Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaardagspartijtje niet afgezegd


Ik zou netjes aan de ouders van het klasgenootje laten weten dat je de uitnodiging pas veel later hebt ontdekt. Je weet niet of het een grote impact heeft gehad op het klasgenootje. Nu denk ik dat dit niet het geval is, omdat het feest ook al voorbij is en je van ouders niets gehoord hebt. Maar je weet het niet en dus is de waarheid vertellen het beste. Gewoon vertellen hoe het zit. Met je dochter in gesprek gaan hoe dit anders aan te pakken een volgende keer.. 

Zelf een behoorlijk trauma aan overgehouden.. In groep 7 (2003) had ik een stuk of 7 meisjes uitgenodigd. Uitnodigingen in de bus op zaterdag. Op maandag kwamen ze allemaal tegelijk naar me toe op het schoolplein om te vertellen dat ze niet kwamen. Een voor een. 

Achteraf had ik hierin andere keuzes moeten maken in wie ik zou uitnodigen, maar ik wilde er zo graag bijhoren. 

Sindsdien nooit meer een feestje gegeven voor vrienden. Die heb ik overigens ook amper, maar ik vraag bijna nooit iemand om ergens mee naar toe te gaan. Veel te bang voor afwijzingen, die ik daarna nog veel vaker heb gekregen.  Nu pas met mijn 30e verjaardag dat ik mijn verjaardag groter vier. Nu ook wel afwijzingen, maar om hele andere redenen dan toen en gelukkig komen er ook voldoende mensen.. 

Wat ik hiermee wil zeggen is dat deze impact in deze situatie niet zo hoeft te zijn, maar dat je je dochter wel een levensles kunt leren, zodat het niet nog eens gebeurd. 

Pejeka1 schreef op 30-04-2022 om 19:04:

[..]

Bij ons op school waren het altijd 4-6 kinderen, de beste vriendjes/vriendinnetjes, en die werden dan uitgenodigd. Bij mooi weer had je dan soms buitenspelletjes of een speurtocht, en na afloop pannenkoeken of friet met een kroket, soms hielp een moeder van één van de uitgenodigde kinderen dan mee om te bakken. Meer hielden die feestjes niet in. Maar we vonden het helemaal leuk.

Dat klopt ook wel. Vroeger werd er niet zoveel rekening met kinderen gehouden, dan was het kinderfeestje echt bijzonder want er werd rekening met hen gehouden. Ik weet nog goed tijdens mijn familiefeest dst ik naar boven werd gestuurd toen ik aangaf dat ik ook mee wilde doen in het gesprek 

Counting-Clouds schreef op 30-04-2022 om 18:58:

[..]

Dat gebeurde vroeger hier ook niet en dan kun je verwachten dat kinderen zonder opgegeven reden niet komen opdagen. Daarom is het ook het risico van de jarige. Als die gaat gokken of andere kinderen kunnen en willen komen...

Welnee. In al die jaren met 2 kinderen op de lagere school is er 1x een kind geweest dat zonder afmelding niet is gekomen. En mét melding van later komen 1 of 2.

We zaten altijd op een studiedag of weekenddag, en hebben nooit gevraagd van tevoren of de dag uitkwam.

Decembermamma schreef op 30-04-2022 om 20:01:

[..]

Dat klopt ook wel. Vroeger werd er niet zoveel rekening met kinderen gehouden, dan was het kinderfeestje echt bijzonder want er werd rekening met hen gehouden. Ik weet nog goed tijdens mijn familiefeest dst ik naar boven werd gestuurd toen ik aangaf dat ik ook mee wilde doen in het gesprek

Tijdens familiefeesten hing ik buiten de beest uit met mijn neven en nichten, veel leuker dan binnen te zitten bij al die saaie volwassenen. Of, als het regende, gingen we naar de speelkamer, en we kwamen hooguit een keer langs in de woonkamer om een stuk taart te snaaien of een schaaltje chips te pakken.

Pejeka1 schreef op 01-05-2022 om 09:07:

[..]

Tijdens familiefeesten hing ik buiten de beest uit met mijn neven en nichten, veel leuker dan binnen te zitten bij al die saaie volwassenen. Of, als het regende, gingen we naar de speelkamer, en we kwamen hooguit een keer langs in de woonkamer om een stuk taart te snaaien of een schaaltje chips te pakken.

Wat een mazzel.had je met neven en nichten in je eigen leeftijd. Wij hadden meestal op 1 van de dagdelen een uurtje of 2 neven en nichten van onze leeftijd en verder niet. En dan wordt je als kind dus als ongewenst beschauwd op je eigen verjaardag.

LunaIsabel schreef op 28-04-2022 om 22:33:

[..]

... is dit een raciale aantijging jegens mijn leerlingen?

Interessante vraag. Hoe kom jij bij raciaal? Ze vroeg naar het land waar je woont, en dat heeft niets met ras te maken.

Gewoontes kunnen per land gewoon erg verschillen.

