Nick90
24-12-2025 om 15:45
Vuurwerk
Hoe denken jullie over kinderen en vuurwerk? Zoon van 11 wil vuurwerk om met oudejaarsavond af te steken. Ik ben er op tegen maar z'n moeder zegt dat we het moeilijk kunnen voorkomen en dat dit nu eenmaal is wat kinderen doen of de ouders het nu leuk vinden of niet. Ik ga geen geld aan vuurwerk uitgeven en nu wil hij dus zelf vuurwerk kopen van z'n opgespaarde zakgeld.
Waar ik het dus ook niet mee eens ben. Iemand tips om een prepubert wat gezond verstand bij te brengen?
Soccer-Mom
25-12-2025 om 18:19
Alleen kindervuurwerk dat vrij verkrijgbaar is. Consumentenvuurwerk is in NL voor 16+ dacht ik.
Muurbloem1985
25-12-2025 om 19:31
Ik zag laatst een reportage over een jongen die een cobra had gevonden, opgepakt en deze heeft ontstoken in zijn hand, die jongen zal een jaar of 13 zijn. Mensen van die leeftijd hebben nog geen besef hoe gevaarlijk het is, dus je hebt gelijk dat je het geen goed idee vindt.
Nick90
25-12-2025 om 19:32
BlairW schreef op 25-12-2025 om 07:45:
[..]
Eens. Je kan beter hebben dat hij het veilig afsteekt en weet hoe je dat doet, dan dat hij er zelf mee gaat lopen rommelen. Want dat gaat toch wel een keer gebeuren ben ik bang. Is het niet nu, dan wel na oud & nieuw als een vriendje nog ergens wat rotjes heeft. Of als ze op 5 januari besluiten buiten toch nog op zoek te gaan naar oud vuurwerk op de grond. Je kan hem niet de hele kerstvakantie binnen houden natuurlijk. Dan kan je maar beter zorgen dat hij weet wat de gevolgen zijn en hoe je veilig met vuurwerk om kan gaan en dus hopen dat hij daar niet in mee gaat.
Ja ik ben er zelf bang van dus veilig afsteken is niet afsteken en ook maar gewoon binnenblijven. Ben helemaal tegen op dit plan.
Beterlaat2021!
26-12-2025 om 04:18
Laat hem dit artikel lezen :
https://nos.nl/artikel/2595579-meer-amputaties-bij-kinderen-door-vuurwerk-ze-spelen-met-een-handgranaat
En wat plaatjes van handletsel laten zien!

Ysenda
26-12-2025 om 10:50
Beterlaat2021! schreef op 26-12-2025 om 04:18:
Laat hem dit artikel lezen :
https://nos.nl/artikel/2595579-meer-amputaties-bij-kinderen-door-vuurwerk-ze-spelen-met-een-handgranaat
En wat plaatjes van handletsel laten zien!
Leuk bedacht maar dit werkt niet.
Ze blijven het spannend vinden en leuk om te doen.
Dus als je geen keiharde 'nee' wil geven (mijn voorkeur, laat bij alcohol gebruik ook het beste resultaat zien) dan ga je samen naar de winkel, laat hem zijn zakgeld eerst uitgeven aan bril en lont, want zonder die twee geen vuurwerk en de rest aan vuurwerk. En dat steek je samen af op een tijdstip dat het mag op een veilige plek.
TineWinkel
26-12-2025 om 11:02
Ysenda schreef op 26-12-2025 om 10:50:
[..]
Leuk bedacht maar dit werkt niet.
Ze blijven het spannend vinden en leuk om te doen.
Dus als je geen keiharde 'nee' wil geven *mijn voorkeur, laat bij alcohol gebruik ook het beste resultaat zien) dan ga he samen naar de winkel, laat hem zijn zakgeld eerst uitgeven aan bril en lont, want zonder die twee geen vuurwerk en derest aan vuurwerk. En dat steek je samen af op een tijdstip dat het mag op een veilige plek.
Eens. Ben wel benieuwd wat voor vuurwerk zoon (van 11) meekrijgt bij n bonafide handelaar.
Ysenda
26-12-2025 om 11:04
TineWinkel schreef op 26-12-2025 om 11:02:
[..]
Eens. Ben wel benieuwd wat voor vuurwerk zoon (van 11) meekrijgt bij n bonafide handelaar.
Waarschijnlijk klasse 1, wat ook het hele jaar in de supermarkt ligt.
MiniJCW
26-12-2025 om 11:35
Ysenda schreef op 26-12-2025 om 11:04:
[..]
Waarschijnlijk klasse 1, wat ook het hele jaar in de supermarkt ligt.
Nee, daar moet je 12 voor zijn. Als het goed is, krijgt hij geen vuurwerk mee bij een bonafide handelaar.
troelahoep
27-12-2025 om 22:36
MiniJCW schreef op 26-12-2025 om 11:35:
[..]
Nee, daar moet je 12 voor zijn. Als het goed is, krijgt hij geen vuurwerk mee bij een bonafide handelaar.
Inderdaad. Bij de supermarkt of de Hema of waar dan ook controleren ze daar op, net als met alcohol.
Ysenda
27-12-2025 om 22:44
Net even gegoogled maar ook in België pas vanaf 12 jaar klasse 1 en bij 16 klasse 2 vuurwerk.
