Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
moeder

moeder

03-03-2009 om 08:12

Voetbalplaatjes..rrrr

hiero 'ruzie' met mijn zoon van 9: 'ik mag nooit meedoen met rages'.... grrr. Ik ben er tegen omdat je met de kudde meeloopt, maar uiteindelijk sparen ze Toch (omdat ik naar de AH ga) maar dan 'half', waarom dat geneuzel met die plaatjes toch of ben ik een zeur? Kun je je er niet van afhouden, bijna niet toch. Wat vinden jullie: meedoen of niet?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

03-03-2009 om 09:33

Ja joh

Zoiets onschuldigs als voetbalplaatjes, daar laat je zo'n kind toch aan meedoen? Ik vind het veel erger als je bijvoobeeld van die tijdschriften moet verzamelen waar je elke maand veel geld voor moet betalen zodat je weer een lullig onderdeeltje van je verzameling erbij krijgt.

Overigens is de voetbalplaatjesactie nu zo'n beetje afgelopen denk ik, dus dat heeft geen zin meer.

Maar om eerlijk te zijn (als ik kijk hoe het kinderen bezighoudt) vind ik het inderdaad een beetje bruut om je zoon te verbieden daar aan mee te doen.

Om te leren dat je niet altijd met de kudde meehoeft kan het geen kwaad af en toe wél met de kudde mee te lopen.

Margje

Guinevere

Guinevere

03-03-2009 om 10:03

Ach

Ach, je kunt hem die plaatjes toch geven? Er hoeft niet gelijk een boek bij te zitten.
En het gaat m.i. niet om al dan niet met de kudde meelopen, maar iets doen wat je leuk vindt. En aangezien hij heeft aangegeven het leuk te vinden, lijkt het me een duidelijke zaak. Principieel tegen alle rages ingaan lijkt me trouwens reuze vermoeiend, maar je kunt je zoon natuurlijk wel leren er kritisch bij na te denken. Bijvoorbeeld door uit te leggen dat AH die acties houdt om meer kopers te trekken.

Guinevere

Guinevere

03-03-2009 om 10:56

Downloaden

Je kunt de plaatjes trouwens voor nop downloaden op de site van AH!

KGO

KGO

03-03-2009 om 11:38

Niet met de kudde meelopen.

Beste Moeder,

M'n dochter houdt absoluut niet van voetbal; Als de hele klas in oranje kleding mag komen omdat Nederland gaat voetballen zoals vorig jaar een keer, gaat zij gewoon in haar eigen kleding. En daar wordt ze niet onzeker van of zo als ze als enige niet oranje is. Ze wil dan gewoon niet meedoen. Kortom, niet een kind wat met de kudde meeloopt. Nu die voetbalplaatjes: ze was bloedfanatiek. Normaal heeft ze niet veel aansluiting met veel kinderen uit de klas. Maar nu belde ze allerlei jongens en meisjes uit haar klas in de vakantie op om plaatjes te gaan ruilen. Ruilen en verzamelen hoort gewoon bij die leeftijd en heeft een hele goede sociale functie voor die kinderen m.i.
Enne, we zijn nauwelijk extra bij de AH gaan winkelen. Ze vroeg zelf aan oma's, tantes, buurvrouwen om voor haar plaatjes mee te nemen als ze naar de AH gingen.
Achteraf gezien heeft ze hier veel plezier aan gehad, veel van geleerd, dus meneer AH bedankt denk ik dan maar.

Karin

Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-03-2009 om 12:41

Flippo's, smurfen, wuppies

Als je tóch al naar de AH gaat, zie ik niet waarom zoon geen plaatjes zou mogen sparen. De grens kun je heel duidelijk trekken: er wordt niks extra's gekocht om aan plaatjes te kopen, en aanvullende parafernalia koopt hij maar zelf.

Wat je van flippo's, smurfen, wuppies, plaatjes en dat soort meuk kunt leren, is dat al die begeerte weer overgaat. Na een jaar boeit het niet meer.
Dat zou ik liever als herinnering meegeven dan de eeuwige herinnering aan een moeder van wie je zelfs de gratis plaatjes niet mocht hebben.

