Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat eet je kind op school


Peaches schreef op 01-02-2023 om 18:09:

[..]

Nou, daar zijn ze zeker niet enigen in. Mijn kinderen drinken volop water, limonade nauwelijks. Maar werkelijk overal, op de bso, op clubjes, krijgen ze alleen limonade. Water is niet om te drinken, lijkt het.
Toen we als oudercommissie op het kdv water wilden invoeren als standaard drank, kregen we het commentaar 'honden drinken water'.

Mijn vader drinkt alleen water 'als het eerst langs de brouwerij geweest is'.

Of de frisdrankfabriek, dat mag ook. Ooit kregen ze op zijn werk in de zomer vaker blikjes fris. Werd afgeschaft wegens gezondheid en duurzaamheid en iedereen kreeg een drinkfles zodat ze water konden drinken. Hij vond het een ordinaire bezuiniging en weigerde principieel dat ding te gebruiken. De fles is al jaren door mijzelf in gebruik.

De man heeft toch wel enigszins een probleem met autoriteit en een dat-bepaal-ik-zelf-wel-mentaliteit, gecombineerd met een flinke scheut conservatisme.

MamaE schreef op 01-02-2023 om 00:29:

Hier is nog geen continurooster, maar ze willen dat volgend jaar wel in gaan voeren.
Alle andere scholen in de omgeving hebben dat al. Overal is maar een half uur pauze en dan zijn ze of elke dag om 14.00 uur uit of om 14.30 maar dan wel de woensdagmiddag vrij.
Dat tv-kijken tijdens het eten vind ik echt vreselijk. Alle onderzoeken wijzen al jaren uit dat het niet goed is, omdat kinderen dan vergeten te eten, minder goed proeven en minder goed voelen wanneer ze vol zitten. Plus, alle prikkels die het met zich mee brengt.

Dochter eet heel langzaam. Ze heeft altijd wel een half uur nodig om haar lunch op te eten. Ze kan niet goed kauwen omdat ze bijna geen kiezen heeft. De druk opvoeren is hét recept voor knallende ruzie.

Als continurooster zou inhouden dat overblijven verplicht is, maar de pauze even goed een uur duurt, dan zou ik er geen moeite mee hebben. Dochter blijft toch al over op de lange dagen.

Wat me er ook aan stoort is dat er gezegd wordt dat het handig is voor werkende ouders, maar je hebt dan wel extra uren bso nodig, wat ook weer meer kost.

Precies! 

Dat ze kunnen overblijven is handig voor werkende ouders. Een eerdere eindtijd is dat niet.

Hier een regulier rooster met externe overblijfkrachten. Win-win voor alle partijen!

  

Decembermamma

Decembermamma

01-02-2023 om 21:39 Topicstarter

alhambra schreef op 01-02-2023 om 21:16:

[..]

Precies!

Dat ze kunnen overblijven is handig voor werkende ouders. Een eerdere eindtijd is dat niet.

Hier een regulier rooster met externe overblijfkrachten. Win-win voor alle partijen!

Nou hier zijn de meeste ouders er toch erg blij mee. Ook de niet werkende ouders die er nogal fel op tegen is.

Voor ons is het enige nadeel dat we in de vakanties 10 uur opvang moeten afnemen terwijl we aan 6 uur genoeg hebt omdat we aangepaste werktijden hebben.  En dat doen we dus ook niet, we hebben met werk afgesproken de uren op andere momenten te maken maar dat kan lang niet iedereen.

ik lees hier inderdaad veel water. Kan me herinneren dat ikzelf vroeger alleen maar chocomel, yogho, Wicky sap en ranja dronk, nooit water. Is dit iets nieuws?

Koekie1980 schreef op 01-02-2023 om 22:12:

ik lees hier inderdaad veel water. Kan me herinneren dat ikzelf vroeger alleen maar chocomel, yogho, Wicky sap en ranja dronk, nooit water. Is dit iets nieuws?

Ik moet er echt niet aan denken. Vroeger dronken we idd melk, chocomel, thee, ranja.

Niemand was te dik bijna. Ik drink ook geen water bij lunch of ontbijt hoor, bah.

Thee zonder suiker is ook prima. Of melk. Maar elke dag chocomel of yoghi vind ik achteraf gezien niet 'normaal'. Dat is leuk voor af en toe, voor de lekker, maar niet voor elke dag. Net als fastfood, dat is lekker voor af en toe maar dat eet je niet elke dag.

Vroeger werd er wel nog meer bewogen door kinderen. Dat is misschien onze zegen geweest. 
Als wij een keer iets van yoghi kopen lengen we het aan met (soja)melk. Sapjes lengen we aan met water. Minder suiker, goedkoper, en toch een lekkere smaak.

