Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ivm herkenning even Loetje

ivm herkenning even Loetje

28-08-2009 om 11:15

Vriendjes met luizen

Als luizenmoeder zie en hoor ik nog wel eens iets. Afgelopen maandag vonden we bij de controle op school 3 kinderen uit 1 gezin vol met luis. Het krioelde echt van de beestjes. Deze kinderen zijn nieuw op school en zoals dat gaat in een kleine stad wist iedereen al op het schoolplein dat deze kinderen binnen een paar jaar al op verschillende scholen hebben gezeten, dat het om een tokkie-gezin gaat en dat de ouders luis niet zo belangrijk vinden, dus nauwelijks behandelen. Deze verhalen zullen wel iets overdreven zijn, maar het is wel zo dat de directeur deze kinderen direct door de ouders heeft laten ophalen met het verzoek ze luisvrij te maken. Voor wat ik ervan heb begrepen is veel van de verhalen waar. We hebben al wel vaker dit soort toestanden gehad. Een moeder die de luizen doodspoot met haarlak, je wil niet weten hoe dat eruit ziet. Brrrr!
Maar waar ik nu zomaar over aan het denken ben: Stel je nou eens voor dat dochter vriendjes wordt met een van deze kinderen en er na schooltijd mee wil afspreken, wat dan. Want ik zit natuurlijk niet te wachten op luis in huis. Tegen dochter zeggen dat het niet mag, omdat daar luis huist vind ik niet kunnen. Maar wat dan?
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Loetje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Iris

Iris

28-08-2009 om 11:53

Luizen.

Ik zou ze gewoon wel laten spelen met de vriendinnetjes, ook al hebben ze luizen. Ik heb dat nooit een reden gevonden om niet ergens te gaan spelen. Dan zelf je kind grondig kammen en de kleren uitwassen als ze thuiskomt. Zo voorkom je dat je luizen krijgt.

Ik kan je wel zeggen dat wij ook jarenlang last hebben gehad van luizen, steeds maar weer. Terwijl ik iedere dag kamde, waste etc.
Het was ook best genant dat een vader van een vriendinnetje 's avonds bij mij thuis kwam om ons ervan te beschuldigen dat hun dochter luis had nadat ze bij elkaar hadden gelogeerd. Wij kregen daar dus de schuld van, en dat zij nu de hele nacht in de peretrinelucht moesten slapen blabla.
Ik gebruikte nooit van die enge middelen('savonds haar insmeren, hele nacht mee slapen en 's morgens uitwassen) Ik kamde iedere dag twee keer, want al dat gif wilde ik ook niet gebruiken en het is ook gbleken dat dat niet afdoende is. Het doodt lang niet alle luizen en de neten ook niet.

En wat die familie betreft..misschien moeten ze hulp/advies krijgen hoe je luizen en de kleding etc. moet behandelen. Misschien weten ze het niet eens, vandaar die haarlak?

mirreke

mirreke

28-08-2009 om 12:21

Geen reden!

Zoals in de aanhef staat, het zou voor mij geen reden zijn spelen te verbieden. Ik verbied überhaupt geen spelen, stel je voor. Ik vind eerlijk gezegd je hele berichtje behoorlijk naar, je doet lekker vrolijk mee met de beeldvorming rond dit gezin. Een simpele vraag hoe te handelen als het gaat om speelkameraadjes met luizen had volstaan. Maar nee, er moet een heel epistel over een 'tokkiegezin' bij. Bah!

Sera

Sera

28-08-2009 om 13:45

Liever niet

Ik zou ook liever niet hebben dat hier kinderen komen spelen waarvan ik weet dat ze luizen hebben. Luizen zijn echt heel vervelend en als ik het enigszins kan vermijden wil ik die liever niet in huis hebben. Ook mijn kinderen daar laten spelen zou ik niet fijn vinden. Net zoals als ik ook niet mijn kinderen ergens zou laten spelen waar een kind woont met waterpokken als mijn kinderen dat nog niet gehad zouden hebben.

