Myrill
22-09-2025 om 10:07
13 en 18
onze zoon van net 18 heeft een meisje leren kennen, in de veronderstelling dat ze 15 was. Ja mam, weet het ze is eigenlijk wel wat jong. Maar ze is echt leuk, we hebben lol het klikt leuk enz..
Ze wonen op 45min van elkaar af. Papa van haar woont dichter bij bij ons dan mama. Papa was 15min met de trein (we wonen heel dorps, school is in de stad op 20min met de trein) dus ze zagen elkaar eerst vooral als ze bij papa was.
Nu zijn beide thuis situaties niet ideaal voor vriendinnetje. Ze heeft daarom besloten om niet meer naar papa te gaan. Wat ik volkomen kan begrijpen. En nu dus altijd bij mama is. Maar door rugzak van mama is dat soms wat veel.
Toen zeiden wij goed bedoelend, als het mag van mama dan mag ze om het weekend hier komen. Jullie slapen vanwege haar leeftijd voorlopig apart en samen zijn ze het gaan vragen...
Moeder reageerde maar lieve meid, je bent nog jong je bent 13! Dus onze zoon stond met zijn oren te klapperen van ho wat...
Ze zijn samen gaan praten. Blijkt vriendinnetje is inderdaad 13 ...En nu? Ze zijn 1.5mnd samen. Ze vond onze zoon zoo leuk, ze wou hem niet afschrikken en wist niet meer hoe terug te draaien. Kan ik me in haar situatie als meisje wel voorstellen...Maar ja hoe verder?.. Als zoon het eerlijk had geweten hadden ze elkaar misschien niet face to face ontmoet. Maar nu kennen ze elkaar 1.5mnd vinden ze elkaar super leuk enz.
Zoon heeft eerlijk aan moeder van vriendinnetje verteld hoe het gegaan is en dat ze elkaar leuk vinden en dat ze eigenlijk beide zelf willen ontdekken of dit kan slagen of niet.
Nu zijn wij ook wel van mening dat luisteren, steunen, adviseren beter helpt dan verbieden.En hebben we gezamenlijk ook contact gehad met haar moeder. En hebben we echt wel met klem gezegd dat seksen voorlopig echt een no go is. Of dat vriendinnetje al ervaring heeft of niet. Want jij zit "fout" ...
Het wettelijke stukje vind ik hierin dus wel erg lastig..Google zegt strafbaar. Tussen de lijntjes door "valt het mee" zijn er uitzonderingen enz.. Beide partijen zijn op de hoogte enz..
Forums kom je diverse antwoorden tegen dat ze het merendeels zelf moeten ontdekken, ze zijn gelukkig niet de enige. Alleen hoe doe je dat naar de "buitenwereld"? Kunnen ze buiten gewoon de verliefde pubers zijn die ze zijn.. Of moet je het strikt achter de voordeur houden. Maar het is toch steeds hetzelfde meisje wat hier binnen loopt en bij hun dezelfde jongen.
Hier zegt mijn man ook, buiten "bestaat jullie relatie niet" .. Maar dat is toch niet leuk? Maar wat ik meen gelezen te hebben is dat iedereen onze zoon kan "aangeven" .. en dat wil je ook niet.. Je wilt ze hierin toch beide beschermen..
Lang verhaal maar het houd me bezig..
AnnaPollewop
23-09-2025 om 07:01
Wat me wel wat lastig lijkt is dat zoon inderdaad 18 is, dat is al best oud voor een meisje van 13 maar ook al best oud om hem van alles te gaan verbieden. Eigenlijk ga je daar helemaal niet meer over als ouder. Want hij is 18 (nog even los van hoeveel invloed je hebt op pubers rond verliefdheden) en dus meerderjarig. Dan moet je het vooral hebben van goede gesprekken.
Ik vraag me af of hij echt verliefd is (als in: zij gaat ook echt iets aan hem bijdragen als partner) of nu vooral voor haar wil zorgen, gezien haar achtergrond en het leeftijdsverschil. Het liegen om hem maar te houden geeft mij wel de bezorgdheid dat ze tot oneerlijkheid bereid is om hem te houden, en als we 13 zo jong vinden dan kun je ook niet verwachten dat ze als een volwassene overziet waar de grenzen liggen of wat dat voor hem kan gaan betekenen.
