Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

13 en 18

Myrill

Myrill

25-09-2025 om 10:23 Topicstarter

tsjor schreef op 25-09-2025 om 10:13:

'Zorg ervoor dat er supervisie is tijdens ontmoetingen en beperk fysiek contact tot activiteiten die door beide gezinnen als geschikt worden beschouwd.'
Ik vraag me af hoe je dit wil organiseren, zowel de supervisie als de toestemming voor geschikte fysieke activiteiten.

Ze zullen zich buiten vriendschappelijk moeten gedragen ipv als verliefde pubers. En in huis kunnen ze dus geen uren op de kamer boven zitten. 

Skellar schreef op 25-09-2025 om 10:01:

En stel to, er komt toch (stiekem) seks.
Dan is dat dus juridisich gezien seksueel misbruik, toch? En misbruikzaken verjaren niet meer.
In het ergste geval vindt dit meisje over tien, twaalf jaar met terugwerkende kracht dat ze het toch echt niet wilde, dat ze geen nee durfde te zeggen, dat ze dus misbruikt is. Of ze wil echt kwaad of ze denkt dat er iets te halen valt, want je weet nog helemaal niet wat voor volwassene ze wordt en waar en hoe ze terecht zal komen .

Dan kan het je zoon zelfs veel later nog lelijk in de staart komen bijten.
Ik moet steeds denken aan die beachvolleyballer. Misschien ander verhaal, maar toch. Volgens mij ongeveer zelfde leeftijden.
Die man kan niets meer goed doen. Eerder in dit topic noemde iemand dat ook al.

Klopt. Ook al zegt ze ja. Vanwege de leeftijd is dat voor de wet automatisch nee.

Ik snap dat ze verliefd kunnen worden. Maar dit kan uiteindelijk behoorlijk vervelend aflopen voor TO's zoon.

Myrill schreef op 25-09-2025 om 10:23:

[..]

Ze zullen zich buiten vriendschappelijk moeten gedragen ipv als verliefde pubers. En in huis kunnen ze dus geen uren op de kamer boven zitten.

Maar hoe controleer je dat? Ga je nooit meer weg als zij thuis zijn? En buitenshuis?

Gun je kind een normale, onbezonnen relatie en ga niet uit alle macht proberen dit in stand te houden. 

Het enige dat JIJ en HAAR ouders hoeven te zeggen: nee, dit is niet gepast, wij gaan dit niet faciliteren. Geen slapen bij elkaar en geen ontmoetingen thuis. Geen sponsoring van trein of andere ov kaartjes. 
Dan zoeken ze het verder maar uit. 
En dat stug volhouden. Hoe moeilijk is het.

Je bent je nu volledig aan het ingraven, je lijkt wel een kleuter die perse haar zin wil krijgen. Ipv je zoon of dat meisje.

Myrill schreef op 25-09-2025 om 10:23:

[..]

Buiten moeten ze dus stiekem doen maar achter de gordijntjes mag het. Je weet dus dat het niet echt mag maar heimelijk moet gebeuren.

Het gaat trouwens om één puber en een volwassenen. Met 18 ben je voor de wet volwassen en aansprakelijk voor je handelen.

Myrill

Myrill

25-09-2025 om 11:32 Topicstarter

tsjor schreef op 23-09-2025 om 09:17:

Let wel: de relatie is niet verboden! Alleen seks is verboden.
Ik vind het zorgelijk dat iedereen denkt dat seks voor een 18-jarige jongen onvermijdelijk is als hij een meisje heeft. Ervan uitgaan dat jongens/mannen een onbeheersbare seksuele drift hebben brengt met zich mee dat meisjes zich moeten beschermen tegen de predators, en dan krijg je een samenleving waarin geen vrijheid is. Daar moeten we echt met elkaar anders over gaan praten en denken.
Ik snap best dat de tijd van geen-seks-voor-het-huwelijk niet meer terugkomt, maar in die tijd gebeurde het echt wel dat mensen, zoals mijn ouders, jarenlang verkering hadden voor dat ze konden trouwen (woningnood) en dus wel een relatie hadden, maar geen seks. In die tijd waren er nog geen voorbehoedsmiddelen waren, dus je was er al snel bij als het wel een keer gebeurde.
Dus een gesprek tussen vader en zoon, en moeder en dochter over zelfbeheersing en het belang ervan lijkt mij belangrijk.
En een relatie is niet verboden. Samen praten, wandelen, film kijken, huiswerk maken, dansen, spelletjes doen etc. etc. er kan veel wel, zonder dat het verboden is.