Ik zou het wel zielig vinden voor die kindjes dus ik weet niet of ik het echt zou verbieden of het extra werk maar voor lief zou nemen. Ik vind het ook zielig voor die kindjes dat de ouders er niks aan doen want zo worden ze straks dus helemaal uitgesloten.

koentje

koentje

28-08-2009 om 13:47

Het kan aan mij liggen

maar als mijn kind bij een Tokkie familie in huis gaat spelen, maak ik mij nog wel het minste zorg om de luis die hij op kan lopen...

Overigens kun je luis voorkomen door flink gel in de haren te smeren!

Tea-tree

Mijn kinderen geef ik tijdens luizen-epidemieën op school een drupje tea tree op het hoofd (nek en achter oren). Als ze bij een vriendje met luis gaan spelen zou ik het zelfde doen. Als ik tea-tree gebruikte zijn ze altijd overgeslagen door de luizen.
Ik weet niet precies wat ik mij bij een "Tokkie-gezin" moet voorstellen. Jaren geleden zat mijn oudste op school met 3 kinderen van een cardioloog. Kinderen liepen er altijd hoogst onverzorgd bij en ook de luis was daar niet uit te roeien. Ze zijn op school een paar keer behandeld en toen was het over. Ik denk dat het hun moeder over de schoenen liep en ze wel een steuntje kon gebruiken.
J.

Gel is fabel

Dat gel luis voorkomt, is echt een fabeltje. Luizen houden niet van schone haren en met gel hebben ze minder grip op de haren. Maar het is geen garantie op geen luis.

Oudste heeft een paar maanden geleden ook luis gehad, blergh. Ik heb die twee weken ook even geen vriendjes bij ons laten spelen. Ondanks het feit dat ze op school natuurlijk veel meer kans op besmetting hebben, zit ik er niet op te kijken om kindjes in ons huis (mogelijk) te besmetten.

Het is heel vervelend als ouders onvoldoende inzet tonen bij het bestrijden van luis. Ik ken overigens een zeer keurig gezin dat in geval van luizen ook alleen maar 1 x wast met antiluizenshampoo en kammen ho maar. Met als gevolg dat het gedoe twee weken later weer begint. Tja. Je moet het goed aanpakken en dagelijks kammen staat dan op nummer 1.

Luis heeft geen voorkeur voor keurige gezinnen of Tokkiegezinnen, zoekt gewoon de "lekkerste" hoofden op. Beetje negatieve beeldvorming.

Linda

Holiday

Holiday

28-08-2009 om 21:28

Tokkie

Als je zelf luizenmoeder bent, zou jij toch als de beste moeten weten dat luizen schone hoofden uitzoeken. Er is dus geen verband tussen de luizen en het feit dat deze kinderen uit een soort van "tokkiegezin" komen. Of bedoel je soms dat je twijfelt over hoe de moeder dit probleem te lijf gaat (niet, wellicht).

Als de kinderen willen spelen? Nee, even niet. En dat is gewoon uit practisch oogpunt. Heeft niets te maken met dat ik luizen vies zou vinden of nu ineens met een schuin oog naar het gezin tokkie zou kijken. Luis in huis is gewoon enorm lastig en bewerkelijk.

Maar als de luis is bestreden mogen ze daar gewoon weer spelen hoor. Ik vind iemand niet zo gauw tokkie, en al helemaal niet als dat op basis van verhalen van anderen is!

Loetje

Loetje

28-08-2009 om 21:40

Tokkie

Er wordt op het plein over tokkies gepraat, niet door mij! Als luizenmoeder weet ik dat luizen lekkere hoofden opzoeken, niet naar afkomst kijken, dat aziaten en afrikaanse mensen er blijkbaar nauwelijks last van hebben en ook dat veel gel gebruiken een fabel is. Dit hebben we op onze laatste luizenles van de GGD geleerd.
Vraag van mij is: als je weet dat er ergens in een huishouden veel/vaak luis is en dat er weinig tegen wordt gedaan, houd je zo'n vriendje dan op afstand.
Ik kan dan wel heel correct gaan roepen dat ik er geen problemen mee heb( hoor ik misschien te doen als luizenmoeder), maar dat heb ik wel. Want ik wíl geen luis hier in huis. En als de kans op besmetting heel groot is - want met mijn eigen ogen heb ik gezien om hoeveel het ging en daar kan je als ouder niet overheen hebben gekeken - dan hou ik dat liever buiten de deur. Maar ja, wel rot voor dochter en vriendje.
Het is hier nu dus niet aan de orde, ik zat hier zomaar over te denken.