Er is genoeg ellende bekend van meisjes die toch zwanger worden (kan ook per ongeluk), en dan zitten beide partijen met de gebakken peren, of alsnog aangifte doen en dan zit zoonlief zijn hele leven met een aantekening als zedendelinquent die hem goed dwars kan zitten. Het hoeft niet het meisje zelf te zijn dat aangifte doet he, dat kan een ander ook doen. En het OM laat dan niet meer los, ook niet als moeder en dochter bij nader inzien toch de aangifte in willen trekken. Kijk ook maar eens naar die atleet, die wordt nog steeds afgefakkeld op social media 10 jaar later. En dan lezen we hoofdschuddend de krant en veroordelen zo'n jongen, maar als het je eigen zoon is ken je de situatie en is dat wel een bak ellende voor hem. je hebt er, grof gezegd, later minder last van om dronken iemand dood te rijden als 19-jarige dan dat je een keer met een meisje van 13 naar bed gaat. De tijden zijn niet mild.
In de vriendenkring van mijn zoon komen zulke ¨scheve" verkeringen ook wel eens voor, maar er wordt toch wat schuin naar gekeken juist ook door de jongeren zelf. Zo rijp zijn jonge meisjes helemaal niet, dat maken we er als maatschappij vooral van.
Enfin, TO zit er mee. Verbieden maakt het specialer, dus dat helpt ook al niet zo geweldig. Ik zou dat logeren gelijk stoppen, je brengt haar daarmee alleen maar meer in een afhankelijkheid want als ze de verkering niet meer zo leuk vindt (of jouw zoon vindt dat) dan is ze haar fijne logeerplek ook weer kwijt.
Haar moeder heeft zo te lezen het meeste verstand in deze, met haar zorgen.
Is het zijn eerste verkering?
Rosemary00
23-09-2025 om 07:24
TO dit is gewoon een misdaad wat je zoon pleegt. En jij helpt hem hierbij. Ik heb 0 sympathie voor zoon. Toen hij er achter kwam dat ze 13 was moest hij er gelijk een eind aanmaken. Of is zoon mentaal ook niet in orde?
Marit!
23-09-2025 om 08:00
als moeder van de 13-jarige zou ik dit verbieden. Als moeder van de 18- jarige zou ik een zeer indringend gesprek voeren met mijn kind. De verhouding is nu enorm scheef qua leeftijd en ontwikkelfase èn het is strafbaar. Met alle discussies en ontwikkelingen in het me-too gebeuren staat je zoon - ondanks gewone verliefdheid en de beste intenties - met 10-0 achter. Met 20 en 25 is het leeftijdsverschil weliswaar net zo groot maar zit je (waarschijnlijk) in een net andere levensfase. Echt niet doen nu, meisje is heel kwetsbaar ook, gezien de problemen.
Ik vroeg mijn 18-jarige dochter wat ze ervan vond (zonder mijn mening eerst te geven). Ze was heel resoluut: oh nee mam, dit kan echt niet, hij moet dit echt stoppen. Ze heeft zelf een tijdje met een knul van 24 geappt maar kwam er net zo goed al vrij snel achter dat ook hun leefwereld nog teveel verschilt (zij net van VO af en nu aan t studeren, hij in een drukke baan, eigen huis etc). Dat heeft ze dus gestopt. In dit geval gaat het nog eens om een minderjarige en een (net?) meerderjarige. Dat is vragen om gedoe.
letterkoekje
23-09-2025 om 08:01
Rosemary00 schreef op 23-09-2025 om 07:24:
TO dit is gewoon een misdaad wat je zoon pleegt. En jij helpt hem hierbij. Ik heb 0 sympathie voor zoon. Toen hij er achter kwam dat ze 13 was moest hij er gelijk een eind aanmaken. Of is zoon mentaal ook niet in orde?
Het zal wel gaan, zeker?
Van waar die 'OOK'? Heeft TO ergens geschreven dat er geestelijk iets mis is met dit meisje? Het is niet omdat je jong en kwetsbaar bent, dat je (licht) gehandicapt bent!
Rosemary00
23-09-2025 om 08:19
letterkoekje schreef op 23-09-2025 om 08:01:
[..]
Het zal wel gaan, zeker?