Decembermamma

Decembermamma

02-02-2023 om 06:40 Topicstarter

Miepjecody schreef op 01-02-2023 om 22:17:

[..]

Ik moet er echt niet aan denken. Vroeger dronken we idd melk, chocomel, thee, ranja.

Niemand was te dik bijna. Ik drink ook geen water bij lunch of ontbijt hoor, bah.

Hier vroeger ook yogo enzo maar goed bij ons in de klas ook echt zeker 20% te dikke kinderen.

MamaE schreef op 01-02-2023 om 22:31:

Thee zonder suiker is ook prima. Of melk. Maar elke dag chocomel of yoghi vind ik achteraf gezien niet 'normaal'. Dat is leuk voor af en toe, voor de lekker, maar niet voor elke dag. Net als fastfood, dat is lekker voor af en toe maar dat eet je niet elke dag.

Vroeger werd er wel nog meer bewogen door kinderen. Dat is misschien onze zegen geweest.
Als wij een keer iets van yoghi kopen lengen we het aan met (soja)melk. Sapjes lengen we aan met water. Minder suiker, goedkoper, en toch een lekkere smaak.

Het is dus omgekeerd, dat meer bewegen was normaal,  en dan kun je dat rustig een keer drinken, natuurlijk geen liter per dag.

Wij kregen vroeger geen drinken mee naar school, een appel, mandarijn of een stuk komkommer voor in de ochtend pauze, alleen als we schoolzwemmen hadden kreeg ik een pakje sap mee. 
Mijn kinderen kregen tot een met groep 6 fruit of een rijstwafel mee voor in de kleine pauze, daarna mochten ze van mij ook wel een koekje mee, en twee boterhammen met beleg, dat beleg mochten ze zelf kiezen. School heeft zich daar gelukkig nooit mee bemoeit. De oudsten kregen eerst limonade mee en één van de kinderen kreeg eerst milk & fruit mee, maar na een paar jaar wilden ze alleen nog water mee. Nu nog steeds, jongste in de brugklas, ze drinken allemaal veel water. 
Bij ons is al meer dan 10 jaar een continu rooster, vond het echt ideaal, alleen de oudsten hebben het oude rooster nog meegemaakt, was blij dat ze over stapten, de kinderen vonden het ook fijner zo.

Decembermamma

Decembermamma

02-02-2023 om 09:53 Topicstarter

Ik vond als kind dat reguliere rooster vreselijk ik zat (zeker in de winter) voor mijn gevoel de hele dag op school en eer ik thuis was moest ik mijn boterham naar binnen proppen om op tijd weer op school te komen. En dan was ik tegen 16:00 thuis en dan was het alweer bijna donker. Toen ik in de latere jaren ging overblijven was dat fijner want dan had ik dus genoeg tijd voor de lunch enzo.

Als je maar vijftien minuten hebt om te eten, moet je net zo goed je eten naar binnen proppen. Verplicht overblijven op school lijkt me prima, aangezien de meeste kinderen dat toch al doen. Maar zorg dan wel voor een pauze die lang genoeg is om fatsoenlijk te kunnen eten en waarbij kinderen echt even af kunnen schakelen van de leerstof.

Decembermamma

Decembermamma

02-02-2023 om 11:08 Topicstarter

MamaE schreef op 02-02-2023 om 11:00:

Als je maar vijftien minuten hebt om te eten, moet je net zo goed je eten naar binnen proppen. Verplicht overblijven op school lijkt me prima, aangezien de meeste kinderen dat toch al doen. Maar zorg dan wel voor een pauze die lang genoeg is om fatsoenlijk te kunnen eten en waarbij kinderen echt even af kunnen schakelen van de leerstof.

Hier is dus een continurooster met 2 keer een half uur pauze. In de eerste pauze eet mijn zoon vaak zijn fruit en een deel van zijn lunch al. Na een kwartier nog even lekker buiten spelen. In de tweede pauze eet hij de rest op en is het na een kwartier ook weer lekker buiten spelen.

Overigens mag een fles water op de tafel blijven staan een fles ranja niet. Ik had iets van 25 minuten om te eten, maar daar hoorde tafel dekken, brood smeren en tafel afruimen ook bij. 

Hier is de pauze nu vijf kwartier om te eten en te spelen. Dochter heeft altijd zeker een half uur nodig om te eten. In de kleine pauze van een kwartier eet ze alleen fruit.

Decembermamma

Decembermamma

02-02-2023 om 11:22 Topicstarter

Ah ja hier hadden ze bij de lagere groepen ook andere pauzes hoor daar was het eten vaak 10 minuten langer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.