Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jaar e-bike of niet


Thomass schreef op 05-05-2022 om 14:02:

[..]

elke volwassene kan fietsen op een fiets die niet elektrisch ondersteund is maar dat neemt niet weg dat een ebike prettig fietst. Deze 15jarige sport bijna elke dag dus hoezo moet het nóg gezonder? Een vervoermiddel mag ook prettig zijn anders kunnen we wel ook gewoon stoppen met die onzin van scooters en auto's (en wasdrogers etc etc etc).

Je kunt 'm ook wegbrengen, dan is 'ie er nog sneller en is nog makkelijker voor hem. Er is niks mis mee dat een 15-jarige 10 km heen en 10 km terug naar school fietst. 

Thomass schreef op 05-05-2022 om 14:04:

[..]

en waarom geef je niet gewoon een telefoon waar je alleen mee kunt bellen maar een smartphone (geen iphone)? Hoezo is die smartphone nodig en niet gunnen? Twintig jaar geleden hadden we toch ok genoeg aan een telefoon waar je alleen maar mee kunt bellen? Over tien jaar fietst elke puber op een ebike naar school.

Eh, heb jij kinderen op het VO? Laat ik als argument voor een smartphone maar meteeen Magister zeggen; een kind moet toch op school weten naar welk lokaal hij moet. Daarnaast is whatsapp momenteel essentieel voor communicatie bij jongeren - die van ons kunnen bijvoorbeeld prima zonder bellen.

Voor alles is er een afweging wat er nodig is en wat niet. En iedereen maakt die afweging anders. Dus als jij voor jouw kind vindt dat een telefoon die alleen kan bellen voldoende is (waarom dan überhaupt een telefoon trouwens?), dan doe je dat, vind je dat een smartphone nodig is, dan geef je dat, vind je dat een iPhone nodig is, dan geef je dat.

En als jij het niet nodig vindt, maar het toch wilt geven, dan doe je dat toch? Ik hou je niet tegen hoor. Ik geef alleen mijn mening.

Dat iedereen kind over 10 jaar een e-bike heeft, dat is echt een kulargument. Ten eerste moet ik het nog zien (kostbaar grapje) en ten tweede heeft dat niets met de huidige situatie te maken.

Toen onze oudste naar het VO ging krijg hij van ons een (oude) smartphone, maar toen nog met prepaid volgens mij - zodat hij ons kon bereiken in geval van nood. Voor andere kinderen hebben wij een andere afweging gemaakt omdat de situatie/wereld/omgeving toen anders was.

Thomass schreef op 05-05-2022 om 14:02:

[..]

elke volwassene kan fietsen op een fiets die niet elektrisch ondersteund is maar dat neemt niet weg dat een ebike prettig fietst. Deze 15jarige sport bijna elke dag dus hoezo moet het nóg gezonder? Een vervoermiddel mag ook prettig zijn anders kunnen we wel ook gewoon stoppen met die onzin van scooters en auto's (en wasdrogers etc etc etc).

Misschien is dat ook gewoon een prima idee. 

Het gaat niet om gunnen of dat het nog gezonder moet terwijl hij al sport enz. Maar ook doodsimpel om het aanwennen van gedrag.
Ja, nu sport hij veel. Maar misschien over een jaar of paar jaar niet meer. Hoe groot denk je dat de kans is dat hij dan weer een gewone fiets pakt, ook voor de korte stukjes? 

Wij hebben altijd alles met de kinderen wat enigszins kan op de fiets gedaan. Of lopend. Zelf ook natuurlijk. En zeker als je ouder wordt kun je dat eigenlijk ook wel een enorme luxe noemen, want door de gewenning overweeg je niet eens een ondersteunend alternatief! 

