Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat uitdelen met Sint Maarten

Wat geven jullie de kinderen als ze met Sint Maarten aan de deur komen. Ik weet dat mini snickers, marsjes enzo.veel worden aangeboden (Ook handig omdat we dat zelf ook lekker vinden en wat overblijft dan wel opkomt). Maar ben benieuwd of iemand nog orginele ideeën heeft.

Zilver_gray schreef op 18-10-2025 om 20:08:

[..]

Kip kap kogel, Mien moeke is ’n vogel, Mien pa is ’n muske, Ze geev’n elkoar ’n kuske

Sint Martinus Mikmak, m'n moeder is een dikzak, m'n vader is een dunnetje, geef me 'n pepermunnetje.

Kan niet meer denk ik 😂. Oh en 'de meisjes hebben rokjes aan, daar komt sint Martinus aan' is ook wat gedateerd.

Sinds wij wel eens meelopen met een georganiseerde, historisch en ecologisch verantwoorde Sint Maarten avond, heb ik mijn repertoire behoorlijk uitgebreid met verantwoorde, langere liederen.

Fiorah schreef op 18-10-2025 om 21:48:

[..]

Sint Martinus Mikmak, m'n moeder is een dikzak, m'n vader is een dunnetje, geef me 'n pepermunnetje.

Die ken ik ook.

En sintre Maarten had een koe die moest naar de dokter toe was hij ziek of was hij mager evengoed moest hij naar de slager. 

Ik lees hier liedjes die ik nog niet ken. 
Leuk!!

watertoren schreef op 18-10-2025 om 17:13:

Ik hoorde voor het eerst over St Maarten op het vivaforum. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik doe niet aan geschooi aan de deur

"Hier woont juffrouw Kikkerdril, die niets geven wil"! 

Maar goed, ter info: er zit een mooi stukje geschiedenis achter deze traditie. En het is een feest van delen en naastenliefde. Buiten dat is het voor kinderen meer dan alleen "schooien". Ze maken met elkaar op school een mooie lampion, oefenen alle liedjes (en dat zijn er veel, oude die al jaren meegaan maar ook hele nieuwe)! Gaan die avond op stap met een groepje vriendjes en lopen dan met trots met die zelfgemaakte lampion door de duisternis. De spanning van het aanbellen, je liedje zingen en dan de verrassing wat je mag uitzoeken is een warme herinnering voor later. Je weet wel, als je volwassen bent en eens mijmert over fijne dingen uit je jeugd.

Fiorah schreef op 18-10-2025 om 21:48:

[..]

Kan niet meer denk ik 😂. Oh en 'de meisjes hebben rokjes aan, daar komt sint Martinus aan' is ook wat gedateerd.

Sinds wij wel eens meelopen met een georganiseerde, historisch en ecologisch verantwoorde Sint Maarten avond, heb ik mijn repertoire behoorlijk uitgebreid met verantwoorde, langere liederen.

Oh ik ben benieuwd naar de nieuwe liedjes! Al hoeven ze van mij niet al te lang te zijn

Ysenda schreef op 18-10-2025 om 21:17:

[..]

.

Wij hadden hier iets over in het scheidingsconvenant staan: dat we op 11 november sint Maarten gingen lopen bij de grootouders op het dorp en dan ook even bij de andere grootouders langs gingen. Natuurlijk met een zelfgemaakte lampion.

Ik plaatste eens op facebook dat er niet één kindje was langsgekomen.

Een half uur later stond mijn broer voor de deur met zijn jongste. 

Die had 15 kilometer gereden om mij blij te maken. 🥰

Venusss schreef op 18-10-2025 om 22:47:

[..]

Oh ik ben benieuwd naar de nieuwe liedjes! Al hoeven ze van mij niet al te lang te zijn

Het valt wel mee. Maar ze zijn niet nieuw, eerder oud. Ze staan vast op YouTube. Ik lees net dat het Waldorf-liederen zijn. Ik weet er nog twee.