En die bril en lont bij elke klant mee verkopen is verplicht om überhaupt vuurwerk te mogen verkopen.
troelahoep
27-12-2025 om 22:49
Als je het zelf zonde van het geld vindt, maar er niet mordicus op tegen bent dat je kind vuurwerk afsteekt, zou je met hem samen van zijn zakgeld wat vuurwerk kunnen kopen, en hem ook onder jouw begeleiding het vuurwerk laten afsteken. Uiteraard zo veilig mogelijk, met een vuurwerkbril op en een aansteeklont. Liefst wat vuurwerk wat snel op is (zoals een stuk siervuurwerk) zodat hij de pijn in zijn portemonnee voelt.
Ik denk dat onder volwassen begeleiding op 11-jarige leeftijd vuurwerk afsteken wel moet kunnen, en voor een jongen van 11 is vuurwerk natuurlijk machtig mooi (ik vind het zelf ook erg leuk, moet ik zeggen). 11 jaar is wel echt te jong om samen met vriendjes vuurwerk af te steken en op straat rond te hangen. Misschien is jouw zoon wel verantwoordelijk en voorzichtig genoeg (of niet), maar van die vriendjes weet je het zeker niet. Sowieso zou mijn 11-jarige nooit in het donker buiten mogen rondhangen, dus rond deze tijd van het jaar zou mijn kind om 5 uur binnen zijn. Bij voorkeur hangen kinderen op geen enkele leeftijd eigenlijk buiten rond in het donker, ook als ze zeg 15-16 jaar oud zijn komt hangjeugd bovengemiddeld vaak tot (licht) crimineel gedrag, gebruik van middelen en dergelijke.
Ik ben het dus niet met zijn moeder eens, je mag best grenzen stellen en zéker als het om kinderen in de basisschool leeftijd gaat. Lastig lijkt me dat, als je gescheiden bent!
BlairW
28-12-2025 om 00:02
MiniJCW schreef op 24-12-2025 om 16:10:
Hij mag nog niet eens knalerwtjes en sterretjes kopen, laat staan het zwaardere vuurwerk. En vanaf volgend jaar is het afsteken sowieso verboden. Je zou inderdaad zelf wat kunnen kopen en afsteken.
En eerlijk gezegd vind ik het argument dat je het moeilijk kan voorkomen een beetje onzin. Als zoon thuiskomt met de mededeling dat hij wil gaan vapen, dan kun je dat ook vast wel voorkomen.
Als er aan de voorwaarden wordt voldaan wel, maar vooralsnog zijn die nog niet rond. Dus het is nog afwachten of dat komend jaar allemaal op orde wordt gebracht door de overheid. Als dat niet zo is, kan dat verbod alsnog niet in gaan.
MamaE
28-12-2025 om 15:02
troelahoep schreef op 27-12-2025 om 22:49:
Als je het zelf zonde van het geld vindt, maar er niet mordicus op tegen bent dat je kind vuurwerk afsteekt, zou je met hem samen van zijn zakgeld wat vuurwerk kunnen kopen, en hem ook onder jouw begeleiding het vuurwerk laten afsteken. Uiteraard zo veilig mogelijk, met een vuurwerkbril op en een aansteeklont. Liefst wat vuurwerk wat snel op is (zoals een stuk siervuurwerk) zodat hij de pijn in zijn portemonnee voelt.
Ik denk dat onder volwassen begeleiding op 11-jarige leeftijd vuurwerk afsteken wel moet kunnen, en voor een jongen van 11 is vuurwerk natuurlijk machtig mooi (ik vind het zelf ook erg leuk, moet ik zeggen). 11 jaar is wel echt te jong om samen met vriendjes vuurwerk af te steken en op straat rond te hangen. Misschien is jouw zoon wel verantwoordelijk en voorzichtig genoeg (of niet), maar van die vriendjes weet je het zeker niet. Sowieso zou mijn 11-jarige nooit in het donker buiten mogen rondhangen, dus rond deze tijd van het jaar zou mijn kind om 5 uur binnen zijn. Bij voorkeur hangen kinderen op geen enkele leeftijd eigenlijk buiten rond in het donker, ook als ze zeg 15-16 jaar oud zijn komt hangjeugd bovengemiddeld vaak tot (licht) crimineel gedrag, gebruik van middelen en dergelijke.
Ik ben het dus niet met zijn moeder eens, je mag best grenzen stellen en zéker als het om kinderen in de basisschool leeftijd gaat. Lastig lijkt me dat, als je gescheiden bent!
Nick is niet gescheiden, hij heeft gewoon een meningsverschil/verschil van inzicht over een opvoedingskwestie.
Als je zelf bang bent van vuurwerk en er geen ervaring mee hebt, moet je daar dan echt overheen om je kind iets te leren wat over een jaar verboden is?
Dit soort dingen kun je niet zomaar bij iemand neerleggen zonder dat diegene daarom gevraagd heeft.
Daarnaast is dit kind 11, dan mag je nog niet alles kopen van je zakgeld. En als je ouders het dan niet kopen, heb je pech.
Laat wat filmpjes zien van kinderen met amputaties en verminkte ogen/zicht en andere foto's uit brandwondencentra. Sommige foto's zien eruit alsof ze in Syrië gemaakt zijn in plaats van in Nederland.
Max88
28-12-2025 om 16:37
Soms is gewoon " nee" voldoende, met of zonder uitleg. En als moeder voor is en jij tegen, dan een compromis zoals onder begeleiding.
Zeespiegel
01-01-2026 om 01:54
Max88 schreef op 28-12-2025 om 16:37:
Soms is gewoon " nee" voldoende, met of zonder uitleg. En als moeder voor is en jij tegen, dan een compromis zoals onder begeleiding.
En als moeder voor is, is moeder misschien ook degene die de goede begeleiding moet bieden.