Mijn zoon van 18 is vanmorgen naar een vriend vertrokken die ruim 30km verderop woont. Hij kan er prima met het OV heen. Maar het is mooi weer en OV is ook weer zo'n gedoe, dus hij is gewoon op de fiets gegaan. 
Niet omdat dat moet, maar omdat het kan! (en hij gewend is overal heen te fietsen)

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-05-2022 om 14:40

Jippox schreef op 05-05-2022 om 14:36:

Het gaat niet om gunnen of dat het nog gezonder moet terwijl hij al sport enz. Maar ook doodsimpel om het aanwennen van gedrag.
Ja, nu sport hij veel. Maar misschien over een jaar of paar jaar niet meer. Hoe groot denk je dat de kans is dat hij dan weer een gewone fiets pakt, ook voor de korte stukjes?

Wij hebben altijd alles met de kinderen wat enigszins kan op de fiets gedaan. Of lopend. Zelf ook natuurlijk. En zeker als je ouder wordt kun je dat eigenlijk ook wel een enorme luxe noemen, want door de gewenning overweeg je niet eens een ondersteunend alternatief!

Mijn zoon van 18 is vanmorgen naar een vriend vertrokken die ruim 30km verderop woont. Hij kan er prima met het OV heen. Maar het is mooi weer en OV is ook weer zo'n gedoe, dus hij is gewoon op de fiets gegaan.
Niet omdat dat moet, maar omdat het kan! (en hij gewend is overal heen te fietsen)

Het kwartje kan natuurlijk ook de andere kant opvallen, het feit dat ik altijd overal ver vanaf woonde en alles op de fiets moest doen heeft er niet voor gezorgd dat ik nu ook nog de fiets pak, ook voor kleine stukjes niet. 

Thomass schreef op 05-05-2022 om 14:04:

[..]

en waarom geef je niet gewoon een telefoon waar je alleen mee kunt bellen maar een smartphone (geen iphone)? Hoezo is die smartphone nodig en niet gunnen? Twintig jaar geleden hadden we toch ok genoeg aan een telefoon waar je alleen maar mee kunt bellen? Over tien jaar fietst elke puber op een ebike naar school.

Omdat je een smartphone nu eenmaal nodig hebt: digid, bankieren, magister/som, roosterwijzigingen, inlogapp, enz. Een PC loopt nogal vervelend van lokaal naar lokaal 🤪

Lastig, diep in mijn hart vind ik eigenlijk een e-bike een hulpmiddel voor bejaarden  of mensen die fysiek iets mankeren. Zelf zou ik er alleen opstappen als ik een heuvelachtig gebied zou wonen.
Voor de meeste scholieren geldt dat allemaal niet. Maar ik herinner me nog van mijn eigen middelbare schooltijd dat dat gezellig in groepjes fietsen na de derde wel afgelopen was. Dan liepen de roosters niet meer synchroon. Dan is 20 km op een dag fietsen voor een paar school best veel, vooral als het een saaie rit is Kinderen die wat verder van school woonden hadden na hun zestiende bijna allemaal meteen een brommer onder hun gat. 

Jesse_1 schreef op 05-05-2022 om 14:13:

[..]

Eh, heb jij kinderen op het VO? Laat ik als argument voor een smartphone maar meteeen Magister zeggen; een kind moet toch op school weten naar welk lokaal hij moet. Daarnaast is whatsapp momenteel essentieel voor communicatie bij jongeren - die van ons kunnen bijvoorbeeld prima zonder bellen.

Voor alles is er een afweging wat er nodig is en wat niet. En iedereen maakt die afweging anders. Dus als jij voor jouw kind vindt dat een telefoon die alleen kan bellen voldoende is (waarom dan überhaupt een telefoon trouwens?), dan doe je dat, vind je dat een smartphone nodig is, dan geef je dat, vind je dat een iPhone nodig is, dan geef je dat.

En als jij het niet nodig vindt, maar het toch wilt geven, dan doe je dat toch? Ik hou je niet tegen hoor. Ik geef alleen mijn mening.

Dat iedereen kind over 10 jaar een e-bike heeft, dat is echt een kulargument. Ten eerste moet ik het nog zien (kostbaar grapje) en ten tweede heeft dat niets met de huidige situatie te maken.

