MoederVan1Boy
26-01-2026 om 18:19
Verkeerde interpretatie score voorlopig advies
Hi allemaal,
Ik vroeg mij af wat jullie zouden doen. Vorige week zijn de adviesgesprekken geweest en mijn zoon heeft vmbo-tl/havo gekregen. Ze gaf aan dat ze tot dit advies zijn gekomen, omdat zijn begrijpend lezen-lijn wiebelig is. Ze weten dat hij dyslectisch is, maar er zit meer context achter. Groep 6 is namelijk nooit voorgelezen, vanaf groep 7 wel. Alleen had hij eind groep 7 de dag na de afname van de begrijpend lezen toets een spreekbeurt die hij moest houden. Blijkbaar waren ze van beide punten niet op de hoogte. Ze baalde er wel van dat ze dit niet wist, maar zeiden dat de doorstroomtoets alsnog kan uitwijzen dat hij hoger kan. Vind ik persoonlijk wel een ding, want het onderdeel taalverzorging zal de totaalscore natuurlijk naar beneden halen. Wat zouden jullie doen? Dit laten? En zeker als je deze cijfers ziet:
Rekenen: M6: I, E6: I, M7: I, E7: II, M8: I
Rekenen contextrijk: M6: I, E6: I, M7: I, E7: I, M8: I
Begrijpend lezen: M6: V, E6: IV, M7: II, E7: IV, M8: II
MoederVan1Boy
26-01-2026 om 22:46
Anne1234! schreef op 26-01-2026 om 22:36:
[..]
Je gaat mee in zijn teleurstelling, geeft aan dat je zoon zich altijd dom heeft gevoeld en behoefte heeft aan erkenning. Met de strijd die jij wil voeren en het meegaan in zijn teleurstelling bevestig je eigenlijk het gevoel dat een vmbo-tl/havo advies niet goed genoeg is en als bewijs kom je vervolgens met kulargumenten als een spreekbeurt aan. Je helpt je kind meer door het advies te accepteren. Je kind, zijn resultaten en dit advies zijn helemaal prima. Geen reden voor teleurstelling gewoon hartstikke goed.
En hoe ga ik mee in zijn teleurstelling volgens jou? En waar zie je dat ik een strijd aan het voeren ben met school? Dat doe ik namelijk dus niet, maar vraag mij wel af wat een ander zou doen in deze situatie. Is dat zo erg? Meningen en visies vragen? We zeggen ook 1000 dat het advies verder gewoon goed is. Mag hij dan niet eveneens teleurgesteld zijn? Is dat verboden? Kan en mag een kind niet meer balen tegenwoordig?
MoederVan1Boy
26-01-2026 om 22:52
Zeespiegel schreef op 26-01-2026 om 22:30:
ik lees diverse reacties met de vraag waarom de spreekbeurt relevant is. Ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen even relevant zou zijn.
Vanuit mijzelf gesproken echter, brachten spreekbeurten gigantisch veel zenuwen met zich mee. Bij iemand als ik kan dat zeker andere toetsen flink verstoren. Dus dat is wel heel makkelijk, om even te roepen dat het niet relevant is, zonder het kind in kwestie te kennen.
Dank je wel, ik dacht al even dat ik gek was en het totaal niet snapte. En school dan uiteindelijk ook, want die snapte de extra belasting ook.
Stimpie
26-01-2026 om 22:54
Bij mijn (dyslectische, ADHD-) zoon op school presenteren de kinderen zeer regelmatig hun bevindingen in een spreekbeurt oid (iedere week zeker wel 2 of 3 x). Het zou wat zijn als iedere score van toets situationeel was!
En je schrift dat je zoon meer kan, maar dat hij dyslexie heeft. Ik zal je wat verklappen: dyslexie geneest niet. Dit is dus iets wat in je zoon zit. Hij is een totaalpakketje, incl dyslexie. En ook nog faalangst. Hij neemt zichzelf overal mee, dus waarschijnlijk kan hij niet meer. Hij had misschien meer gekund als hij géén dyslexie had en niet faalangstig was.
MoederVan1Boy
26-01-2026 om 23:03
Stimpie schreef op 26-01-2026 om 22:54:
Bij mijn (dyslectische, ADHD-) zoon op school presenteren de kinderen zeer regelmatig hun bevindingen in een spreekbeurt oid (iedere week zeker wel 2 of 3 x). Het zou wat zijn als iedere score van toets situationeel was!
