Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wanneer stoppen met zwemles?


Kort verhaal: je kan je kind laten opgaan voor Certificaat B ipv diploma B. Dan kan ze gewoon verder met de lessen voor C en eventueel later haar diploma B alsnog halen. Al zal een certificaat waarop alle onderdelen zijn behaald behalve duiken in de praktijk zelden minder zijn dan een diploma…

Lang verhaal: ik heb vroeger op latere leeftijd zwemles gevolgd. Voor A leer je het meeste. De rest erna is echt ervaring. Tussen A en B zit qua moeilijkheidsgraad zo weinig verschil dat de meeste mensen (van boven de 10 jaar of zo) waarschijnlijk direct bij A ook voor B zouden slagen. C heeft wel wat moeilijkere dingetjes waar je misschien wat langer mee bezig bent. Maar mijn eigen ervaring als eind-tiener is dat je die ook prima zelf kunt uitproberen en zo leren in maximaal 2-3 keer zwemmen. Het kan ook best zijn dat je dochter bij een andere docent wel op mag voor diploma B. Aan hoe je de opdrachten voor de diploma’s voldoet zitten namelijk geen eisen. (Kijk maar op de website van NRZ, er staat nergens hoe goed je 4 banen moet kunnen zwemmen) Ze doen, ook al is het slordig of juist heel netjes, is genoeg. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

20-11-2021 om 11:42

Als het gaat tegenstaan, er gewoon me ophouden. Zo belangrijk is diploma B nu ook weer niet en C al helemaal niet. Mijn kinderen zijn na B gestopt.
Of zet het nu op on-hold (zwemmen verleer je niet echt) en laat je op die wachtlijst voor prive-les plaatsen.

verstandig.....dansen is zoveel leuker dan iedere week een teleurstelling als iets niet lukt.

Daddy_gijs schreef op 20-11-2021 om 11:42:

Als het gaat tegenstaan, er gewoon me ophouden. Zo belangrijk is diploma B nu ook weer niet en C al helemaal niet. Mijn kinderen zijn na B gestopt.
Of zet het nu op on-hold (zwemmen verleer je niet echt) en laat je op die wachtlijst voor prive-les plaatsen.

Zwemmen verleer je wel. Vooral als je het tussen 4 en 6 geleerd hebt en dan 2 jaar niet zwemt. Dan kan je het echt niet meer. Het is heel belangrijk dat TO regelmatig met haar dochter gaat zwemmen, en dan niet alleen spelen maar ook echte een baantje schoolslag en een baantje rug. Daarna spelen. 

Netherfield schreef op 20-11-2021 om 12:18:

[..]

Zwemmen verleer je wel. Vooral als je het tussen 4 en 6 geleerd hebt en dan 2 jaar niet zwemt. Dan kan je het echt niet meer. Het is heel belangrijk dat TO regelmatig met haar dochter gaat zwemmen, en dan niet alleen spelen maar ook echte een baantje schoolslag en een baantje rug. Daarna spelen.

Dat hebben wij nooit gedaan....wel zwemmen, maar geen baantjes.  Gewoon ravotten,  duiken naar stokjes. Zijn nu pubers en kunnen prima zwemmen. 

HumpieDumpie

HumpieDumpie

20-11-2021 om 19:22 Topicstarter

Wij zwemmen regelmatig recreatief. Geen baantjes, maar genoeg in het diepe zodat het zwemmen echt wel geoefend wordt.

Vandaag met dochter naar het zwembad geweest. En het duiken lukt gewoon echt niet. Haar zwemjuf was er ook en die heeft ook nog geholpen, maar zonder beter resultaat. Juf herhaalde nogmaals dat ze alles kan behalve duiken. Nou ja, we gaan zien of het nog lukt voor de kerst.

HumpieDumpie schreef op 20-11-2021 om 19:22:

Wij zwemmen regelmatig recreatief. Geen baantjes, maar genoeg in het diepe zodat het zwemmen echt wel geoefend wordt.

Vandaag met dochter naar het zwembad geweest. En het duiken lukt gewoon echt niet. Haar zwemjuf was er ook en die heeft ook nog geholpen, maar zonder beter resultaat. Juf herhaalde nogmaals dat ze alles kan behalve duiken. Nou ja, we gaan zien of het nog lukt voor de kerst.