Toen onze oudste naar het VO ging krijg hij van ons een (oude) smartphone, maar toen nog met prepaid volgens mij - zodat hij ons kon bereiken in geval van nood. Voor andere kinderen hebben wij een andere afweging gemaakt omdat de situatie/wereld/omgeving toen anders was.

Natuurlijk krijgt mijn kind een smartphone maar goed ik had ook kunnen zeggen: ok geen iphone maar waarom dan niet de allergoedkoopste smartphone? Of waarom niet een zeeman broek ipv een broek van noem maar op? 

En ja ebikes zullen steeds goedkoper worden en gewone fietsen amper nog te koop. Ergens zal de grens gaan verschuiven. Er zullen nog weinig ouders die het kunnen betalen en hun kind nu nog 25 km enkele reis naar school laten fietsen zonder ebike. Dat zal vanzelf verschuiven en ja voor 2/3 km zou ik geen ebike kopen nee.

Jippox schreef op 05-05-2022 om 14:36:

Het gaat niet om gunnen of dat het nog gezonder moet terwijl hij al sport enz. Maar ook doodsimpel om het aanwennen van gedrag.
Ja, nu sport hij veel. Maar misschien over een jaar of paar jaar niet meer. Hoe groot denk je dat de kans is dat hij dan weer een gewone fiets pakt, ook voor de korte stukjes?

Wij hebben altijd alles met de kinderen wat enigszins kan op de fiets gedaan. Of lopend. Zelf ook natuurlijk. En zeker als je ouder wordt kun je dat eigenlijk ook wel een enorme luxe noemen, want door de gewenning overweeg je niet eens een ondersteunend alternatief!

Mijn zoon van 18 is vanmorgen naar een vriend vertrokken die ruim 30km verderop woont. Hij kan er prima met het OV heen. Maar het is mooi weer en OV is ook weer zo'n gedoe, dus hij is gewoon op de fiets gegaan.
Niet omdat dat moet, maar omdat het kan! (en hij gewend is overal heen te fietsen)

Of vergroot je de kans dat dit kind straks een ebike koopt ipv een auto of steeds de ebike pakt ipv de auto? Je kunt het altijd beide kanten op redeneren. Eerst voorkomen dat je kind een scooter wil, dan een auto etc en als dat voorkómen met een ebike makkelijker gaat is dat dus een nieuwe mogelijkheid. 

kenfan schreef op 05-05-2022 om 16:02:

Lastig, diep in mijn hart vind ik eigenlijk een e-bike een hulpmiddel voor bejaarden of mensen die fysiek iets mankeren. Zelf zou ik er alleen opstappen als ik een heuvelachtig gebied zou wonen.

Precies, zo dacht ik anderhalf jaar geleden ook. Toch eens geprobeerd en meteen eentje gekocht. Nu fiets ik veel vaker dan vroeger omdat ik het veel leuker vind. Met 25 km was ik er wel klaar mee, nu fiets ik zo 60 km weg. Beter dan op de bank zitten. 

Niet alles wat fijn of handig is, hoeft ook. Als deze jongeman echt graag een e-bike wil kan hij daarvoor zelf sparen. Hij moet toch een nieuwe fiets. Stel budget daarvoor is 500 euro. Dan nog verjaardag en sint/kerst erbij heb je 700 of zo. De rest kan hij dan zelf bijleggen als hij het echt graag wil. Desnoods neemt hij er een baantje voor.
Ik begrijp niet zo goed waarom het nu 'opeens' zielig of onnodig zou zijn om 10 km te fietsen. Drie jaar geleden was de school net zo ver weg en kind nog jonger.
Ik zou ook geen scooter voor kind bekostigen om dezelfde reden.

Een smartphone is tegenwoordig wel iets wat echt nodig is voor communicatie met medeleerlingen, magister etc. Maar dat hoeft echt niet het nieuwste en duurste model te zijn. 

