Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

12 km fietsen, drama of hoort erbij?

De meeste oortjes hebben tegenwoordig gewoon bediening op het oortje zelf. Liedje skippen, even twee keer erop tikken. Afspreken dat ze maar één oortje in doet, rechts, en van tevoren een playlist maakt. Je telefoon mag je sowieso niet in je hand hebben op de fiets dus ook niet om iets anders op te zoeken. 

En je kan afspreken samen te sparen voor een tweedehands ebike. Als ze een bankrekening heeft waar je potjes in kan maken kan ze het zelf ook goed volgen. 

Broadway schreef op 03-10-2025 om 09:36:

oh. idd geen speakertje. dat is echt heel vervelend voor de omgeving

Nou, nou. Als je daar vreselijke last van hebt, moet je maar even doortrappen om diegene in te halen. Je kunt ook alles als "heel vervelend" beschouwen. 

OT: ik vind het te ver en denk dat het eerder steeds meer gaat tegenstaan, dan dat het went. Wat zou dochter als oplossing zien?

Ingrid18 schreef op 04-10-2025 om 07:57:

Ja weetje soms zijn dingen nu eenmaal zoals ze zijn.
Ik kan me voorstellen dat 12 km fietsen niet leuk is maar het is ook weer niet een reis om de wereld.
Mijn dochter fietst ruim 8 km enkele reis op een gewone fiets en die hoor ik zelden klagen. Ze fietst meestal wel met iemand maar ik geloof ook niet dat ze het nu zo'n ramp vind om eens alleen te fietsen, lekker je eigen tempo, geen verplichte gesprekken, heerlijk lijkt me dat.
Wat iemand al benoemde is wel waar, je hoeft niet alles voor ze op te lossen, het zijn geen grote ongemakken waarmee we iets moeten.
Hoort ook bij het opgroeien dat niet alles even leuk is, wordt alleen maar meer naarmate ze ouder worden.

Er zijn al genoeg dingen niet zo leuk zonder dat je elke dag een pleuriseind moet fietsen als dat je daar een hekel aan hebt. Fijn dat jouw dochter het niet erg vindt, maar dochter van TO vindt het wél erg en dat mag ook gewoon gerespecteerd worden. 

DeOnbekende schreef op 04-10-2025 om 11:12:

[..]

Er zijn al genoeg dingen niet zo leuk zonder dat je elke dag een pleuriseind moet fietsen als dat je daar een hekel aan hebt. Fijn dat jouw dochter het niet erg vindt, maar dochter van TO vindt het wél erg en dat mag ook gewoon gerespecteerd worden.

Er zijn heel veel dingen die niet zo leuk zijn maar je kan niet alles oplossen of voorkomen toch? TO heeft geen geld voor een elektrische fiets. Dochter kan al met de bus. Er is geen andere school dichterbij. Thuislaten dan maar tot ze een rijbewijs heeft? 

Dus tja, je kan best respecteren dat dochter het niet leuk vindt. Maar dat lost het niet op.

Evaluna

Evaluna

04-10-2025 om 12:07 Topicstarter

Natuurlijk zijn er kinderen (en volwassenen) die fietsen helemaal prima vinden en graag alleen fietsen. 
Ik fietste vroeger ook 12 km naar school. Vond het niet echt leuk, maar kan me ook geen zware protesten herinneren.

Dochter is van ander hout gesneden. Ze vind alleen fietsen ontzettend ongezellig, begrijpelijk want ze is een gezelligheidsdier en geen einzelganger zoals ik soms (was).
Ook wordt ze er boos om. 

De antwoorden helpen me het een en ander in perspectief te zien. Het is inderdaad veel en dat het nu vervelend is hoeft niet te betekenen dat het altijd zo blijft. 
Een school dichterbij is 2 niveaus lager, daar gaat ze ook niet blij van worden.

Een oortje in lijkt me link, maar schijnbaar wordt het wel veel gedaan. Een speakertje op een boeren weg, lijkt me niet heel veel overlast geven en een stuk veiliger, maar misschien heb ik dat mis?

Mijn elektrische fiets geeft het verschil tussen fris en fruitig aankomen op het werk, of moeten douchen bij de bedrijfsdouches.

Ik ga voor fris en fruitig.

Poezenmeisje schreef op 04-10-2025 om 12:31:

Mijn elektrische fiets geeft het verschil tussen fris en fruitig aankomen op het werk, of moeten douchen bij de bedrijfsdouches.

Ik ga voor fris en fruitig.

Maar TO kan dat niet betalen. Ik lees nergens dat TO geen elektrische fiets zou willen kopen. Maar als er geen geld voor is, dan heb je niet zoveel keus toch?

Op deze leeftijd is het toch kiezen tussen fietsen of de bus. Een elektrische fiets lost het probleem van alleen fietsen ook niet op. In de bus zijn er misschien leeftijdsgenootjes die elke dag dezelfde route afleggen waarmee ze dan kan samen reizen.
Bij heel extreem weer kun je een kind incidenteel wel brengen, maar dagelijks brengen en halen is wel veel gevraagd, ook qua combinatie met werk. En dan heb je nog steeds geen fiets voor naar gym te gaan en zo. Soms zijn dingen ook gewoon zoals ze zijn en heb je het ermee te doen en kun je kiezen uit twee voor jezelf minder optimale alternatieven. Dat is dan maar zo.

