Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Als je mensen verplicht dingen laat doen verhoog je juist dat risico gok ik. Die voelen zich niet betrokken en denken zo nog iets van een vergoeding te krijgen.

tja, iedereen wil zijn kind wel op sport hebben, maar er zelf niets voor doen. Beetje een opvangplek voor de kinderen, zodat de ouders hun handen vrij hebben in het weekend. Maar ja, het is geen beroepsvereniging, draait op vrijwilligers en dan zul je zelf ook iets moeten doen. zonder vrijwilligers geen verenigingen. 

watertoren schreef op 08-05-2022 om 22:39:

Ik vraag me af hoe dat gaat bij bardiensten bij andere verenigingen. Ik heb al tig keren iemand in moeten werken. Wij werken alleen mensen in met de bedoeling dat ze blijven. Je kunt niet iedereen achter de bar zetten en vertrouwen met geld. Vaak mee gemaakt dat mensen ontslagen zijn omdat ze hun eigen kinderen en bekenden niet lieten betalen.

Lang geleden was ik bij een vereniging betrokken bij het geld. Ging niet om bardiensten, om iets anders, maar dat doet er verder niet toe. Het principe was dat er altijd meer ogen meekeken. Dat kun je op verschillende manieren inrichten, maar je hebt er altijd meer mensen bij nodig.

Idem voor sociale veiligheid in kleedkamers, op slaapzalen bij weekenden weg, en in bepaalde trainingssituaties. Daar zijn meer ogen gewenst, maar die moeten er dan wel zijn. 

bij de sportclub van dochter worden ouders ook ingedeeld voor bardiensten. Dat is niet vaak per jaar en gekoppeld aan thuiswedstrijd van team kind. Dus ik wordt niet ingedeeld op zaterdagavond als de selectie speelt, maar op zaterdagochtend (vooral koffie en thee). Je kunt ruilen binnen je team of voorkeursbardienst aangeven. 

Rijden naar uitwedstrijden wordt binnen het team afgesproken en  opgelost. 

Ik heb een vrijwilligersysteem opgezet bij onze sportvereniging destijds.
Elk volwassen competitiespelend lid en A-jeugd moet per seizoen voor een x aantal punten taken doen. Elk volwassen trainingslid en B/C jeugd voor de helft van het aantal punten. Jeugdleden mogen ook ouders inzetten maar mogen het ook zelf doen. Ouders moeten sowieso rijden als wedstrijden buiten de stad zijn (zo’n 8 per jaar), binnen de stad is op eigen gelegenheid. 
Taken zijn zaalwacht, vlaggen, fluiten, bar, commissies als jeugd, wedstrijd, materiaal, toernooi enz. Je schrijft je in op taken en die zijn ook te combineren. Een commissie is meteen je volle puntenaantal, een zaalwaxht (2,5u) is een tiende van je punten. Je draait dan in een seizoen bijv tien zaalwachten of bijv 5 zaalwachten en 5 fluiten. 

Mugske schreef op 08-05-2022 om 22:53:

bij de sportclub van dochter worden ouders ook ingedeeld voor bardiensten. Dat is niet vaak per jaar en gekoppeld aan thuiswedstrijd van team kind. Dus ik wordt niet ingedeeld op zaterdagavond als de selectie speelt, maar op zaterdagochtend (vooral koffie en thee). Je kunt ruilen binnen je team of voorkeursbardienst aangeven.

Rijden naar uitwedstrijden wordt binnen het team afgesproken en opgelost.

Mijn vriend heeft drie kinderen op drie verschillende sporten 😬. En nu kwam het net zo uit dat zoon een uitwedstrijd had, vroeg, vriend moest rijden. Bij de andere club moest ie op het andere tijdstip Bardienst draaien en van de jongste de wastas mee. Da ga nie tegelijk… en van twee van die taken was het donderdag pas bekend… 

SuzyQFive schreef op 08-05-2022 om 23:12:

[..]

Mijn vriend heeft drie kinderen op drie verschillende sporten 😬. En nu kwam het net zo uit dat zoon een uitwedstrijd had, vroeg, vriend moest rijden. Bij de andere club moest ie op het andere tijdstip Bardienst draaien en van de jongste de wastas mee. Da ga nie tegelijk… en van twee van die taken was het donderdag pas bekend…

Dat is gewoon slecht geregeld al begrijp ik niet dat wassen een probleem is als je ook moet rijden/bardienst draaien. Bardiensten waren hier voor het hele jaar bekend. 

PhilDunphy schreef op 08-05-2022 om 22:44:

[..]

In de tijd dat ik bij de tennisvereniging lid was en achter de bar stond, zat er nooit veel geld in de kassa. Daarbij moest je ook na elke shift het geld afromen. Je stopte het overschot in een envelop met een aantal bonnen erbij, waardoor ze prima konden zien of er geen geld ontbrak. Dus geld stelen lijkt me niet snel aan de orde, zeker niet in deze tijd van pinnen.

