Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wanneer stoppen met zwemles?


en iemand in jullie omgeving die het wel kan een paar keer met haar laten zwemmen en het duiken oefenen?

Nou ben ik toch wel benieuwd naar wat er mis gaat. Mijn kinderen moesten bij leren duiken door een hoepel duiken. Je houdt de hoepel voor het kind en kind moet erdoorheen duiken. Beetje lastig uitleggen zo. 

HumpieDumpie

HumpieDumpie

19-11-2021 om 23:01 Topicstarter

Hetvrijewoord schreef op 19-11-2021 om 22:46:

Maar ze hoeven voor diploma B toch niet te kunnen duiken? Ze moeten een x aantal meter onder water kunnen zwemmen en zich onder water kunnen oriënteren.

Daarbij is goed kunnen duiken makkelijker omdat je dan al en eind op weg bent. Mijn zoon zijn duiken was ook niet zo geweldig maar hij haalde gewoon dat stuk onder water (des te knapper eigenlijk) en daar gaat het volgens mij veel meer om.

Verder vind ik het kwalijk dat er kennelijk niet genoeg aandacht is, dat is toch echt hun taak: kinderen dingen leren die ze nog niet kunnen.

Dochter haalt het gat makkelijk, maar ze duikt niet goed volgens de juf. Klopt ook wel hoor, ze komt altijd  plat op haar buik in het water met zelfs haar hoofd nog wat omhoog. Vervolgens gaat ze wel direct onder water en zwemt op haar gemak door het gat.

Laatste kans is kerstvakantie.  Lukt het dan niet dan zou ik stoppen en haar lekker laten dansen. Zwemles moet ook zinvol zijn. Als ze alles beheerst behalve het duiken en daar wordt geen aandacht aan geschonken dan houdt het op. Blijkbaar probeer je al een maand of 2 hulp te krijgen voor duiken...die komt niet.

Duiken is geen absolute must.  Lekker laten zou ik zeggen.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

19-11-2021 om 23:07 Topicstarter

Netherfield schreef op 19-11-2021 om 22:57:

Nou ben ik toch wel benieuwd naar wat er mis gaat. Mijn kinderen moesten bij leren duiken door een hoepel duiken. Je houdt de hoepel voor het kind en kind moet erdoorheen duiken. Beetje lastig uitleggen zo.

Dit gast dus naar mijn idee niet goed in de zwemlessen. In al die maanden heeft ze denk ik maar 3 à 4 keer echt specifieke duikles gehad. Alle andere keren moesten ze steeds door het gat, waarbij de juf aangaf dat het duiken niet goed was. Maar echt oefenen op duiken doen ze zelden.

De zwemschool is naar mijn mening niet al te best (wist ik vooraf niet). Maar andere scholen hebben nu lange wachtlijsten, dus overstappen is niet zomaar gedaan.

Je kan ook vragen of het wel goed is als ze vanaf de kant vertrekt. Dat met het gat is x meter onder water zwemmen en dan het gat. Als je eerst springt kom je verderop pas onder water. Als je je bij de kant laat zakken en dan naar en vervolgens door het gat zwemt heb je die meters heus wel gemaakt.
Maargoed, dat ze duiken dus nooit echt oefenen zou ik echt over gaan doorvragen, want hoe kan ze het anders leren. En er zijn echt veel meer kinderen die duiken moeilijk vinden, dus dat is een logisch iets om te oefenen.

Toen mijn kinderen eindeloos lang bleven hangen op één onderdeel en er totaal geen vooruitgang was ondanks regelmatig contact met het zwembad, heb ik ergens anders een spoedcursus in een vakantie gedaan. Met diplomagarantie. Als ze het niet zouden halen mochten ze gratis doorlessen tot ze het hadden. Na dit diploma zijn ze ondanks de reisafstand in dit zwembad gebleven voor gewone lessen. Goede leerkrachten, veel persoonlijke aandacht en ze gingen ook mee het water in en samen met kind door het gat.
Als ze niet mag of kan afzwemmen zou je in de kerstvakantie zo'n cursus kunnen doen en haar daarna lekker laten dansen.
Zelf vind ik C een must,  ze leren hier hoe ze zichzelf kunnen redden in het water , drijvende kunnen houden, hoe ze niet al te veel afkoelen en hoe ze uit een wak moeten komen. Ik woon bij heel veel water maar op zwemles gaven ze aan dat C ook fijn is voor subtropische zwemparadijsen. 
Succes met je beslissing!

