Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat uitdelen met Sint Maarten

Wat geven jullie de kinderen als ze met Sint Maarten aan de deur komen. Ik weet dat mini snickers, marsjes enzo.veel worden aangeboden (Ook handig omdat we dat zelf ook lekker vinden en wat overblijft dan wel opkomt). Maar ben benieuwd of iemand nog orginele ideeën heeft.

Hier is ook nooit duidelijk of er 4 of 40 kinderen aan de deur komen. 

Ik doe elke keer iets anders, maar zorg wel altijd dat er te kiezen is. Dus bijv.uitdeelzakjes snoep en mandarijntjes of suikerwafels en zakjes chips. 

Mandarijnen worden hier trouwens best vaak gekozen. 

Ik hoorde voor het eerst over St Maarten op het vivaforum. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik doe niet aan geschooi aan de deur

watertoren schreef op 18-10-2025 om 17:13:

Ik hoorde voor het eerst over St Maarten op het vivaforum. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik doe niet aan geschooi aan de deur

Dan ben je duidelijk niet in Sint Maarten gebied opgegroeid, Sint Maarten is traditie nagenoeg iedereen doet mee en het wordt absoluut niet als schooieren gezien. 

Hier trouwens Halloween ipv Sint Maarten. Wij delen snoep uit dat thuis ook wel gegeten wordt, moet rekenen op zo'n 120 kinderen. Ik neem altijd verpakt snoep, houd geen rekening met halal of kosher dan regelen de kinderen onderling maar als je meedoet aan een heidens feest dan moet je geen halal of kosher verwachten. 

Verpakt is wel echt de norm, de meeste ouders gooien onverpakt linea recta de vuilnis in. 

Hier ook standaard iets variërend tussen 0 en 25 kinderen.

Meestal ofwel iets van suikerwafels, ofwel mandarijnen.
Ik lust geen Mars-toestanden dus die ga ik niet in huis halen.

We zijn zowat de enige stad in België die meedoet aan de Sint-Maarten-gekte  . Maar het leeft wel meer in de dorpen rondom dan in de stad zelf. (Mijn collega 8 kilometer verder ziet minstens 150 kinderen.)

Geschooi ??? 😳

Net als Sinterklaas een super leuk feestje voor kinderen tot 12 !!

Geschooi 😂😂

Roos57 schreef op 18-10-2025 om 17:53:

[..]

Geschooi ??? 😳

Net als Sinterklaas een super leuk feestje voor kinderen tot 12 !!

Geschooi 😂😂

Bwah, waar ik vandaan kom zingen ze met Oudjaar. In ruil voor snoep of geld.

Mijn moeder vindt dat tot op de dag van vandaag nog altijd "gebedel". Sinds ze geen winkel meer heeft in het dorp doet ze haar deur die dag niet meer open.

En ergens heeft ze toch echt wel een punt. Je gaat als kind langs de huizen en winkels om te bedelen om snoep of geld. Terwijl je ouders net zo goed een zak snoep kunnen kopen.

Ze vond het toch écht maar niets dat wij persé wél mee wilden gaan zingen en bedelen met onze schoolvrienden. Ze had veel liever zelf gewoon elk jaar 2 zakken snoep gekocht.

Het is "traditie" maar tegelijk is het ook gewoon "mensen verplichten hun deur open te doen en snoep in huis te hebben".

Wauw, lekker negatieve insteek weer.

Dat je ergens nog nooit van gehoord had, betekent niet direct dat het onzin is en stom.

Je kent het niet dus is het geschooi.......lekker negatief! Wees gerust het is geen geschooi, gewoon een leuk kinderfeest.

Is een traditie in bepaalde streken. Net zoals Luilak. Kinderen vinden het heel leuk, welk kind wordt er nu niet blij van snoep.

Nick90 schreef op 18-10-2025 om 13:57:

ik moest eerst even opzoeken wat Sint Maarten was maar tis dus net zoiets als Driekoningen?

En doen ze dat overal? Heb hier nog nooit gezien of gehoord

Decembermamma schreef op 18-10-2025 om 17:16:

[..]

Dan ben je duidelijk niet in Sint Maarten gebied opgegroeid, Sint Maarten is traditie nagenoeg iedereen doet mee en het wordt absoluut niet als schooieren gezien.

Hier trouwens Halloween ipv Sint Maarten. Wij delen snoep uit dat thuis ook wel gegeten wordt, moet rekenen op zo'n 120 kinderen. Ik neem altijd verpakt snoep, houd geen rekening met halal of kosher dan regelen de kinderen onderling maar als je meedoet aan een heidens feest dan moet je geen halal of kosher verwachten.

Verpakt is wel echt de norm, de meeste ouders gooien onverpakt linea recta de vuilnis in.

Verpakt is de norm? Dan opeens is plastic afval niet meer belangrijk?

Hier (nieuwbouwwijk van een stad waar het geen traditie was) is het door alle import inmiddels wel traditie. Waar ik vandaan kom, deed iedereen mee, dus wij belden overal aan, behalve bij de altijd chagrijnige buurvrouw die niet meedeed. Hier kan je laten zien of je meedoet door een lampje/kaarsje bij je voordeur te zetten. Doe je dat niet, wordt er ook niet aangebeld. 

Marty1984 schreef op 18-10-2025 om 18:01:

[..]

Bwah, waar ik vandaan kom zingen ze met Oudjaar. In ruil voor snoep of geld.

Mijn moeder vindt dat tot op de dag van vandaag nog altijd "gebedel". Sinds ze geen winkel meer heeft in het dorp doet ze haar deur die dag niet meer open.

En ergens heeft ze toch echt wel een punt. Je gaat als kind langs de huizen en winkels om te bedelen om snoep of geld. Terwijl je ouders net zo goed een zak snoep kunnen kopen.

Ze vond het toch écht maar niets dat wij persé wél mee wilden gaan zingen en bedelen met onze schoolvrienden. Ze had veel liever zelf gewoon elk jaar 2 zakken snoep gekocht.

Het is "traditie" maar tegelijk is het ook gewoon "mensen verplichten hun deur open te doen en snoep in huis te hebben".

Hier is gebruikelijk dat je laat weten dat je meedoet door een lampje buiten te zetten. Huizen zonder lampje kunnen de kinderen dan gewoon overslaan. 

Er zijn zelfs mensen die niet thuis zijn, maar wel mee doen. Die zetten gewoon een mandje lekkers bij de deur. Gaat gewoon goed. 

Grindelwald schreef op 18-10-2025 om 18:20:

[..]

Is een traditie in bepaalde streken. Net zoals Luilak. Kinderen vinden het heel leuk, welk kind wordt er nu niet blij van snoep.

Maar aan de andere kant zit iedereen te zeuren over bewerkt voedsel en ongezond eten, maar dit kan wel gewoon dan.

afrodite05 schreef op 18-10-2025 om 18:31:

Hier (nieuwbouwwijk van een stad waar het geen traditie was) is het door alle import inmiddels wel traditie. Waar ik vandaan kom, deed iedereen mee, dus wij belden overal aan, behalve bij de altijd chagrijnige buurvrouw die niet meedeed. Hier kan je laten zien of je meedoet door een lampje/kaarsje bij je voordeur te zetten. Doe je dat niet, wordt er ook niet aangebeld.

Ik mocht nooit aanbellen ik moest zingen en dan werd de deur open gedaan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.