En je schrift dat je zoon meer kan, maar dat hij dyslexie heeft. Ik zal je wat verklappen: dyslexie geneest niet. Dit is dus iets wat in je zoon zit. Hij is een totaalpakketje, incl dyslexie. En ook nog faalangst. Hij neemt zichzelf overal mee, dus waarschijnlijk kan hij niet meer. Hij had misschien meer gekund als hij géén dyslexie had en niet faalangstig was.
Leuk, hier doen ze het 1x per jaar. En trouwens, zo gek is het niet eens. In de klas zitten 31 leerlingen, waarvan er vorig jaar 1 is flauwgevallen tijdens de spreekbeurt door de spanning en 2 halverwege in huilen uitbarstte 🤷♀️.
MamaE
26-01-2026 om 23:48
Een spreekbeurt is blijkbaar een heel groot ding op jullie school, maar op de middelbare school heb je vaak wel meerdere toetsen of presentaties per week. Dan kan er echt niet overal rekening mee worden gehouden. Ook worden toetsen lang niet altijd allemaal voorgelezen, daar hebben scholen echt het personeel niet voor. Die dyslexie en faalangst is heel lastig, maar wel iets wat je meeneemt naar de middelbare en daar ook invloed gaat hebben.
En als het advies passend is bij wat jullie graag willen qua brugklas, wat is dan het probleem?
Op de middelbare wordt er veel minder met elk individu rekening gehouden. Docenten hebben vele klassen en zien jouw kind maar een paar uurtjes per week. Toetsen zijn er dan gewoon, ook als je die dag of de dag er na een presentatie of andere toets hebt. Dat is ook iets waarmee kinderen moeten leren omgaan.
Anoniemvoornu
27-01-2026 om 00:20
MoederVan1Boy schreef op 26-01-2026 om 20:44:
[..]
Welk gedrag? Omdat ik een vraag stel? En hoe bedoel je dat IK veel issues maakt over een spreekbeurt? Jullie zijn vooral degene die hier over vallen, alleen omdat ik aangeef dat dit belastend was. Is dat dan zo gek? Een hoofd kan niet overvol zijn, waardoor prestaties minder zijn, en dat icm dyslexie?
Als een spreekbeurt en een toets op 1 dag te belastend zijn. Dan is havo niet de beste keuze denk ik persoonlijk.
duizel
27-01-2026 om 06:11
Heeft school bij het bepalen van het advies alleen gekeken naar deze scores? Of hebben ze ook gekeken hoe het verder gaat op school? Ik mag hopen dat het laatste het geval is.
Je bent hiermee bezig, het zorgt bij jou voor onrust. Je zou de leerkracht kunnen zeggen (via app/mail of persoonlijk) dat het gesprek je bezig blijft houden en dan vooral door de opmerking van de juf dat ze baalde dat ze deze dingen niet wist, dat je je afvraagt of het advies hetzelfde zou zijn geweest als ze deze achtergrondinformatie wel had gehad.
Je moet daarbij wel in het achterhoofd houden dat deze juf het advies niet alleen bepaald heeft. Er is over jullie kind gesproken door een team van leerkrachten. In ieder geval van groep 7 en 8 en de ib'er. Het kan dus zijn dat de leerkracht niet meteen een antwoord heeft.
Ikzelf zou het denk ik laten omdat jullie ook al zelf aangeven dat je je kind naar de dakpanklas wil laten gaan. Als het advies havo wordt, wordt de kans groot dat je kind naar havo wil, wat dan ook mag, wat doe je dan? Worden jullie als ouders dan de 'boeman' die hem tegenhouden tegen het advies van school in?
Zou je de komende maanden kunnen inzetten op zelfvertrouwen? Zodat hij met minder faalangst naar de middelbare gaat? Als een spreekbeurt, die een dag later is, voor zoveel stress zorgt dat de toets slechter gemaakt wordt, wordt het hard aanpoten op havo niveau. Daar heb je ook meerdere toetsen waarvoor je moet stampen en dus veel dingen uit je hoofd moet kennen.
Overigens mag school naar hun eigen omgang met spreekbeurten gaan kijken hoor. Wat jij omschrijft aan angsten lijkt mij zeker niet normaal voor een gemiddelde klas.
Rekenenisleuktaalook
27-01-2026 om 06:42
Hoezo heeft kind trouwens de M8 gemaakt? Op veel scholen wordt die niet gemaakt omdat dat afnamemoment bijna gelijk valt met de Doorstroomtoets. Is er op jullie school dan niet erg veel toetsdruk?
Op mijn school maakt groep 8 de B8 en de Doorstroomtoets. Verder niets.
