit onze wijk zat op dezelfde school als mijn kinderen, en bijna alle kinderen op school kwamen uit de wijk. Vanaf groep 3 ongeveer liepen kinderen juist heel makkelijk gewoon naar elkaar toe, of ze kwamen elkaar tegen op speelveldjes. Buren die naar een Hilversum-achtige plaats verhuisden, moesten juist hun kinderen veel vaker naar vriendjes brengen omdat ze veel verder uit elkaar woonden.

Anouk1234
26-05-2025 om 17:52
Ik zou nu gaan. Wij zijn verhuist toen de kinderen op de middelbare school zaten. Ze konden weliswaar op dezelfde middelbare school blijven, maar hadden heel veel moeite met het verlaten van het huis waar ze geboren waren en het grootste deel van hun jeugd doorgebracht hadden.

Kersje
26-05-2025 om 18:31
tsjor schreef op 26-05-2025 om 16:19:
Je hebt nogal wat wensen die niet direct op elkaar aansluiten. Ik zou kijken of je een vaste plek in het groen kunt vinden voor de weekenden en vakanties.
Ben ik het mee eens. Je bent blijkbaar niet echt van plan de drukte vd stad te ontvluchten gezien je voor Hilversum kiest. Bij jouw/jullie wensen denk ik bijvoorbeeld eerder aan het noorden(oosten) vh land ipv Hilversum. Vind het idee van Tsjor daarom ook niet zo verkeerd.

Fenyw
26-05-2025 om 18:34
Ik zou nu gaan. Qua Hilversum: wijk Boomberg is erg mooi. Je bent zo in het centrum en zo in het bos. Vanaf bijvoorbeeld de Eikbosserweg kan je de hei op. Mocht het Hilversum worden, koop dan wel een huis aan de 'goede' kant van het spoor.

krfe19
26-05-2025 om 19:59
tsjor schreef op 26-05-2025 om 16:19:
Ja dat idee had ik ook al. Maar hoe vaak zou je dan echt gaan (aangezien we nu op zaterdag altijd voetbal en scouting hebben) en dan moet je toch wel altijd kleine dingen nog heen en weer schouwen...dat vind ook een beetje stress/ingewikkeld. Wat we nu doen is soms een (lang) weekend een natuurhuisje huren ergens bij een bos, maar dat voelt te weinig. We hebben vrienden die 25 min 'buiten' wonen met een heerlijke tuin. Als we er zijn dan spelen de kinderen urenlang buiten...geweldig! Maar onze vrienden geven ook toe dat het best ver weg van alles is en niet altijd handig. Vandaar ons wens om een soort compromis te vinden. In bosrijke en rustig omgeving een nieuw huis. Hilversum, Driebergen, Bilthoven...dat soort plaatsen lijken op papier best aantrekkelijk.

krfe19
26-05-2025 om 20:02
Anouk1234 schreef op 26-05-2025 om 17:52:
Ik zou nu gaan. Wij zijn verhuist toen de kinderen op de middelbare school zaten. Ze konden weliswaar op dezelfde middelbare school blijven, maar hadden heel veel moeite met het verlaten van het huis waar ze geboren waren en het grootste deel van hun jeugd doorgebracht hadden.
Dank, dat is precies wat ik niet wil. Onze zoon is nogal sensibel en ik denk hij zou een verhuizing nu al een beetje moeilijk vinden, laat staan over 5-6 jaar. Dus het is echt nu of pas als ze uit huis zijn.

krfe19
26-05-2025 om 20:06
Agen schreef op 26-05-2025 om 16:33:
Dat alleen op afspraak spelen, blijft dat ook als je kinderen een jaar of twee ouder zijn? De meerderheid van de kinderen uit onze wijk zat op dezelfde school als mijn kinderen, en bijna alle kinderen op school kwamen uit de wijk. Vanaf groep 3 ongeveer liepen kinderen juist heel makkelijk gewoon naar elkaar toe, of ze kwamen elkaar tegen op speelveldjes. Buren die naar een Hilversum-achtige plaats verhuisden, moesten juist hun kinderen veel vaker naar vriendjes brengen omdat ze veel verder uit elkaar woonden.
Dank! Ik denk ze kunnen wel ooit alleen gaan, maar er is op dit moment maar 1 vriend die ook in de binnenstad woont. De rest woont er buiten. Niet super ver weg, maar wel o.a. drukke staat oversteken en een stukje lopen of fietsen. Dus dat zie ik zo snel niet gebeuren (ze zijn nu bijna 4 en net 6). Is nu ook niet super erg, maar vanuit mijn eigen kindheid heb ik nog herinneringen om gewoon elke dag met buurtkinderen te spelen in elkaars tuinen, op straat, etc. Dat gun ik ze ook, maar dat kan hier niet.