Ik haalde mijn b diploma op 9 jarige leeftijd bij het school zwemmen. Mijn ouders haalden mij met 7 jaar van zwemles toen ik het duiken maar niet redde vanwege te weinig long inhoud. Op mijn negende ging het heel gemakkelijk. En in de tussenliggende periode echt geen last gehad van het feit dat ik mijn B niet had. Want zwemmen kon ik gewoon. 

Wij hebben de vlag uithangen (bij wijze van spreken) toen ze na 3 jaar wekelijks les en nog een vakantie cursus eindelijk A hadden.
Daarna gestopt.
Inmiddels pubers maar ze kunnen prima zwemmen hoor.

Is er elders wel een wachtlijst voor kinderen die B willen doen? Meestal geldt de wachtlijst alleen voor de beginners.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

20-11-2021 om 07:10 Topicstarter

Valeria schreef op 20-11-2021 om 06:13:

Is er elders wel een wachtlijst voor kinderen die B willen doen? Meestal geldt de wachtlijst alleen voor de beginners.

Ja, die is er. Ik heb alle zwemscholen in de buurt gebeld.

HumpieDumpie schreef op 20-11-2021 om 07:10:

[..]

Ja, die is er. Ik heb alle zwemscholen in de buurt gebeld.

Ik zou echt stoppen. Niet om haar geen diploma te gunnen maar wel om het gebrek aan instructie.

Duidelijke afspraak maken....of duikles tijdens de les, of de extra duikles of stoppen. Soms lukt je iets motorisch niet heel goed. En wanneer duik je? Als onze kids gaan zwemmen dan duiken ze niet van de kant want met mooi weer is het heel druk, binnen met slecht weer ook. Je krijgt de kans niet eens....

Je neemt zwemles om te leren zwemmen. Een diploma is een mooie afronding, maar slechts franje in mijn optiek. 

Ze kan zwemmen, daar ging het om. Als ze geen gerichte duikinstructie kan krijgen op zéér korte termjn, dan zou ik stoppen. Het doel, kunnen zwemmen, is allang behaald.

hier iets vergelijkbaars, hoewel, eigenlijk vreemder. Jongste ging moeiteloos voor A en B en vond zwemmen geweldig. Dus door naar C. Tijdens dat laatste stukje verleerde ze het duiken. Ze hield inderdaad niet meer haar kin op de borst, waardoor ze plat op het water viel en dan daarna gauw onderwater dook voor het door het gat zwemmen. Dat is onvoldoende.
Ondanks ruime aandacht van instructeur en ook van mijzelf (ik heb heel veel gezwommen, dus heb best zicht op welke punten er fout gaan), is het niet meer gelukt om het duiken onder de knie te krijgen. Na 2 of 3 extra-aandacht-zwemlessen vanuit het zwembad en een kind dat elke zaterdag huilt ivm de zwemles, was het advies vanuit het zwembad om maar te stoppen.
We zijn daarna wel regelmatig op zaterdagmorgen naar het zwembad gegaan: aansluitend aan de zwemlessen was er altijd nog 1,5 uur vrij spel, dat laatste vond jongste wel geweldig. En ik vond het prima om daar met een kopje koffie de krant te lezen.

Kortom, mijn advies zou zijn: stoppen met zwemlessen, maar vooral wel blijven zwemmen, zodat ze de conditie en ervaring houdt.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

20-11-2021 om 10:35 Topicstarter

In overleg met dochter gaan we nog een poging doen om het afzwemmen voor de kerst te halen. Ik ga volgende week bellen met het zwembad voor extra instructie, hopelijk levert dat iets op. Daarnaast gaan we vanaf nu tot het proefzwemmen iedere week zelf met haar oefenen.
Lukt het dan niet, dan niet. Vanaf januari gaat ze op de felbegeerde dansles, want zwemmen kan ze.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.