Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wanneer stoppen met zwemles?


In Nederland mag iedereen zwemles aanbieden en diploma's uitgeven, echter mogen alleen gecertificeerde zwemscholen die aan bepaalde eisen voldoen ABC-diploma's uitgeven van de NBZ. Voor die diploma's bestaan er ook gewoon vastgestelde eisen wat een kind moet kunnen. Een diploma cadeau geven als een kind niet alles beheerst kan dus niet. En dat moeten we ook niet willen. Want het gaat wel om de zwemvaardigheid. 
In dit geval waarbij een kind maandenlang naar zwemles gaat zonder nog iets te leren en geen extra oefening krijgt in duiken vind ik het niet gek om te stoppen. Maar ik zou dan eerder voor een certificaat-B gaan of geen diploma. Zelf diploma's gaan knutselen lijkt me niet de bedoeling. Die dingen bestaan niet voor niets. 
Het belangrijkste is dat ze regelmatig blijft zwemmen. Dat hoeft geen baantjes zwemmen te  zijn. Ook met spelen en ravotten in het water zwem je en oefen je de technieken om boven te blijven. Maar als een kind A haalt en daarna een jaar niet in een zwembad ligt, dan kan het niet meer zwemmen.
Er is vorig jaar of zo ook een onderzoek geweest waarbij kinderen die B hadden gehaald na 1,5 jaar nogmaals gingen afzwemmen voor B waarbij 1/3 niet meer aan de eisen voldeed en voor de onderdelen met kleren aan de helft. Het idee dat je zwemmen niet verleert is heel hardnekkig helaas.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

22-11-2021 om 12:42 Topicstarter

MamaE schreef op 22-11-2021 om 10:52:

In Nederland mag iedereen zwemles aanbieden en diploma's uitgeven, echter mogen alleen gecertificeerde zwemscholen die aan bepaalde eisen voldoen ABC-diploma's uitgeven van de NBZ. Voor die diploma's bestaan er ook gewoon vastgestelde eisen wat een kind moet kunnen. Een diploma cadeau geven als een kind niet alles beheerst kan dus niet. En dat moeten we ook niet willen. Want het gaat wel om de zwemvaardigheid.
In dit geval waarbij een kind maandenlang naar zwemles gaat zonder nog iets te leren en geen extra oefening krijgt in duiken vind ik het niet gek om te stoppen. Maar ik zou dan eerder voor een certificaat-B gaan of geen diploma. Zelf diploma's gaan knutselen lijkt me niet de bedoeling. Die dingen bestaan niet voor niets.
Het belangrijkste is dat ze regelmatig blijft zwemmen. Dat hoeft geen baantjes zwemmen te zijn. Ook met spelen en ravotten in het water zwem je en oefen je de technieken om boven te blijven. Maar als een kind A haalt en daarna een jaar niet in een zwembad ligt, dan kan het niet meer zwemmen.
Er is vorig jaar of zo ook een onderzoek geweest waarbij kinderen die B hadden gehaald na 1,5 jaar nogmaals gingen afzwemmen voor B waarbij 1/3 niet meer aan de eisen voldeed en voor de onderdelen met kleren aan de helft. Het idee dat je zwemmen niet verleert is heel hardnekkig helaas.

We gaan zeker niet zelf een diploma knutselen. Wel gaan we uitleggen waarom ze van zwemles af mag als ze de volgende keer niet mag afzwemmen. Een certificaat vinden we niet nodig. Op dit moment vindt dochter zwemles niet meer leuk, dus ze gaat niet gelijk door voor C. Als ze later nog weer op zwemles wil (of wij vinden dat nodig) dan gaat ze eerst maar haar B halen. 

Zoals eerder gezegd gaan we regelmatig recreatief zwemmen, dus ik verwacht niet dat ze het zwemmen verleerd. En wel of geen diploma maakt hiervoor natuurlijk niet uit, je zal moeten blijven oefenen.