Ben benieuwd, op een bepaald traject zie ik wel eens pubers *14-17 (tot nu toe altijd jongens) liften naar school. Zien jullie dat ook wel eens in eigen omgeving.

In mijn regio gaat het om een rit van 10-11 km tussen weilanden door van dorp naar groot dorp. Ik vermoed dat ouders er niet vanaf weten/het niet heel tof vinden.

*Schatting. 

Oog

Oog

04-10-2025 om 14:45

Tsja, ik lees dan weer niet dat TO een E-bike echt niet kan betalen. Ze zegt dat het met haar inkomen een behoorlijke uitgave is. Zo eentje waar je drie keer over nadenkt voor je tot aanschaf overgaat. Dat snap ik heel goed. En dat betekent met dochter om de tafel: is dit de oplossing die ze zelf ook voor ogen heeft? Wat zou ze zelf graag willen? Ik mis in de berichten die vraag aan dochter. 
Als het niet kan; kan het niet. Dan is het jammer maar helaas. Maar meestal is het niet zo zwart wit. Er kan gespaard worden, er is ook een tweedehands markt, je kunt eens rondvragen, de keus is niet alleen maar duur of niks.
Overigens vind ik de berichten dat dochter niet moet klagen want zijzelf/ hun zoon/ dochter moeten allemaal nog veel verder en het is juist lekker om alleen te fietsen, en een boxje is asociaal en een oortje gevaarlijk allemaal nogal toondoof. Fijn als dat voor jou zo is, maar dat geldt niet voor dit meisje. Eigenlijk zeggen jullie tegen haar: jouw probleem bestaat niet. Want ik vind het geen probleem, dus jij ook niet. 
Fijn dat jij alleen fietsen lekker vond, dit meisje niet.
Fijn als jouw kind 12 km een heerlijke afstand vindt, dit meisje niet.
Fijn als jij geniet van stilte, dit meisje wilmgraag wat geluid.

Het is aantrekkelijk om alle puberproblemen af te schuiven op “ach, pubers klagen altijd, ze wennen er vanzelf wel aan”, maar ik denk dat je daarmee ook nog weleens je eigen beslissingen wilt rechtvaardigen, terwijl de “klagende puber” gewoon een punt heeft.

Hier hebben alle kinderen uit de buitengebieden een elektrische fiets. Kinderen die dat niet hebben zijn eigenlijk een uitzondering en fietsen vaker alleen omdat het tempo te laag ligt. To heb jij geen fietsplan van het werk? Of zou je via via een 2e hands kunnen overnemen. Of deze fiets inruilen voor een 2e hands van de fietsenzaak. Die hebben vaak genoeg gebruikte fietsen staan. 

Het alleen fietsen is bijna niet te voorkomen. Niet iedereen heeft een klik of hetzelfde rooster. En ook de eindtijden zijn anders. Ik zou haar een telefoonstandaard geven voor op de fiets (aan het stuur). En dan 1 oortje in. Of koptelefoon met hoor functie (dan hoor je omgevingsgeluiden. Fietsen is veel prettiger met muziek of een podcast. Verder moet dochter gewoon wennen. En daar hoef jij niet volledig in mee te gaan continu. 

Evaluna schreef op 04-10-2025 om 12:07:

Natuurlijk zijn er kinderen (en volwassenen) die fietsen helemaal prima vinden en graag al

Een oortje in lijkt me link, maar schijnbaar wordt het wel veel gedaan. Een speakertje op een boeren weg, lijkt me niet heel veel overlast geven en een stuk veiliger, maar misschien heb ik dat mis?

Geef haar een bone conduction koptelefoontje. Klein, je haar blijft mooi en je hoort je omgeving nog prima.

ik fietste 10 km naar school op een fiets met 3 versnellingen. Tegen de winter ging dat minder goed, en kreeg ik een buskaart. Meer kinderen die die route fietsten kregen in de winter een buskaart. Maar veel fietsten ook gewoon in de winter door.

Joszy schreef op 04-10-2025 om 11:19:

[..]

Er zijn heel veel dingen die niet zo leuk zijn maar je kan niet alles oplossen of voorkomen toch? TO heeft geen geld voor een elektrische fiets. Dochter kan al met de bus. Er is geen andere school dichterbij. Thuislaten dan maar tot ze een rijbewijs heeft?

Dus tja, je kan best respecteren dat dochter het niet leuk vindt. Maar dat lost het niet op.

Eens hoor. Ik reageerde vooral op het stukje dat zo'n eind fietsen eigenlijk toch heerlijk is en dat ze niet zou moeten klagen. 

Het punt is dat in deze tijd iedereen elektrisch fietst. Ik ken geen volwassenen meer op een gewone fiets. En in de winkel staan er achteraan in een hoekje nog een paar. Ze worden nauwelijks nog verkocht (even los van de sportfietsen, cafe fietsen en kinderfietsen). Als alle dorpsgenoten haar voorbij gaan begrijp ik haar wens wel. Je kunt het niet vergelijken met vroeger. Voor kinderen in de stad is het wat anders. Maar als jullie bewust buitenaf wonen met weinig voorzieningen zou ik daar ook rekening mee houden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.