Vroeger

nou volgens mij is het een 'gewoon' kinderspel. zie het als sigarenbandjes sparen of knikkers.
en als ze touwtjespringen verbied je dat toch ook niet omdat het met de kudde meelopen is?
hier wel een voetbalfan-dochter, maar er extra voor naar bepaalde winkels gaan doen we niet (en dat weet ze) wel meld ze even bij buren/ooms en tantes dat áls ze in de A.H. komen of ze dan.....en dat ruilen is gewoon het leukste ervan.
groeten albana

liedewij

liedewij

03-03-2009 om 13:55

Rages

Het is zo onschuldig die voetbalplaatjes. Leuk om te sparen en te ruilen. Leren te ruilen en te delen en een ander wat te gunnen. Samen met andere kinderen "erbij" horen. Ik koop nooit bij AH maar oma en haar vriendinnen sparen hard voor onze zoon.

Doe je zelf nooit mee met rages? (onmogelijk denk ik). Je "hoort " toch zelf ook bij bepaalde groepen? Doe je zelf niets omdat een ander je enthousiast maakt of omdat het in jouw sociale kring gebeurt?

Ik vind je streng en vind het voor je zoon sneu dat je je zo rechtlijnig opstelt. Voetbalplaatjes (en voetbal) interesseren mij niets maar ik gun hem z'n plezier. Gaat vanzelf wel weer over. Niet alles hoeft toch een leermoment te zijn?

Liedewij

Tango

Tango

03-03-2009 om 14:08

Tja

Verbieden vind ik inderdaad een beetje apart als je toch al bij de Albert Heijn koopt. Je kunt dan inderdaad zeggen dat hij zelf het boek moet betalen en dat je geen extra boodschappen gaat doen om het boek vol te krijgen. Nu is die actie natuurlijk al afgelopen, dus inderdaad een beetje laat.
Ik heb wel tegen mijn kinderen gezegd dat we niet meedoen omdat wij ook echt niet bij Albert Heijn kopen. Dochter van 7 had ook niet echt interesse. Zoon van 4 vorige week ineens wel, want hij krijgt gewoon stapels plaatjes van vriendjes e.d. Alsnog gekeken of we nog een boek konden krijgen, maar die waren er helaas niet meer. Als we er een hadden gevonden hadden we echt niet koste wat het kost het boek volgespaard, maar gewoon geplakt wat we krijgen. Zoon is al gauw tevreden dus was geen probleem geweest.

Tango

Tango

03-03-2009 om 14:10

Oja en

Soms doen we wel mee met een rage van AH hoor. Met de smurfen bijvoorbeeld, daar hebben we wel 1 serie van gespaard. Op het laatst ging het ook makkelijk, want toen maakte ze bij de AH bij ons in de buurt de zakjes open zodat je de smurf kon kiezen die je nog niet had.
Ik ging dan gewoon 1 keer per week naar AH en verder spaarde opa ook mee. Dochter kreeg en ruilde ook wat op school. Maar ja, dat waren niet van die grote hoeveelheden als nu met die plaatjes.

Tirza G.

Tirza G.

03-03-2009 om 14:11

Wat is er eigenlijk tegen op

met de kudde meelopen? Als we nou allemáál niet met de kudde meelopen, wordt de kudde wel heel erg klein en zijn we dan weer zelf ook niet een kudde, een kudde van mensen die niet meelopen?

Tirza (kleindochter van de man die zei: wat is er eigenlijk op tégen om een voetveeg te zijn?)

Wat maakt het uit

hoi,
wat maakt het nou uit als er een rage is en ze lopen mee? ik heb een artikel gelezen van een professor dat dit soort acties juist goed is voor kinderen.
ze leren ruilen,delen, info verzamelen over voetballen,enz.
kijk, ik ben er niet voor naar de ah gegaan,maar ze mochten van mij briefjes in de flat ophangen en ze gingen zelf een uurtje smiddags bij ah staan bij de deur om netjes aan mensen te vrgen.

al met al een leuk tijdverdrijf waar ze nog wat van leren ook, ik zie het probleem er niet in.

net als pokemon. ja, het kost geld. dus? als ze het leuk vinden,mogen ze er van mij voor sparen. leren ze ook weer van.