Hebben jullie alleen vanaf de kant geoefend? Mijn kinderen leerden dit beiden vanaf een mat in het water. Die kun je dan ook een beetje naar beneden duwen zodat ze voor hun gevoel wat dichter bij het water starten. Eerst op de knieën zittend, daarna staand.

Kan ze niet op een andere dag zwemmen en dan tegelijkertijd op dansles? Ik zou als kind extra gefrustreerd zijn als ik niet op dansles mag terwijl dat duiken me toch niet lukt. Mogelijk als ze het beide mag doen dat het plezier in zwemmen ook wat terug komt (want minder druk om snel klaar te zijn om te kunnen dansen)?

HumpieDumpie

HumpieDumpie

21-11-2021 om 08:27 Topicstarter

Druiffie schreef op 21-11-2021 om 07:55:

Kan ze niet op een andere dag zwemmen en dan tegelijkertijd op dansles? Ik zou als kind extra gefrustreerd zijn als ik niet op dansles mag terwijl dat duiken me toch niet lukt. Mogelijk als ze het beide mag doen dat het plezier in zwemmen ook wat terug komt (want minder druk om snel klaar te zijn om te kunnen dansen)?


Helaas, wij wonen niet (in de buurt van) een stad, dus het aanbod is beperkt. Dansen en zwemmen valt op dezelfde middag en beide kunnen niet op een andere dag. Overigens zijn we er al over uit dat ze eind dit jaar stopt met zwemles en dat ze vanaf januari gaat dansen. Vraag is alleen nog of dat met of zonder diploma is.

Er is ook nog een B certificaat. Dan kruis je alles aan wat ze kan en gaat ze daarna naar c. In een ander zwembad hoop ik. Want normaliter had uw dochter allang extra les gekregen. Zo werkt het bij ons tenminste wel. Succes. 

Een mooi recept voor faalangst, de hele groep mag door, behalve jij.
Laat dit niet te lang door duren, of de zwemschool laat haar binnenkort afzwemmen of ze krijgt een zwemdiploma van jou.

lekkere prestatiemaatschappij zeg. Je dochter beheerst één onderdeel niet en krijgt daarom geen diploma. Is het zo erg als ze geen B-diploma kan TONEN? 
Ik heb trouwens nooit hoeven duiken? Waar moet je dat voor kunnen? 

Poezie schreef op 21-11-2021 om 09:47:

Een mooi recept voor faalangst, de hele groep mag door, behalve jij.
Laat dit niet te lang door duren, of de zwemschool laat haar binnenkort afzwemmen of ze krijgt een zwemdiploma van jou.

Idd… er bestaat toch geen officieel zwemdiploma dus je kan er zelf een maken in paint 

Als ze toch verder prima zwemt zou ik me totaal niet druk maken over wel of geen diploma. Ik zou ook per direct stoppen trouwens.

Eens met Durya en Zwemjuf. Het zwemcertificaat is bij uitstek bedoeld voor situaties waarin dit ene onderdeel (onder water) niet goed gaat. Het is een mooie afsluiting en het geeft toegang tot lessen op niveau C.

Geef bij de zwemschool aan dat je wilt dat ze de eerstvolgende keer afzwemt en dat je genoegen neemt met 'slechts' een certificaat. De lessen op niveau B zijn zinloos dus ja, bedenkt een deadline (kerstvakantie, eerstvolgende afzwemmoment...) en stop daarmee.

Je dochter heeft al A dus je kunt zelf oefenen. Misschien eens proberen met een zwembrilletje op? Voor het diplomazwemmen mag het niet, maar het kan helpen om net iets meer te durven en zo de techniek te leren. (Ik zou ook aanraden tijdens de lessen voor C een zwembril te dragen voor de borstcrawl; dat maakt het echt veel makkelijker om de ademhaling onder de knie te krijgen en het mag gewoon tijdens afzwemmen.) 

Verder, kan het zijn dat ze bang is om tegen de kant te "duikelen"? Dan zou ik haar laten oefenen (vanuit zit) om van een drijvende mat af te duiken. En na afloop haar verzekeren dat ze niet onder de mat geduikeld is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.