Je hebt hier ook al voorbeelden genoemd wat ze kunnen doen. En per minuut tot minuut er bovenop zitten kan niet.

TO, wees nou eens eerlijk. Vind je dit een ideale situatie voor je kind? Ze kennen elkaar 6 weken, ja ze vinden elkaar leuk, maar is dit het werkelijk waard?

Gun je je kind niet een gezonde relatie zonder controle door ouders, zoals voor zijn leeftijd gebruikelijk is?

Myrill

Myrill

25-09-2025 om 12:28 Topicstarter

Rosehip schreef op 25-09-2025 om 11:46:

TO, wees nou eens eerlijk. Vind je dit een ideale situatie voor je kind? Ze kennen elkaar 6 weken, ja ze vinden elkaar leuk, maar is dit het werkelijk waard?

Gun je je kind niet een gezonde relatie zonder controle door ouders, zoals voor zijn leeftijd gebruikelijk is?

Nee vind het verre van ideaal en ook dat heb ik al meermaals gezegd. En ook dat we hopen door zoon veilig te stellen met alle beperkingen, schriftelijke afspraken en nee daar hoeft geen handtekening onder. En dat is niet alleen voor het slapen.Dat hij gaat inzien dat het niet werkt en veel gedoe is als ze iets willen ondernemen want stel iemand interpreteert het verkeerd enz. Omdat je buiten de verliefde pubers wilt zijn. Zoon is echt wel nog puber ipv volwassen hoor. En nogmaals een relatie zonder seksuele handelingen is niet verboden. Alleen de maatschappij vind daar heel wat van. En in sommige situaties ook zeker wel terecht  maar niet iedereen heeft foute intensies 

We spiegelen echt wel van alle kanten. Maar kunnen het niet verbieden. En dan zijn we nog steeds geen voorstander van stiekem gedoe.En dan willen we idd toezicht kunnen houden op de gehele situatie. Voor zoon en voor haar.

En het slapen is niet gezegd dat dat structureel gaat gebeuren. Heb het met alle goede bedoelingen aangeboden. 

Myrill schreef op 25-09-2025 om 12:28:

[..]

Nee vind het verre van ideaal en ook dat heb ik al meermaals gezegd. En ook dat we hopen door zoon veilig te stellen met alle beperkingen, schriftelijke afspraken en nee daar hoeft geen handtekening onder. En dat is niet alleen voor het slapen.Dat hij gaat inzien dat het niet werkt en veel gedoe is als ze iets willen ondernemen want stel iemand interpreteert het verkeerd enz. Omdat je buiten de verliefde pubers wilt zijn. Zoon is echt wel nog puber ipv volwassen hoor. En nogmaals een relatie zonder seksuele handelingen is niet verboden. Alleen de maatschappij vind daar heel wat van. En in sommige situaties ook zeker wel terecht maar niet iedereen heeft foute intensies

Dat vraag ik me af. Lees nog eens wat schoondochter daarover schreef om 9.15u.

Het is overigens ook bewezen dat minderjarigen minder drinken als ouders het verbieden, dan wanneer het toegestaan wordt. Ook al gaat het stiekem. Ik denk eigenlijk dat hiervoor hetzelfde geldt. De lol is er eerder af als het stiekem moet.

En geen handtekening? Wat heb je dan aan de schriftelijke afspraken?

[..]

En het slapen is niet gezegd dat dat structureel gaat gebeuren. Heb het met alle goede bedoelingen aangeboden.

Je hebt het met goede bedoelingen aangeboden, maar er is ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht. Je mag daar dus ook best op terugkomen hè! 

Je schrijft verder 'de maatschappij vindt daar wat van', alsof de maatschappij een persoon is, iemand die het niet helemaal goed begrijpt maar waar je nou eenmaal mee te maken hebt. Maar de maatschappij, dat zijn wij (hé waar heb ik dat eerder gehoord?). En zoals je in dit draadje kunt lezen, vindt de meerderheid het -met onderbouwing- helemaal niet zo'n goed idee. 

Zou het dan niet heel misschien zo kunnen zijn dat jouw denkbeeld niet helemaal oké is? Jouw idee dat het best moet kunnen (als maar voldaan aan allerlei niet te handhaven voorwaarden) en dat jij helpend bezig bent door dit te faciliteren? 

Ik zou er toch nog eens een nachtje over slapen

Myrill wat is jouw belang nog bij dit draadje? Wat overweeg je nog of zou je nog willen weten? Waar liggen jouw twijfels nog?

tsjor schreef op 25-09-2025 om 10:13:

'Zorg ervoor dat er supervisie is tijdens ontmoetingen en beperk fysiek contact tot activiteiten die door beide gezinnen als geschikt worden beschouwd.'
Ik vraag me af hoe je dit wil organiseren, zowel de supervisie als de toestemming voor geschikte fysieke activiteiten.