Kind zou van mij krijgen wat het nodig heeft en wil het luxer, dan is dat eigen rekening.

Thomass schreef op 05-05-2022 om 16:09:

[..]

Natuurlijk krijgt mijn kind een smartphone maar goed ik had ook kunnen zeggen: ok geen iphone maar waarom dan niet de allergoedkoopste smartphone? Of waarom niet een zeeman broek ipv een broek van noem maar op?

Alles heeft z'n afweging. MIjn kinderen hebben dus een goedkope smartphone gekregen, althans, de goedkoopste die aan de eisen voldeed. Nou ja, eigenlijk hebben ze na de eerste volgens mij altijd zelf gekocht - met verjaardagsgeld.

Bij een broek is het een kwestie van afwegen kwaliteit/geld en hoe ze zitten. Toen ze nog klein waren en kleding relatief kort gebruikten, hebben ze ook Zeeman kleding gedragen. Ik weet niet of ik daar nu nog voor zou kiezen ivm duurzaamheid. En ik merk dat duurdere kleding vaak langer goed blijft - dus duurder in de aanschaf, maar niet per sé duurder qua draagbeurt.

Dus percies wat ik vorige keer zei: voor alles is een afweging. Dus er zou uit een afweging kunnen komen dat een e-bike nodig is. Maar dat is bij ons niet zo en zou uit de criteria van TO ook niet komen. Tenzij het is ipv een al beloofde scooter bijvoorbeeld.

https://www.margriet.nl/gezondheid/fietsen-op-een-e-bike-elf-tips-om-valpartijen-te-voorkomen~bf7ef1be/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Margriet legt uit waarom het verstandig is om op vroege leeftijd te leren omgaan met een ebike  en niet te wachten tot je 80 bent.
Maar, Margriet legt ook uit dat je in de bocht moet uitrollen omdat je te snel extra ‘gas’ geeft en dus je balans verlies. De bike is zwaarder dan een gewone fiets, en dat wordt al gauw onderschat. Daarom jong geleerd oud gedaan. Die zucht naar zelfontplooiing houdt je toch niet tegen door hem ‘klein’ te houden.

Persoonlijk ga ik liever voor een scooter, want dan horen medeweggebruikers je ten minste nog aankomen. En de banden zijn een stuk breder.

(zonet even correctie toegepast etiket= ebike)

Margriet legt uit waarom het verstandig is om op vroege leeftijd te leren omgaan met een etiket en niet te wachten tot je 80 bent. - maar vgm is 50 ook n prima leeftijd om met n e bike te leren omgaan, dat duurt dan dus nog 35 jaar....

Flanagan schreef op 05-05-2022 om 16:50:

https://www.margriet.nl/gezondheid/fietsen-op-een-e-bike-elf-tips-om-valpartijen-te-voorkomen~bf7ef1be/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Margriet legt uit waarom het verstandig is om op vroege leeftijd te leren omgaan met een ebike en niet te wachten tot je 80 bent.
Maar, Margriet legt ook uit dat je in de bocht moet uitrollen omdat je te snel extra ‘gas’ geeft en dus je balans verlies. De bike is zwaarder dan een gewone fiets, en dat wordt al gauw onderschat. Daarom jong geleerd oud gedaan. Die zucht naar zelfontplooiing houdt je toch niet tegen door hem ‘klein’ te houden.

Persoonlijk ga ik liever voor een scooter, want dan horen medeweggebruikers je ten minste nog aankomen. En de banden zijn een stuk breder.

(zonet even correctie toegepast etiket= ebike)

Tja, ik blijf vinden dat puberteit en snelle vervoersmiddelen niet bij elkaar passen. En ik vind op volwassen leeftijd, kan ook 40 zijn, vroeg genoeg om met een e-bike te leren fietsen. 40-ers zijn iets meer geneigd om aan hun eigen en andermans veiligheid te denken en ook vaker bereid een helm te dragen. Echt geen overbodige luxe!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.