Rekenenisleuktaalook
27-01-2026 om 06:46
MoederVan1Boy schreef op 26-01-2026 om 23:03:
[..]
Leuk, hier doen ze het 1x per jaar. En trouwens, zo gek is het niet eens. In de klas zitten 31 leerlingen, waarvan er vorig jaar 1 is flauwgevallen tijdens de spreekbeurt door de spanning en 2 halverwege in huilen uitbarstte 🤷♀️.
Klinkt niet echt als een veilig pedagogisch klimaat.
Lavande
27-01-2026 om 07:01
[..]
Dit is echt heel verontrustend. Er gaat iets niet goed in het pedagogisch klimaat in die groep of op die school.
Ik sta al 28 jaar voor de klas en heb welgeteld één leerling gehad die de spreekbeurt zo spannend vond dat ze ervan moest huilen. Ik heb de spreekbeurt toen samen met haar gegeven, wat prima verliep.
Een groep waarin 3 kinderen zo heftig reageren op spreekbeurten, daar gaat iets niet goed.
Rekenenisleuktaalook
27-01-2026 om 07:26
Stimpie schreef op 26-01-2026 om 22:54:
Zo vaak niet, bij mij maar ik laat kinderen wel vaak voor de klas even vertellen over iets. Bijvoorbeeld het boek dat ze aan het lezen zijn, hun knutselwerk presenteren in drie zinnen of in één minuut. Ik ben trots op mijn werk omdat....... Dan krijgen ze klassikaal twee/drie minuten om zich voor te bereiden op hun 'presentatie' en dan moeten ze het doen. Althans degene die een beurt krijgen. Door het jaar heen krijgt iedereen wel een beurt, dat houd ik bij.
Valeria
27-01-2026 om 07:33
MoederVan1Boy schreef op 26-01-2026 om 21:33:
[..]
. Hij doet het goed, hij is flink vooruit gegaan. Dit was voor hem gewoon een teleurstelling.
Dat er een hoger advies in zou zitten na vooruitgaan heeft iemand hem dan toch eerst aangepraat?
Stimpie
27-01-2026 om 17:31
[..]
Sorry, was niet volledig in mijn reactie. Hij zit inmiddels op VO (HAVO). Op het PO hadden ze een spreekbeurt, boekenbeurt en nieuws-beurt.
Maar ik zou me meer zorgen maken om het feit dat kinderen zo heftig reageren. Dan klopt er echt iets niet hoor!
Ik sta inmiddels zo'n 25 jaar voor de klas, en net als iemand hierboven, één of twee keer een huiler (die uit eindelijk met wat hulp wel door kon zetten), in al die jaren.
Wellicht dat het pedagogisch klimaat daar zo slecht is dat je zoon daardoor faalangstig is geworden?
Poezenmeisje
27-01-2026 om 19:13
Kinderen met dyslexie of andere leesbeperkingen kunnen gratis lid worden van "Passend Lezen". Ik denk de opvolger van de 'blindenbibliotheek'.
Zoon kon zijn leeslijst wel doen door met het boek op schoot naar het verhaal te luisteren in de app (op anderhalve snelheid). Omdat hij vooral leert door te luisteren kon hij zijn boekbesprekingen prima overleven.
Dit is echt een hele grote opsteker voor kinderen die lezen lastig binden.
https://nieuw.passendlezen.nl/blijf-lezen
Izza
27-01-2026 om 19:17
Waarom al die druk en hoop om maar havo te doen. Hij heeft een dubbele beperking (faalangst en dyslexie). Dan kan er nog zoveel inzitten dat gaat niet weg. Op de middelbare gaat alles anders en is het groter. Er is niet continu toezicht en hulp voor kinderen met problemen. En op de havo ligt het tempo hoog! Echt dagelijks lange lappen tekst en veel theorie die kinderen zichzelf eigen moeten maken. Kinderen op dat niveau moeten in staat zijn de teksten zelfstandig door te nemen. Begrijpend lezen is dus essentieel. En al in paniek raken van een spreekbeurt en toets? Op de middelbare heeft je kind een toetsweek (4x per jaar). Of scholen die wekelijks toetsen hebben. En daarnaast doorlopend projecten waarbij je ook moet presenteren. Dat hoort hij dan te kunnen (basisvaardigheden op de havo). Ze gaan hem niet aan de hand nemen als hij dat niet durft. Of continu alles voorlezen.
Ouders die ik ken zetten particuliere huiswerkbegeleiding in. En natuurlijk al lang faalangst training. En er zijn er die zelf nog een keer de havo doen en er continu mee bezig zijn.