Lampionnerij

Lampionnerij

Geef me een lekkertje dan ga 'k voorbij

'k Heb geen geld om een lekkertje te kopen

Daarom moet ik met m'n lampje lopen

Lampionnerij

Lampionnerij

Geef me een lekkertje dan ga 'k voorbij

En

Ik loop hier al met m'n lantaren 

En mijn lantaren met mij

Daarboven stralen de sterren

Beneden stralen wij

Mijn licht is aan, ik loop vooraan

Rabimmel Rabammel Rabom

Mijn licht is uit, ik ga naar huis 

Rabimmel Rabammel Rabom

Decembermamma schreef op 18-10-2025 om 21:54:

[..]

Die ken ik ook.

En sintre Maarten had een koe die moest naar de dokter toe was hij ziek of was hij mager evengoed moest hij naar de slager.

😂 Die ken ik niet. Bizarre liedjes eigenlijk he.

Mickey Mouse ging lichtje lopen.
Alle deuren vlogen open.
Mickey Mouse zei: Dank u wel.
En ging naar de volgende bel.

Ik zing meestal

11 november is de dag

dat mijn lichtje, dat mijn lichtje

11 november is de dag

dat mijn lichtje branden mag

en 

Sinte, sinte, Maarten 

de koeien hebben staarten

De meisjes hebben rokjes aan

Daar komt Sinte Maarten aan.

Oh en deze

Sint Martinus bisschop, 

met zijn hoge hoed op, 

met zijn lange slibjas aan, 

daar komt sinte Maarten aan”.

Of het lied met het verhaal:

Sint-Maarten, Sint-Maarten,
Sint-Maarten reed door weer en wind,
Zijn vurig paard droeg hem gezwind.
Sint-Maarten reed met vollen moed,
Zijn mantel dekt hem warm en goed.

Een oude, een oude,
Een oude man stond langs de baan,
Hij keek de ridder smekend aan:
”Och help mij, help mij uit de nood.
Ik vind hier in de kou de dood.”

Sint-Maarten, Sint-Maarten,
Sint-Maarten was zeer aangedaan,
Hij bleef voor de arme bedelaar staan,
Hij trok zijn slagzwaard uit de schee
En sneed zijn mantel vlug in twee

De oude, de oude,
De oude man kwam ’s nachts weerom;
Hij had de warme mantel om.
Hij sprak tot Maarten zonder spot,
En zei: ”Ik ben de lieve God!”

Dat wordt hier weleens gezongen door de vrije school kinderen met hun kunstige zelfgemaakte lantaarns van uitgeholde pompoen of suikerbiet. Prachtig maar je staat dan wel lang in de deur kou te lijden. maar ja, hoort erbij.
Het is een feest om naastenliefde in het zonnetje te zetten, zoals in het verhaal de trotse ridder Maarten zijn mantel deelde met een arme oude man, vandaar dat “geschooi” - dat is de hele kern van het feest. Niet dat de meeste kinderen dat nog meekrijgen, vrees ik. 

Deze zongen mijn kinderen vaak:

Sint Maarten heeft een hondje, een heel lief beest

En als dat hondje buiten komt dan is het echt een feest

Sint maarten heeft die hond al lang, hij noemt zijn hondje Woepie

En als je Woepie zachtjes aait… dan poept Woepie een snoepie!

Wij geven ook de minimarsjes en ik leg er een paar mandarijnen in, voor kinderen met allergiën.

Hier woont juffrouw kikkerbil
Die ons niks meer geven wil

Als mensen achter de bank lagen en de deur niet opendoen 😅

Madamecannibale schreef op 18-10-2025 om 23:20:

Ik zing meestal

11 november is de dag

dat mijn lichtje, dat mijn lichtje

11 november is de dag

dat mijn lichtje branden mag

en

Sinte, sinte, Maarten

de koeien hebben staarten

De meisjes hebben rokjes aan

Daar komt Sinte Maarten aan.

Oh en deze

Sint Martinus bisschop,

met zijn hoge hoed op,

met zijn lange slibjas aan,

daar komt sinte Maarten aan”.

Was jij vroeger mijn vriendin 😃

Oh ik vind het zo jammer dat ze hier geen Sint Maarten doen. Heb daar leuke herinneringen aan van vroeger en het is een stuk laagdrempeliger voor de kinderen dan het Halloween dat ze hier lopen. Daar willen mijn kinderen ook perse aan meedoen, maar slapen ze vervolgens dagen slecht van, omdat het eigenlijk nog allemaal te eng voor ze is.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.