Loetje

Ylusia Betri

Ylusia Betri

29-08-2009 om 00:46

Luizen, nou en

Waarom de angst voor luizen in jouw huis/ haren van de kinderen?

Luizen zijn slome beestjes en krijgen alleen de kans een nieuw hoofd op te zoeken door langdurig contact met een ander hoofd danwel kleding. Meestal is dit op school en wel in de kleuterklassen.

Ik begrijp niet waarom je zo walgt van luizen in je huis. Mijn kind heeft meerdemale luizen gehad. Waar het vandaan komt, tja...

Bij constatering: een keer per dag haar nat maken, cremespoeling erin, even laten weken ( lijm neten laat los), nat uitkammen met een luizenkam. ik vond het altijd een leuk werkje en mijn zoon vond het heerlijk. Vergelijk het met het vlooien bij apen.

Na groep 3 heeft mijn zoon en volgens mij zijn klas nooit meer een luis gehad. Tijdelijk probleeem dus.

waarom ben je bang voor luizen?

mirreke

mirreke

29-08-2009 om 05:04

Nou nee, dat is niet voldoende jessica, en loetje

Mijn kinderen wassen echt niet elke dag hun haar, maar ook zij hebben wel eens luizen. Tegenwoordig kam ik eens per week de hoofden, om te voorkomen dat ze luizen krijgen. Dat werkt goed.
Loetje, jij begint hier over dat tokkiegezin. Nogmaals die hele uitwijding was helemaal niet nodig, je kunt gewoon simpel vragen of je kinderen met elkaar laat spelen als het vriendje (veel) luizen heeft.

MaximeM

MaximeM

29-08-2009 om 09:47

Ylusia

Ik vind luizen wel degelijk een ramp hoor. Zeker met een dochter met lang dun blond haar, waar de luizenkam niet op werkt. Wat dus inhoud dat je iedere dag ruim een uur aan het kammen bent, vervolgens iedere luis/neet die je ziet met je nagels van het haar af moet trekken (bij lang haar is dat een klusje) vreselijk, niets leuk aan en mijn dochter en ik vonden het vooral niet heerlijk om ruim een uur te moeten bezig zijn met alleen al het haar. En dan nog al het wassen dat je moet doen! En luizen komen niet alleen voor in de kleuterklassen, mijn dochter heeft ze ook in groep 8 gehad, vermoedelijk gekregen bij een logeerpartij, maar zeker weten doe je het ook niet natuurlijk.
Dus nee, als ik weet dat iemand luizen heeft, dan wachten wij wel degelijk met op visite gaan of op visite vragen.

Maxime

Fatima

Fatima

29-08-2009 om 10:45

Voor iris

Is er geen relatie tussen jouw jarenlange strijd tegen luizen en het niet gebruiken van enge middelen?

Bastet

Bastet

29-08-2009 om 12:24

Ylusia

Ik vind het fijn dat je geen moeite hebt met luizen,maar ik zit er persoonlijk niet op te wachten.Mijn dochters haar uitkammen moet in drie lagen,zo'n enorme bos heeft zij,ik moet er niet aan deken dat ik dat helemaal moet nakijken op luizen en neten.Dus als ik het voor het kiezen heb,liever geen luis!
Bastet

Bastet

Bastet

29-08-2009 om 12:25

Op school alhier komt het bij kleuters niet vaker voor dan in andere klassen,overigens.
Bastet

Vageltje

Vageltje

29-08-2009 om 12:34

Beetje ot maar toch..

http://www.landelijksteunpunthoofdluis.nl/default.asp?page=Over_het_LSH&pid=49

Vereniging opgericht met als doel het aantal kinderen met hoofdluis van 10% per jaar binnen 5 jaar naar 1% terug te brengen.
Als het werkt hebben we dit soort discussies niet meer nodig..