Van waar die 'OOK'? Heeft TO ergens geschreven dat er geestelijk iets mis is met dit meisje? Het is niet omdat je jong en kwetsbaar bent, dat je (licht) gehandicapt bent!
![]()
De ook was bedoelt voor TO. Die het blijkbaar geen probleem vindt dat haar zoon een relatie met een kind krijgt. Het enige wat haar kan schelen is wat de buitenwereld ervan denkt.
MiniJCW
23-09-2025 om 08:20
AnnaPollewop schreef op 23-09-2025 om 07:01:
Wat me wel wat lastig lijkt is dat zoon inderdaad 18 is, dat is al best oud voor een meisje van 13 maar ook al best oud om hem van alles te gaan verbieden. Eigenlijk ga je daar helemaal niet meer over als ouder.
De wet verbiedt het, is dat niet genoeg? En zo lang zoon in huis woont, kun je hem van alles verbieden. Of kan hij ook een wietkwekerij beginnen in zijn slaapkamer of de auto pakken en gaan joyriden? Tja, hij is 18, dus je kunt niets meer verbieden?
Rosemary00
23-09-2025 om 08:27
TO als zoon ook maar iets met haar doet is het technisch gezien verkrachting. Met 13 kan je geen toestemming geven. Stel dat ze hem naaktfoto's stuurt. Dat is k*nderp*rn*. Zelfs als je zoon juridisch niet in de problemen komt, hoop ik wel dat dit moreel verwerpelijk is. Daarnaast kennen ze elkaar maar 6 weken, je doet net of ze al 20 jaar getrouwd zijn.
Izza
23-09-2025 om 08:55
To je moet bij alle partijen aangeven dat dit emotioneel, moreel en juridisch absoluut niet kan! Dit meisje is nog maar een kind! En ook jouw zoon is absoluut nog niet volwassen. Dat blijkt ook wel omdat hij hierin mee wil gaan. En niet het besef heeft dat wat hij doet niet kan. De vraag is ook wat hij ziet in een ongelijkwaardig contact met een kwetsbaar meisje. Ipv een partner van zijn eigen leeftijd. Dan zit er bij hem echt wat niet goed in zijn hoofd. En natuurlijk willen ze uiteindelijk seks of gaat dat er van komen. Zoon is een man bomvol hormonen. En zij mag zich misschien ouder voordoen of handelen. Het blijft een kind. En kwetsbaar want haar eigen ouders beschermen haar niet eens. En jullie ook niet. Dat maakt zoon een zedendelinquent. Ga in gesprek of en waarom hij gevoelens heeft voor kinderen. En of dit vaker voorkomt. Loopt hij zelf achter in zijn ontwikkelening of is er sprake van stoornissen of achterstanden bij hem? Een normaal functionerende meerderjarige zou dit namelijk niet doen. Tijd om.in actie te komen ipv faciliteiten bieden. Geef bij alle partijen aan dat jullie dit niet willen uit bezorgdheid. En vraag haar ouders ook hierin op te treden.
Izza
23-09-2025 om 09:00
letterkoekje schreef op 23-09-2025 om 08:01:
[..]
Het zal wel gaan, zeker?
![]()
Met zowel zoon als dat meisje is wat aan de hand. Dit is namelijk geen normaal (en zelfs strafbaar) gedrag. Je kunt inderdaad denken aan stoornissen, achterstanden of andere mentale problemen.
tsjor
23-09-2025 om 09:17
Let wel: de relatie is niet verboden! Alleen seks is verboden.
Ik vind het zorgelijk dat iedereen denkt dat seks voor een 18-jarige jongen onvermijdelijk is als hij een meisje heeft. Ervan uitgaan dat jongens/mannen een onbeheersbare seksuele drift hebben brengt met zich mee dat meisjes zich moeten beschermen tegen de predators, en dan krijg je een samenleving waarin geen vrijheid is. Daar moeten we echt met elkaar anders over gaan praten en denken.
Ik snap best dat de tijd van geen-seks-voor-het-huwelijk niet meer terugkomt, maar in die tijd gebeurde het echt wel dat mensen, zoals mijn ouders, jarenlang verkering hadden voor dat ze konden trouwen (woningnood) en dus wel een relatie hadden, maar geen seks. In die tijd waren er nog geen voorbehoedsmiddelen waren, dus je was er al snel bij als het wel een keer gebeurde.