Hier ook

Hier hebben de kinderen ook 1 boek volgespaard. We doen mee aan de acties die lopen bij de supermarkt waar we normaal ook de boodschappen kopen, in ons geval is dat de AH. Is er een actie bij een andere supermarkt dan is het een geval van helaas pindakaas, tenzij ze zelf de boel regelen bij buren, familie etc. Ik koop niets extra's om "dingen" te krijgen.
Mijn kinderen zijn verre van kuddedieren, maar mn oudste vindt het ruilen erg leuk. Ze weet niet altijd goed wat ze in de pauze moet doen en ze zag het ruilen als een goed en leuke tijdsbesteding.
Als je zelf al bij de AH koopt, waarom zou je je zoon dan niet mee laten doen? Het veroveren en ruilen van plaatjes is ook leerzaam.
Morgen gaat oudste wel naar de ruilmiddag van AH, omdat je dan nog 3 speciaal gedrukte plaatjes krijgt op vertoon van je album. Waar die ingeplakt dienen te worden, weet ik niet.

Maylise

Maylise

03-03-2009 om 17:26

Ook meedoen

Ik doe mijn boodschappen altijd bij de AH. Zoontje die gek op voetbal is spaart de plaatjes ook. Geen probleem dus. Wat voor extra moeite kost het mij nou om die plaatjes mee te nemen?

Pokemon wil hij ook maar dat moet hij van zijn zakgeld betalen want ik vind dat zo'n onzin.

Maylise

Maria Flint

Maria Flint

03-03-2009 om 22:34

Doen niet mee

Enigszins uit principe doe ik niet mee aan de rages van voetbalplaatjes, wuppies, smurfen, monopoly enz.
Ik neem het gratis rageding aan, soms vinden mijn kinderen het leuk om een paar van die wuppies op hun deur te plakken of wat smurfen te hebben. Sparen om de hele set compleet te hebben vinden ze zelf niet nodig.
De voetbalplaatjes worden door zoon van 11 doorgegeven aan jongens die ze sparen.
Ik vind deze acties nooit zo prettig, ik doe nooit bij een vaste winkel boodschappen. Er zijn in mijn omgeving 4 supermarkten van verschillende ketens.
Voor mij heeft het niets te maken met het wel of geen kuddedier zijn. Meer het gehyper om de rage heen die ik niet nodig vind. Zo erger ik me erg aan de kinderen die bij de kassa's om die kaartjes staan te bedelen. 'ga spelen' denk ik dan.

Tirza G.

Tirza G.

03-03-2009 om 23:41

Maria

Je schrijft:
Meer het gehyper om de rage heen die ik niet nodig vind.
------Nodig. Nodig. Nodig? Definieer nodig eens? De rage is niet nodig, gehyper is niet nodig, gehyper om een rage is niet nodig? Wat is er wel nodig?

Zo erger ik me erg aan de kinderen die bij de kassa's om die kaartjes staan te bedelen. 'ga spelen' denk ik dan.
------Eeeeeeh, niet verder vertellen, maar bij de kassa kaartjes bietsen van Grote Mensen die je niet kent, dat ís spelen.......

Tirza

Maria Flint

Maria Flint

04-03-2009 om 10:14

Tirza

Voel ik daar iets van een aanval?

Ik bedoel te zeggen met mijn berichtje dat ik me niet verplicht wil voelen om in 1 supermarkt mijn boodschappen te doen. Onder druk van kinderen die het gratis ding sparen wat daar dan uitgedeeld wordt bij een x bedrag aan boodschappen.

Ik ben er blij mee dat mijn kinderen niets om de rages geven die daar iedere keer weer omheen ontstaan.

Met het gehyper om een rage heen bedoel ik de kinderen die daarom staan te bietsen bij de supermart. Iedere dag na school een paar uurtjes in de supermarkt staan bietsen om de kaartjes kan ik moeilijk vergelijken met spelen. De kinderen hangen over de inpakband heen die vol liggen met mijn boodschappen om er als eerste bij te zijn om je kaartjes te vragen. En dat iedere keer weer als ik daar de boodschappen doe.
Als de kinderen wordt gevraagd afstand te nemen door de medewerkers worden ze daarin genegeerd.
Een medewerker heeft een keer een groepje kinderen weggestuurd, ze stonden al 2 uur de uitgang bijna te blokkeren. Vlak daarna kreeg de winkel volgens deze medewerker een boos telefoontje van een van de moeders, hoe ze toch de kinderen weg hebben durven sturen?
Nou ja, noem me maar ouderwets, maar spelen is mijns inziens iets anders dan dag in, dag uit bij die supermarkt te staan en kaartjes bietsen van volwassenen.
Als jij dat wel spelen noemt is dat jouw goed recht.
Ik zie liever mijn kinderen voetballen, bomen klimmen en ravotten.
De voetbalkaartjes krijg je bij iedere 10 euro aan boodschappen. Ik vind het ook gehyper als een totaalbedrag uitkomt op b.v. € 9,50 en er nog snel iets uit een schap bij de kassa wordt gegrepen om maar tot die 10 euro te komen.