Voor nu vooral belangrijk om het negatieve rondom zwemles weg te halen en dat doen we denk ik het beste door te stoppen. Gelijk stoppen hebben we overwogen, maar om 2 redenen doen we dat niet:

1) we hopen nog op een handreiking vanuit de zwemschool voor extra duikinstructie;

2) instromen in de dansles waar dochter graag op wil kan pas in januari.

Niet dat ik het verwacht, maar als dochter haar diploma niet haalt en aangeeft dat ze in januari toch graag door wil gaan met zwemles dan mag dat natuurlijk.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

22-11-2021 om 12:49 Topicstarter

Alicja schreef op 21-11-2021 om 19:12:

....
Ik heb trouwens nooit hoeven duiken? Waar moet je dat voor kunnen?


Goede vraag. Géén idee waarom het een vereiste is, maar dat is het helaas wel voor zwemdiploma B.

Volgens de zwemjuf is het makkelijker om door het gat te komen met duiken, omdat je dan dieper in het water ligt en het zwemmen door het gat makkelijker gaat. Dat begrijp ik op zich wel, maar mijn dochter komt met springen en dan direct onder water gaan ook door het gat.

HumpieDumpie schreef op 22-11-2021 om 12:42:

[..]

We gaan zeker niet zelf een diploma knutselen. Wel gaan we uitleggen waarom ze van zwemles af mag als ze de volgende keer niet mag afzwemmen. Een certificaat vinden we niet nodig. Op dit moment vindt dochter zwemles niet meer leuk, dus ze gaat niet gelijk door voor C. Als ze later nog weer op zwemles wil (of wij vinden dat nodig) dan gaat ze eerst maar haar B halen.

Zoals eerder gezegd gaan we regelmatig recreatief zwemmen, dus ik verwacht niet dat ze het zwemmen verleerd. En wel of geen diploma maakt hiervoor natuurlijk niet uit, je zal moeten blijven oefenen.

Voor nu vooral belangrijk om het negatieve rondom zwemles weg te halen en dat doen we denk ik het beste door te stoppen. Gelijk stoppen hebben we overwogen, maar om 2 redenen doen we dat niet:

1) we hopen nog op een handreiking vanuit de zwemschool voor extra duikinstructie;

2) instromen in de dansles waar dochter graag op wil kan pas in januari.

Niet dat ik het verwacht, maar als dochter haar diploma niet haalt en aangeeft dat ze in januari toch graag door wil gaan met zwemles dan mag dat natuurlijk.

Ik denk dat jullie het goed aanpakken. Dat over zelf een diploma knutselen was niet naar jou toe, maar naar de mensen die aangaven dat je dat ook gewoon kan doen. 
Goed dat jullie regelmatig zwemmen. Iets leuks in het vooruitzicht stellen is wel motiverend denk ik. Ze weet zo ook dat ze ook niet meer heel lang naar zwemles hoeft.

HumpieDumpie schreef op 22-11-2021 om 12:49:

[..]

Goede vraag. Géén idee waarom het een vereiste is, maar dat is het helaas wel voor zwemdiploma B.

Volgens de zwemjuf is het makkelijker om door het gat te komen met duiken, omdat je dan dieper in het water ligt en het zwemmen door het gat makkelijker gaat. dat begrijp ik op zich wel, maar mijn dochter komt met springen en dan direct onder water gaan ook door het gat.

Ik denk dat het gaat om je kunnen oriënteren onder water als je er met je handen/hoofd eerst (ondersteboven) in komt. Dat is anders dan als je er met een sprong in komt. Sommige kinderen raken bijvoorbeeld ook de weg kwijt tijdens een koprol als ze op hun kop hangen.

Dat de duik verworden is tot een manier om sneller bij het gat te komen was denk ik oorspronkelijk niet helemaal de bedoeling. Ik zou oefenen met handstand in het water en een koprol het water in en dat soort dingen.

HumpieDumpie schreef op 22-11-2021 om 12:49:

[..]