Decembermamma schreef op 01-05-2022 om 09:30:

[..]

Wat een mazzel.had je met neven en nichten in je eigen leeftijd. Wij hadden meestal op 1 van de dagdelen een uurtje of 2 neven en nichten van onze leeftijd en verder niet. En dan wordt je als kind dus als ongewenst beschauwd op je eigen verjaardag.

Nooit last van gehad. Heel normaal dat de volwassenen op een gegeven moment met elkaar bezig zijn, je kunt nu eenmaal niet verwachten dat die allemaal een uur lang alleen maar een kind bezig houden. Ik ging dan (gesteld dat ik alleen was) gewoon lekker met mijn cadeautjes spelen, of het winterboek lezen dat ik gekregen had (ik ben in december jarig, en het winterboek hoorde jarenlang standaard bij mijn cadeautjes), ik kreeg limonade en lekkers, en vond het wel best, dat die volwassenen met elkaar zaten te kletsen.

Het is mosterd na de maaltijd, maar als ik aangesproken zou worden door een juf met zo'n verhaal zou ik om de contactgegevens van die ouder van de jarige vragen om het zelf op te lossen. Wat verwachtte die juf  met het aanspreken van een ouder op een verfrommelde verjaardagsuitnodiging die na een maand uit een laatje tevoorschijn komt?



De juf zou ik negeren, die kan de boom in.

Optisite123 schreef op 09-05-2022 om 15:51:



De juf zou ik negeren, die kan de boom in.

Dat dacht ik ook toen ik dit verhaal las. Ik lees het als dat ze alleen wordt aangesproken op een oude uitnodiging die in een laatje ligt??? Wat is daar erg aan?

Lianne11

Lianne11

25-05-2022 om 11:37 Topicstarter

Even een snel berichtje van mijn kant tussendoor.

Twee maanden geleden heb ik op dit forum gevraagd hoe ik het beste kan reageren als de ouders van het kind dat al jarig is geweest mij aanspreken op dat mijn dochter niet naar het verjaardagsfeestje is gekomen. Tot op heden heb ik niets gehoord.

Gistermiddag was het voorlopig adviesgesprek van dochter waar de juf ging herhalen dat ze de uitnodiging in de lade heeft gezien. Ik heb direct het volgende gevraagd: "Mevrouw, hier hebben we het al over gehad. Ik begrijp niet goed wat u nu van mij verwacht. Kunt u dat uitleggen?". Het antwoord van de juf bestond vooral uit boosheid waar ik niet volg wat haar verwachting van mij is.

Over ongeveer een maand heeft mijn dochter een andere juf. Maar ik vind deze manier van communiceren over een voorval niet prettig en ik begrijp niet wat ik van haar hiermee moet doen. Mijn dochter begreep twee maanden geleden al dat wat zij heeft gedaan niet handig was.

dan

dan

25-05-2022 om 11:43

Lianne11 schreef op 25-05-2022 om 11:37:

Even een snel berichtje van mijn kant tussendoor.

Twee maanden geleden heb ik op dit forum gevraagd hoe ik het beste kan reageren als de ouders van het kind dat al jarig is geweest mij aanspreken op dat mijn dochter niet naar het verjaardagsfeestje is gekomen. Tot op heden heb ik niets gehoord.

Gistermiddag was het voorlopig adviesgesprek van dochter waar de juf ging herhalen dat ze de uitnodiging in de lade heeft gezien. Ik heb direct het volgende gevraagd: "Mevrouw, hier hebben we het al over gehad. Ik begrijp niet goed wat u nu van mij verwacht. Kunt u dat uitleggen?". Het antwoord van de juf bestond vooral uit boosheid waar ik niet volg wat haar verwachting van mij is.

Over ongeveer een maand heeft mijn dochter een andere juf. Maar ik vind deze manier van communiceren over een voorval niet prettig en ik begrijp niet wat ik van haar hiermee moet doen. Mijn dochter begreep twee maanden geleden al dat wat zij heeft gedaan niet handig was.

Daar moet je verder niks mee doen, de ouders hebben jou er zelf niet op aangesproken. Waar maakt de juf zich dan druk om? 

Lianne11

Lianne11

25-05-2022 om 11:54 Topicstarter

dan schreef op 25-05-2022 om 11:43:

[..]

Daar moet je verder niks mee doen, de ouders hebben jou er zelf niet op aangesproken. Waar maakt de juf zich dan druk om?

Precies. Ik was twee maanden terug na enkele dagen ook weer vergeten dat ik hierop ben aangesproken. Tot gisteren dus.

Ik vind het vooral gek dat een juf tijdens een adviesgesprek, waar je het hoort te hebben over de prestaties van je dochter en het daarbij passende advies, begint over een uitnodiging.
Wat wil ze daar dan mee? Ouders en jarige kind hebben er nog steeds niets over gezegd, dochter weet dat ze fout zat, wat wil die juf dan nog? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.