Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon wordt gepest, groep 4


Marloes17

Marloes17

07-10-2023 om 18:23 Topicstarter

Koekie1980 schreef op 07-10-2023 om 16:54:

[..]

Dit!

En ik zou je kind adviseren om een paar keer keihard terug te meppen! Dit kan toch niet!?

Ja dat zegt ze vader ook, maar mijn zoon is motorisch onhandig. Daar moeten we toch iets mee.

Marloes17

Marloes17

07-10-2023 om 18:28 Topicstarter

krulliebollie schreef op 07-10-2023 om 15:55:

bellen met veilig thuis zal niet veel uithalen tenzij je iets wilt melden over de gezinssituatie van het agressieve kind.
veilig thuis gaat over geweld in afhankelijkheidsrelaties zoals gezinnen en partners. Dit is iets voor school. Politie zal ook niets doen onder 12. Dat maakt het allemaal extra lastig. Ik gun je zoon wel echt hulpverlening. Hij krijgt hier een flinke knauw van. Ik vind school echt schandalig slecht met de situatie omgaan. Is het Ouder en Kind Team al betrokken? De meeste scholen in Amsterdam hebben een vaste adviseur.

Ja dat laatste hebben we meteen ingezet ☺️Ik heb deze week een gesprek en ze had het over semi training, misschien schrijf ik het verkeert maar ik zal erop terug komen. Wij richten ons nu ook echt op de zorg van onze zoon en hopen wel weer gauw een broodtrommel klaar te kunnen maken en hem af te kunnen zetten op een fijne plek.


dat doet me nog steeds zo een zeer 😣 

Marloes17 schreef op 07-10-2023 om 18:23:

[..]

Ja dat zegt ze vader ook, maar mijn zoon is motorisch onhandig. Daar moeten we toch iets mee.

Terugmeppen is toch geen oplossing? Ten eerste moet hij maar net sterker zijn dan die andere jongen, dat elke pester eigenlijk een zwakke lafbek zou zijn die bij de minste tegenstand jankend afdruipt is een mythe. En ten tweede dwing je hem dan om geweld te gaan gebruiken terwijl hij dat helemaal niet wil, gewoon door hem in die positie te dwingen. School is toch geen vecht ring? ik vind dat altijd een raar advies. Als ik bij mijn baas klaag dat mijn collega mij slaat en hij zegt, nou sla maar terug hoor, dat zou toch ook raar zijn. 

Marloes17

Marloes17

07-10-2023 om 19:47 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 07-10-2023 om 18:50:

[..]

Terugmeppen is toch geen oplossing? Ten eerste moet hij maar net sterker zijn dan die andere jongen, dat elke pester eigenlijk een zwakke lafbek zou zijn die bij de minste tegenstand jankend afdruipt is een mythe. En ten tweede dwing je hem dan om geweld te gaan gebruiken terwijl hij dat helemaal niet wil, gewoon door hem in die positie te dwingen. School is toch geen vecht ring? ik vind dat altijd een raar advies. Als ik bij mijn baas klaag dat mijn collega mij slaat en hij zegt, nou sla maar terug hoor, dat zou toch ook raar zijn.

Het zou wel fijn zijn als hij snel van de situatie zou kunnen wegrennen. Zoals eerder als advies werd genoemd atletiek. Gewoon wat sterker in de schoenen en niet zo snel omvalt, maar van zichtafstand kan duwen. Dat zou een hoop kunnen schelen. Want 1 klasgenoot duwt hem en hij valt plat op de grond en de ander trapt op de schedel. Had ik liever anders gezien, dat hij net als bij judo de arm weg kan duwen. 

Ik ben het ook met je eens, school moet geen vecht ring zijn. Past ook niet bij hem en dat moedig ik niet aan. Vader zegt wel terug slaan, maar dat corrigeer ik meteen. Hij moet gewoon uit de situatie stappen en naar de juf. Alleen zijn de incidenten zo ernstig dat hij beter thuis kan blijven. Juf is aan het waken en als juf even weg is gaat het eigelijk al mis. 

Marloes17 schreef op 07-10-2023 om 18:22:

[..]