Goede vraag. Géén idee waarom het een vereiste is, maar dat is het helaas wel voor zwemdiploma B.

Volgens de zwemjuf is het makkelijker om door het gat te komen met duiken, omdat je dan dieper in het water ligt en het zwemmen door het gat makkelijker gaat. Dat begrijp ik op zich wel, maar mijn dochter komt met springen en dan direct onder water gaan ook door het gat.

Ik heb een tijd kinderen zwemles gegeven. Zwem-ABC ziet niet alleen op zwemveiligheid maar is ook een voorbereiding op diverse watersporten. Daarnaast is het bij duiken de bedoeling dat er hard wordt afgezet en je door de houding dan makkelijker snel door het gat heen zwemt. 

Wij waren het trouwens niet helemaal met deze eisen eens hoor. Maar sinds een paar jaar hoeven kinderen bij C niet door een gat dat 9 meter verderop ligt te zwemmen maar nog maar 6 omdat de eisen sinds kort toch meer gericht zijn geworden op zwemveiligheid dan voorbereiding op watersport. Omdat NRZ kennelijk ook inzag dat 9 meter bij 5-jarigen teveel en ook best overbodig is. 

Wij gaven bij kinderen met deze problemen het advies om privélessen te volgen, maar dat kan dus niet. Het is wel aan te raden om door te gaan tot C is behaald omdat er dan meer zwemuren zijn geweest. (al moet ik zeggen dat ook kinderen die C hadden soms een jaar later al terugkwamen voor zwemles omdat ze nauwelijks nog konden zwemmen) 
Maar als dat niet lukt kan je ook je kind op een andere manier die zwemuren laten maken. Voor schoonspringen is iig geen B-diploma vereist. (Of je moet heel gedisciplineerd zijn met nog een half jaar wekelijks gaan vrijzwemmen maar dat is ook een optie)

Waarom niet overleggen met de zwemschool dat, als het kind aan alle eisen van het B-diploma voldoet behalve de duik, het kind mee mag afzwemmen en het kind i.p.v. een B-diploma een B-certificaat krijgt van de zwemschool?
Ik heb in het verleden zwemles gegeven en heb meermaals een certificaat uitgegeven, omdat 1 onderdeel niet lukte en de rest voldeed aan de eisen.
Op een certificaat (ziet er hetzelfde uit aan de voorzijde als het zwemdiploma) kan aan de achterzijde aangekruist worden aan welke eisen het kind wel voldoet. Erg mooie oplossing voor kinderen waar het op 1 onderdeel niet wil lukken.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

24-11-2021 om 22:13 Topicstarter

Miek1 schreef op 24-11-2021 om 13:21:

Waarom niet overleggen met de zwemschool dat, als het kind aan alle eisen van het B-diploma voldoet behalve de duik, het kind mee mag afzwemmen en het kind i.p.v. een B-diploma een B-certificaat krijgt van de zwemschool?
Ik heb in het verleden zwemles gegeven en heb meermaals een certificaat uitgegeven, omdat 1 onderdeel niet lukte en de rest voldeed aan de eisen.
Op een certificaat (ziet er hetzelfde uit aan de voorzijde als het zwemdiploma) kan aan de achterzijde aangekruist worden aan welke eisen het kind wel voldoet. Erg mooie oplossing voor kinderen waar het op 1 onderdeel niet wil lukken.


Ga ik zeker naar vragen als al het andere niet lukt. Probleem is nu dat ik geen contact krijg met de zwemschool. Ik heb al een paar keer gebeld en 1x gemaild, maar krijg op beide geen reactie. Vrijdag is er weer zwemles, dus dan eens kijken wat er mondeling af te stemmen is.

Ik wil niet heel pessimistisch zijn, maar zou het verstandig zijn om een certificaat direct vrijdag te regelen?

