Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afgesneden rietjes gevonden


Philou schreef op 30-05-2023 om 11:56:

[..]

Zegt niet elke generatie dat over de vorige(n) generaties?

[..]

Tja, er vanaf weten én er wat tegen doen, zijn twee dingen. Je weet niet hoe de situatie is voor zo’n gezin. Depressie, werkloosheid, schulden, geldzorgen, misbruik, mishandeling. Allemaal factoren die ervoor zorgen dat je als ouder niet overal ‘hands on’ kan zijn. Een rotzorg, dat lijkt mij niet persé.
Overigens heb ik ook wel eens horen zeggen dat drugs niet perse méér in de stad voorkomen. Maar ik pijnig mezelf nu om te achterhalen waar ik dat gehoord (gelezen) heb.

[..]

It’s here to stay, ben ik bang.

Great minds think alike 

Henricus schreef op 30-05-2023 om 10:46:

 

Zou er in de toekomst drugs bij ons in huis gevonden worden en/of merken dat ze gebruiken dan is 't simpel: zoon/dochterlief gaat met mama (agente) mee naar het politiebureau en daar blijven ze dan ook een nachtje achter de gesloten deur. Voorproefje van wat hun eventuele toekomst zou kunnen zijn. Dan nog een rondje langs de verslaafden...en werkt dat niet dan ga ik me er nog wel op een minder fraaie manier mee bemoeien.
(en ja, zo gaat het echt gebeuren, is al lang en breed besproken)

Een simpele dreiging, zorgt er niet voor dat je van de drugs wegblijft. Het maakt drugs juist intrigerender, helemaal in de puberteit. Waarmee dit tot middel wordt gemaakt om je af te zetten tegen je ouders. In combinatie met een dreigement zorgt het er voor dat als ze ooit de misstap gaan door wat te experimenteren, zij dat jullie eerder niet vertellen en moeite zullen doen dat je er niet achterkomt (tot het overduidelijk wordt). Een misstap wordt dus niet besproken en er wat van leren (van die ouwe), zit er niet in. Eenzaam! De vraag wordt dan of dit doorwerkt op andere gebieden waar ze jou als ouders maar niet van op de hoogte brengen (misbruik, tienerzwangerschap, dronken naar huisrijden).
En over de uitvoerig van het dreigement: in hoeverre krijgt jouw vrouw toestemming om haar werk te gebruiken voor haar privé situatie als opvoedmethode? En stel dat ze die krijgt, voor een minderjarige, wat nu als alle cellen op bureau even volzitten met echte verdachten? Dan krijgt je dreiging iets van “komt later wel”. Uitstel maakt je dreiging niet geloofwaardiger. Een puber schrijft je helemaal àf.

Even terugkomend op die ouders die het kennelijk niet interesseert: als dat ouders zijn die een moeilijker ouderschap hebben (door (geld)zorgen, schulden, ziekte, depressie, meer kinderen dan ze aan kunnen, geen steun familie/gezin), hebben zij vaak geen extra ruimte in hun hoofd om veel problemen van hun kinderen te herkennen laat staan te bespreken (eenzaam!) . En daarin is een parallel te trekken met het effect van een dreigement. 

Henricus schreef op 30-05-2023 om 10:46:

Zou er in de toekomst drugs bij ons in huis gevonden worden en/of merken dat ze gebruiken dan is 't simpel: zoon/dochterlief gaat met mama (agente) mee naar het politiebureau en daar blijven ze dan ook een nachtje achter de gesloten deur. Voorproefje van wat hun eventuele toekomst zou kunnen zijn. Dan nog een rondje langs de verslaafden...en werkt dat niet dan ga ik me er nog wel op een minder fraaie manier mee bemoeien.
(en ja, zo gaat het echt gebeuren, is al lang en breed besproken)

Pertinent geen geouwehoer met dat die rommel!

Als de moeder van het kind agente is, heb je nog kans dat er iets gebeurt, maar anders ziet de politie je aankomen. Die worden niet betaald om jou te helpen opvoeden.

