Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afgesneden rietjes gevonden


Kan je het niet laten testen bij een testlocatie, zodat je weet waar je mee te maken hebt?

BritgetJones007 schreef op 25-05-2023 om 11:11:

@natje; ik zou in dit geval helemaal niet afwachten en naar de huisarts gaan om advies in te winnen hoe je NU moet handelen en dat is niet afwachten.

We hebben in Nederland echt heel goede, niet oordelende organisaties die hierbij kunnen ondersteunen. Gratis én anoniem. Die hebben superveel online staan, je kunt ze bellen en met ze chatten, ik heb meerdere linkjes geplakt. De expertise ligt daar, niet bij de huisarts die het al druk genoeg heeft. Ik weet dat het een van de meest gegeven adviezen is op de fora, maar ook niet altijd terecht. 

Uit TO's reacties maak ik op dat ze dat een brug te ver vindt, als de huisarts dan laagdrempeliger is, kan ze daar heen, maar ik vermoed dat dat ook te ingewikkeld voelt.

Ik snap zelf niet zo goed waarom TO de wantrouwenroute gaat bewandelen. Controleren en tassen doorzoeken vind ik dan weer not done en werkt volgens mij ook helemaal niet. Zeker niet als TO nu al 2x ergens naar heeft gevraagd. Kind zal eerder beter of elders gaan verstoppen en ik kan me niet voorstellen dat puber wel in gesprek gaat als TO stiekem haar privacy schendt door dingen te doorzoeken. Verplicht drugstesten wordt ook afgeraden, omdat het wantrouwen op kan roepen:


https://www.drugsinfo.nl/bezorgd/zo-kom-je-erachter-of-een-kind-drugs-gebruikt

wat schrikken to, maar het feit dat je dochter zegt nergens van te weten zegt wel genoeg. Ze is er op de een of andere manier in verwikkeld. Ik denk dat je dit niet op z’n beloop moet laten en idd ook de ouders van haar vrienden moet informeren.

Calathea schreef op 25-05-2023 om 13:09:

wat schrikken to, maar het feit dat je dochter zegt nergens van te weten zegt wel genoeg. Ze is er op de een of andere manier in verwikkeld. Ik denk dat je dit niet op z’n beloop moet laten en idd ook de ouders van haar vrienden moet informeren.

Dus als kind ontkent is die er in verwikkeld. Als kind toegeeft niet? Of is kind altijd “schuldig”.


ik vind het maar een vaag verhaal. En de reacties van TO ook. Die gaat maar op de helft van de reacties in. Er is door heel veel mensen gevraagd hoe ze bij crystal meth kwam, maar geen antwoord. 

Als kind af en toe “gewone” drugs gebruikt, is ze geen uitzondering. Dat is ook niet direct een reden tot Grote Paniek en ouders van vrienden bellen. Ze lijkt nog goed te functioneren, TO merkt niets aan haar gedrag. Dus gesprekken zijn nog mogelijk. 

Het verbaast me dat in een ander topic ellenlange essays geschreven worden over “in verbinding blijven” en hier allerlei suggesties worden gedaan die die verbinding zéker zullen schaden. Maar goed, ieder zijn eigen opvoedstijl. Perfectie bestaat niet, one size fits all oplossingen ook niet.



Dimitri_2001 schreef op 24-05-2023 om 23:51:

Afgesneden rietjes doet me wel vermoeden dat ze deze gebruikt voor Crystal meth

Waarom? Coke en pep snuif je ook door een rietje. 

Doemijdieglazenbol schreef op 25-05-2023 om 13:20:

[..]

Dus als kind ontkent is die er in verwikkeld. Als kind toegeeft niet? Of is kind altijd “schuldig”.


ik vind het maar een vaag verhaal. En de reacties van TO ook. Die gaat maar op de helft van de reacties in. Er is door heel veel mensen gevraagd hoe ze bij crystal meth kwam, maar geen antwoord.

Als kind af en toe “gewone” drugs gebruikt, is ze geen uitzondering. Dat is ook niet direct een reden tot Grote Paniek en ouders van vrienden bellen. Ze lijkt nog goed te functioneren, TO merkt niets aan haar gedrag. Dus gesprekken zijn nog mogelijk.

Het verbaast me dat in een ander topic ellenlange essays geschreven worden over “in verbinding blijven” en hier allerlei suggesties worden gedaan die die verbinding zéker zullen schaden. Maar goed, ieder zijn eigen opvoedstijl. Perfectie bestaat niet, one size fits all oplossingen ook niet.