Vorige lockdown gingen de zwemscholen dicht. Voor je het weet is het weer 2022.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

24-11-2021 om 22:21 Topicstarter

Dania schreef op 24-11-2021 om 12:54:

Wij gaven bij kinderen met deze problemen het advies om privélessen te volgen, maar dat kan dus niet. Het is wel aan te raden om door te gaan tot C is behaald omdat er dan meer zwemuren zijn geweest. (al moet ik zeggen dat ook kinderen die C hadden soms een jaar later al terugkwamen voor zwemles omdat ze nauwelijks nog konden zwemmen)
Maar als dat niet lukt kan je ook je kind op een andere manier die zwemuren laten maken. Voor schoonspringen is iig geen B-diploma vereist. (Of je moet heel gedisciplineerd zijn met nog een half jaar wekelijks gaan vrijzwemmen maar dat is ook een optie)


Ik begrijp je punt over zwemuren niet helemaal. Er zijn kinderen die tegelijk gestart zijn met zwemles als mijn dochter en nu al C hebben. Dochter heeft dus min of meer evenveel zwemuren als die kinderen (alleen de vaardigheden die bij C horen niet). En om het zwemmen te onderhouden hoef je toch niet wekelijks te gaan zwemmen? Wij gaan meestal om de week vrij zwemmen, dat lijkt mij voldoende.

HumpieDumpie schreef op 24-11-2021 om 22:21:

[..]


Ik begrijp je punt over zwemuren niet helemaal. Er zijn kinderen die tegelijk gestart zijn met zwemles als mijn dochter en nu al C hebben. Dochter heeft dus min of meer evenveel zwemuren als die kinderen (alleen de vaardigheden die bij C horen niet). En om het zwemmen te onderhouden hoef je toch niet wekelijks te gaan zwemmen? Wij gaan meestal om de week vrij zwemmen, dat lijkt mij voldoende.

Om de week is zeker genoeg. Wij gaan normaal gesproken eens per maand vrij zwemmen met onze dochter (ze heeft nog geen diploma, mag volgende maand voor A afzwemmen). Het is vooral belangrijk dat er regelmatig gezwommen wordt dus niet alleen op vakantie in de zomer en de rest van het jaar niet.
Ik hoop wel echt dat de zwemlessen door mogen gaan. Er is inmiddels genoeg vertraging geweest, hoewel dat voor ons vooral een latere start dan gepland is geweest.

Deze zwemschool kan iig niet bieden wat je dochter nodig heeft: hulp bij een onderdeel. Dus ik zou me focussen op een andere zwemschool en als die er niet is stoppen. 

HumpieDumpie schreef op 24-11-2021 om 22:21:

[..]


Ik begrijp je punt over zwemuren niet helemaal. Er zijn kinderen die tegelijk gestart zijn met zwemles als mijn dochter en nu al C hebben. Dochter heeft dus min of meer evenveel zwemuren als die kinderen (alleen de vaardigheden die bij C horen niet). En om het zwemmen te onderhouden hoef je toch niet wekelijks te gaan zwemmen? Wij gaan meestal om de week vrij zwemmen, dat lijkt mij voldoende.

Ik heb dit ook weleens gehoord. Zwemscholen gaan volgens mij uit van een gemiddeld aantal uren dat nodig is voor een diploma en daarmee ervaring waardoor je het niet verleerd. Al is het volgens mij net als autorijden, goed aangeleerd is niet snel verleerd. 

HumpieDumpie

HumpieDumpie

26-11-2021 om 15:31 Topicstarter

Kleine update. 
Straks heeft dochter zwemles en ze loopt nu al verdrietig door het huis en de eerste tranen zijn gevloeid. Ik wil deze zwemles nog even aankijken en kijken hoe het gaat, zowel met dochter als met de duikinstructie. Zie ik geen verbetering dan wil ik straks gelijk de zwemles opzeggen, omdat ik dit drama eigenlijk niet meer wil.

M'n verstand zegt dat nu stoppen het beste is voor dochter, maar m'n gevoel wil nog niet mee. Ergens voelt het als een onverantwoorde loedermoeder actie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.