Verder, nogmaals, ieder zijn opvoedingsstijl, maar professionals zeggen dat zo repressief reageren niet nodig (en mogelijk zelfs niet helpend) is, bij een incidenteel experiment. Ik heb in dit topic daar al genoeg bronnen voor aangedragen, ik ga die niet herhalen. 

Als mijn kind drugs zou gebruiken, zou ik in ieder geval anders reageren dan jij, dat is duidelijk. Maar ik geloof dat dat in meer situaties zo zou zijn. 

En volgens mij heb ik in een ander topic van jou al onderbouwd dat het nonsens is om te stellen dat "de jeugd afglijdt". In tegendeel zelfs. Zal ik Socrates er nog eens bijhalen? Het idee dat de jeugd afglijdt is van alle tijden en zelden of nooit waar geweest. Misschien is dat een geruststelling voor alle ouders

O en Henricus, mocht de moeder van jouw kind dat voor elkaar krijgen, dan vind ik dat misbruik van belastinggeld en rechtsmiddelen. Mocht ik er iets over te horen krijgen, dan zou ik zeker melding doen van ambtsmisbruik. Want het scenario dat jij schetst, is buiten autoritair en totalitair, volgens mij ook gewoon keihard verboden. 

Henricus schreef op 30-05-2023 om 11:33:

[..]


Je wilt overigens niet weten wat mijn wederhelft (tevens ex jeugdagent, in een gehuchtje in Overijssel) allemaal tegenwam én tegenkomt! En dat is nog maar een in simpel gehucht, wil niet weten wat er in de steden gebeurt. Je zou voor de lol eens een gesprek moeten aangaan met zo'n (jeugd)agent en horen wat er allemaal gebeurt)

In simpele gehuchtjes gebeurd vaak meer dan in de stad, omdat de ouders een 'vals' gevoel van veiligheid hebben. Naïever zijn zo je wilt. 

Het eerste Europeese alcoholprogramma voor de jeugd werd ook niet uitgerold in een stad, maar in een regio in Noord-Holland. 

De jeugd glijdt niet af, maar wij hebben de criminaliteit enorm laten woekeren de laatste decennia, waardoor nu onze kinderen in de greep komen van criminelen. Ze staan ze bij de poort van het speciaal onderwijs al op te wachten. 
Drugs waren er natuurlijk altijd al en vroeger werd meer en jonger gedronken dan nu bijvoorbeeld. Het is wel weer zo dat het door internet en sociale media veel makkelijker geworden is om drugs te bestellen. Het komt gewoon bij je thuis bezorgd in een pizzadoos. Allemaal dingen die niks te maken hebben met afglijden van de jeugd, maar met falen van volwassenen. 

Pief schreef op 30-05-2023 om 13:39:

De jeugd glijdt niet af, maar wij hebben de criminaliteit enorm laten woekeren de laatste decennia, waardoor nu onze kinderen in de greep komen van criminelen. Ze staan ze bij de poort van het speciaal onderwijs al op te wachten.
Drugs waren er natuurlijk altijd al en vroeger werd meer en jonger gedronken dan nu bijvoorbeeld. Het is wel weer zo dat het door internet en sociale media veel makkelijker geworden is om drugs te bestellen. Het komt gewoon bij je thuis bezorgd in een pizzadoos. Allemaal dingen die niks te maken hebben met afglijden van de jeugd, maar met falen van volwassenen.

Ja, dat denk ik eigenlijk ook wel. Je hebt gelijk. Dat zie je ook wel met de proces met Thaghi die een innige band bleek te hebben met de hoogste baas van de italiaanse misdaad maar ook de signalen vanuit de lokale politiek (waar de misdaad op zijn minst invloed op uit probeert te oefenen maar ook graag zetelt). In Nederland lijken we daar geen antwoord op te hebben (met uitwassen als moord op broer en advocaat kroongetuige, Peter de Vries). Vanuit advocaten , rechters, politie in Italië wordt er al vaker gewaarschuwd dat Nederland te naïef is.  

