Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zwemmen in alleen broekje


Mama-Irene

Mama-Irene

23-08-2023 om 19:32 Topicstarter

Ik vind bikini topjes gewoon niet handig voor kleine kinderen. Ze zitten naar mijn idee vaker niet op hun plek dan wel. 

Helemaal mee eens, vroeger bij oudste dochter geprobeerd en snel weer gestopt, hij zakte af ze vond hem vervelend, en hij deed niet waar die voor is want ‘alles’ is nog steeds te zien. 


iedereen mag in enkel een broekje zwemmen.   Volwassen vrouw wat mij betreft ook hoor
En zolang dochter zich zo prettig voelt doet ze dat toch lekker. 

Hier eigenlijk vanaf kleins af aan een badpak.

Met 10 zijn ze toch wel al bezig met hun ontwikkeling. Ook als er nog weinig te zien is. Sommige kinderen zijn nu eenmaal wat later. Maar dat zou voor mij niet maken alvast een topje te dragen. Zo'n setje staat nu eenmaal een stuk leuker. Een broekje is wat mij betreft meer voor kleine meisjes. Daarna gaat er wel wat meer aan. Met alleen cup A loop je immers ook niet zonder iets aan rond. Heeft voor mij niet alleen als doel ondersteuning (wat bijvoorbeeld bij een kleine A ook niet echt nodig is). 

Izza schreef op 23-08-2023 om 19:55:

Met 10 zijn ze toch wel al bezig met hun ontwikkeling. Ook als er nog weinig te zien is. Sommige kinderen zijn nu eenmaal wat later. Maar dat zou voor mij niet maken alvast een topje te dragen. Zo'n setje staat nu eenmaal een stuk leuker. Een broekje is wat mij betreft meer voor kleine meisjes. Daarna gaat er wel wat meer aan. Met alleen cup A loop je immers ook niet zonder iets aan rond. Heeft voor mij niet alleen als doel ondersteuning (wat bijvoorbeeld bij een kleine A ook niet echt nodig is).

‘staat leuker’ is subjectief

En ‘zit lekkerder’ is ook een uitstekende eis

absor schreef op 23-08-2023 om 20:17:

[..]

‘staat leuker’ is subjectief

En ‘zit lekkerder’ is ook een uitstekende eis

Precies!


Laat het vooral aan dochter zelf, komt echt wel vanuit haarzelf wanneer zij eraan toe is om niet enkel meer in een bikinibroekje te lopen.

Ik lees hier zelfs vanaf groep 3/4?? 

Dochter is nu 6 en heeft vandaag ook gewoon lekker in alleen broekje gespeeld. Ik heb er nog niet over gedacht wanneer we dat zullen veranderen als het niet vanuit haar komt op een gegeven moment. Interessant om te lezen.

Wat ik wel soms lastig vind is het omkleden op een openbaar stuk. Niet dat anderen haar niet mogen zien maar al die mobiels overal... Ik wil niet dat ze per ongeluk of expres bij iemand naakt op de foto komt

Hoe gaan jullie daar mee om?

Op een gegeven moment gaan de meesten toch wel een bovenstukje willen. Als er wat gaat groeien, wil ik dat dochter dat bedekt. Een badpak is dan ook een optie. Dochter heeft nu ook een badpak. 

Naakt zijn in het openbaar mag dochter van ons niet. In een zwembad wordt er niet naakt gedoucht en met omkleden op het strand doe je er even een handdoek omheen. Of heel snel wisselen. 

Zonder shirt buitenspelen mag dochter ook niet en zou ze ook niet mogen als ze een jongen was. In het openbaar heb je gewoon kleding aan, ook bovenkleding. Of je nu buiten gaat spelen of naar de winkel gaat of naar school, je gaat niet half naakt. Alleen op plaatsen die daarvoor zijn zoals het zwembad of het strand is dat anders, maar dan heb je op weg erheen wel iets aan over je badpak. 

Een bikini voor een kind zonder borstvorming (steun) vind ik belachelijk en zelfs seksualiserend, door de indruk te wekken dat er misschien iets te zien zou kunnen zijn zonder dat topje. Bij een kleuter hangt het ook al snel om de nek of achterop de rug.

Dan beter een badpak.