Anouk1234
26-05-2025 om 20:15
krfe19 schreef op 26-05-2025 om 19:59:
[..]
Ja dat idee had ik ook al. Maar hoe vaak zou je dan echt gaan (aangezien we nu op zaterdag altijd voetbal en scouting hebben) en dan moet je toch wel altijd kleine dingen nog heen en weer schouwen...dat vind ook een beetje stress/ingewikkeld. Wat we nu doen is soms een (lang) weekend een natuurhuisje huren ergens bij een bos, maar dat voelt te weinig. We hebben vrienden die 25 min 'buiten' wonen met een heerlijke tuin. Als we er zijn dan spelen de kinderen urenlang buiten...geweldig! Maar onze vrienden geven ook toe dat het best ver weg van alles is en niet altijd handig. Vandaar ons wens om een soort compromis te vinden. In bosrijke en rustig omgeving een nieuw huis. Hilversum, Driebergen, Bilthoven...dat soort plaatsen lijken op papier best aantrekkelijk.
Ik weet niet wat je budget is, maar in die plaatsen ben je wel minstens een miljoen kwijt voor een huis aan de bosrand.

krfe19
26-05-2025 om 20:20
Anouk1234 schreef op 26-05-2025 om 20:15:
[..]
Ik weet niet wat je budget is, maar in die plaatsen ben je wel minstens een miljoen kwijt voor een huis aan de bosrand.
Ja verschrikkelijk duur allemaal, maar financieel kunnen we zoiets wel aan (als we onze huidige woning verkopen). Het is echt meer een vraag van: is het gras (letterlijk) groener op de andere kant en doe ik mezelf/man + kids wel een plezier of liever blijven waar we zijn. Hier is het best leuk, niet perfect maar ook niet verschrikkelijk. Het zekere voor het onzekere...of juist niet. Als het alleen om mezelf en mijn man ging, zouden we gaan. Maar met de kinderen in speel ben ik niet zo zeker.

Poezenmeisje
26-05-2025 om 20:33
Ik zou gewoon in de weekenden 'het groen' opzoeken. Eventueel een chaletje in het groen kopen.
Wij woonden eerst 'in het groen'. Heel fijn om drie kilometer met je dreumes/peuter te moeten rijden voor een speeltuintje.
We zijn verhuisd naar ander groen dichterbij het werk. Speeltuintjes op veilige loopafstand.
Toen kon er ook een auto de deur uit, we waren niet meer afhankelijk van twee auto's.

Poezenmeisje
26-05-2025 om 20:35
P.S.
Verhuizen betekent niet dat er per definitie ook (speel)kameraadjes van dezelfde leeftijd in de buurt wonen.

Fenyw
26-05-2025 om 21:46
Ook iets om rekening mee te houden: heeft de eventuele nieuwe woonplaats voortgezet onderwijs, diverse sportclubs, een goede ov-aansluiting? Hoe ver is het naar de huisartsenpost? Zijn er voorzieningen als fysio en eventueel speciaal onderwijs?
Toen ik lang geleden met de kinderen ging verhuizen heb ik hier te weinig over nagedacht.

Fenyw
26-05-2025 om 21:51
O en wat misschien ook nog een oplossing is: een chalet op een camping kopen. Als je bijvoorbeeld in Loosdrecht zit, zit je lekker aan het water, je bent vol in de natuur, je hebt het ultieme vakantiegevoel en alle gewone dingen zoals school kunnen vanuit de campjng door blijven gaan. Vaak mag je negen maanden staan. Een luxe chalet kan zomaar €180.000 kosten en dan komt jaarlijks je stageld en je GWL er nog bij. Je hebt ze ook goedkoper maar voor die prijs is het zowat een huis. Alles wat je wil zit er in.