Mijn excuses hiervoor, daar heb ik niet bij stil gestaan. Ik heb het nooit tegen hem gezegd. Het was meer dat ik het een beetje beeldend wilde maken. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt en het is goed dat je het zegt ☺️

Toevallig heb ik ooit in het verleden stage gelopen op een montessori en is het me niet geheel onbekend, maar ik was al een beetje aan het inlezen. Vooral hun rekenmethode 😉

Excuses zijn niet nodig. Ik ben blij dat je het niet tegen hem zegt 

Marloes17

Marloes17

08-10-2023 om 12:08 Topicstarter

duizel schreef op 08-10-2023 om 10:29:

[..]

Excuses zijn niet nodig. Ik ben blij dat je het niet tegen hem zegtduizel schreef op 08-10-2023 om 10:29: [..] Excuses zijn niet nodig. Ik ben blij dat je het niet tegen hem zeg
 

Het is goed dat je me erop wijst, dank voor je openheid😉

Kinderen gaan naar school om te leren. Als ze zich niet veilig voelen, komen ze niet tot leren. Want dan ben je constant op je hoede. Als een juf continu moet bewaken dat er niemand agressief wordt, komt ze toch amper aan lesgeven toe. 
Het gedrag van deze agressieve kinderen moet echt aangepakt worden. Kinderen die met zeven jaar al tegen iemands schedel trappen omdat diegene ergens staat of naar ze kijkt, ik wil niet bedenken wat die kinderen over tien jaar allemaal doen.

Marloes17

Marloes17

09-10-2023 om 20:10 Topicstarter

Beste lezers van het forum, 
Vandaag hebben we het gesprek gehad. Samen met de directie en ib’r. Het was een goed gesprek. De directrice gaf aan dat ze wel even tijd nodig heeft ze zijn op de achtergrond bezig heel intensief, maar het gaat om individuele zaken, daar mag zij niets over zeggen en uiteraard begrijpen wij dat. Ze was zichtbaar aangedaan en ze zal ons helpen bij een fijne overdracht ook gaat ze een goed woordje voor ons doen samen met leerplicht. Leerplicht kent de directrice van de nieuwe school en gaat haar vragen of mijn zoon na de herfstvakantie mag starten. In de tussentijd krijgt mijn kind thuis onderwijs en al er een gepaste fijne afscheid vanuit de klas georganiseerd worden, ze sprak over een half uur op een fijne manier afsluiten. 
We zijn er nog niet, maar het voelt zo dubbel blij dat de directie ons begrijpt, maar ook zo gek dat het vorig jaar zo fijn was en nu dit. Lastig en dat doet ook echt zeer. Maar we hopen echt dat we welkom zijn op de nieuwe kleine school. 
Wij maar ook de directie wilt het beste voor ons kind. Haar laatste woorden waren wel, zorg je wel dat hij goed wordt uitgedaagd want hij verdiend het😉

we hebben ze vriendelijk bedankt en houden voor nu nog korte lijntjes. 

Lieve mensen dank voor het meedenken en het luistert oor. Was heel fijn en voelde me echt gesteund ❤️

Mooi dat jullie gezamenlijk kunnen werken aan een fijne overdracht. Kan je zoon eindelijk weer naar school…

Fijn dat school meewerkt aan een goede overdracht. Ik snap ook dat je probleemkinderen niet in één dag kunt heropvoeden, maar ik blijf er grote moeite mee hebben dat het gedrag van die kinderen geen consequenties heeft. Althans, niet direct.
Die kunnen de volgende dag weer een ander kind in elkaar slaan en schoppen, terwijl jouw kind thuis zit en naar een andere school moet om veilig te kunnen leren.

MamaE schreef op 10-10-2023 om 10:03:

Fijn dat school meewerkt aan een goede overdracht. Ik snap ook dat je probleemkinderen niet in één dag kunt heropvoeden, maar ik blijf er grote moeite mee hebben dat het gedrag van die kinderen geen consequenties heeft. Althans, niet direct.
Die kunnen de volgende dag weer een ander kind in elkaar slaan en schoppen, terwijl jouw kind thuis zit en naar een andere school moet om veilig te kunnen leren.

Dat is helaas zo! Bij ons was het ook kantje boord of we onze zoon thuis zouden houden of niet. De gepeste gaat echt onderdoor aan het pesten, je ziet het in hoe ze zich voelen maar heel erg ook in hun cijfers. 

Marloes17

Marloes17

10-10-2023 om 19:28 Topicstarter

Decembermamma schreef op 10-10-2023 om 18:32:

[..]

