Evaluna
02-10-2025 om 12:25
12 km fietsen, drama of hoort erbij?
Dochter van 11 is naar de middelbare. De school is leuk, ze heeft aansluiting en zit op haar plek.
Alleen dat fietsen, ze vindt het verschrikkelijk.
Met mijn budget is een electrische fiets echt heel veel geld. Ze heeft dus een goede tweedehands fiets met 7 versnellingen.
Het probleem is dubbel, ze vindt fietsen vermoeiend en stom.
Maar, ze vindt alleen fietsen ook heel vervelend en ongezellig. Er zit 1 meisje in de klas uit dezelfde richting, maar die doet niet eens een poging om mee te fietsen, omdat ze geen elektrische fiets heeft. Ze hebben sowieso geen klik.
Ik heb een busabbonnement voor haar gekocht, maar ook dat vind ze niet alles en als ze gym heeft op een andere locatie dan heeft ze toch haar fiets nodig.
Is dit herkenbaar? Ik twijfel inmiddels behoorlijk aan mezelf. Zijn dit heftige puber emoties en zal het wel wennen? Ben ik echt zo spartaans om haar op een niet-electrische fiets op pad te sturen?
Lijkt me fijn om jullie mening te horen.
Lizzyliz
05-10-2025 om 13:48
Izza schreef op 05-10-2025 om 12:31:
Het punt is dat in deze tijd iedereen elektrisch fietst. Ik ken geen volwassenen meer op een gewone fiets. En in de winkel staan er achteraan in een hoekje nog een paar. Ze worden nauwelijks nog verkocht (even los van de sportfietsen, cafe fietsen en kinderfietsen). Als alle dorpsgenoten haar voorbij gaan begrijp ik haar wens wel. Je kunt het niet vergelijken met vroeger. Voor kinderen in de stad is het wat anders. Maar als jullie bewust buitenaf wonen met weinig voorzieningen zou ik daar ook rekening mee houden.
Inderdaad. Vroeger had niemand een e-bike, dus was een gewone fiets de oplossing om naar school te komen. In de winter soms de bus. Iedereen deed het zo. Maar tegenwoordig heeft bijna iedereen een e-bike of fatbike. En dan voelt het heel anders om als enige die afstand te moeten fietsen op een gewone fiets. Want 12 km is wel te doen, maar het is ook best wel ver. Ik zou echt kijken naar een tweedehands e-bike voor haar.
troelahoep
05-10-2025 om 17:58
Wat ik een beetje mis in de reacties hier is het punt dat je met een gewone fiets aan je conditie werkt en de milieubelasting van de accu van een electrische fiets ook nog best groot is ten opzichte van een gewone fiets.
Ik snap werkelijk niet waarom iedereen tegenwoordig een elektrische fiets moet hebben. Zeker van jongeren wil je toch dat ze een beetje fit blijven? Trapondersteuning voor ouderen of mensen die een handicap/ziekte hebben snap ik nog wel, maar jongeren? Alleen maar omdat 'iedereen' er een heeft?
Gingergirl
05-10-2025 om 18:37
troelahoep schreef op 05-10-2025 om 17:58:
Wat ik een beetje mis in de reacties hier is het punt dat je met een gewone fiets aan je conditie werkt en de milieubelasting van de accu van een electrische fiets ook nog best groot is ten opzichte van een gewone fiets.
Ik snap werkelijk niet waarom iedereen tegenwoordig een elektrische fiets moet hebben. Zeker van jongeren wil je toch dat ze een beetje fit blijven? Trapondersteuning voor ouderen of mensen die een handicap/ziekte hebben snap ik nog wel, maar jongeren? Alleen maar omdat 'iedereen' er een heeft?
Misschien ook een stukje vooruitgang qua modernisatie. Net zoals dat er niks mis is met een afwasborstel en een theedoek maar veel mensen toch liever een vaatwasser gebruiken. Scheelt weer tijd en afwassen vinden veel mensen een vervelende klus. Met fietsen gaat het ook zo: er zijn nu meer mogelijkheden, zelf trappen hoeft niet meer, scheelt tijd en veel mensen vinden fietsen niet leuk dus als er een snellere optie is en je kunt het betalen tja waarom niet. Fit blijven kan op veel manieren. Ik fiets zelf overigens niet maar hoor dit veel onder de fietsers om mij heen als redenen.
Poezenmeisje
05-10-2025 om 18:41
Als je vriendinnetjes een elektrische fiets hebben en jij kunt ze niet bijhouden, dan is dat best wel waardeloos, zeker bij pubers.
