Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Om welk werk gaat het nu precies bij welk clubje? Hebben ze maar één ouder?

De club van mijn kinderen vraagt voor allerlei taken iets van ouders.  Je kunt dan iets doen wat bij je past. 
Ouders die niet kunnen rijden voor uitwedstrijden doen de teamwas. Zaaldienst of bardienst kan je kiezen. 
Mijn kinderen mochten op 1 sport na de zwemles, dat reduceert ook het aantal taken dat je kunt krijgen. Eerst zaten ze op 2 clubs, dichte deed iets anders dan zoon. Nu zijn ze lid van dezelfde club. 

In de praktijk komt het neer op 3 zaaldiensten per jaar die ik doe. 4 keer rijden voor een uitwedstrijd dat doet mijn man, ik rijd niet.  En incidenteel krijg ik een keer de teamwas als degenen die wassen ziek zijn of zo.  Niet wassen van 14 bezwete shirtjes van pubers is geen optie. 

Vrijwilligerswerk heeft overigens ook als voordeel dat je wat meer betrokkenheid gaat voelen bij de sport en de vereniging van je kind. Dus misschien kun je het ook een positievere betekenis geven voor jezelf.

Ginevra schreef op 08-05-2022 om 22:17:

Onlangs in het nieuws: in Medemblik is de viering van Koningsdag dit jaar afgelast. Het oranjecomite deed telkens en telkens opnieuw oproepen, maar en waren geen vrijwilligers te vinden.
En dan ging het om diensten van drie uurtjes bij het springkussen zitten om de boel in de gaten te houden, dat soort dingen. Maar als je geen toezicht hebt kun je geen springkussen (of zeepbaan, whatever) neerzetten en toen is het hele evenement afgelast.

Daarna kwamen er wel boze reacties binnen, “dat er tegenwoordig niks leuks meer voor de kinderen en de buurt georganiseerd werd”.

Maar dat is hoe het werkt. En nogmaals, ik schrijf dat zonder waardeoordeel. Mensen hebben het druk en willen hun eigen tijd indelen, en ik ben zelf ook niet zo’n enorme vrijwilliger. Maar dit zijn wel de consequenties. Logisch en onvermijdelijk.
Wat mij betreft is de vraag “kan de club dit verplichten” dan ook een onzinnige vraag.

Ja begrijpelijk. Ik vind dan wel dat de mensen die daar met hun kind heen willen zich daarvoor op kunnen geven. Als iedereen een paar uur iets doet en elkaars kinderen op sleeptouw neemt lukt dat wel. 

Als een activiteit niet kan wegens te weinig ouders dan is dat zo. Maar kinderen in hun geheel weigeren daar heb ik grote moeite mee.

Bakblik schreef op 08-05-2022 om 22:20:

De club van mijn kinderen vraagt voor allerlei taken iets van ouders. Je kunt dan iets doen wat bij je past.
Ouders die niet kunnen rijden voor uitwedstrijden doen de teamwas. Zaaldienst of bardienst kan je kiezen.
Mijn kinderen mochten op 1 sport na de zwemles, dat reduceert ook het aantal taken dat je kunt krijgen. Eerst zaten ze op 2 clubs, dichte deed iets anders dan zoon. Nu zijn ze lid van dezelfde club.

Toch vind ik dat geen eerlijke ruil: geen rijdienst maar de teamwas. Als je de pech hebt dat van 2 kinderen in het team de ouders geen auto hebben moet je dus wel vaker weg. In het geval van de sport van mijn kinderen ging het om uitwedstrijden van 30-75 min enkele reis. Hier 2 bardiensten per jaar, ik zou dan liever hebben dat dat dus 0 of 1 bardienst wordt in ruil voor niet rijden. Die was dan om de beurt. Heb ik geen moeite mee, hoef je de deur niet voor uit. Rijden kost ook gewoon tijd én brandstof!

mijn kind mag om die reden ook niet op voetbal. En als het van haar vader wel mag en hij regelt het, dan mag hij ook alle ritjes naar wedstrijden en bardiensten enzo doen. En omdat hij wat dat betreft niet zo actief is gebeurt het dus ook niet, haha. 
Gelukkig zit kind nu op sporten en muziek waar niks hoeft, behalve af en toe een wedstrijd en dan ben ik als ze blijft best bereid eens wat te doen. 

Ginevra schreef op 08-05-2022 om 22:17:

Onlangs in het nieuws: in Medemblik is de viering van Koningsdag dit jaar afgelast. Het oranjecomite deed telkens en telkens opnieuw oproepen, maar en waren geen vrijwilligers te vinden.
En dan ging het om diensten van drie uurtjes bij het springkussen zitten om de boel in de gaten te houden, dat soort dingen. Maar als je geen toezicht hebt kun je geen springkussen (of zeepbaan, whatever) neerzetten en toen is het hele evenement afgelast.

Daarna kwamen er wel boze reacties binnen, “dat er tegenwoordig niks leuks meer voor de kinderen en de buurt georganiseerd werd”.


   ‘Mensen hebben het druk en willen hun eigen tijd indelen’ 

Individualisme. Een groot goed met een keerzijde. 

 Ik las in de weekend bijlage van de krant een verhaal over vrouwen ( nu zeventigers)  die  als veertigers gingen werken; buurvrouwen pasten op elkaars kinderen. Opvang was er verder niet.

Dat gebeurt nu zelden meer, ieder moet het zelf regelen. Betaald. Met regelingen en zo. Die kant gaat het ook op met clubjes en verenigingen en allerlei vrijetijdsbesteding. Het worden verdienmodellen. 