Komt ook nog dat tijdens Corona het drugsgebruik fors steeg. Het geld klotste de drugsdealers tegen de plinten op (en och arme, die konden dat tijdens de lockdown niet witwassen). 


Maar we dwalen af …

Doemijdieglazenbol schreef op 30-05-2023 om 12:51:

[..]

Als de moeder van het kind agente is, heb je nog kans dat er iets gebeurt, maar anders ziet de politie je aankomen. Die worden niet betaald om jou te helpen opvoeden.


En terecht. Ook niet als je als agente zelf met je kind komt aanzetten trouwens hoor, wat een stoerdoenerij. Je zet jezelf gigantisch voor schut omdat je de opvoeding niet in eigen hand houdt en that's it. 

Natje1812

Natje1812

31-05-2023 om 18:29 Topicstarter

Met mijn dochter gaat het voorlopig gewoon normaal…ze is meestal thuis en toch zeker ‘s nachts,eet gewoon mee met het gezin enzo…Is wel moe en verkouden maar verder fysiek geen abnormale dingen…
Ik heb ooit al sigaretten en vapes gevonden en dat vond ik niet tof maar pillen en dan die rietjes gaven mij wel een heel ander gevoel.Want dan weet je dat ze contact hebben met dealers dat hun leven misschien in gevaar kan zijn want welke rommel draaien ze daar niet in en met welke mensen gaan ze niet om…

Ik ben blij dat ik die spullen heb gevonden zodat ik weet dat ik niet naïef moet zijn en moet denken dat mijn dochter dit niet zal doen.Voorlopig sleur ik haar niet naar het politiebureau en hoop ik dat ons gesprek voorlopig voldoende is om haar van die rommel weg te houden.

Henricus schreef op 30-05-2023 om 11:33:

[..]

Je wilt overigens niet weten wat mijn wederhelft (tevens ex jeugdagent, in een gehuchtje in Overijssel) allemaal tegenwam én tegenkomt! En dat is nog maar een in simpel gehucht, wil niet weten wat er in de steden gebeurt. Je zou voor de lol eens een gesprek moeten aangaan met zo'n (jeugd)agent en horen wat er allemaal gebeurt)


Vrienden van ons zijn van een Gelderse plaats V verhuisd naar een Twentse plaats V ivm met de drugsoverlast in hun 1e woonplaats. Little did they know dat juist in die Twentse plaats V, redelijk reformatorisch er ook een gigantisch drugsprobleem heerst.
Maar ja, Twente staat ook bekend om de keten voor jongeren en daar wordt flink wat gedronken. Eem boskop'n doen over de grens, oftewel goedkoop drank kopen in Duitsland.
Of het een (drugs) nou erger is dan het andere (drank) dat weet ik niet, beiden kun je verslaafd aan raken.
Persoonlijk heb ik liever dat mijn kind wat drinkt dan drugs doet. Omdat ikzelf drank ken en drugs niet.

Natje1812 schreef op 31-05-2023 om 18:29:

Met mijn dochter gaat het voorlopig gewoon normaal…ze is meestal thuis en toch zeker ‘s nachts,eet gewoon mee met het gezin enzo…Is wel moe en verkouden maar verder fysiek geen abnormale dingen…

Hopelijk loopt het met een sisser af. Toch zou ik een mentale notitie maken mbt verkouden icm moe. Het is mooi weer en alle verkoudheden zouden in principe snel moeten slijten en van het mooie weer krijg je ook energie, zeg maar.

Philou schreef op 31-05-2023 om 19:02:

[..]

Hopelijk loopt het met een sisser af. Toch zou ik een mentale notitie maken mbt verkouden icm moe. Het is mooi weer en alle verkoudheden zouden in principe snel moeten slijten en van het mooie weer krijg je ook energie, zeg maar.

Nou ja, mensen met hooikoorts zijn ook verkouden in dit seizoen. En ook zonder hooikoorts kun je verkouden zijn.

Ik zou ook liever hebben dat mijn kind af en toe alcohol drinkt dan drugs probeert. Dat heeft vooral te maken met het feit dat alcohol legaal is en daarmee aan bepaalde kwaliteitseisen moet voldoen én vooral omdat ik de drugswereld niet zou willen financieren.