Je kan ook met je kind in verbinding blijven en actie ondernemen en ouders informeren...misschien lucht het kind wel enorm op dat je op de hoogte bent en is het ergens in verwikkeld wat het niet kan overzien en speelt groepsdruk een rol

De manier waarop je dit brengt kan verschil maken.

Ja, die rietjes komen niet 'zomaar opeens' op haar kamer terecht. Dus waarschijnlijk heeft ze iets te verbergen. Als je haar gaat controleren en haar kamer doorzoeken, gaat ze het waarschijnlijk nog stiekemer doen. Dat zou ik dus afraden. 
Ik zou niet akkoord gaan met het antwoord 'weet ik niet'. Want waarschijnlijk weet ze dat dondersgoed. Laat haar wel weten dat je wil weten wat er speelt en dat je haar wil helpen waar nodig. Maar ook dat je gebruik en dealen in drugs niet accepteert en heb het met haar over de gevaren van drugs, verslaving, het criminele milieu erachter.

dat je haar wil helpen waar nodig. Maar ook dat je gebruik en dealen in drugs niet accepteert 

Niet accepteren? Wat doe je dan als die drugs toch in huis komen?

haarklover schreef op 25-05-2023 om 18:41:

[..]

Niet accepteren? Wat doe je dan als die drugs toch in huis komen?

Of als ze zeggen dat alle alcohol dan ook het huis uit moet?

Natje1812

Natje1812

25-05-2023 om 21:38 Topicstarter

De reden waarom ik denk dat het CM was was omdat het er uitzag als kristallen en volgens ik dat opzocht op Google was dat CM.Ik ken niet alle vrienden van mijn dochter.Ze heeft een vriendje maar ze zei dat hij er niets mee te maken heeft.Dat ze het ging proberen met een andere vriendengroep…De rietjes heb ik niet in haar kamer gevonden.Die zaten in mijn droogkast…maar de das in de droogkast was wel van haar.De pillen heb ik wel gevonden in haar kamer maar ze zaten in een zakje die open stond op haar bed.Mijn dochter is ‘gelukkig’ nonchalant en valt vlug door de mand.Ik was op dat moment blij dat ze nergens meer heen kon met die pillen.
Ze zei me vandaag dat ik me geen zorgen moet maken na ons gesprek dat ze weet dat het zeer gevaarlijk kan zijn … Ik heb een vriendin die al heel haar leven drugs neemt te pas en te onpas ook veel medicatie,drank,…en hierdoor 3 jaar geleden een herseninfarct heeft gehad.Ik heb dit verteld aan mijn dochter en was hier wel van geschrokken zei ze…Ze is halfzijdig verlamd en kan niet goed meer praten.Ik heb haar gezegd voor je iets doet denk aan haar…

Doemijdieglazenbol schreef op 25-05-2023 om 18:55:

[..]

Of als ze zeggen dat alle alcohol dan ook het huis uit moet?

Dat vind ik echt niet vergelijkbaar. Alcohol in huis hebben is niet strafbaar, drugs in huis hebben wel. Daar kun je veel van vinden, maar uiteindelijk trek je bij de rechter aan het kortste eind met je mening. Je mag het oneens met elke wet en regel die bestaat, maar je zult je er toch aan moeten houden. 

Het is wel jouw huis. Daarin kun je echt wel bepalen wat je daar wel en niet accepteert qua wat zich er in bevindt. Dus als je geen drank in je huis wil, of sigaretten, dan mag je dat bepalen. Drugs idem dito. Net als vuurwerk of wapens. Ik zou niet willen dat mijn huis een drugskwartier wordt. Gewoon niet, onder geen enkele voorwaarde. Ik wil niet riskeren dat ik met mijn gezin op straat kwam te staan omdat mijn huis tijdelijk gesloten wordt als drugspand. En ja, dat gebeurt. 

Er zijn vast regelingen bij politie/justitie waarbij ze je helpen met uit het wereldje komen als je dat zelf niet meer kan. Maar dan moet je wel zelf inzien dat er een probleem is en het niet wegwuiven met 'ach, is van vrienden' en 'valt wel mee, niks aan de hand'.