Ik denk dat er in wijken zoals van het tv-programma ‘Beter’ meer saamhorigheid is. Wie weet komen er andere tijden.

Mevrouw75 schreef op 08-05-2022 om 22:26:

mijn kind mag om die reden ook niet op voetbal. En als het van haar vader wel mag en hij regelt het, dan mag hij ook alle ritjes naar wedstrijden en bardiensten enzo doen. En omdat hij wat dat betreft niet zo actief is gebeurt het dus ook niet, haha.
Gelukkig zit kind nu op sporten en muziek waar niks hoeft, behalve af en toe een wedstrijd en dan ben ik als ze blijft best bereid eens wat te doen.

Mijn kinderen dus ook niet want vader wil dat niet. Ik vind dat erg want mijn kinderen willen graag op die sporten en niet op een individuele sport. 

SuzyQFive schreef op 08-05-2022 om 22:30:

[..]

Mijn kinderen dus ook niet want vader wil dat niet. Ik vind dat erg want mijn kinderen willen graag op die sporten en niet op een individuele sport.

Tsja, mijn kind kan ook niet trainen op woensdag om 4 uur. Jammer, maar helaas. 

In de lockdowns hebben we met een groep ouders van vriendinnetjes van dochter wel regelmatig de meisjes met elkaar laten afspreken en dan op toerbeurt zodat de kinderen sociaal contact hadden (onze dochter is enig kind, dat vonden wij heel belangrijk) en zodat ouders ook wat ontlast werden. 
Ik vind gemeenschapszin zeker belangrijk maar ik heb moeite met de verplichting en dat een ander denkt te kunnen beschikken over mijn tijd. Grasmaaien kun je doen op elk gewenst moment. Bardienst niet.
Als je alleenstaand bent met meerdere kinderen kun je simpelweg niet tot laat in de avond bardiensten draaien. 
Hoe doen andere ouders in jouw omgeving dit? Kan me niet voorstellen dat je de enige bent met dit probleem.

Inderdaad eerst maar eens vragen hoe vaak er iets gedaan moet worden. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat het echt overal wordt gevraagd. Dochter hier zat vroeger op allerlei versies van dansles en daar werd nooit een vrijwilliger gevraagd. Misschien een keer om kleding te maken voor een uitvoering, maar daar meldde ik me niet voor aan want dat kan ik niet. Verder echt nooit een vraag gekregen.
Zoon voetbalt al jaren. Lange tijd op een kleinere club en daar heb ik van alles gedaan. Leidster van het team, coordinator, bardiensten etc. Ook gewoon omdat ik het leuk vond hoor. Er waren genoeg ouders die niets deden. Dus heel erg verplicht was het niet. Hoewel er wel van ouders werd verwacht dat je iets deed, maar dat kon ook eenmaal per maand achter de bar staan zijn. 
En verder kan je er misschien ook nog voor kiezen om minder vaak iets op school te doen. Ik vond juist de scholen altijd extreem veel hulp vragen. Daar heb ik op een gegeven moment echt wel voor gepast en dan met name voor iets als meehelpen bij fietslessen, meegaan om te helpen bij omkleden bij schoolzwemmen en dat soort dingen. Ik deed overigens genoeg hoor, helpen met lezen, bibliotheek, musical, af en toe eens een schoolreisje en dat soort dingen. Ook omdat ik het leuk vond en daarnaast werkte ik ook gewoon 3 dagen. 

TO zou natuurlijk ook wel kunnen bijspringen bij een clubje en dan niet meer op school. Je kan dat best uitleggen. "Men" vindt clubjes voor kinderen vaak belangrijk, dus ze kunnen op school moeilijk mopperen dat je vrijwilligerswerk bij zo'n club doet als dat de enige mogelijkheid is om je kinderen te laten deelnemen. 
En school kan toelating niet afhankelijk stellen van vrijwilligerswerk van ouders. 

Ik vraag me af hoe dat gaat bij bardiensten bij andere verenigingen. Ik heb al tig keren iemand in moeten werken. Wij werken alleen mensen in met de bedoeling dat ze blijven. Je kunt niet iedereen achter de bar zetten en vertrouwen met geld. Vaak mee gemaakt dat mensen ontslagen zijn omdat ze hun eigen kinderen en bekenden niet lieten betalen.

Goed punt, ga minderen op school! 

watertoren schreef op 08-05-2022 om 22:39:

Ik vraag me af hoe dat gaat bij bardiensten bij andere verenigingen. Ik heb al tig keren iemand in moeten werken. Wij werken alleen mensen in met de bedoeling dat ze blijven. Je kunt niet iedereen achter de bar zetten en vertrouwen met geld. Vaak mee gemaakt dat mensen ontslagen zijn omdat ze hun eigen kinderen en bekenden niet lieten betalen.

In de tijd dat ik bij de tennisvereniging lid was en achter de bar stond, zat er nooit veel geld in de kassa. Daarbij moest je ook na elke shift het geld afromen. Je stopte het overschot in een envelop met een aantal bonnen erbij, waardoor ze prima konden zien of er geen geld ontbrak. Dus geld stelen lijkt me niet snel aan de orde, zeker niet in deze tijd van pinnen. 

Tuurlijk zal er wel zo nu en dan een rondje zijn weggegeven, maar ik denk eigenlijk dat dat wel mee valt. Zeker als je nieuwe mensen op de rustigere diensten opstelt en de meer betrokken, bekende mensen de drukke diensten laat doen. Als je je flink betrokken voelt bij je vereniging zal je ook minder stel er van jatten, lijkt me.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.