Dat is helaas zo! Bij ons was het ook kantje boord of we onze zoon thuis zouden houden of niet. De gepeste gaat echt onderdoor aan het pesten, je ziet het in hoe ze zich voelen maar heel erg ook in hun cijfers.

Klopt je merkt het meteen aan de werkhouding, zo zonde.

Marloes17 schreef op 10-10-2023 om 19:28:

[..]

Klopt je merkt het meteen aan de werkhouding, zo zonde.

Het concentreren gaat slecht als je je onveilig voelt op school.

Helaas hebben wij iets dergelijks meegemaakt. Ons kind werd in groep 4 elke dag geschopt en geslagen door een klasgenoot met gedragsproblemen. Dit werd door school gebagatelliseerd. ’Meidenvenijn’ noemden ze het. Het kind dat sloeg en schopte, kreeg een stickerkaart en wij kregen te horen ‘we werken eraan’ en de juf zette ons kind naast de pester in de klas.

Wij hebben ons kind ook van school gehaald. Ik heb daar nooit spijt van gehad, want we hadden gewoon geen andere keuze. Maar de impact is wel groot, want je kind moet toch wennen op een nieuwe school en sociaal een plek verwerven tussen kinderen die elkaar al veel langer kennen, terwijl het zelfvertrouwen net een grote knauw heeft gehad. Wij konden ook niet terecht op de school waar we graag heen wilden omdat de klassen vol zaten en ons kind moest daardoor ook nog wennen aan een ander schoolsysteem.


Als ouder voelde ik me enorm alleen staan en niet gesteund door school. Als je kind elke dag geschopt en geslagen wordt en elke dag huilend thuis komt door een ander kind, dan is ‘we werken eraan’ zeggen gewoon niet voldoende. Het is misschien niet zo bedoeld, maar het voelt heel krom dat de dader aan alle kanten wordt geholpen en beschermd en rustig op school kan blijven, maar het slachtoffer het maar uit moet zoeken en weg moet gaan om niet mishandeld te worden. Ik voelde me heel erg in de steek gelaten door school.

Een vriendin van mij werkt in het so. Die vertelde dat daar de grenzen voor fysiek geweld veel duidelijker zijn. Het wordt niet getolereerd en er staan duidelijke sancties op. Ook vanuit het idee dat de kinderen die dit doen baat hebben bij die duidelijkheid en daarvan kunnen leren. Dat is toch ook de boodschap die je zou verwachten van school. Dat alle kinderen veilig moeten kunnen leren op school. Het zou beter zijn als op reguliere basisscholen er ook beter nagedacht zou worden over hoe om te gaan met fysiek geweld door leerlingen, ipv dit als onverwachte incidenten te bagatelliseren omdat ze niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. 

Marloes17

Marloes17

11-10-2023 om 09:27 Topicstarter

Ik heb gisteren een persoonlijk berichtje ontvangen van een moeder. Haar zoon is de jongen waar je niet langs mag lopen, aan mag kijken en hij is de jongen van het grof schoppen op de schedel.
Ze stuurde me een lief bericht. Ze vroeg hoe het ging en heeft tussen neus en lippen door gehoord dat mijn zoon thuis zit.
Haar zoon heeft haar gezegd dat hij een beetje onaardig tegen heb is geweest. Ze stelde voor om de jongens samen te laten spelen en dat haar zoon een vriend is voor mijn zoon.
Ik bedankte haar en zei dat ze dapper was. Ik gaf aan niet in te willen gaan over hoe, wat en wie.
Maar nou komt mijn verbazing 😳zij weet van niets heeft niet door wat er in de klas afspeelt en is ook nooit aangesproken door wie dan ook. Net iets anders  dan wat er op Parro door de directie wordt verkondigd, maar ook wordt gezegd tegen ons, tijdens het gesprek.
Werkelijk waar zegt ze; ik heb geen idee het is maar dat de juf tussen neus en lippen door zegt. Hij zit thuis vanwege het pesten. Dat betekend dat ze dus geen overdracht maken van de ernstige incidenten. Dit komt omdat echt heel hard aan. Ik dacht dat op ze minst er gesprekken waren met ouders en kinderen. 
Ook nog iets erbij, haar kind heeft al zoveel meegemaakt en is heel kwetsbaar daarom blijft hij op deze school ondanks ze een behoorlijk stuk gaat verhuizen. Tja die kwam ook even binnen. Want dat kwetsbare kind slaat andere kwetsbare kinderen en ik Moet uit mijn eigen buurt vluchten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.