Als ze het zelf graag zo wil, en je hebt gewoon bovenstukjes beschikbaar maar die wil ze niet aan, zou dat voor mij ook prima zijn. Zeker als er überhaupt nog geen borstontwikkeling zijn. Als ze wel borsten begint te krijgen maar ze wil toch zonder topje, zou ik het eigenlijk niet weten. Dan zou ik starten met een goed gesprek erover met dochter zelf, over de voor- en de nadelen, en vanaf daar verder kijken denk ik.

Mama-Irene

Mama-Irene

23-08-2023 om 22:20 Topicstarter

Envelop schreef op 23-08-2023 om 21:44:


Wat ik wel soms lastig vind is het omkleden op een openbaar stuk. Niet dat anderen haar niet mogen zien maar al die mobiels overal... Ik wil niet dat ze per ongeluk of expres bij iemand naakt op de foto komt

Hoe gaan jullie daar mee om?

Zoals ik in mijn eerste bericht ook schreef was dat dochter zich ook op strand omkleed en dan wel even bloot is. 
Zelf vind ik het niet erg als ze even bloot is bijvoorbeeld op het strand om zich om te kleden maar ik laat haar niet meer bloot zwemmen wat ze vroeger nog wel eens mochten. 
En eigenlijk de enige reden daarvoor zijn alle mobieltjes die er rond het strand toch aanwezig zijn. 


Mama-Irene

Mama-Irene

23-08-2023 om 22:22 Topicstarter

Fiorah schreef op 23-08-2023 om 22:11:

Als ze het zelf graag zo wil, en je hebt gewoon bovenstukjes beschikbaar maar die wil ze niet aan, zou dat voor mij ook prima zijn. Zeker als er überhaupt nog geen borstontwikkeling zijn. Als ze wel borsten begint te krijgen maar ze wil toch zonder topje, zou ik het eigenlijk niet weten. Dan zou ik starten met een goed gesprek erover met dochter zelf, over de voor- en de nadelen, en vanaf daar verder kijken denk ik.

Ja ik ben ook erg benieuwd wat ze gaat doen zodra ze borstvorming krijgt, ik denk dat ze gewoon voor topje of badpak gaat maar wie weet. 
Mocht ze het echt niet willen word het inderdaad eerst een goed gesprek 

MamaE schreef op 23-08-2023 om 21:55:

Op een gegeven moment gaan de meesten toch wel een bovenstukje willen. Als er wat gaat groeien, wil ik dat dochter dat bedekt. Een badpak is dan ook een optie. Dochter heeft nu ook een badpak.

Naakt zijn in het openbaar mag dochter van ons niet. In een zwembad wordt er niet naakt gedoucht en met omkleden op het strand doe je er even een handdoek omheen. Of heel snel wisselen.

Zonder shirt buitenspelen mag dochter ook niet en zou ze ook niet mogen als ze een jongen was. In het openbaar heb je gewoon kleding aan, ook bovenkleding. Of je nu buiten gaat spelen of naar de winkel gaat of naar school, je gaat niet half naakt. Alleen op plaatsen die daarvoor zijn zoals het zwembad of het strand is dat anders, maar dan heb je op weg erheen wel iets aan over je badpak.

Nou dit. Daarnaast mogen mijn jongens ook gewoon niet in blote buik buitenspelen met kans op verbranden. Ze dragen dus buiten of een tshirt of een uvshirt als we gaan zwemmen. Uv shirt zou een idee kunnen zijn als kind met borstvoeding geen topje aan wil. 

mijn dochter van bijna 10 wil ook geen topje aan. Ze loopt al van jongs af aan in alleen een broekje. Er is nog geen borstvorming maar ze verandert al wel. Ze komt nu zelf bijna op het punt dat ze haar tepels wil bedekken maar wil absoluut geen topje of badpak. Het liefst een jongenszwembroek. Dus we gaan ons maar eens beraden op wat opties. 

vind het zo bevrijdend in scandinavie naar een zwembad.  Mannen en vrouwen zijn gescheiden en er zijn geen kleedhokje   Gewoon grote ruimte met kluisjes.  En iedereen trekt lekker zijn badpak uit en staat gewoon te douchen

in engeland in het zwembad hing een bordje; verboden naakt te douchen

doe mij de scandinavische spirit maar.   Als ik mij op het strand omkleed ga ik niet spastisch met een handdoek staan. Gewoon even hup. Nou dan zien ze toch mijn tieten of blote kont even, who cares. Iedereen is naakt geboren

En echt elke puber gaat door een schaamfase hoor, je dochter trekt vanzelf ineens een topje of badpak aan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.