Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat uitdelen met Sint Maarten

Wat geven jullie de kinderen als ze met Sint Maarten aan de deur komen. Ik weet dat mini snickers, marsjes enzo.veel worden aangeboden (Ook handig omdat we dat zelf ook lekker vinden en wat overblijft dan wel opkomt). Maar ben benieuwd of iemand nog orginele ideeën heeft.

Miepjecody schreef op 18-10-2025 om 18:31:

[..]

Verpakt is de norm? Dan opeens is plastic afval niet meer belangrijk?

Ja heeft te maken met hygiëne en kans op gerotzooi met snoep.

Miepjecody schreef op 18-10-2025 om 18:35:

[..]

Maar aan de andere kant zit iedereen te zeuren over bewerkt voedsel en ongezond eten, maar dit kan wel gewoon dan.

Het is maar een keer per jaar, een keer per jaar een tasje met wat snoep er in. Mijn moeder haalde vroeger bij mij het snoep met erg veel kleurstoffen er wel uit. De rest stond in een bakje in de kast. En dan mochten we een paar snoepjes per dag uitkiezen. Ik leef nog steeds 😅

watertoren schreef op 18-10-2025 om 17:13:

Ik hoorde voor het eerst over St Maarten op het vivaforum. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik doe niet aan geschooi aan de deur

Het is geen schooien, het is een lichtje brengen in de duisternis.

De kinderen gaan niet "trick or treat" schreeuwen om snoep te eisen.

Ze moeten er een liedje voor zingen, waarvan ik hoop dat het maximaal 8 regels is, want anders krijg ik het te koud. 😄

Bij voorkeur in het Gronings.

afrodite05 schreef op 18-10-2025 om 11:34:

Ik zou in elk geval voor verpakt snoep gaan, ivm hygiëne. Je kan ook een mix doen: eerst wat snoepjes uitdelen die je zelf niet zo snel zou eten, zodat die als eerste op gaan, en daarna de marsjes enzo erbij pakken als er toch meer kinderen dan verwacht komen.

Vroeger kleefden de taaitaaipoppetjes aan de bonbons en toffees. Goor, maar ik heb het overleefd en iedereen in mijn klas ook.

Zoon haalde met vier straten voldoende snoep op voor een jaar, we kochten nooit snoep voor thuis. De schaal stond pontificaal op de eettafel, maar zoon nam er nooit veel van.

Poezenmeisje schreef op 18-10-2025 om 18:52:

[..]

Het is geen schooien, het is een lichtje brengen in de duisternis.

De kinderen gaan niet "trick or treat" schreeuwen om snoep te eisen.

Ze moeten er een liedje voor zingen, waarvan ik hoop dat het maximaal 8 regels is, want anders krijg ik het te koud. 😄

Bij voorkeur in het Gronings.

Fuut fuut fuut

Gooi wat in mien  puut 

Wij eten eigenlijk nooit snoep behalve chocolade. Dus ik koop van die kleine chocoladereepjes bij de Aldi, die per 5 verpakt zijn. Kinderen vinden het kennelijk altijd heel leuk om een chocoladereepje te krijgen. Ik heb ook wel eens van die zakjes spookjes smoeltjes gekocht, dat was ook een hit.

Roos57 schreef op 18-10-2025 om 18:56:

[..]

Fuut fuut fuut

Gooi wat in mien puut

Of; Mien lutje lanteern….

Madamecannibale schreef op 18-10-2025 om 18:56:

Wij eten eigenlijk nooit snoep behalve chocolade. Dus ik koop van die kleine chocoladereepjes bij de Aldi, die per 5 verpakt zijn. Kinderen vinden het kennelijk altijd heel leuk om een chocoladereepje te krijgen. Ik heb ook wel eens van die zakjes spookjes smoeltjes gekocht, dat was ook een hit.

Oh dit is een goed idee! 

Waar ik vroeger woonde, was het echt een Ding. Wij liepen het echt altijd en het was ook altijd druk. Hier is het in de omgeving niet gebruikelijk, maar er is een woonvorm waar ze het organiseren.

Alleen verpakt snoep hier. Mijn dochter mocht ook het onverpakte snoep niet opeten. Vooral omdat ik niet wist wat een ander met het snoep had gedaan. Thuis deden we een uitruil; onverpakt inleveren en een verpakt snoepje bij mij uitzoeken. Maar heel eerlijk, bijna iedereen deelt verpakt snoep uit. Mijn dochter was ook altijd wel blij met een mandarijntje erbij. De hoeveelheid kinderen wisselt ontzettend. Ik haal meestal een paar zakken van die mini’s en haribo zakjes. Alles wat overblijft is lekker voor ons. Slecht weer is wel veel minder kinderen. Ik vind het een leuke traditie waaraan ik als kind graag mee deed dus wij houden het er hier zeker in. 

Zilver_gray schreef op 18-10-2025 om 19:02:

[..]

Of; Mien lutje lanteern….

Kip kap kogel...

Poezenmeisje schreef op 18-10-2025 om 20:00:

[..]

Kip kap kogel...

Kip kap kogel, Mien moeke is ’n vogel, Mien pa is ’n muske, Ze geev’n elkoar ’n kuske

Zilver_gray schreef op 18-10-2025 om 20:08:

[..]

Kip kap kogel, Mien moeke is ’n vogel, Mien pa is ’n muske, Ze geev’n elkoar ’n kuske

Bij ons geen Gronings wij woonden in Noord Holland. 

Zilver_gray schreef op 18-10-2025 om 20:08:

[..]

😁

Heul lang geleden zongen mijn dochters en medekleuters vol overgave: 11 september is de dag, dat mijn lichtje branden mag...was toen nog zo in het nieuws dat ik de pijnlijke vergissing wel begreep. 

Decembermamma schreef op 18-10-2025 om 20:11:

[..]

Bij ons geen Gronings wij woonden in Noord Holland.

Sinte Maarten had een koe, die moest naar de slager toe, slager wou niet slachten, 't was al kwart voor  8en, was al kwart voor negenen toen begon het te regenen.

Bij voorkeur zo hard mogelijk dan wisten de buren ook gelijk dst je er aan kwam.

Tandarts was ook altijd favoriet, kreeg je een mini tandpasta en tandenborstel. Bij de bakker een krentenbol, de slager een plakje worst.

Wij hadden hier iets over in het scheidingsconvenant staan: dat we op 11 november sint Maarten gingen lopen bij de grootouders op het dorp en dan ook even bij de andere grootouders langs gingen. Natuurlijk met een zelfgemaakte lampion.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.