Dus een gesprek tussen vader en zoon, en moeder en dochter over zelfbeheersing en het belang ervan lijkt mij belangrijk.
En een relatie is niet verboden. Samen praten, wandelen, film kijken, huiswerk maken, dansen, spelletjes doen etc. etc. er kan veel wel, zonder dat het verboden is.
Kimdekim
23-09-2025 om 09:34
tsjor schreef op 23-09-2025 om 09:17:
Ik vind het zorgelijk dat iedereen denkt dat seks voor een 18-jarige jongen onvermijdelijk is als hij een meisje heeft. Ervan uitgaan dat jongens/mannen een onbeheersbare seksuele drift hebben brengt met zich mee dat meisjes zich moeten beschermen tegen de predators, en dan krijg je een samenleving waarin geen vrijheid is. Daar moeten we echt met elkaar anders over gaan praten en denken.
Ik snap best dat de tijd van geen-seks-voor-het-huwelijk niet meer terugkomt, maar in die tijd gebeurde het echt wel dat mensen, zoals mijn ouders, jarenlang verkering hadden voor dat ze konden trouwen (woningnood) en dus wel een relatie hadden, maar geen seks. In die tijd waren er nog geen voorbehoedsmiddelen waren, dus je was er al snel bij als het wel een keer gebeurde.
Dus een gesprek tussen vader en zoon, en moeder en dochter over zelfbeheersing en het belang ervan lijkt mij belangrijk.
En een relatie is niet verboden. Samen praten, wandelen, film kijken, huiswerk maken, dansen, spelletjes doen etc. etc. er kan veel wel, zonder dat het verboden is.
Nu kan het best zijn dat ze geen seks hebben maar als de relatie stand houdt is het ook naïef om te denken dat hij nog 3 jaar gaat wachten.
Mugs
23-09-2025 om 09:37
Maar waarom zou een 18 jarige jongen dit willen met een meisje dat nog maar net van de basisschool af is?
FruitMoeder
23-09-2025 om 10:03
Denk ik dat zoon als een wild beest op dat meisje zou springen, nee. Maar ze gaan vast handen vasthouden en dan kussen en dan tongkussen en voor je het weet... Daarnaast is het heel erg raar dat een 18 jarige een vriendschap wilt met een 13 jarige. Ook liegt deze 13 jarige over haar leeftijd, straks zegt ze dat ze er klaar voor is en blijkt dat ook een leugen en geeft ze zoon aan voor seksueel misbruik. Het is de kat op het spek binden. Zelfs als zoon zich in kan houden kan het meisje gewoon verzinnen dat hij iets met haar gedaan heeft. Dat zou dan moeilijk te ontkennen zijn voor zoon.
Izza
23-09-2025 om 10:23
Die relatie is ook absoluut onwenselijk. En kom op zeg. Een 18 jarige die alleen samen wil wandelen en handjes vasthouden? Onzinnig natuurlijk. Ze zijn verliefd geen kleuters op de basisschool. Natuurlijk volgt daar steeds meer en uiteindelijk seks. De door jou genoemde activiteiten zorgen voor binding en contact dat je juist wilt voorkomen.
Praten en huiswerk maken kan hij prima doen met zijn eigen (volwassen!) vrienden. Die hebben ook veel meer raakvlakken. Dat meisje mag bijvoorbeeld niet eens mee naar het café om te dansen.
Heeft deze jongen geen eigen vrienden to? Dat hij daarom een jong meisje nodig heeft als een soort compensatie? Het is echt zeer ongezond gedrag.
tsjor
23-09-2025 om 10:23
Het beste recept is dan: de omgang beperken tot twee dagen per week, op toegankelijke plekken. Gesprekken met je kind houden, ook van vader-zoon en moeder-dochter. Aangeven dat beheersing wel degelijk mogelijk is, moet wel, vanwege de veiligheid van alle meisjes en vrouwen.
Stel dat de jongen 16 was, dan was er geen verbod etc. Het 'mooiste meisje' uit mijn klas had indertijd in wat nu groep 8 is al een relatie met een jongen van 16. Ze is er overigens mee getrouwd. Sommige meisjes van 13 lijken meer op een volwassen vrouw dan sommige volwassen vrouwen met een meisjeslichaam. Het zal niet voor niets zijn dat de jongen zich vergist heeft in de leeftijd van het meisje.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.