Als agent je kind een nachtje naar de cel brengen bij wangedrag kan natuurlijk niet zomaar. Net zoals je niet tegen je kind kan zeggen dat je de politie gaat bellen als het niet luistert. Daar komen ze echt niet voor. Wel kun je als agent je kind voorlichten met voorbeelden die je in je werk tegenkomt. En duidelijk maken dat als kind drugs thuis bewaart, dat dat jou je baan kan kosten. En je huis. Dus gewoon een harde nee.
Als een kind dat zo nodig wil, doet het dat maar als het op zichzelf woont.

Wanneer je het hebt over het afglijden van 'de jeugd', dat horen we natuurlijk al eeuwen. Maar ik kan mij niet herinneren dat we 10-20 jaar geleden basisschoolkinderen hadden die dealden op het schoolplein. Hooguit een enkeling die al rookte op die leeftijd. We leven nu in een tijd waarin drugsdealers veel macht hebben op een bepaalde manier. En veel mensen het financieel zwaar hebben. Dan is drugs een 'snelle' oplossing. Het verdient zo goed dat het niet kan concurreren met welke normale baan dan ook. En je hoeft er geen diploma's voor te hebben. En blijkbaar ook geen leeftijd. Want met 10/11/12 jaar mag je nog geen ander werk doen. En dan ga je niet op je vijftiende opeens voor een paar euro per uur vakkenvullen. Je went aan een hoge levensstandaard met dure en luxe merkproducten en komt er niet zomaar weer uit.

15 jaar geleden werd op een basisschool in Valkenburg ook al geblowd, volgens vrienden die er woonden.
Of de dealer ook zo jong was zou ik niet weten.

DeOnbekende schreef op 30-05-2023 om 16:01:

[..]

En terecht. Ook niet als je als agente zelf met je kind komt aanzetten trouwens hoor, wat een stoerdoenerij. Je zet jezelf gigantisch voor schut omdat je de opvoeding niet in eigen hand houdt en that's it.

Ik heb de opvoeding  prima onder controle, zie de koters later ook niet aan de drugs gaan.

Mezelf voor schut zetten, neuh daar is geen sprake van 

Doemijdieglazenbol schreef op 30-05-2023 om 13:00:

O en Henricus, mocht de moeder van jouw kind dat voor elkaar krijgen, dan vind ik dat misbruik van belastinggeld en rechtsmiddelen. Mocht ik er iets over te horen krijgen, dan zou ik zeker melding doen van ambtsmisbruik. Want het scenario dat jij schetst, is buiten autoritair en totalitair, volgens mij ook gewoon keihard verboden.

Misbruik van belastinggeld, zou me dan eerder druk maken om andere dingen.

U kent het programma  "Over de balk" nog? 

Of neem dat ICT programma  wat een of andere minister wel een goed idee leek, was iets om de defensievoorraden ofzo op elkaar af te stemmen. 400  miljoen verder en het heeft nooit gewerkt! 

Of neem een collega van mijn vrouw, vroeger veroordeeld  voor een overval met geweld, is nu agent. 

Of neem de hoeveelheid hoge lui bij de politie,  iets met drank en rijden en er nog probleemloos mee weg komen (worden bij controle gewoon naar huis gebracht door de dienstdoende agenten, niks loos) 

Daaropvolgend: enig idee hoeveel agenten, voor een nachtdienst, tijdens het avondeten even een biertje/wijntje of 1/2/3 wegwerken? 

Zo zijn er tal van voorbeelden, dáár zou ik me maar eens druk om maken dan potentieel  "ambtsmisbruik, misbruik van belastinggeld en rechtsmiddelen" wat in ons geval hoogstwaarschijnlijk nooit aan de orde zal komen.

Kortom: open de ogen en oren, weet wat er allemaal  in de wereld speelt en leg daar eerst maar eens de focus op in plaats van los te gaan op een potentiële  kwestie


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.