MMcGonagall
05-10-2025 om 18:51
Het lijkt me echt een hel om elke dag 24 kilometer te moeten fietsen. Mijn oudste moest 9 km naar school. Dat had ze ervoor over want het was de school van haar keuze (er was een alternatief op 5,5 km). Zelf zou ik het niet gedaan hebben. Ik ben een keer naar mijn vader gefietst (ook 12 km), op een zomerse dag bij wijze van leuke activiteit, en had halverwege al spijt. Toen moest ik nog 20 minuten door en later weer terug.
Maar goed, dit is wat pubers nu eenmaal moeten. Ik vind e-bikes voor kinderen ook een beetje raar. Ze bewegen al minder dan goed voor ze is.
Rekenenisleuktaalook
05-10-2025 om 19:12
Tja, honderd jaar geleden ging mijn opa lopend naar school want fietsen waren te duur voor de gewone man. Zijn bedrijf functioneerde met paard en wagen, mijn andere opa had een bakfiets. Ging allemaal prima. Toch kochten ze na de oorlog allebei een auto.
De vooruitgang zorgde dat ze vooruit kwamen.
Winterkoud
05-10-2025 om 19:18
Dat is ook de reden voor ons geweest om te starten met een goede lichtgewicht fiets zonder ondersteuning. Puber mag op echt regendagen of veel wind de elektrische van ons meenemen. Ov is geen optie, buslijn is er niet, tenminste geen lijnbus zonder omweg via andere dorpjes 😉
Puber zeurt ook niet extra om de elektrische fiets op dagen zonder regen en veel wind. En hij fietst 40/45 min erover op gewone fiets, en 30 min met elektrische fiets. Dat verschil is ook niet mega groot. Ze fietsen ook gewoon echt hard op de gewone fiets.
Overigens fietsen bij ons echt nog wel pubers op een gewone fiets, degene die elektrisch fietsen passen zich aan bij meerijden aan de gewone fiets.
Blijft het een eind fietsen, en niet altijd leuk, uiteraard 😬
Rekenenisleuktaalook
05-10-2025 om 19:20
MMcGonagall schreef op 05-10-2025 om 18:51:
Het lijkt me echt een hel om elke dag 24 kilometer te moeten fietsen. Mijn oudste moest 9 km naar school. Dat had ze ervoor over want het was de school van haar keuze (er was een alternatief op 5,5 km). Zelf zou ik het niet gedaan hebben. Ik ben een keer naar mijn vader gefietst (ook 12 km), op een zomerse dag bij wijze van leuke activiteit, en had halverwege al spijt. Toen moest ik nog 20 minuten door en later weer terug.
Maar goed, dit is wat pubers nu eenmaal moeten. Ik vind e-bikes voor kinderen ook een beetje raar. Ze bewegen al minder dan goed voor ze is.
Alles went. Ik fietste jarenlang zeker 50km per week. Allemaal korte stukjes van minder dan vijf km per keer.
Toen ging ik werken op bijna 10km van huis. De eerste keren daarheen fietsen waren vreselijk. Dat deed ik ongeveer één keer per week, in de zomer, als het niet waaide of regende. Langzaam opgebouwd. Inmiddels fiets ik zeker twee keer per week, van het vroege voorjaar tot het late najaar. En verder in de winter ook als het zeker weten niet glad is of wordt. Moet morgen werken op een andere vestiging en ga die 15km ook gewoon fietsen. Enigzins gedwongen door gebrek aan parkeermogelijkheden aldaar.
troelahoep
05-10-2025 om 23:41
MMcGonagall schreef op 05-10-2025 om 18:51:
Maar wat is er zo erg aan dan? Heb je echt een heel slechte conditie, krijg je zadelpijn, ben je gewoon lui, is de weg erheen heel vervelend (bijvoorbeeld een heel stuk langs een autoweg). Ik probeer het te begrijpen want ik vind fietsen geen vervelende activiteit, tenzij het regent of er veel tegenwind is. Binnen mijn vrienden en kennissenkring wordt er ook veel gefietst - alhoewel steeds meer elektrisch - en is er denk ik wel iets als 'autoschaamte'.
Ik heb een tijd ergens gewerkt waarvoor ik ongeveer 10 km. moest fietsen. Daar ging ik 3x in de week op de gewone fiets heen, alleen als het vies weer was pakte ik wel de auto, want ik ben wel een beetje van suiker. Ik ben echt niet sportief, ook niet atletisch gebouwd maar 10 kilometer fietsen lukt me wel in (ruim) een half uur (met de auto was het ook niet echt sneller, want omrijden over de snelweg en spits). Elke dag wensten mijn collega's mij een goede reis naar huis en werd ik meewarig/bewonderend aangekeken omdat ik op de fiets kwam. Bij een latere baan ging ik ook altijd fietsen. Zelfde verhaal, iedereen kwam met de auto en ik -die van het verst moest komen - wel 5 hele kilometers - ging fietsen. Een keer moest ik naar het hoofdkantoor net iets verder weg, misschien 'wel' 8 kilometer. Echt zó raar, kennelijk.