Jesse_1

Jesse_1

04-03-2009 om 10:49

Rages

Ik moet zeggen dat ik de rage van de voetbalplaatjes ook wel erg HYPERHYPE vond worden. Gelukkig doe ik zelden boodschappen bij de AH en waren mijn kinderen matig geïnteresseerd (en nu krijgen ze van iedereen de kaartjes die over waren en die al 2 albums vol hadden). Maar net als Maria kan ik mij storen aan kinderen die bij de winkel rondhangen in de hoop wat te scoren (niet alleen bij voetbalplaatjes, maar bij allerhande rages) en aan alle mensen vragen of ze het mogen hebben.
Overigens doen wij aan alle rages mee, Jetix-knikkers, dierenplaatjes, junglekaarten, van alles hebben we. Zolang het maar gratis is . En Opa en Oma sparen mee. En van een kennis van Oma komt er soms ook wat van de Plus (zoals het Olympische Spel, vrijwel compleet).
Niet gratis: Pokémon. Maar de kaarten mogen ze zelf kopen (of krijgen), pas vanaf 6 jaar. En ze zijn er wild van. Serieus, de rage is volgens mij al tijden over, maar hier in huis wordt vrijwel dagelijks Pokémon gespeeld, de evoluties genoemd (ik word ook overhoord) en kaarten bekeken, uit het album gehaald etc.
Jesse

Kinderen die hangen

Hoi,
er zijn natuurlijk uitzonderingen,maar kinderen die bij de uitgang netjes vragen om plaatjes, zie ik niet als probleem.
mijn jongens deden het ook. ik vind het fantastisch om te zien hoe ze dat durven, hoe ze met elkaar alles verdelen.
ze mochten niet bij de kassa vragen bij mij. er zijn ook al eens kinderen weggestuurd en ook door politie.

maar...dat is toch de schuld van ah zelf? ze weten wat ze hiermee aanrichten.
de oudere mensen zie je genieten dat ze de kinderen een plezier ermee doen.

en is spelen dan per se buiten in bomen klimmen? hou ik helemaal niet van. kleding die kapotgaat, kinderen die eruit vallen.
spelen is leren en dit is ook leren.

Helemaal niet

Ik lees verhalen over bedelende kinderen in de krant etc, maar ik heb nooit een kind om plaatjes zien bedelen hier bij de AH´s. Wel een opa en een oma die plaatjes gingen vragen voor de kleinkinderen, maar verder helemaal miet. Ik hoorde van mij zusje dat bij hun ah wel werd gebedeld om plaatjes, op een minder leuke manier.
Overigens vroegen mijn broer en ik ook al in de jaren ´70 om plaatjes van Tita Tovenaar, ook bij de ah.

Miepen

hoi,
ik miep niet, ik noem alleen een minder leuke kant aan boompje klimmen.

Vic

Vic

04-03-2009 om 15:00

Bietsen

Hier stond wel een hele club bedelende kinderen bij de AH. Ze worden er direct op aangesproken als ze de winkel binnen komen, en toen ze er een keer een puinhoop van hadden gemaakt moesten ze het zelf opruimen. Goede actie.
Mijn kinderen mogen trouwens niet bedelen. Maar ik heb er ook niets aan gedaan toen mijn vierjarige (die niet eens een boek heeft en alleen dubbele van haar zus krijgt) twee oudere dames aansprak of ze nog 'goebelplaatjes' hadden. Dapper van zo'n grietje

Nely

Nely

04-03-2009 om 16:03

Als ik tóch al

naar AH ga neem ik die plaatjes natuurlijk wel aan maar ik ga geen extra boodschappen bij AH kopen als ik ze normaal gezien ergens anders zou halen. Ik denk dat ik in al die weken zo'n 6 pakjes kaartjes had, de rest kreeg hij van mijn ouders, collega's en door het ruilen op school.

Vanmiddag was de ruilmiddag bij AH maar onze zoon wilde er niet heen terwijl hij dat echt wel mocht. Hij vindt het echter wel leuk om de gekregen plaatjes in het boek te plakken (gekregen van oma) en te ruilen op school.