To gaat naast het stel op de bank of bed zitten. En bespreekt vooraf welke activiteiten geschikt zijn. 

Werkelijk welke normaal functionerende 18 jarige wil continu zijn privéleven bespreken met zijn moeder en anderen? En wil continu toestemming vragen voor iedereen stap en handeling. Waarbij er zelfs een contract nodig is?? Met 18 mag je auto rijden of op wereldreis of een huis kopen. Maar zoon moet zijn moeder vragen om een wandeling of bezoek aan de bioscoop?

[..]

Nee vind het verre van ideaal en ook dat heb ik al meermaals gezegd. En ook dat we hopen door zoon veilig te stellen met alle beperkingen, schriftelijke afspraken en nee daar hoeft geen handtekening onder. En dat is niet alleen voor het slapen.Dat hij gaat inzien dat het niet werkt en veel gedoe is als ze iets willen ondernemen want stel iemand interpreteert het verkeerd enz. Omdat je buiten de verliefde pubers wilt zijn. Zoon is echt wel nog puber ipv volwassen hoor. En nogmaals een relatie zonder seksuele handelingen is niet verboden. Alleen de maatschappij vind daar heel wat van. En in sommige situaties ook zeker wel terecht maar niet iedereen heeft foute intensies

We spiegelen echt wel van alle kanten. Maar kunnen het niet verbieden. En dan zijn we nog steeds geen voorstander van stiekem gedoe.En dan willen we idd toezicht kunnen houden op de gehele situatie. Voor zoon en voor haar.

Dat contract heeft echt geen enkele juridische waarde. Je legt namelijk iets vast waar zij niet handelingsbekwaam voor is. En wat illegaal is. 

Daarnaast kan ze er ieder moment in de toekomst op terugkomen. Tenzij jij 24/7 toezicht hebt is het haar woord tegen het zijne. Waarbij hij als volwassene altijd zal verliezen. Zelfs als zij zich bloot op hem werpt is hij de schuldige want hij had daar niet eens mogen zijn. 

En toezicht houden. Hoe zie je dat voor je? Jij zit tussen ze in op de bank, slaapt op een matje op de gang? Gaat mee naar activiteiten? 

Echt door jouw "afspraken" geef jij zoon toestemming voor een verkeerde relatie. Nee, wij staan hier niet achter omdat reden X en gevaar Y is ook een antwoord. En zoon moet dus continu stiekem doen en mag nergens in het openbaar zichzelf zijn. Geen gezonde situatie. De kans dat dit dood gaat bloeden als ze elkaar niet meer zien of maar minimaal is heel groot. 

Ik vind dat hele contract gedoe erg eng. Ik mag hopen dat het niet geldt voor dat 13 jarige meisje. Want als je haar onder contract zet en haar gedrag gaat controleren daarmee, dan komt dat erg over als grooming. Stel dat zoon toch seks wil en het meisje niet en dan zegt hij dat zij het moet doen omdat het in het contract staat. Je zet dat kind enorm onder druk als dat het geval is. En wat als het contract breekt? Zijn er consequenties? En als ik haar ouder was zou ik mijn dochter sowieso weg van jou houden als ik wist dat ze contracten moest ondertekenen en zelfs de politie inlichten. Dat is niet normaal. Die hele relatie is niet normaal. Moederliefde heeft grenzen. Vind die grenzen TO. Want je gaat nu veelste ver.

Ik kan goed begrijpen dat je in shock was toen je zoon liet weten dat het meisje amper 13 was. Maar ik heb de indruk dat die shock een ernstig tunneleffect bij jou heeft veroorzaakt: je grootste prioriteit is dat je zoon toch maar niet in de problemen komt met illegaal gedrag met dat meisje. Daardoor ben je in overdrive vanalles beginnen regelen waarmee je gewoon nog meer problemen veroorzaakt. 
Dus: neem gas terug en bekijk alles nuchter en vanop een afstand. Twee tieners die mekaar pas kennen, dat zou een volledig vrijblijvende situatie moeten zijn zonder verplichtingen. Jij maakt er bijna een samenleefcontract van!
Ik zou er in jouw plaats voor kiezen om het meisje beperkt thuis toe te laten, zeker niet laten logeren. Als ze mekaar meer willen zien, kunnen ze buiten samen afspreken. En leg een grotere verantwoordelijkheid bij je zoon, vanaf een bepaalde leeftijd word je nu eenmaal als volwassen beschouwd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.