Gingergirl
06-10-2025 om 07:23
troelahoep schreef op 05-10-2025 om 23:41:
[..]
Maar wat is er zo erg aan dan? Heb je echt een heel slechte conditie, krijg je zadelpijn, ben je gewoon lui, is de weg erheen heel vervelend (bijvoorbeeld een heel stuk langs een autoweg). Ik probeer het te begrijpen want ik vind fietsen geen vervelende activiteit, tenzij het regent of er veel tegenwind is. Binnen mijn vrienden en kennissenkring wordt er ook veel gefietst - alhoewel steeds meer elektrisch - en is er denk ik wel iets als 'autoschaamte'.
Ik heb een tijd ergens gewerkt waarvoor ik ongeveer 10 km. moest fietsen. Daar ging ik 3x in de week op de gewone fiets heen, alleen als het vies weer was pakte ik wel de auto, want ik ben wel een beetje van suiker. Ik ben echt niet sportief, ook niet atletisch gebouwd maar 10 kilometer fietsen lukt me wel in (ruim) een half uur (met de auto was het ook niet echt sneller, want omrijden over de snelweg en spits). Elke dag wensten mijn collega's mij een goede reis naar huis en werd ik meewarig/bewonderend aangekeken omdat ik op de fiets kwam. Bij een latere baan ging ik ook altijd fietsen. Zelfde verhaal, iedereen kwam met de auto en ik -die van het verst moest komen - wel 5 hele kilometers - ging fietsen. Een keer moest ik naar het hoofdkantoor net iets verder weg, misschien 'wel' 8 kilometer. Echt zó raar, kennelijk.
Sommige mensen houden gewoon niet van fietsen. Dat kan toch, waarom is dat zo moeilijk te begrijpen.
Net zoals dat sommige mensen het OV vervelend vinden of niet van autorijden houden. Stukje persoonlijke voorkeur. Binnen onze vriendenkring wordt ook niet veel gefietst.
Ik ga met de bus naar mijn werk, vind ik persoonlijk een stuk makkelijker en prettiger en in mijn geval ook sneller.
Ysenda
06-10-2025 om 08:11
[..]
Maar wat is er zo erg aan dan? Heb je echt een heel slechte conditie, krijg je zadelpijn, ben je gewoon lui, is de weg erheen heel vervelend (bijvoorbeeld een heel stuk langs een autoweg). Ik probeer het te begrijpen want ik vind fietsen geen vervelende activiteit, tenzij het regent of er veel tegenwind is.
Fietsen is een noodzakelijk kwaad, dat ga je niet voor je plezier doen.
Liever 30km lopen dan met de fiets.
Ik doe het wel maar er moet wel een doel bij zijn. Gewoon een rondje fietsen, echt niet.
Vrijevlinder
06-10-2025 om 08:16
[..]
Ik zit met verbazing dit topic te lezen, en dan met name de ouders die het zielig vinden en vinden dat hun kind niets hoeft te doen wat hij of zij niet wil.
Pubers mopperen. Dat is een feit. En ik denk dat ze er niets van leren als aan alles direct wordt toegegeven. Denk alleen al aan hoe lang ze binnen zitten, hoe lang ze met computers en telefoons bezig zijn. Het is juist goed om frisse lucht te snuiven en om te werken aan je conditie door lichamelijk bezig te zijn.
Broadway
06-10-2025 om 08:26
Levina123 schreef op 03-10-2025 om 13:39:
[..]
Toch zou ik dit never nooit aanraden aan een kind van 11 (en voor volwassenen geloof ik ook niet zo in die geweldige alertheid, maar dat terzijde). Ik moest direct denken aan de vader van een 13-jarige jongen die Tommy-Boy heette. Die overleed omdat hij met zijn telefoon bezig was op fiets. Vader geeft sindsdien voorlichting aan jongeren over appen/muziek op op de fiets, zoek maar op, je wordt er triest van. Tommy-Boy was zijn Spotify-lijst aan het bijwerken, daar hebben jullie het allemaal niet over. Maar van muziek luisteren en even op je scherm kijken om een nummer te skippen of iets dergelijks is een kleine stap. Dus om nou een 11-jarige actief aan te raden een muziekje op te zetten omdat de rit anders zo saai is? Nou, nee.
jij gaat van niets naar 180 en dat is gek. je vergeet het grijs tussen zwart en wit.
die stap tussen luisteren en op je telefoon kijken kan zomaar heel groot zijn. mijn telefoon zit bijvoorbeeld in mijn fietstas, daar kan ik dus niet bij.
Zeespiegel
06-10-2025 om 09:25
2x per dag 12 km is echt wel een flinke afstand voor een puber. Met trapondersteuning krijg je nog steeds lichaamsbeweging. En puber krijgt ook nog gewoon gym op school.