Guinevere

Guinevere

04-03-2009 om 21:22

Bedelen

Ik geloof niet dat ik het goed zou vinden als mijn kind buiten de supermarkt zou gaan staan om verzamelitems te vragen aan het winkelende publiek. Hoe leerzaam misschien ook, dat vind ik toch iets te veel "lastig vallen".
Toevallig liep ik gisteren met hem IN de Albert Heijn, gewoon tussen de rekken en vroeg een mevrouw hem of hij voetbalplaatjes spaarde. En toen kreeg hij een hele stapel in zijn hand gedrukt!

En toch...

ik ging er vaak kijken en toch zag ik nauwelijks vervelende reakties.
vanmiddag ruilmiddag idd. ook daar ben ik even bij geweest en er zitten ook oudere mensen te ruilen. leuke bezigheid hoor, zie het kwaad er niet van in.

*bella*

*bella*

04-03-2009 om 22:24

Rage

We waren er snel bij, toen ik met de eerste kaartjes kwam was zoon verbaasd en blij en had hij dus niet eens iets meegekregen van een ander. Hij vond ze gewoon super, en zusje daarna ook. Maar gewoon dus omdat ze het leuk vinden (en helemaal niets om voetbal geven) en niet omdat het een rage is. Misschien wordt het wel een rage omdat iedereen het ook leuk vindt? Goed bedacht misschien gewoon?
Niet dat ik het erg zou vinden, als ze mee zouden lopen met de rest. Zoon is al niet zo´n meeloper, dochter wel wat meer. Maar ook daar kan ik erg van genieten, hoort er allemaal bij. En juist ook dan kun je ze dingen leren, over al dan niet meelopen. (en leren ze zelf!) Als ze nooit meelopen valt er ook niets te leren.
Hier trouwens ondanks groot enthousiasme nooit vragen om plaatjes. Waren gewoon steeds blij met wat ze kregen. Het zou niet in me opgekomen zijn extra boodschappen te doen of naar de ah te gaan terwijl ik er eigenlijk niet zou komen. Maar ik kwam er toch al.

MRI

MRI

04-03-2009 om 23:02

Bomen/bos

Hier heel veel plaatjes en ook een boekje. Mijn dochter heeft ook bij de AH, beleefd staan verzoeken om pakjes. Maar nu ziet ze door de bomen het bos niet meer. Het is haar volledig boven het hoofd gegroeid. En eerlijk gezegd: volgens mij interesseert ze zich eigenlijk niet voor voetbal maar ging het om de kick mee te kunnen doen met haar vriendjes. Mij best hoor, ik ga alleen de plaatjes niet voor haar inplakken.

MR

tonny

tonny

05-03-2009 om 12:29

Beetje flauw

die voetbalplaatjes verbieden. Als het nu zakjes waren die je moet kopen (die plaatjes heb je ook en zijn leuk als zakgeldbesteding voor voetbalminnende kinderen), maar je krijgt ze gewoon bij je boodschappen?

Voetbalplaatjes sparen en inplakken hoort er wat mij betreft bij. Mijn broer van 45 deed het vroeger ook. Mijn beide zoons toen ze klein waren. En nu neem ik ze met alle liefde mee voor andere spaarders (zoals kinderen van mede-OO-ers).

Niet elke rage is leuk. Maar voor voetbalplaatjes heb ik een zwak

tonny

Beetje laat

Mijn dochters van 8 en 10 spaarden ze zelf niet maar wilden ze wel graag meenemen om ze op school te kunnen uitdelen. En ja hoor, in de laatste week dat de actie er is wilden ze ook graag een boek om ze in te plakken. Van mij mogen ze, ik moest er wel om lachen. Inmiddels zijn de plaatjes hier op, maar omdat ze in het begin zoveel uitgedeeld hebben zijn er nu genoeg kinderen die hun dubbele plaatjes aan mijn dochters geven. Iedereen blij

Bastet

Bastet

05-03-2009 om 15:08

Ach ja

Mijn dochter spaart alleen de zilveren glimmende plaatjes,de ekster.)
Voor de liefhebbers:maandag begint alweer een nieuwe actie bij AH,maar ze vertellen nog niet wat precies.
Groetjes,Bastet

Bastet:: nieuwe actie

Vlgs de Allerhande begint vanaf maandag as een nieuwe actie: sparen voor een 2e kaartje gratis voor de musical Ciske de Rat.
Wel een beetje snel op de vorige (voetbalplaatjes) actie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.