Groeten, Vageltje

Jade

Jade

29-08-2009 om 13:07

Loetje,

je zit je nu al zorgen te maken mochten jouw dochter vriendjes worden met 1 van deze kinderen, stort hier een heel epistel uit over het ´Tokkiegezin´ en vraagt dan af hoe wij hiermee om zouden gaan.

Ik heb geen idee, want ik heb dat nog nooit meegemaakt. Ik ga me er nu geen zorgen over maken, daar heb ik geen zin in.

Bovendien vind ik het knap l*llig van je hoe je het gezin omschrijft. Je kent ze niet eens, alleen uit verhalen. Je doet niet mee aan het geroddel zeg je, maar je bent net zo erg als die roddeltantes.

Jade

Jade

29-08-2009 om 13:07

Foutje,

het moet zijn ´mocht jouw dochter....´

Gerry

Gerry

29-08-2009 om 13:35

Nou en?

Wat maakt het uit of jouw kind vriendinnetje wordt met een kind met luizen. Ook bij ons op school waren er vroeger regelmatig luizen. Mijn buurmeisje en beste vriendinnetje had ze altijd, echt altijd. Gewoon net gezin, meisje was een fanatiek zwemster, maar blijkbaar houden luizen wel van chloor. Ik had ze nooit. Echt nooit. We speelden samen, liepen samen naar school en zaten echt wel met onze hoofden bij elkaar. Blijkbaar ben ik niet lekker voor luis. Muggen daarentegen....

mirreke

mirreke

29-08-2009 om 14:47

Vageltje, preventief doorkammen

Als ik het goed lees bestaat de aanpak van de LSH vooral uit preventief doorkammen van de haren.
Ik denk wel dat het scheelt dat er in Nld meestal heel gewoon over luizen wordt gedaan.
Ik woon sinds een jaar in Dld, en hoewel officieel luizen daar niets zijn om je voor te schamen is het in de praktijk wel zo.
Kinderen met luis moeten indien dit geconstateerd wordt (doordat ze bv. krabben en men het controleert) direct van school worden gehaald, de luizen moeten met een chemisch middeltje worden verwijderd en ze moeten dan langs een huisarts die ze een luisvrijverklaring geeft. Dan pas mag je weer naar school. (hoezo mensen op kosten jagen). Van luizencontroles op school en bv. luizencapes heeft men nog nooit gehoord. Gevolg is volgens mij dat praktisch niemand meldt dat er luizen zijn, want mijn kinderen hebben in het afgelopen jaar minstens 4 keer luizen gehad, daarvoor in al die tijd (mijn dochter, de oudste, is nu bijna 13) slechts één keer. Vandaar dat ik nu zelf al zeker drie maanden preventief wekelijks kam. Hier thuis werkt het perfect, maar ik weet dus niets van andere kinderen, omdat men het niet zegt.

Monique D*

Monique D*

30-08-2009 om 13:32

Alleen kammen?

Gertrudis:
"Probeer eens om niet te wassen en alleen te kammen, ik raak al zes jaar alle plagen (nu zo\'n vijf keer schat ik) kwijt zonder wassen, die beesten hebben bloed nodig en trekken het maar twee dagen zonder."
Ik ben verbaasd dat alléén kammen kan helpen? Ik denk wel dat je die neten dan weg kan kammen, maar de luizen blijven dan toch zitten?
En volgens Ylusia is alleen cremespoeling nodig. Als dat zo is dan hoeven wij toch die bestrijdingsmiddelen van de drogist toch niet te gebruiken?
Mijn kinderen hebben (nog) nooit luizen gehad. Maar ik kan mij wel herinneren dat een moeder regelmatig op school kwam klagen dat haar dochter elke keer onder de luis zat.. zij deed er alles aan om haar luisvrij te maken en kort daarna waren ze er weer. Zij was toen boos op de school omdat zij weinig actie ondernamen en haar klacht niet serieus namen. Haar dochter zat bij mijn zoon in de klas.
En tja, negatieve beeldvorming is zo gemaakt. Dit gebeurt zeker op grond van roddels, die verspreid worden door mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. Loetje zou toch als luizenmoeder moeten weten dat luizen echt niet op zoek zijn naar onverzorgde hoofdjes.. volgens mij hebben zij ook hun voorkeuren voor bloed/geur/uitstraling, net zoals muggen dat hebben. Waarom wordt de ene persoon wel gestoken door die vreselijke insecten en de andere niet..