Tuurlijk zal er wel zo nu en dan een rondje zijn weggegeven, maar ik denk eigenlijk dat dat wel mee valt. Zeker als je nieuwe mensen op de rustigere diensten opstelt en de meer betrokken, bekende mensen de drukke diensten laat doen. Als je je flink betrokken voelt bij je vereniging zal je ook minder stel er van jatten, lijkt me.

Dus iemand deelt een ervaring dat ze vaak genoeg heeft meegemaakt dat er gestolen werd en vervolgens ga jij dat bagatelliseren en ontkennen. Vreemd. 

Ik ken het eigenlijk ook niet anders dan dat je verplicht ben om 'vrijwilligers'dienst te draaien - maar bijna overal kan je dit afkopen. Alleen als iedereen het afkoopt, moet je ook maar weer mensen zien te vinden die dit opvullen.
Maar goed, jouw kind wil op een sport en ik denk dat iedereen wil dat de kantine open is. Dus wie gaat er achter de bar staan als er geen verplichte-vrijwilligers zijn?

Overigens ken ik het alleen als dat mensen in eerste instantie de gelegenheid krijgen om een dienst (of andere taak) zelf in te plannen. In ieder geval is het nooit op het laatste moment dat je het te horen krijgt.

Misschien valt het wel mee. Hier bij de voetbal van zoon zijn er voor uitwedstrijden rijouders nodig en eens in de zoveel tijd heeft het team kantine dienst (ik denk ongeveer 6 keer per jaar zijn er 2 mensen nodig voor 2 uurtjes). In de voetbalapp wordt dan gevraagd wie er kan rijden of wie er kantinedienst wil draaien en er zijn altijd meer dan voldoende ouders die wel willen helpen. Kan je dus nooit rijden of heb je geen zin om kantinedienst te draaien dan is dat geen probleem. 

FantasticFox schreef op 08-05-2022 om 23:34:

[..]

Dus iemand deelt een ervaring dat ze vaak genoeg heeft meegemaakt dat er gestolen werd en vervolgens ga jij dat bagatelliseren en ontkennen. Vreemd.

Oh ik interpreteerde dat het bij haar om betaald werk ging en dat zij zich afvroeg hoe dat gaat bij verenigingen. Omdat er werd gesproken over ontslaan, 'inwerken' en 'de bedoeling dat ze blijven'. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt te zijn ingewerkt bij zo'n vrijwilligersdienst, op 5 min aanwijzen wat waar staat na dan. En ik snap de context van 'de bedoeling dat ze blijven' en 'ontslaan' niet helemaal, als het gaat om vrijwilligerswerk van ouders die een paar keer per jaar een bardienst draaien.

Maar misschien heb ik dat dan verkeerd ingevuld, want ik lees nu ook het woord 'andere' verenigingen. Geen idee hoe het dan bedoeld is.  

SuzyQFive schreef op 08-05-2022 om 22:30:

[..]

Mijn kinderen dus ook niet want vader wil dat niet. Ik vind dat erg want mijn kinderen willen graag op die sporten en niet op een individuele sport.

Wat zie jij als een individuele sport, dat zijn er maar heel erg weinig. Ook tennis en badminton zijn team sporten. 

SuzyQFive schreef op 08-05-2022 om 23:12:

[..]

Mijn vriend heeft drie kinderen op drie verschillende sporten 😬. En nu kwam het net zo uit dat zoon een uitwedstrijd had, vroeg, vriend moest rijden. Bij de andere club moest ie op het andere tijdstip Bardienst draaien en van de jongste de wastas mee. Da ga nie tegelijk… en van twee van die taken was het donderdag pas bekend…

Taken zijn vooraf bekend bij ons. Als iemand meerdere kinderen heeft, valt er altijd wel iets te regelen binnen de teams. Teamgenootje van dochter heeft nog 2 zusjes. Spelen ook bij dezelfde club, maar 2 ouders kunnen niet bij 3 kinderen tegelijk zijn. Dat is inderdaad lastiger als ze ook nog eens op andere sporten zitten.

Er zijn ook wel sporten/clubjes waar je als ouder niet mee hoeft te helpen. Vaak wat duurdere sporten en muziekles maar bijvoorbeeld ook de scouting waar ouders eigenlijk weinig hoeven te doen (alleen af en toe rijden) en veel wordt gedaan door de oudere leden. 

Het meehelpen in de kantine speelt vooral bij teamsporten zoals hockey en voetbal. Veel andere sporten hebben geen kantine/bar.

Wedstrijden heb je bij sommige sporten ook veel minder vaak en bij individuele sporten kan je er vaak voor kiezen aan hoeveel wedstrijden je meedoet. 

Ze hebben geen zin om - op recreatief niveau - te gaan turnen?

Jarenlang geturnd, het enige wat mijn moeder deed was betalen én 1 keer om de 2 jaar naar de turn-show komen kijken.

Hetzelfde met ballet.

Aan groeps-sporten of dingen met veel wedstrijden zou ik niet beginnen.
Hoogstens eens horen hoe de plaatselijke judo- of karate-werking georganiseerd wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.