Natje1812 schreef op 25-05-2023 om 21:38:

De reden waarom ik denk dat het CM was was omdat het er uitzag als kristallen en volgens ik dat opzocht op Google was dat CM.Ik ken niet alle vrienden van mijn dochter.Ze heeft een vriendje maar ze zei dat hij er niets mee te maken heeft.Dat ze het ging proberen met een andere vriendengroep…De rietjes heb ik niet in haar kamer gevonden.Die zaten in mijn droogkast…maar de das in de droogkast was wel van haar.De pillen heb ik wel gevonden in haar kamer maar ze zaten in een zakje die open stond op haar bed.Mijn dochter is ‘gelukkig’ nonchalant en valt vlug door de mand.Ik was op dat moment blij dat ze nergens meer heen kon met die pillen.
Ze zei me vandaag dat ik me geen zorgen moet maken na ons gesprek dat ze weet dat het zeer gevaarlijk kan zijn … Ik heb een vriendin die al heel haar leven drugs neemt te pas en te onpas ook veel medicatie,drank,…en hierdoor 3 jaar geleden een herseninfarct heeft gehad.Ik heb dit verteld aan mijn dochter en was hier wel van geschrokken zei ze…Ze is halfzijdig verlamd en kan niet goed meer praten.Ik heb haar gezegd voor je iets doet denk aan haar…


Waarschijnlijk dus gewoon MDMA kristallen

Natje1812 schreef op 25-05-2023 om 21:38:

De reden waarom ik denk dat het CM was was omdat het er uitzag als kristallen en volgens ik dat opzocht op Google was dat CM.Ik ken niet alle vrienden van mijn dochter.Ze heeft een vriendje maar ze zei dat hij er niets mee te maken heeft.Dat ze het ging proberen met een andere vriendengroep…De rietjes heb ik niet in haar kamer gevonden.Die zaten in mijn droogkast…maar de das in de droogkast was wel van haar.De pillen heb ik wel gevonden in haar kamer maar ze zaten in een zakje die open stond op haar bed.Mijn dochter is ‘gelukkig’ nonchalant en valt vlug door de mand.Ik was op dat moment blij dat ze nergens meer heen kon met die pillen.
Ze zei me vandaag dat ik me geen zorgen moet maken na ons gesprek dat ze weet dat het zeer gevaarlijk kan zijn … Ik heb een vriendin die al heel haar leven drugs neemt te pas en te onpas ook veel medicatie,drank,…en hierdoor 3 jaar geleden een herseninfarct heeft gehad.Ik heb dit verteld aan mijn dochter en was hier wel van geschrokken zei ze…Ze is halfzijdig verlamd en kan niet goed meer praten.Ik heb haar gezegd voor je iets doet denk aan haar…

Maar heb je inmiddels actie ondernomen en via de huisarts of instantie informatie ingewonnen wat je moet doen in deze situatie?

Doemijdieglazenbol schreef op 25-05-2023 om 

Ik snap zelf niet zo goed waarom TO de wantrouwenroute gaat bewandelen. Controleren en tassen doorzoeken vind ik dan weer not done en werkt volgens mij ook helemaal niet. Zeker niet als TO nu al 2x ergens naar heeft gevraagd. Kind zal eerder beter of elders gaan verstoppen en ik kan me niet voorstellen dat puber wel in gesprek gaat als TO stiekem haar privacy schendt door dingen te doorzoeken. Verplicht drugstesten wordt ook afgeraden, omdat het wantrouwen op kan roepen:

https://www.drugsinfo.nl/bezorgd/zo-kom-je-erachter-of-een-kind-drugs-gebruikt

Verplicht drugstesten vind ik ook te ver gaan, maar tassen en slaapkamers doorzoeken  niet. Ik vind dat een kind dat drugs gebruikt en misschien wel dealt, het recht op privacy grotendeels heeft verspeeld.

 Dit zijn geen kleine zaken. Het brengt de tiener zelf in gevaar (geestelijk, lichamelijk en juridisch) en betekent ook een risico voor de rest van het gezin. Verder heeft het ook enorme maatschappelijke gevolgen. Denk aan het lozen van schadelijk afval in de natuur, maar ook bedreigingen en liquidaties. Als je daar bij stil staat, vind ik het doorzoeken van tassen of slaapkamers, als je ten minste wel een redelijke verdenking hebt, een minimaal bezwaar. Het is vooral in het belang van zijn of haar veiligheid, of die van jezelf.

Natje1812

Natje1812

27-05-2023 om 08:15 Topicstarter

Ik ben nog niet met haar naar een testlocatie of huisarts geweest nee…Het is niet zo simpel om je tiener mee te kriigen tenzij je het met geweld doet…?
Ik heb de info doorgenomen van de links die hier zijn doorgegeven waarvoor dank.

Ik hou haar in de gaten en ik praat er met haar over.Of ze volledig de waarheid zegt weet ik niet en zal ik ook nooit weten.Ik merk nu niets aan haar…Ze is ook gewoon thuis.

Ik ga haar niet aan haar haren meesleuren naar de huisarts … 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.