Marie L

Marie L

30-08-2009 om 17:13

Vageltje - lsh

Vageltje, bedankt voor de link. Hoewel op de school van deze luizenmoeder gelukkig(!) niet zo vaak luizen voorkomen, ga ik kijken of we kunnen meedoen met de Landelijke (anti) Luizendag.

Tink

Tink

30-08-2009 om 20:57

Monique d.

"Ik ben verbaasd dat alléén kammen kan helpen? Ik denk wel dat je die neten dan weg kan kammen, maar de luizen blijven dan toch zitten?"

Nee, precies andersom. Je kamt de luizen weg. Het duurt minstens 5 dagen voordat een jong luisje zelf weer eitjes (= neten) kan leggen, dus als je dagelijks 2x iedereen consequent kamt, onderbreek je die cyclus. Je moet dat wel minstens 2 weken volhouden.
Natuurlijk is het goed als je ook de neten weghaalt in die tijd, maar het is geen ramp als dat niet gebeurt, want zo gauw er eentje uitkomt heb je 5 dagen tijd om dat luisje te vangen.

En over crèmespoeling: dat maakt de haren gladder en geeft de luizen minder grip, dus het helpt bij het kammen (zegt men, ik kam zelf altijd 'droog'). Google maar eens op natkammethode, dan vind je allerlei sites.

Wat ook kan helpen: bakje met half (keuken)azijn en half warm water, de haren daarmee nat maken en een minuutje of 10 laten intrekken. Door azijn lost de lijm op waarmee de neten zijn vastgeplakt aan de haren, dus na deze behandeling gaan de neten er makkelijker uit.

Hier hebben we 2x een luizenuitbraak gehad en de 2e keer heb ik geen gif meer gebruikt. Ten eerste helpt het toch niet 100% omdat veel luizen er inmiddels resistent voor zijn, dus dat 2x daags kammen 2 weken lang moet je tóch. En ten tweede is het geen erg gezond spul voor kind en milieu. Hoe minder gif hoe beter.

Overigens, naast kammen waste ik ook dagelijks kleding en beddegoed, gingen alle kussentjes, knuffels e.d. in afgesloten plastic zakken, stofzuigde ik dagelijks mijn hele huis (ook banken, bedden e.d.) en lag mijn vriezer ook elke dag vol met zakken vol spullen die niet op 60 graden in de was mochten.

En ja, het ís veel werk, praat me er niet van. Ik was ook nog zwanger tijdens onze 2e luizenperiode en ik denk aan die weken niet graag terug.

Sterkte iedereen die er nu last van heeft!

Hier

Dochter heeft een vriendinnetje dat ook om de haverklap luizen heeft. Die moeder kamt en wast zich een ongeluk, maar zodra er ook maar één luis rondzwerft, landt die op het hoofd van haar dochter. Vriendinnetje mag hier altijd gewoon spelen, ik vraag haar wel (als ze weer eens luizen heeft) om haar lange haar in een vlecht te doen en raad de meisjes aan om niet met de hoofden tegen elkaar te zitten en niet op dochters bed te spelen. Als vriendinnetje weg is kam ik dochters haar met een luizenkam. Ik heb één keer een luis in dochters haar gevangen, maar dat was meteen de laatste. Natuurlijk heb ik daarna nog dagenlang gekamd en gecontroleerd, maar het is gelukkig bij die ene gebleven. Vriendinnetje kan het echt niet helpen dat de luizen haar wel lekker vinden en zo is het wat mij betreft goed opgelost.

Noelia

Noelia

30-08-2009 om 22:01

Eerst behandelen dan spelen

Als 1 van mijn kinderen last van luizen had en ze zouden willen spelen dan zou ik toch echt ff afzeggen en eerst die luizenplaag van het koppie afhalen. 1 dag wachten met spelen is toch geen ramp? En inderdaad, sommige kinderen hebben gewoon lekker bloed. Die kan je blijven behandelen. Ik zou ook niet graag een kind met luizen in huis willen hebben hoor. Wat een werk heb je als je je huis luisvrij wil hebben. Maar veel ervaring heb ik hier niet mee. Gelukkig hebben mijn kinderen vies bloed denk ik.

Hebben jullie dat nou ook?

Alleen al door het lezen van deze postings krijg ik mega jeuk op mijn hoofd. Dat heb ik nu altijd. Kom ik aan op school, hangt er een briefje op de deur ' er is weer hoofdluis geconstateerd...' en ik loop onmiddelijk te krabben. Ik heb duidelijk last van psychische hoofdluis, ook al heb ik ze nog nooit gehad. Trouwens, mijn kinderen hebben nooit een hoofdluis gehad. Dat komt denk ik omdat ik hun haren maar 1 x per week was met shampoo. Vaker vind ik niet nodig, ze hebben er een bloedhekel aan en hun haar is nooit vet. Ik neig toch te geloven dat de al te schone haren van de meeste kinderen er debet aan zijn dat er vaker hoofdluis voorkomt dan vroeger. In mijn schooltijd had niemand ooit hoofdluis, kwam gewoon niet voor. Hier op school is het circa 6 x per jaar raak.

liedewij

liedewij

31-08-2009 om 14:04

Bij ons

Mijn dochter speelt elke week en soms vaker met een meisje dat regelmatig hoofdluis heeft. Ik hou er wel een beetje rekening mee; haar jas hang ik niet bij de andere jassen, over bed van dochter leg ik haar dekbedhoes als een sprei- als de meiden dan samen naar club gaan gooi ik de sprei in de was. Als ik er aan denk doe ik wat haarlak op dochters haren. Dat gaat nu al zo'n 2 jaar zo. Op school wordt maandelijks gecontroleerd op hoofdluis en vriendinnetje is bijna altijd wel de klos(ik laat in het midden of er genoeg aan gedaan wordt- ik weet het niet). Wij hebben nog nooit luizen in huis gehad terwijl dochter dus grote kans loopt.
Nu lees ik in het vorige berichtje dat Zorra wekelijks haren wast. Dat doe ik ook. Een keer per week met shampoo, verder alleen uitspoelen. Geen flauw idee of er een verband is maar het zou kunnen.

Ik zou een kind niet weigeren; het kind kanm er niets aan doen. En ik vind ook dat je een slecht voorbeeld geeft aan je eigen kind om een kind te weigeren/ buiten te sluiten.

Liedewij

Bastet

Bastet

31-08-2009 om 14:41

Zorra

Ohja,als ik zoiets lees of hoor,droom ik 'snachts dat mijn hoofd ervan krioelt..bbrr.....ik ben dus geen luizenmoeder!
Bastet

luizenmoeke

luizenmoeke

31-08-2009 om 17:13

Zorra

heel veel mensen hebben dat. Als wij het in de vergadering over hoofdluis hebben zit drie kwart van de mensen op hun hoofd te krabben......

jippa

jippa

31-08-2009 om 21:25

Weinig haren wassen

Zou het echt helpen? Ik was mijn dochters haar maar weinig ivm allergieen. Nu heeft ze nog noit luizen gehad, zou het echt helpen?
(nb zit nu ook te krabben bij het lezen)
Jippa

Julia64

Julia64

31-08-2009 om 21:39

Nou...

Hier een kind (8 jr) die zijn haren niet vaak wast, 1 x per 3 weken ofzo (wel nat onder de douche natuurlijk, maar geen shampoo).
Toch had-ie afgelopen week luizen - en niet alleen hij, maar vriendlief en ik ook, overigens. Dus het zegt niet alles!

groet
Julia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.